Casa pe roți de fier
- Timișorean crescut în București, emigrat și "studențit" în Germania, muzician, regizor, actor, producător tv, Hanno, unde este casa ta?
- În tren! (râde) Acum, mai în glumă, mai în serios, chiar petrec atât de mult timp în vagonul de dormit al trenului, încât chiar mă simt acasă în el. Când mai pui la socoteală că de la București la Cluj se fac douăsprezece ore, când petreci o jumătate de zi într-un singur spațiu, de ce să nu fie el casa ta?! Oricum, fie țara asta se mărește miraculos, fie avem cele mai lente trenuri din lume, pentru că e inadmisibil să străbați 450 km în atât de mult timp. În caz că nu pot dormi, noroc de o carte bună, care să însoțească o bere bună și zgomotul egal al roților de tren. Cred că am citit o mulțime de cărți în tren. Mă rog, acum serios vorbind, acasă mă simt unde sunt acum. Adică în București, unde locuiesc. Dar să știi că am un sentiment asemănător și la Cluj, unde merg foarte des, și la Timișoara, unde am petrecut o parte din copilărie, poate și puțin în Germania. Ba nu, dacă mă gândesc mai bine, Germania nu intră în ecuația asta. Acolo am stat numai trei ani, timp în care am schimbat trei orașe. Îmi place Germania, dar, totuși, nu pot numi nimic de acolo "acasă". Până la urmă, românii care lucrează în străinătate au stat mult mai mult timp în Spania, bunăoară, decât am stat eu în Germania, și tot "acasă" spun când vin în România.
Oameni, nu peisaje
- Ce-au modelat în tine, în personalitatea ta, toate aceste locuri pe unde te-ai preumblat, toate casele în care ai stat?
- Locurile acestea mi-au adus în primul rând o mare experiență de viață. Nu le-am analizat niciodată după frumusețe, ci, conștient sau nu, le-am primit în mine ca pe niște experiențe acumulate. Aceste experiențe m-au clădit pe mine ca om, nu peisajele, nu cartierele. Am copilărit în București, în Berceni, în plin comunism. Îmi place să păstrez mai degrabă amintirea cazematelor din șantiere, a goanelor cu copiii de la bloc, decât înfiorătoarele cozi la tacâmuri de pui. Le detestam pur și simplu, chiar și azi, dacă sunt mai mult de trei oameni în fața mea - fie și la bancă - plec. Prefer să mă amuz de cum ascundeam telefonul din casă, plin de microfoane ale Securității, în dulap, sub perne, decât să mă plâng de cât de urmăriți eram. Între timp, am văzut dosarul părinților mei de la CNSAS: are șase sute de pagini! Eram elev la Liceul German, asta prelungea pânda Securității și la școală, dar eu mă încăpățânam să consider totul o aventură. Până la urmă, s-a îngroșat "gluma" și a trebuit să emigrăm în Germania. Așadar, toate acestea m-au transformat foarte mult. La fel au făcut-o și vacanțele de la țară. Mergeam în județul Timiș, la Sânpetru Mic. E foarte ciudat, că pe vremea aceea nu-mi plăcea deloc, ba chiar uram acel loc. Mic, pustiu, fără gară, cu două străzi în mijlocul unui deșert. Creșteau numai tutun și pepeni pe câmpurile acelea, asemănătoare cu peisajul din Oltenia. Atunci aveam impresia că mă plictisesc de moarte, acum realizez că au fost benefice pentru mine acele veri. Aveam o cămăruță în pod, ceea ce era frumos, găseam tot felul de cărți pe care le citeam, mergeam cu căruța, trăiam primar și intens. Atunci credeam că mă plictisesc, ce m-aș mai plictisi și acum, așa cum "mă plictiseam" în verile acelea. Avea un farmec ariditatea de acolo... nu era nimic, doar o căldură sufocantă. Ca un film...
- Dar "haiducul" din Berceni sau "exilatul" din Sânpetru a ajuns apoi student la Berlin... La ce reputație extraordinară are acest oraș, mă miră să zici că nu te simți cât de puțin acasă acolo...
