Atunci, festivalul s-a ținut cu o sponsorizare salvatoare... de două tone de cartofi, proiecțiile s-au derulat pe un televizor, într-o sală mică, din care mulți spectatori ieșeau revoltați de realismul filmelor. Dacă ar fi spus cineva că, peste ani, filmele vor rula în cea mai spațioasă sală de spectacole a orașului, că sute de copii vor vedea aici primul film pe marele ecran, că vor veni regizori din întreaga lume să-și aducă la Sibiu filmele în premieră, că Astra Film Festival va deveni un reper important pe harta mondială a documentarului ar fi fost de bună seamă considerat sărit de pe fix. "Mai întâi a fost o bicicletă, pe care am dat-o la schimb pe un aparat de fotografiat", povestește fondatorul festivalului, Dumitru Budrala, în filmul ce redă istoria AFF. Apoi a venit pasiunea pentru cinematografie. După ce o perioadă a fost învățător la sat, acolo unde umbla pe ulițe desfundate, cu megafonul, să strângă oamenii la proiecțiile de film, fiul de păstor din Mărginimea Sibiului a ajuns un reputat realizator de filme documentare. După care a pornit de la zero această inițiativă nebunească: Astra Film Festival. "Visul meu a fost să creez la Sibiu un spațiu în care să poată rula documentarele, filmele care reflectă lumea în care trăim. Chiar părea un vis atunci", spune Dumitru Budrala. "Am crezut de la bun început că oamenii sunt capabili de resurse nebănuite. Dacă ne mobilizăm, dacă ne găsim un scop în care credem și ne concentrăm pe el, ne putem canaliza energiile în acea direcție. Și iată că se împlinesc douăzeci de ani de când am început acest proiect ambițios și deloc realist în acel moment. Era începutul anilor '90, cu mineriade, conflicte interetnice, inflație galopantă. Nu exista internet, invitațiile erau trimise prin scrisori și ajungeau după o lună, românii obțineau greu vize pentru călătoriile în străinătate. Chiar și convorbirile telefonice internaționale erau o problemă. De-a lungul anilor, festivalul și-a construit un format care-i dă o personalitate distinctă, a devenit chiar un produs cultural de export, care a călătorit din Europa Occidentală până în Siberia. Ne dorim ca în continuare să aducem pe ecrane spectacolul lumii de astăzi, păstrând totodată spiritul de la începuturile festivalului".
Filme, de dimineață până la miezul nopții
Fata stă pe genunchii prietenului ei și răsfoiesc, împreună, programul plin ochi al filmelor festivalului. "Uite", spune ea, "vreau să-l vedem pe ăsta, de la nouă seara, și ăsta de la zece și jumătate, apoi e proiecția de la miezul nopții. Și mâine dimineață, de la nouă, neapărat să-l vedem pe ăsta în reluare, pe care nu l-am prins azi". El dă din cap și oftează: "Iar trecem la programul de somn de cinci ore pe noapte", dar o spune cu mândrie, ca un titlu de glorie.
Ca și în anii trecuți, studenți, tineri pasionați de film, regizori, critici din toată țara și din lume au venit la Sibiu pentru a vedea sutele de filme propuse de Festivalul Astra. Ce este foarte important: foști spectatori din anii trecuți au venit de această dată la Sibiu ca realizatori de film. S-au proiectat filme de dimineață până la miezul nopții, în trei săli. Dacă, în primii ani, excelau documentarele etnografice și antropologice, festivalul prezintă astăzi toate genurile acestui film, de la documentarul eseu, de o stranie poezie, la documentarul de investigație. Ca și anul trecut, unele dintre cele mai frumoase filme românești au aparținut unor studente. Am admirat la "Rio 2016" cadrele foarte atent filmate și forța portretelor, capacitatea autoarei de a scoate la iveală, în doar 28 de minute, amestecul de inocență și înverșunare al micuțelor gimnaste de la Deva. Munca lor zilnică este dură, intensă, impresionantă și se canalizează spre un singur vis, să ia o medalie la Olimpiada de la Rio. Filmul reprezintă primul documentar al studentei Bianca Rotaru. În cu totul alt registru, au impresionat filmele unor autori consacrați, care ne arată că nu numai în România se întâmplă anumite nedreptăți, că în întreaga lume banul face legea și omul de rând nu este luat în calcul, când vine vorba de mari afaceri. Desfășurat într-o perioadă cu ample proteste de stradă, chiar și la Sibiu, "Blestemul gazelor de șist" a născut cele mai aprinse reacții din partea spectatorilor, care l-au asaltat cu întrebări pe regizorul american de origine poloneză Lech Kowalski. "Este ca în romanul «1984»", spune acesta. "Realitățile și modul în care ele sunt reflectate sunt diametral opuse, pentru că aceste companii luptă să își facă o imagine falsă, în încercarea de a convinge populația că ceea ce fac este bine. Când, de fapt, singurul lucru care le interesează e să obțină maximum de profit. În cele mai multe țări în care am filmat despre asta, Ministerul Mediului se ocupă de chestiunea gazelor de șist, dar acționează ca un intermediar, nu pentru a proteja mediul, ci pentru a-l vinde". Filmul său prezintă, în paralel, lupta unor fermieri polonezi de a-și apăra pământurile și dezastrele făcute de Chevron în Pennsylvania, Statele Unite. Kowalski și-a arătat intenția de a filma și în România.
