Urme românești: Vlahii, stăpânii Munților Tatra

Ciprian Rus
Argumente pentru o idee

Mergând, cum o face cu consecvență de-atâția ani, în căutarea urmelor românești din lumea largă, "For­mula AS" a desco­perit toamna aceasta, în mijlocul Europei, la granița dintre Ce­hia, Slovacia și Po­lonia, puternice co­munități de valahi, ce își revendică stră­mo­șii în ciobanii care, veniți din Carpații noștri, au colonizat cele mai înalte pis­curi ale Munților Ta­tra, la mijlocul mile­niului trecut. Încet-încet, vreme de sute de ani, păstorii por­niți de pe teritoriul actual al țării noastre (unii cercetători spun că dinainte de anul 1000, în orice caz, nu mai târziu de secolul XIV), au dus tradiția și civilizația lor peste tot, în mun­ții Bătrânului Continent. Istorici, antropologi, etno­grafi, ghizi turistici și, cel mai important, oamenii simpli, cei care se consideră, cu mândrie, valahi, la mii de kilometri de granițele României - cu toții sunt de acord, în aceste țări din centrul Europei, că marea civilizație montană a continentului li se datorează cio­banilor veniți din România și temerarelor lor ex­pediții de colonizare a zonelor mon­tane nelo­cuite, mai întâi din apro­pierea Carpa­ților, iar apoi, pas cu pas, a altor munți, tot mai îndepărtați de locul lor de obârșie.
Exodul progresiv al ciobanilor va­lahi până la capătul Carpaților, în zona Moraviei (Cehia din zilele noastre), cu opriri succesive, vreme de gene­rații, prin munții Ucrainei, apoi prin cei ai Poloniei sau ai Slovaciei este, azi, recunoscut oficial de istorici, la fel ca și influența puternică pe care civilizația montană a păstorilor veniți din Carpați a avut-o asupra populației băștinașe, care trăia în zonele joase de câmpie. Tiparele tradiției pastorale pot fi văzute, și azi, peste tot, din Slo­vacia, Cehia și până în Polonia, și anu­me - nu doar în muzee, ci chiar pe viu, în viața de azi a urmașilor păsto­rilor vlahi. Această demonstrație e un argument în plus că urmele vlahilor găsite de "Formula AS", în anii tre­cuți, în munții din Austria, Elveția și Italia, în insu­lele croate sau în alte zone din Balcani sunt veritabile urme românești. Ceea ce părea o simplă aventură a unor reporteri-amatori de "iluzii" patriotice, s-a dovedit a fi o realitate istorică. Iar drumul nostru de anul acesta ne-a adus, iată, dove­zile cele mai solide: ceea ce am intuit și am căutat în toți acești nouă ani este întocmai ceea ce azi, specialiștii din Europa Centrală numesc, inclusiv pe baza unor testări ADN de dată recentă, "marea colo­nizare valahă a ciobanilor veniți din Carpații româ­nești"! Da, avem de-a face cu o uriașă comunitate valahă, despre care, cu excepția câtorva istorici și etno­grafi din trecut, nu știe nimeni în România și care, și mai trist, nu interesează pe cei meniți să o cerceteze prin profesia lor: istoricii.

"Bine ați venit în Vallachia!"

