- Născută la Iași, a visat să devină pianistă de rang înalt. Și-a aflat norocul și împlinirea în Anglia, unde este considerată o stea -
Sala Palatului este plină ochi, nu mai e un loc liber, pe la colțuri spectatorii stau în picioare sau pe jos. Suntem în penultima zi a unui eveniment de anvergură, ce a însemnat foarte mult pentru imaginea României: festivalul "George Enescu". După ce instrumentiștii uneia dintre marile orchestre ale lumii, cea a Filarmonicii Regale din Londra, și-au ocupat locurile, o tânără zâmbitoare străbate scena, se așează la pian și începe să cânte. Atunci când Concertul Opus 16 pentru pian și orchestră al lui Edvard Grieg se încheie, sala izbucnește în prelungi aplauze și nu se lasă până ce pianista nu oferă două bisuri. Este un triumf total pentru Alexandra Dariescu, pianista care se află la primul ei mare concert în România, după ce, în urmă cu zece ani, a plecat din Iașiul natal, pentru a studia în Anglia. Între timp, ea a câștigat numeroase premii, a lansat două discuri foarte apreciate în Marea Britanie și a devenit prima pianistă solistă româncă în concert la celebra sală londoneză Royal Albert Hall. Presa britanică de specialitate o consideră o stea în devenire și, în urmă cu o săptămână, a nominalizat-o pe lista scurtă a premiilor "Femeia viitorului". A doua zi după concertul din București, Alexandra încă radiază. Se bucură pentru reușita din seara precedentă și pentru faptul că, în sfârșit, se află printre ai ei. Este o fire foarte deschisă, veselă, comunicativă, îi place să povestească și, poate ar face asta ore în șir, dacă nu ar avea un program strict. Mâine se întoarce în Anglia, apoi pleacă să concerteze în Africa de Sud. Așa că ne rezumăm la 30 de minute, în holul unui hotel de lux din centrul Capitalei.
La repetiții, de la 4 dimineața
- Când te-am văzut intrând pe scenă și aruncând o privire spre sala Ateneului, arhiplină, mi-am zis: "Ce emoții trebuie să aibă! Oare cum și le stăpânește"?
- Emoțiile sunt întotdeauna acolo, indiferent unde concertez, altfel nu aș reuși să transmit publicului povestea cântecului. Asta-i marea bucurie atunci când urci pe o scenă, să-l faci pe spectator să simtă povestea piesei pe care o interpretezi. Acum au fost emoții în plus, pentru că am ajuns să cânt în România după aproape zece ani, și nu oricum, ci cu această mare orchestră, la un festival extraordinar de bine cotat în străinătate. Însă atunci când te așezi la pian, știi că ai ceva de făcut, de oferit publicului, și nu poți lăsa emoțiile să-ți stea în cale. Foarte emoționată am fost la finalul concertului, când am realizat ce s-a întâmplat. M-a impresionat reacția publicului și faptul că am văzut multe fețe tinere în sală, și spectatori entuziaști, care apreciază muzica.
- Provii dintr-o familie muzicală, cum a început călătoria ta?
- Provin dintr-o familie care iubește muzica, însă nici unul dintre ai mei nu a studiat-o și nu cântă. Când eram eu micuță, mama, care iubește pianul și muzica clasică, a pus bănuț lângă bănuț deoparte, a făcut economii și a cumpărat o pianină. Imediat ce am început să cânt la ea, am simțit o atracție irezistibilă, am simțit că, în loc să merg cu copiii la joacă, prefer să-mi petrec timpul în fața clapelor, fără să-mi impună nimeni asta. La sfârșitul clasei întâi, am participat la un concurs la Târgu Jiu, am luat premiul cel mare, apoi, la întoarcerea acasă, am dat primul meu interviu. M-a întrebat reporterul: "Ce vrei să te faci când o să fi mare?". I-am răspuns fără să stau pe gânduri: "Pianist concertist!". Bineînțeles că nu știam atunci ce înseamnă asta, ce greutăți, ce eforturi trebuie să faci pentru a ajunge acolo. Dar trebuie să ai mereu în minte care-i țelul tău și să-l urmezi.
- Cât de dificil a fost?