Înapoi, în familie
Deși au toată lumea la dispoziție, tot mai mulți cineaști aleg ca subiect al filmelor propria familie, într-o încercare de a-și înțelege rădăcinile și identitatea. "Copiii mei germani", al israeliencei Tom Pauer, este o astfel de incursiune în istoria unei familii cu origini diferite. "Într-o bună zi, m-am uitat la copiii mei și nu m-am regăsit în ei. Mi-am dat seama că fetița și băiatul meu nu știu deloc cine sunt eu, de unde provin și am vrut să le arăt asta". Mama lui Tom a fost printre acei tineri germani care, după încheierea războiului, când au aflat, șocați, de atrocitățile comise de conaționalii lor, au decis să facă voluntariat în comunitățile evreiești. Tom s-a născut în Israel, dintr-o mamă germană și un tată evreu, supraviețuitor al Holocaustului, și la 20 de ani, a plecat la München, unde și-a început cariera în industria televiziunii și a cinematografului. Filmul ei, emoționant și atât de personal, descrie întoarcerea sa în Israel, alături de cei doi copii ai săi. Tot la München a studiat și Șerban Oliver Tătaru, care a venit la Sibiu, orașul în care-și petrecea vacanțele la bunici, cu "Anatomia unei plecări". Personajele acestui film sunt chiar părinții autorului, pe care acesta îi intervievează, în încercarea de a afla resorturile interioare ale emigrării familiei sale, la sfârșitul anilor '80, în Germania. Oliver păstrează o amintire romantică, foarte sentimentală asupra copilăriei sale, petrecute în România, și se întreabă dacă oare a fost bine pentru el să își continue viața în altă țară. "Filmul a copt în mintea mea o vreme, însă atunci când m-am apucat de lucru, am înțeles că va fi mult mai dificil de realizat decât anticipasem", ne-a mărturisit Oliver Tătaru. "Nu am știut că vor ieși la suprafață anumite dureri, sentimente ascunse. M-a interesat fenomenul acesta de a pleca definitiv, repercusiunile pe care le are asupra unui copil. Cumva, după ce am făcut filmul, am simțit că s-a schimbat ceva în relația mea cu părinții, că putem discuta altfel, ca între adulți. Mi-a plăcut felul în care filmul a fost primit la Berlin și la Leipzig, unde spectatori tineri mi-au spus că au apreciat curajul pe care l-am arătat în abordarea părinților, că au și ei multe tristeți nerostite în relația cu părinții lor și că filmul i-a impulsionat să meargă acasă și să discute deschis cu ei".
"Cântece pentru muzeu" este primul film al Elizei Zdru, la care a lucrat patru ani, timp în care i-a filmat pe aromânii fârșeroți la ei acasă, în Cogealac, sau pe drumurile pe care aceștia le-au bătut spre scene din țară sau din străinătate. "Nu eram deloc interesată de originile mele aromâne", ne-a povestit Eliza. "Am început să citesc și să ascult muzică veche, după moartea bunicului, când am simțit nevoia să umplu acel gol. Mi-am iubit foarte mult bunicii, am copilărit cu ei, am stat mult în preajma lor. După ce am început să mă documentez, am descoperit o istorie fascinantă, lucruri incredibile și am pornit spre Dobrogea pentru cercetare. Acolo i-am găsit pe fârșeroți și am decis să fac un film despre ei. Și am mai aflat un lucru care m-a emoționat. Un bătrân care îl cunoscuse pe bunicu' mi-a spus că și el cânta, chiar foarte bine, în stilul acesta, polifonic, în care cântă fârșeroții. Doar că, în anul în care m-am născut eu, toată familia s-a mutat la Constanța și, la bloc, plecat dintre oamenii lui, bunicul n-a mai cântat și eu nu l-am auzit niciodată. E trist, dar mă bucur că am aflat asta și că i-am descoperit pe acești bătrâni. E ca și cum, după ce mi-am pierdut bunicul, am primit alți bunici, pentru că ei au aceleași gesturi, același stil de viață și mod de a vorbi. De aia le și spun, fiecăruia dintre ei, «papu». Ei sunt foarte conștienți că este un sfârșit de drum pentru această cultură, că aceste cântece vor rămâne în muzee, pentru că nimeni nu le calcă pe urme, dar încearcă să nu fie triști. Asta-i viața, vor cânta atât timp cât vor trăi".