Era pe la mijlocul seco­lului al XIX-lea când dis­tin­sul domn D. P. Marțian trecea, prima oară, prin oră­șelul Meziriciul valah (Valasske Mezirici sau Va­lahisch-Mezeritsch, cum îi ziceau hărțile în limba germană). Se grăbea spre Roz­nov, îngrijorat și nerăbdător, căci acolo, în Moravia (Cehia de azi), se făceau cele mai bune cure de zer din lapte de oaie, care l-ar fi putut ajuta să-și amelioreze boala ce nu-i mai dădea pace. Era prea prins cu ale sale ca să dea mare atenție detaliilor din jur. Nu era în vacanță, ci la capătul unui istovitor drum, spre băile de sănătate din Roznov... Dar, chiar și așa, unele lucruri i-au rămas, cumva ciudat, lipite de suflet. Întâi de toate, forma aceasta stranie, a numelui localității, "Valahisch - Valasske", care l-a trimis de îndată cu gândul la stră­moșii săi valahi de acasă. Apoi, casele din bârne groa­se, de lemn, îi păreau atât de familiare, de parcă nu se afla în mijlocul Imperiului Habsburgic. Erau, pur și simplu, aidoma celor din munții noștri! Ce să fi căutat valahii prin Munții Moraviei, s-a mirat, o mirare care a devenit și mai mare, atunci când, ajuns în Roznov, a fost întâmpinat cu cuvintele: "Bine ați venit la noi, în Vallachia!". "Cum se poate una ca asta? Cum se face că am nimerit în Vallachia, că doar de acolo vin?", s-a mirat domnul Marțian. Răspunsul l-a uluit: e cât se poate de firesc ca țara în care a ajuns să se cheme Vallachia, de vreme ce ei se numesc va­lahi și sunt stăpânii acelor locuri din capătul de sus al Carpaților, de sute și sute de ani, de când ciobanii din părțile Ro­mâ­niei au venit și s-au oprit acolo cu oile și cu caprele lor... Întors acasă, impresionat de extra­ordinara expe­riență trăită în călătoria sa, de întâlnirea cu vlahii mo­ravi, despre care nu se știa nimic prin ță­rile române, D. P. Marțian avea să scrie, într-un număr din 1864 al foii "Buciu­mul", o emoționantă relatare despre fru­musețea Vala­hiei Morave și despre oamenii minunați pe care i-a întâlnit acolo. Publicul larg afla, după nedrept de mul­tă vreme, despre existența în Munții Tatra a unei mari comunități de frați valahi ce se consideră, cu mândrie, urmași ai păstorilor din Carpații românești. Desco­perirea lui D. P. Marțian e imediat preluată de lumea științifică internațională și face, doi ani mai târziu, obiectul unor valoroase cer­cetări, semnate de eminen­tul specialist Hyde Clarke, în "Jurnalul Societății de Antropologie" din Londra. Fabulosul drum prin Car­pați al ciobanilor români, din Ardeal până în Moravia, și felul în care ei și-au con­servat, vreme de sute de ani, obiceiurile și stilul de viață originare, în ciuda slavi­zării lor treptate, pri­meau, în fine, recunoașterea inter­națională.