- Da, Berlinul a fost întotdeauna altfel. Așa cum se spune că New York-ul nu are legătură cu Statele Unite, la fel e și Berlinul, raportat la strictețea Germaniei. E un oraș cosmopolit, extraordinar de artistic, cu o atmosferă aparte. Pe vremea studenției mele, acolo mai era și zidul, ceea ce-l făcea cu atât mai interesant. Chiar am prins căderea lui, dar nu pot spune că am participat activ. Am preferat să fiu spectatorul acelui moment istoric, să-l privesc așa, detașat, precum un student la Istorie ce eram. Nici nu aveam ce să simt mai mult eu, român fiind; nemții și numai ei puteau conștientiza în profunzime acel moment. Euforia era cu adevărat impresionantă, mai ales din partea esticilor germani. Nu au trecut însă mulți ani și viețile tuturor aveau să se schimbe atât de mult, încât zidul începea să fie regretat. Dar asta este o altă poveste... Revenind, sunt multe lucruri care m-au legat de Berlin, dar nu suficiente încât să simt că-i aparțin. Am stat prea puțin, am locuit prin cămine studențești, am cunoscut oameni cu totul aparte, din toate colțurile pământului, dar nu sunt acasă acolo. Nu vreau să folosesc lozinci golite de sens și să declar cât de mult îmi iubesc eu țara, că numai aici mă simt acasă, pentru că nu este așa. Eu am un fix al meu: mă atașez de oameni. Or, e adevărat, în România sunt cel mai atașat de oameni. Dacă oamenii înseamnă țara, România e țara mea.
Căminul e la cine te întorci
- Hanno, ești de aproape douăzeci de ani sufletul formației Nightlosers, dar în același timp un foarte apreciat și premiat regizor de scurtmetraje. Unde te simți "mai acasă", pe scenă sau în spatele camerei de filmat?
- Aș vrea să nu simt nicio diferență între aceste două pasiuni. În interiorul meu, chiar nu o simt, dar sunt mai activ pe scenă. Chiar dacă am mai făcut câte ceva, nu am mai filmat atât de mult în ultima vreme, așa că scena este mai prezentă în viața mea. Și, slavă Domnului, avem concerte, cel puțin în lunile acestea de toamnă-iarnă sunt și câte trei pe săptămână. Iar mă mut în tren (râde).
- Pe când un lungmetraj?
- Bună întrebare. Tot zic și zic că voi face unul, dar iată că încă nu. Motivul este mai simplu decât ți-ai imagina: nu am scris scenariul pentru el. În continuare mă simt mai bine în conciziunea unui scurtmetraj, decât în amploarea unuia lung. Se pare că am rămas un autor de nuvele, nu unul de romane. Dar sper, totuși, să realizez un lungmetraj, într-o bună zi. Până la urmă, am mai văzut scurtmetraje expandate, ca să zic așa.
- Revenind la tema interviului nostru, Hanno, ce crezi că transformă o casă într-un cămin?
- Căminul implică persoana dintre mobile și pereți, obiecte care nu înseamnă nimic. Am schimbat atâtea saltele, atâtea șifoniere, atâtea chirii, încât lucrurile acestea sunt complet golite de sens pentru mine. La cine te întorci, acela e căminul! Doar atât. Nu vreau să îndulcesc prea mult (râde).
- Atunci te ademenesc eu către "miere": spuneai la un moment dat că nu ești căsătorit, dar ești arvunit sentimental...
- Te întrerup. Între timp sunt căsătorit.
- Felicitări!
- Mulțumesc foarte mult.
- Ți-a luat ceva timp...
- Mi-a luat ceva timp, dacă socotești anii pe care-i am.
- Ești, așadar, așezat la casa ta?!
- Absolut. Cea mai mare așezare. Deși nu-mi place, trebuie să o spun.
- Cu atât mai așezat cu cât mai ești și tatăl unui băiat mare, dintr-o dragoste mai veche. Ce mai face Thomas?
- Thomas este în clasa a noua la "Tonitza", cântă la chitară de ani buni. E la vârsta aceea nebună, fără disciplină, fără structură, când totul e trăire intensă. E obositor pentru părinți, dar nu se poate altfel, pentru că, până la urmă, un copil trebuie să fie așa. Chiar dacă e la "vârsta aceea", sunt foarte mulțumit că preocupările lui sunt artistice. Asta e marea mea mulțumire... Mai departe... om vedea.
Blues la drâmbă
- Hai să terminăm pe note muzicale, pe ritm de blues: ce se mai aude cu Nightlosers?
- Ne este bine. Avem concerte, chiar multe. Am scos al patrulea album, care se numește "Cinste lor". E compus din standarduri de blues și de rock transformate în stilul Nightlosers. Nu pot spune că s-a produs vreo schimbare majoră în stilul obișnuit al formației noastre. E din nou un disc foarte folcloric, cu drâmbă, țambal, viori.
- Se pare că și artistic ești profund și "ancestral" atașat de țara ta...
- Se pare că da. M-ai prins! (râde)