Premiul special "Formula AS" pentru "Afacerea Tănase"
De la bun început, încă de la prima ediție, din 1993, "Formula AS" a fost alături de Festivalul Astra, oferindu-și premiul pentru creații românești. Am crezut în necesitatea unui astfel de eveniment, în misiunea sa aproape imposibilă și, timp de douăzeci de ani, reportajul scris și filmul documentar au fost tovarăși de drum. La ediția de anul trecut, ca o excepție, Premiul Formula AS a fost acordat nu unui regizor autohton, ci germanului Fabian Daub, pentru un film cu un subiect foarte fierbinte pentru români și care a făcut epocă: "Roșia Montană, un loc la marginea prăpastiei". Anul acesta, la ediția aniversară, premiul a revenit regizorului Ionuț Teianu, pentru documentarul "Afacerea Tănase. Leapșa pe murite". Realizat ireproșabil, cu o intrigă polițistă alertă, ce inserează declarații din arhivă, dar și recente, ale personajelor implicate, "Afacerea Tănase" este un film tulburător, cu un dublu mesaj emoțional. El se referă atât la eroii filmului, disidenți din diaspora, cât și la noi, la românii ce am trăit timpurile dictaturii comuniste, cu spaimele și cu pericolele sale. Timpuri pe care nu trebuie să le uităm. Ionuț Teianu ne reamintește, printr-un film trepidant, că istoria nu trebuie uitată. În 1982, Nicolae Ceaușescu dă ordin să fie suprimate două dintre cele mai puternice voci ale disidenței române de la Paris, scriitorii Paul Goma și Virgil Tănase. Matei Haiduc, spionul infiltrat în Franța, ce primește misiunea de a-i asasina pe cei doi, decide să dea totul în vileag serviciilor secrete franceze. Acestea pun la cale o șaradă periculoasă și complicată, înscenând un atentat eșuat asupra lui Paul Goma și răpirea lui Virgil Tănase. Președintele Franței, François Mitterrand își anulează vizita în România. După ce Haiduc, care între timp fusese decorat de Ceaușescu pentru presupusul asasinat, reușește să își scoată fratele din România, totul este dat în vileag printr-o conferință de presă. Apele se liniștesc, însă, peste ani, unele semne de întrebare rămân în picioare, la fel și un gust amar legat de faptul că autoritățile franceze nu și-au respectat promisiunea făcută celor doi disidenți, de a da un comunicat oficial asupra celor întâmplate. Au cuvântul realizatorul filmului și eroul său, scriitorul Virgil Tănase.
Ionuț Teianu
După ce a absolvit Universitatea bucureșteană de film, Ionuț Teianu a plecat în 1990 cu o bursă în Franța, acolo unde și-a început cariera de realizator de filme documentare pentru televiziune. În urmă cu doi ani, a scris scenariul comediei "Despre oameni și melci", regizată de Tudor Giurgiu, care este și producătorul documentarului "Afacerea Tănase".
- Ați trecut foarte repede de la un gen la altul...
- Am început să lucrez la documentar imediat după ce am scris scenariul la "Despre oameni și melci", care a pornit de la o știre de cinci rânduri, dintr-un ziar. Încerc să spun un adevăr și o poveste, într-un fel cât mai interesant. Uneori, adevărul poate fi un lucru plictisitor, iar eu am misiunea să fac filmul cât mai atrăgător, mai captivant. Asta a fost și încercarea la "Afacerea Tănase". Cum să spun o poveste veche de treizeci de ani publicului din cinematografele de astăzi? Cum îi fac interesați de niște evenimente istorice pe tineri care nici nu se născuseră atunci? M-am bucurat foarte mult să aud de la spectatori de vârste diferite zicând: "Nu m-am plictisit nicio secundă!".
- "Afacerea Tănase" are calitatea de a fi mai mult decât un film de spionaj, transmite un mesaj care merge dincolo de povestea în sine.
- Filmul este făcut de la nivelul celui implicat, al lui Virgil Tănase. Acești oameni, nici eroi, dar nici criminali, au fost luați și purtați în acest vârtej fără să poată interveni. Chiar dacă Războiul Rece s-a încheiat și contextele politice sunt altele, această istorie se poate repeta, iar valul poate lua cu el alți oameni. Vă spun o mică istorioară. Eram la biroul Libra Film, co-producătorul filmului, când a intrat o femeie să cerșească. I-am dat ceva bănuți și, la zece minute după ce am plecat, am văzut că îmi furase telefonul. În cameră erau trei fete, una de vreo 40 de ani, alte două de 20, care nu prinseseră nici măcar un an de regim comunist. Toate au spus același lucru: "E mâna securității, au aflat că îi cauți, că vrei să faci un film și au trimis să-ți fure telefonul". Eu nu cred asta. Dar demonstrează că a mai rămas ceva din psihoza acelor ani, că ne-am eliberat, dar nu cu totul, că o să mai dureze ceva timp până vom privi cu seninătate în urmă, la acea perioadă.