- E greu să faci performanță când nu prea ai unde asculta diferite interpretări ale marilor lucrări. Făceam rost de plăci de la prieteni, profesori, le imprimam pe casete, le ascultam după aceea cu foșnituri, zgomote de fond, dar simțeam nevoia să ascult mai mult. Ca elevă, mă trezeam în fiecare dimineață la ora patru, plecam pe întuneric spre Piața Unirii, nu era nimeni pe stradă la ora aia, străbăteam un parc neluminat (îmi era o frică...). Când ajungeam, eram numai eu și cu portarul în toată școala. Mergeam să studiez înainte de ore, acasă nu aveam pian și chiar de aș fi avut, nu-mi puteam deranja vecinii la ora aia. Am avut așa, o dedicare, o dorință de a da tot ce pot pentru a deveni o pianistă bună. A venit din proprie inițiativă și nu am regretat-o niciodată. E și energia pe care o ai când ești foarte tânăr, acum nu mă trezesc la patru dimineața decât atunci când am de prins un avion.
"Se spune că englezii sunt oameni reci, însă m-au primit ca într-o familie"
- Și plecarea?
- Plecarea la studii, la Pocklington School, nu a fost o decizie pe care am luat-o eu, a fost luată pentru mine. Am participat la un concurs la Târgu Mureș, care nu avea premii în bani, premiul era o bursă în Marea Britanie, nici nu știam la ce școală. Mai participasem la multe concursuri, am vorbit cu mama, hai să mergem, să vedem ce se întâmplă. Era o probă de cântat, un interviu în limba engleză și o discuție cu un psiholog, cum te-ai descurca departe de casă etc. Cum nu-mi puneam eu mari speranțe în concursul acesta, am fost foarte naturală, nu m-am stresat deloc, i-am spus că sunt o fire sociabilă, îmi fac ușor prieteni și că ar fi o provocare pentru mine să plec. Nu mă așteptam să câștig și am fost foarte bucuroasă când am aflat că am fost aleasă pentru bursă. Am venit cu toată familia la București, la aeroport. Țin minte că aveam valiza într-o mână, iar în cealaltă un casetofon și un ursuleț de pluș. Nu m-au lăsat să iau și ursulețul în avion, așa că m-am pus pe plâns. La Londra, m-au așteptat trei profesori într-un minibus și m-au primit ca într-o familie. Bineînțeles că nu mi-a fost ușor departe de casă. Pe atunci nu erau telefoane mobile și atâtea facilități de a discuta online, așa că, la sfârșitul fiecărei zile, îi scriam mamei un e-mail lung, în care-i povesteam tot ce făcusem. Cred că mami mai păstrează și acum sute de astfel de mesaje.
- Te-ai descurcat așa de ușor cum spuseseși la interviu?
- Când am intrat în biblioteca școlii, am fost uluită și teribil de bucuroasă. Am găsit acolo atâta muzică... integrala Beethoven în zece interpretări diferite... mi-ar fi plăcut să fi putut asculta asta și în România. Și nu este vorba doar de CD-uri, cu toată perfecțiunea lor, foarte important pentru mine a fost să pot merge la concerte, căci de acolo înveți cel mai mult. În ceea ce privește acomodarea... În prima zi, m-am trezit la patru dimineața, așa cum eram obișnuită, și m-am dus să studiez. Când am pus mâna pe clanța ușii sălii cu pianul, s-a pornit o alarmă asurzitoare, care a trezit tot căminul, așa că până la ora 12 mă știa deja toată lumea. A doua zi mi-au dat o cheie, așa încât să-mi văd de treabă fără să pornesc alarma. Lumea spune că englezii sunt reci, însă în cazul meu nu au fost deloc așa. O familie a venit la mine, mi-a spus că au un pian acasă și mi-au dat cheia casei, să merg acolo când vreau și să repet. Mergeam o dată pe săptămână și nu spun ce casă frumoasă aveau. Am rămas prietenă cu mai multe familii de englezi care mă urmează la concertele importante, la Paris, la Londra, sunt oameni care au crezut mult în mine și m-au ajutat. Eu eram singura care avea bursă întreagă, aveam deci un statut special, însă ei m-au primit ca și cum aș fi una de-a lor, nu a contat că vin dintr-o altă țară. Căminul arăta ca un hotel, aveam camera mea și chiar o housemistress, un fel de mama căminului. Ne întâlneam cu toții seara și discutam treburile administrative. Atmosfera asta caldă m-a ajutat să mă acomodez foarte repede în Anglia, unde multe lucruri sunt diferite față de acasă, de la mâncare la climă. Plouă mai tot timpul. M-am întors pentru două săptămâni la Iași, pentru a-mi da toate diferențele și bacul, apoi am început cursurile la Conservatorul din Manchester. Am prieteni români care au ajuns direct la Conservator și s-au adaptat foarte greu, în timp ce pe mine m-a ajutat foarte mult experiența de la Școala din Pocklington.
- Cum a fost viața de student?
