Joaca de-a privatizarea

Ciprian Rus
Ministerul Transporturilor va returna garanția de 10 milioane de euro depusă de Grupul Feroviar Român (GFR) pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, iar contul în care fusese depus avansul de 20 de milioane de euro a fost deja deblocat, a declarat, marți, ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu.

Prin recuperarea a­ces­tor sume, omul de afaceri Gruia Stoi­ca, cel care controlează Grup Feroviar, nu a avut nimic de pierdut în urma pri­va­tizării eșuate. Câștigătorul licitației anunțase, pe 14 octombrie, la finalul discu­țiilor de la Ministerul Transporturilor, că "vân­zătorul nu și-a îndeplinit clauzele suspensive" din contract. Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a anunțat, la rândul său, desființarea contractului de vân­zare-cumpărare de acțiuni, fără a clarifica motivul aces­tui eșec. 10 milioane de euro și nici o explicație! În orice țară civilizată, într-un contract de achiziție la acest nivel, care implică o companie de valoarea și influența CFR Marfă, garanția financiară pe care o primește vân­zătorul e un termen-cheie. Dacă, dintr-un anume motiv, cumpă­rătorul nu vine cu toți banii până la un termen-limită, ga­ranția rămâne la vânzător: astea sunt regulile jocului în business. Numai că, din nu se știe ce motiv, Minis­terul Transporturilor se simte cu musca pe căciulă și re­tur­nează garanția către GFR, confirmând astfel acu­zațiile lui Gruia Stoica, legate de faptul că instituția în cauză nu și-ar fi respectat, la rându-i, anumite promi­siuni. 10 milioane de euro și nicio explicație: în orice țară civilizată, un astfel de tun dat bugetului de stat s-ar fi lăsat cu demisii și anchete...
Dar, dincolo de pierderea garanției de participare a GFR, cazul CFR Marfă nu e decât un nou exemplu de batjocură a guvernanților față de contribuabili, față de partenerii europeni și creditorii internaționali. Ca și Oltchim, CFR Marfă era pe lista privatizărilor cerute de Fondul Monetar Internațional. În loc să caute soluții de salvare a acestor companii, Guvernul Ponta a girat, cu o iresponsabilitate de-a dreptul șocantă, două simulacre de privatizare. Nici Dan Diaconescu, nici Gruia Stoica nu au reușit să vină cu banii promiși, în timp ce inves­titori serioși au fost trimiși la plimbare sau excluși din start, de condiții de participare "cu dedicație". De fapt, nici unul, nici celălalt nu au vrut cu adevărat să cumpere cele două companii, după cum nici statul nu a vrut cu adevărat să vândă. Diaconescu avea doar nevoie de publicitate electorală gratuită, Gruia Stoica avea tot interesul să blocheze privatizarea marelui său compe­titor CFR Marfă, iar guvernul avea nevoie de pretextul că muncește la condițiile puse de FMI. Or fi finanțiștii de la FMI și de la Banca Mondială nesuferiți, dar proști nu sunt și nici nu se uită la Antena 3! Iar cazul CFR Marfă pute de la o poștă.