Cu "Doina" printre ciobani

Teodor Burada avea 25 de ani când poveștile ex­tra­ordinare ale lui D. P. Marțian vedeau lumina tiparului. Le-a citit pe nerăsu­flate și și-a promis chiar atunci că, dacă Dumnezeu îl va ajuta, va ajunge și el, negreșit, prin Moravia, să-i vadă cu ochii lui pe frații valahi de acolo. Aveau să treacă trei decenii până când, în 1893, entuziastul etnograf și muzicolog ieșean refăcea traseul lui D. P. Marțian, într-una dintre nenumăratele sale călă­torii pe urmele lăsate de români în lu­me, din Rusia și Asia Mică, până de­par­te, în insulele croate. Convins de spec­taculoasele însemnări ale lui Mar­țian, Burada s-a documentat temeinic înainte de plecarea spre Moravia. Așa a aflat că, la vremea aceea, se găseau în regiune nu mai puțin de 150.000 de valahi, din totalul unei populații de 2 milioane de locuitori! Mari erudiți ai Europei acelui timp, dr. Franz Mik­losich, H. Jiricek, Fr. Bartose, adu­seseră, deja, contribuții științifice im­por­tante privind originea românească a slavilor mo­ravi. La rândul său, B. P. Hasdeu scria, la 1892, că "astăzi nimenea nu se mai îndoiește că valahii din Moravia sunt adevărați români", venirea lor din Car­pați suprapunându-se "din punct în punct" cu năvăli­rea ungurilor în Panonia (sfârșitul secolului IX).
Nerăbdător să lase deoparte munca de bibliotecă și să descopere pe viu această veritabilă enclavă valahă din centrul Europei, Teodor Burada a pornit spre Os­tra­va, înarmat cu recomandări primite de la înalți func­ționari ministeriali de la București. Gazdele l-au îndru­mat, dintru început, spre un mic muzeu găzduit de școala din localitate. Acolo se găseau, din belșug, obiec­te lucrate, în vechime, de valahii moravi: bâte ale "pastirilor", frumoasele "fuiare" ciobănești, cum li se spuneau pe acolo fluierelor, fuse, vârtelnițe, co­soare, toate foarte asemănătoare cu cele din Româ­nia. Apoi, în Meziriciul valah, capitala Valahiei Mora­ve, Burada găsește și el casele acelea muntenești care îl uimiseră, câteva decenii în urmă, pe D. P. Marțian. "Intrând în acest oraș, ce m-a impresionat mai mult au fost casele de bârne de lemn, cu prispe și cu fereș­tile mici, cu ogrăzi îngrădite, unele cu zaplaz de scânduri, altele cu gard, având și portiță, întocmai ca și casele românilor noștri de la munte. Întrebând în limba germană pe hamalul ce-mi ducea bagajele că ce case sunt acele, el mi-a răspuns că sunt casele vechi ale valahilor. Mergând tot înainte înspre centrul ora­șului, casele nu mai aveau aceeași construcție; ele erau de zid, fără prispe și cu ferestre mari, de o arhi­tec­tură modernă. În acele case locuiau străinii", po­vestește Teodor Burada, care, pe timpul șederii sale în regiunea Vallachia din Moravia, a strâns cu acribie o sumedenie de detalii legate de portul, obiceiurile, tradițiile și stilul de viață al valahilor din acele locuri. A stat zile întregi în mijlocul lor, i-a însoțit duminicile, îmbrăcați în straie de sărbătoare, la biserică, i-a căutat în zile de târg, le-a povestit despre strămoșii lor, ro­mâni și, la insistențele lor, le-a cântat la vioară doinele noastre, horele, bătutele și învârtitele românești. A înmuiat Burada, cu doinele sale, inimile atâtor străini, mulți dintre ei reprezentanți ai unor autorități dușmă­noase, prin toate părțile Europei pe unde a umblat, cum să nu-i atingă la suflet pe valahii din Mezirici, uimiți să descopere, la rândul lor, ce mult aduceau cu cântece lor doinele valahilor "de acasă", din Româ­nia!...

Surpriza din Munții Tatra

Am pornit, la rândul nostru, după mai bine de 100 de ani, prin Vallachia Moravă, bătută de D. P. Marțian și Teodor Burada. Aveam, cumva, inima îndoită. Fă­cuserăm același lucru, cu doi ani înainte, în insu­lele croate, locuite înain­te vreme de păsto­rii va­lahi. Burada mai găsise acolo, el însuși, vagi ur­me vlăhești, la finele se­colului al XIX-lea. Pe când am ajuns noi, pla­nul de anihilare a identi­tății vechilor vlahi fusese pus în faptă cu desăvâr­șire. Doar rânduri ascun­se prin arhivele din bi­blioteci, câte o fotografie răzleață prin muzee, doar câte o șoaptă temătoare a vreunui savant și doar mormintele vlăhești, cu cruci semețe, pe care nici vremea și nici vremurile nu le-au putut îngenun­chea, mai aminteau de urmele pașilor fanaticu­lui căutător de români Teodor Burada. Ne te­meam că va fi la fel și în Cehia de azi. Ne temeam ca nu cumva, ceea ce la 1890 era "marea comu­nitate valahă din Mora­via" să fie azi doar o amintire trecută la inde­xul vreunei istorii trium­faliste, fără nuanțe, pe modelul noilor istorii naționaliste din Balcani.
Ce am descoperit, însă, alături de colegii mei, în Cehia, Slovacia și Polonia, a bătut cele mai optimiste așteptări. Spre deosebire de Balcani, în Europa Centrală se vorbește cu stimă despre valahii autohtoni și despre legăturile lor cu spațiul românesc. În Cehia, lumea e mândră de moștenirea culturală pe care valahii au adus-o cu ei în Munții Tatra, iar Valahia Moravă, această insulă de spiritualitate și de tradiție străveche românească, e printre cele mai căutate obiective turistice ale țării. Dovadă stă ma­rele Muzeu Valah de la Roznov, care, de la începutul secolului tre­cut, găzduiește cele mai impor­tante repere ale vieții păstorilor din regiunea Val­la­chia și cultivă, în continuare, tra­dițiile și obiceiu­rile pe care cio­banii porniți din România le-au a­dus cu ei în Mo­ravia.