- Conservatorul se închidea la 12 noaptea, și atunci când terminam studiile, pe la 11, găseam întotdeauna colegi în hol, la recepție. Ce faceți, hai la un film. Sau hai la un restaurant, în cartierul chinezesc. Hai la o plimbare prin oraș - Manchester are o arhitectură superbă, te poți plimba ore în șir și admira casele. Am fost și foarte ocupată în cei patru ani petrecuți la Manchester. Am avut primul meu turneu în Statele Unite, în anul trei am câștigat medalia de aur, cea mai importantă distincție a Conservatorului, pe care am primit-o în cadrul unei ceremonii, din partea Ducesei de Kent. În anul patru, am câștigat un alt premiu important și am semnat primul contract de impresariat. Tocmai s-a încheiat, și săptămâna asta voi încheia un altul, care va însemna un alt început pentru mine. Sunt foarte nerăbdătoare să pornesc turneele și m-aș bucura să pot cânta din nou în România, cât de curând.
"Românii trebuie să strângă rândurile, să arate că au multe de oferit"
- În afară de muncă, ce altceva te bucură, care sunt micile tale plăceri?
- Sunt o fire curioasă, îmi place să ajung în locuri inedite, să cunosc culturi noi și oameni interesanți. Îmi place să fac prăjiturele, știu tot felul de rețete și mă pricep foarte bine. Îmi place să mă plimb cu bicicleta, avem șase biciclete de diferite tipuri acasă. Am fost de curând în Olanda, și familia cu care m-am împrietenit avea o bicicletă așa de dulce, așa am îndrăgit-o, încât mi-am cumpărat și eu una și tare mă bucur de ea. Pistele de biciclete din Londra nu sunt atât de bine organizate precum cele din Amsterdam, însă tot e mai bine decât să te blochezi în trafic. O iau pe străduțe înguste, lăturalnice, și ajung mai repede la destinație. Londra are aceeași problemă ca toate marile orașe. Oamenii sunt mai individualiști, distanțele sunt foarte mari, până ajungi la o întâlnire trebuie să străbați tot orașul, ca să te vezi cu un prieten trebuie să-ți planifici întâlnirea cu o lună înainte.
- Și Iașiul, ți se face dor de el din când în când?
- Ajung la Iași cam o dată pe an, pentru a-mi vizita familia. E drept că au venit și părinții să mă vadă la Royal Albert Hall, sau când am primit medalia, și că tehnologia actuală îți oferă multe posibilități de comunicare, dar este întotdeauna plăcut să mă întorc la Iași. Nu prea am timp de plimbare - e multă familie de vizitat -, dar am văzut multe schimbări în bine în oraș. De obicei, merg la catedrală și încerc să ajung la câteva biserici din nordul Moldovei, la care mergeam când eram micuță, cu bunica mea. Sunt locuri cu pace, sfinte pentru mine.
- Cum se vede România din Capitala Marii Britanii?
- Nu prea bine. De când a început campania de deschidere a granițelor, britanicii se tem că vor fi invadați, iar presa se axează dinadins pe aspectele negative. Eu însă, ca artist, trăiesc într-o lume frumoasă și încerc să nu mă las afectată. Încerc să promovez imaginea României, să arăt că este o țară frumoasă, cu o cultură extraordinară, cu pianiști apreciați peste tot în lume, precum Radu Lupu sau Dinu Lipatti. Nominalizarea mea pe lista "femeilor viitorului", sub 30 de ani, singura non-britanică dintre toate, sper să mai îndulcească imaginea României aici, să aducă un strop de lumină. În Londra trăiesc mulți români care sunt foarte buni în domeniul în care lucrează. Trebuie să strângem rândurile, să arătăm că românii au multe de oferit.
CARTE DE VIZITĂ
Alexandra s-a născut la Iași în urmă cu 27 de ani. La 17 ani a plecat în Anglia, unde a studiat la Școala Pocklington, apoi la Royal Northern College of Music, la absolvirea căruia a primit medalia de aur. Masteratul l-a luat la Guildhall School of Music & Drama din Londra. Dintre premii, amintim Verbier CUB în Elveția, Guildhall Wigmore în Anglia, Maurice Ravel în Franța. Și-a făcut debutul concertistic la celebra sală Carnegie Hall din New York, a susținut concerte în Argentina, Africa de Sud, iar în Marea Britanie a fost solista celor mai apreciate orchestre. În iulie 2012 și-a lansat discul de debut, ce conține piese de Schumann, Liszt, Chopin, iar succesul său - patru stele în revista BBC Music - a dus la apariția recentă a celui de-al doilea.