- Cum ați primit premiul nostru, cum ați simțit pulsul Festivalului Astra? Ce traseu va avea filmul?
- Întâi de toate, m-ați făcut erou în ochii mamei mele, veche cititoare a "Formulei AS". Dacă vorbim de familie, filmul este dedicat bunicii mele Elvira, care îi asculta cu pasiune pe Paul Goma și Virgil Tănase la Radio Europa Liberă. Ne-a bucurat foarte mult premiul, pentru că nu știam cum va fi receptat filmul nostru și asta înseamnă că munca noastră a avut sens. Am avut șansa să ajungem la Astra Film la ediția aniversară, a fost primul festival la care am participat cu filmul. Ne-a plăcut atmosfera de acolo, faptul că a venit un public amator de documentare, am avut sala plină la proiecție și am fost emoționat la întâlnirea cu publicul. În plus, la festival te întâlnești cu profesioniști din toată lumea, din domeniul filmului documentar, cu care discuți despre munca ta și este plăcut și important să primești un răspuns, un ecou al ei. Sibiul a devenit un oraș important, dar rămâne la o talie umană, ceea ce îmi place foarte mult.
Virgil Tănase - "Un băiat din provincie, pe tabla de șah a președinților"
(Născut la Galați, a studiat filologia și apoi teatrul la București. În 1977 a emigrat la Paris, acolo unde trăiește și acum. Continuă să publice, în Franța și în România, proză, biografii ale marilor scriitori și piese de teatru.)
- În urmă cu doi ani, ați publicat cartea "Leapșa pe murite"...
- Da, scriitorul Liviu Tofan m-a convins că este timpul să-mi public amintirile legate de încercarea de asasinat din 1982. Am considerat că a trecut suficient de mult timp de atunci și că sunt suficient de aproape de sfârșitul vieții mele, ca să privesc toată afacerea ca pe un roman adevărat. Și l-am scris. Tot ce-i acolo sunt fapte indiscutabile, ce am trăit eu în acele zile... Nu există niciun spațiu de interpretări. Cum un om obișnuit, ca mine, ca oricare altul, ajunge în această situație cu totul ieșită din comun. Cum un băiat din provincie, venit la oraș să devină scriitor, ajunge o piesă importantă pe tabla de șah a doi președinți de țară. Eu m-am considerat întotdeauna un om liber, dar forma asta de libertate putea să se sfârșească rău. Riscurile meseriei...
- Erați conștient de aceste riscuri?
- Știam că nu pot schimba un regim, dar credeam că pot ameliora, cât de puțin, soarta unor oameni din țară. Am auzit că preotul Calciu era torturat în închisoare și am anunțat că dacă nu se va face ceva pentru el, voi protesta și voi face greva foamei, în timpul vizitei lui Ceaușescu la Paris. Când a venit, am știut că partida era pierdută, dar am făcut ceea ce am spus. Atunci când am scris pamfletul care l-a enervat atât de tare pe Ceaușescu, nu l-am avut neapărat pe el ca țintă, ci acel sistem care permite apariția unui personaj atât de detestabil, ce capătă o putere nemaiîntâlnită. Eu nu credeam că prezint un pericol politic, însă el a reacționat epidermic, ca unu' dintr-o crâșmă, care este călcat pe bocanc. Am scris un pamflet și am primit cea mai mare recompensă pe care și-o poate dori un pamfletar.
- Nu a deschis lucrul la carte și la film răni adânci și uitate?
- Nu a fost nicio rană, pentru că mie această istorie mi-a adus o mare eliberare. Înainte de ea, simțeam o apăsare, simțeam că am o datorie impusă față de concetățenii mei rămași în România ca într-o închisoare. După asta, povara s-a dus, pentru că mai mult decât atât nu aveam ce să fac pentru ei. Și mi-am văzut de cărțile și de piesele mele de teatru, mi-am văzut de viața mea. Pentru că politicul nu mă interesează nici cât negru sub unghie. Sub politică și sub istorie se ascund aceiași monștri. Aici s-a întâlnit cartea mea cu filmul lui Ionuț, pe teritoriul ne-istoric. Meritul filmului este că nu se oprește la niște date istorice, arată cum trăim noi această istorie și cum trece ea peste noi.