SELECȚIA "FOMULA AS"

Adriana Bittel
Bujor T. Rîpeanu, "Cinematografiștii. 2345 de cineaști, actori, critici și istorici de film și alte persoane și personalități care au avut de-a face cu cinematograful din România", Editura Meronia (tel. 021/210.38.70), 632 p., 92 lei.

D-l Bujor T. Rîpeanu face parte dintre persoanele pentru care profesia este o pasiune. Profesia lui: fil­molog. De la absolvirea I.A.T.C.-ului în 1958 și pâ­nă azi a lucrat în domeniul cinematografiei ca cerce­tător, arhivist, istoric și critic de film, producător, consultant, realizator de emisiuni TV pe teme de is­torie a cinema-ului. Se poate spune că și-a dedicat viața domeniului ales în tinerețe, înfăptuind un pro­iect laborios de creare a instrumentelor de lucru pentru o istorie a cine­ma­to­grafului universal și ro­mâ­nesc. Volumele pe care figurează numele lui, scri­se în colaborare sau sin­gur, sunt rodul a peste 50 de ani de investigații în ar­hive de filme și biblioteci din țară și străinătate, dar și al adunării de informații direct de la oamenii im­pli­cați. Căci, în ceea ce pri­vește cinematografia ro­mâ­nească, d-l Bujor Rî­pea­nu a umplut un gol pe care nu cred că altcineva ar fi avut disponibilitatea, energia, răbdarea și știința să-l acopere sistematic, de la începuturi și până azi. Această preocupare s-a concretizat și în volumul enciclopedic lucrat împreună cu Cristina Corcio­ves­cu, "1234 de cineaști români", apărut în 1996 (rod al colaborării lor sunt și "Dicționarul de cinema" din 1997, "Cinema - un secol și ceva" din 2002, "Lu­mea filmului" din 2005). De unul singur a dus până acum la îndeplinire lucrările puse sub genericul "Filmat în România", și anume "Filmul de fic­țiune" (vol. I, 1911-1962; vol. II - 1970-79), apărut în 2005, și "Filmul documentar" (1897-1948), apă­rut în 2008. Din prefața la "Cinematografiștii", aflu că mai are în lucru o "Cronologie a cinema­to­gra­fului ro­mânesc" și o "Bibliografie generală a cine­ma­­to­gra­fului din România". Am înșirat toate aces­tea ca exem­plu al modului cum se poate trăi cu folos pen­tru generațiile viitoare, care vor completa proiec­tul enciclopedic al neobositului filmolog.
Volumul pe care vi-l recomand azi - cel mai am­plu dicționar biofilmografic consacrat cinemato­gra­fului românesc - e superior celui din 1996 în primul rând prin dublarea numărului de nume. Selecția a reținut "acele persoane care prin activitatea lor s-au impus opiniei publice cinematografice și culturale" inclusiv în ultimii ani, atât de buni pentru filmul românesc, iar abordarea s-a extins și asupra unor oameni de televiziune. Apoi, articolele nu mai au un caracter strict informativ, ci reliefează și aspecte de conținut privind operele unor personalități de marcă, judecăți de valoare, iar în unele cazuri și ecourile din mass-media. Veți găsi în paginile dicționarului oa­meni din peste un secol de cinematografie româ­neas­că, din toate sectoarele ei - film artistic, docu­men­tar, de animație, științific - și cu toate profesiile parti­cipante - regizori, actori, scenariști, operatori de imagine și sunet, monteuri, scenografi, compozi­tori și ilustratori muzicali, directori de producție, ma­chiori, cascadori etc. Nu lipsesc nici criticii de film și nici politrucii care aveau în sarcină domeniul înainte de 1990. Cum autorul crede cu îndreptățire că "nu se poate face lexicografie fără a te situa constant sub imperativul istoriei", dicționarul rapor­tea­­ză în mod implicit biografiile individuale și ope­rele la istoria românească a secolului trecut, prin da­tele cu privire la evoluția politică a unor cinema­to­grafiști, inclusiv a relațiilor unora cu organele de re­presiune și cu cenzura. Să vă spun drept, am început prin a răsfoi cărțoiul, căutând unul sau altul dintre numele cunoscute și am sfârșit prin a-l citi la rând, atât de captivant mi s-a părut. Așa am observat că există multe familii de profesioniști - soți, părinți și copii care lucrează în domeniu, că pasiunea pentru ci­ne­ma unește destine și se transmite genetic și că, precum cărțile, și filmele au soarta lor. Cu o bogăție și o acuratețe exemplară a informației aduse la zi, cu o obiectivitate principială a aprecierilor, noul lexicon al d-lui Bujor Rîpeanu e mai mult decât un instru­ment de lucru de consultat la nevoie, e o lectură pli­nă de surprize.