Marea capitală valahă

Muzeul valah din orașul ceh Roz­nov este o adevărată minune. Găz­duit într-un parc uriaș, el reface, cu o acuratețe de excepție, un sat valah, în mijlocul căruia tronează turla înal­tă a unei biserici de lemn. De jur-îm­prejur, câteva replici ale unor clădiri de pe la 1700, care pot fi văzute și în zilele noastre, perfect conservate, în satele Cehiei: o primă­rie, cu magazin și oficiu poștal, casa primarului și, cum altfel, crâșma sa­tului. Sus, pe deal, peste drum de Parcul Central, muzeul continuă cu un cătun în toată puterea cuvântului, așa cum trebuie să fi fost toate cătu­nele valahe prin partea locului, cu moară pe apă, cu poieți și țarcuri pentru oi și vite, cu porumbare pentru grâne, cu stupi de albine, cu mici grădinuțe de legume pe lângă casă, cu căpițe de fân pe răzoare și cu muș­cate vesele în ferestrele, de-abia mijind, ale ca­selor.
Datând de la 1793, casa prima­ru­lui vlah e mai se­meață chiar decât primăria! "Primarul unui sat valah era și cel mai bun gospodar", îmi explică ghidul muzeului, ară­tând spre o mândrețe de casă din lemn cu două etaje. Parterul nu e cu nimic diferit de cel al vechilor case "găzdăcești" din România. Îmi amintește, chiar, de casa în care a copilărit Avram Iancu, din Munții Apuseni. Un cuptor mare, în centrul camerei principale, care comunică cu bucătăria, lavițe de jur împrejur, făcute în așa fel încât copiii să poată dormi acolo, un pat mare pentru cei doi soți și o masă sănătoasă, de lemn gros, lângă geam. În rest, ciubere, coveți, ulcele, întreg instru­mentarul vie­ții domestice de la țară. Sus, în schimb, la etaj, totul are un aer ceremonios: o cameră pentru oaspeții care trăgeau peste noapte la casa "primarelui" valah, o că­meruță pentru bunici și, întinsă peste încă­perea cea mare de jos, o sală de întruniri, unde pri­marul și ai lui făceau și desfăceau treburile aplicând "Jus Valahicum" în satele vlăhești din Moravia. Potretele străbunilor valahi încojoară pereții, ca niște icoane sfinte...
După ce-mi face turul, doamna ghid mă conduce, complice, spre o măsuță dosită într-un colț de casă. "O să îți arăt ceva deosebit", îmi spune, căutând de­desubt câteva bucăți de lemn subțire. Le mângâie ușor și mi le arată. "Vezi lemnele astea? Uite, ele se potri­vesc în felul ăsta, unul într-altul, și astfel sunt aco­perite casele valahe. E o tehnică extraordinară, toți vizitatorii din străinătate sunt uimiți să descopere acest vechi meșteșug valah", îmi spune ea, încântată. Îi spun că știu despre ce e vorba: e șiță și se folosește, și astăzi, prin satele de munte din România. Mă pri­vește cumva intrigată, bucuroasă să afle că în România șița nu e doar obiect de muzeu, dar și încurcată, că nu mi-a putut oferi porția de uimire promisă...

Rudenie de sânge, cu atestat ADN

Valahii din Moravia erau foarte prosperi după 1600. Au ocupat primii zonele montane, pe care doar ei le știau munci, și, neîngrădiți de nimeni, vreme de sute de ani, au ajuns la o dezvoltare extraordinară. Aveau oi și capre, cultivau și pământul, erau meșteri neîntrecuți în prelucrarea lemnului, iar poziționarea în inima Europei Centrale, în apropierea unor mari orașe comerciale, le-a priit de minune urmașilor cio­banilor plecați din Carpații românești. Așa se explică impresionantele clădiri din lemn din parcul Rozno­vului. În puține alte locuri din Europa, o comunitate valahă, originară din țara noastră, a atins un nivel de dezvoltare atât de ridicat! De altfel, forța și statutul privilegiat al acestor valahi e dovedit, pe de o parte, prin faptul că aveau primari proprii, se administrau singuri, iar, pe de altă parte, prin aceea că se supu­neau propriului set de legi, vestitul "Jus Valahicum", pe care organizările statale ce încorporau teritoriile ocupate de păstorii valahi îl acceptau ca atare. Bogați, independenți și puternici, gata, la o adică, să pună mâna pe celebra lor "valaska", baltagul specific valah, și să se ridice la luptă împotriva oricui le neso­cotea drepturile - așa erau valahii moravi! Așa sunt și azi, independenți și mândri, ca Lukas Spitzer, tână­rul cercetător care se oferă să ne îndrume prin secția de istorie a Muzeului din Vsetin. Se declară valah, și când vorbește despre colegii săi praghezi, care vin în vizită în Vallachia sa, îi numește "prietenii mei cehi", subliniind, de fiecare dată, diferența dintre cehi și valahi. "De altfel, vorbim limbi diferite", îmi explică Lukas. "Deja când a ajuns în Moravia, ma­rea populație valahă pierduse, în sute de ani, con­tac­tul cu limba română și adoptase graiul popu­lațiilor în mijlocul cărora trăise vreme de generații. Acum, limba valahă din Moravia are mai multe cuvinte din slovacă decât din cehă, de exemplu. Din română, s-au păstrat doar cele care se refereau la meseria lor de păstori și la traiul la munte, cuvinte care nu aveau corespondent în slovacă sau în cehă. Acesta e un argument puternic pentru faptul că ne tragem din ciobanii veniți din România. În plus, avem și cercetări ADN care certifică asta", mă lă­murește Lukas.
Dar nu atât informațiile istorice legate de valahi sau urmele etnografice din muzeele Cehiei impre­sionează în Vallachia Moravă. Impresionează faptul că vezi la tot pasul valahi vii, în carne și oase, oa­meni bucuroși să afle că ești român din Carpații de unde au pornit strămoșii lor. Tineri bucuroși să-și împărtășească tradițiile, dispuși să înve­țe unii de la alții pentru a duce mai de­parte extra­ordinara moștenire transmisă de la ve­chii ciobani români.

Epilog

E zi de mare sărbătoare la muzeul din Roznov. Trei ciobani români din Car­pați au venit în transhumanță cu oile după ei, pentru a se întâlni cu ceilalți ciobani valahi din Cehia, Slovacia și Polonia, refăcând drumul vechilor va­lahi de acum 1000 de ani. Întreg cătu­nul de pe dealul Roznovului vuiește. Mii de vizitatori sunt prezenți, în ciuda ploii. În pragul fiecărei căsuțe din sătuc, câte o fa­milie de valahi te în­tâmpină zâmbitoare. Unii curăță lâna, alții tund oile, un bărbat învârte de zor la ma­giunul de prune. Mi­roase a pâine caldă și a brânză proaspătă. Nici muzica nu poate lipsi! Câteva case mai încolo, în fața cârciu­mii din că­tunul valah, e cântec, joc și voie bună. Jozef Gulas și prietenii săi din Ter­chovej cântă de ma­ma focu­lui o învâr­tită, mai ceva ca cele de pe Câmpia Tran­sil­vaniei. Ritmul se îndrăcește cu fiecare acord, iar ce­te­rașii au pe chipuri o bucurie cum rar mai vezi. Din când în când, viorile tac, ca să lase loc vocilor pu­ternice ale celor patru băr­bați, care cutremură tot satul. Strigă­turile lor nu sunt atât de as­cuțite ca țipuriturile maramureșene, dar bu­cu­ria cu care sunt spuse te unge la inimă. Rastislav Gulas, un alt ceteraș din grup, acceptă bu­curos să stea de vorbă cu noi, într-o pauză de cântat. Moștenește, ca și prietenii săi, o vioară veche de pes­te 100 de ani, pe care bunicul său i-a pus-o prima oară în mână. De atunci nu s-a mai putut despărți de ea și cântă, de câte ori are prilejul, la spectacolele folclorice din Cehia și Slovacia, la nunți, botezuri și alte sărbători ale satelor valahe din re­giune. Cântă despre viața lor, des­pre țara lor, Vallachia, despre tra­dițiile lor. Când aud că suntem români, ne oferă pe loc câte un CD cu mu­zica lor. Vrem să le plătim, dar refuză categoric și ne spun, veseli și plini de viață, că singura răsplată este să "dăm un rând", să bem, adică, împreună, la o poveste, un păhărel de șli­boviță. "Șlibovița ne-a învățat să cântăm așa fru­mos", glu­mesc cei patru, la despărțire, apoi ne petrec cu un cân­tec nostalgic, pe care îl auzim până ne pier­dem prin ploaia toamnei.

O lume întreagă într-un cuvânt: "Karpate!"

Urc pe cărare, printre frumoasele case de lemn, ascunse într-un pâlc de stejari, ale căror rădăcini bă­trâne sunt scări spre vârful dealului. Sus de tot, îl întâlnesc pe Jozef Vaniek. E dulgher, la fel ca și tatăl său, și trage la rindea niște bucăți de șiță, pe prispă, spre încântarea turiștilor, care fulgeră blițuri spre el prin ploaia deasă. Nu știe limbi străine Jozef, doar ceha și valaha, dar insistă, din semne, să mă pună pe locul lui, să mă învețe munca lemnului, așa cum bă­trânii ciobani valahi i-au învățat pe băștinașii slavi, după ce au ajuns în Moravia. Îmi explică pe fugă, din trei mișcări, apoi își ia o poziție profesorală, cu mâi­nile pe piept și cu zâmbetul deja mijind în colțul ochi­lor albaștri. Așteaptă să mă poticnesc, ca să aibă motiv să mă corecteze. E bucuria lui de fiecare zi asta, să dea mai departe din ce a învățat din moși-stră­moși. Încerc să-i explic că sunt din România. Ochii lui albaștri se înseninează și mai tare. Ar vrea să-mi vorbească, dar nu poate, se poticnește în jumă­tăți de frază, până când, strângându-mă în brațe, îmi strigă, eliberat că și-a găsit cuvintele potrivite: "Ru­munia? Karpate! Karpate! Karpate!". Un singur cu­vânt i-a trebuit acestui om simplu, să mă facă să înțe­leg că acești Carpați din care au venit vechii valahi și în care trăiesc acum valahii din Cehia reprezintă lucrul cel mai important care ne unește pe noi, pe el, dulgherul valah din Roznov, și pe mine, reporterul român de la "Formula AS"...

Fotografii de CLAUDIU TÂRZIU
și CIPRIAN RUS