MARIA TĂNASE - 100 de ani de la naștere

Redactia
- Despre Maria Tănase, "Pasărea măiastră" a cântecului românesc, s-a scris mult, dar se pare că nu de-ajuns, din moment ce și astăzi, când celebrăm o sută de ani de la naștere, numele ei mai stârnește atâ­ta emo­ție și interes. Unul dintre cei care au cunoscut-o îndea­proa­pe pe marea artistă, fiindu-i alături ca impresar, a fost Gaby Michailescu, un pasionat condeier teatral, care a adu­nat într-un volum monografic, inti­tulat "Maria cea fără de moarte", întâmplări și amintiri des­pre viața celei mai iubite și prețuite interprete a muzicii ro­mânești. În paginile care urmează reluăm, parțial, pri­mul interviu acordat de Maria Tănase, în urmă cu peste 60 de ani, fidelului ei sfătuitor și însoțitor -

O leliță semeață

Venise iarna. O iarnă albă ca o bunică. Zăpada căp­tu­șise cald și moale străzile cetății. Nămeții înăl­țați la marginea orașului, până aproape de covil­tirele bordeie­lor, erau, chiar și în inima lui trepi­dantă, greu de biruit și trecătorii încotoșmănați, dacă nimereau în afara pârtiei, se înfundau până la brâu în omăt.
Luminile însă nu-și feriseră ochii de prăpădul co­borât din cer. Ferestrele luminau ninsoarea, ca vitrinele cu jucării în ajunul Crăciunului. Și fie­care edificiu era un transatlantic strălucitor, plu­tind în largul speranțelor feerice ale vieții, de după ghergheful sticlos al florilor de gheață...
Cu vârf și îndesat - până la ziuă - localurile ilustrau huzur și belșug românesc. Neobosite, ușile se deschideau și se închideau, ascultând de năvala noctambulilor, dăruind legănării fulgilor de-afară acordul viorilor înstrunite. Eram atunci, după apariția ei în cântecul românesc, singurul din București și printre cei câțiva din țară care n-o auziseră pe Maria Tănase, nici mă­car la radio. Socoteam că se vorbește de ea prea mult, când, într-o noapte aidoma cu cetatea aflată în sarabandă orbitoare și ză­padă strălucitoare până la ferești, prietenul care mă însoțea pe ulițele îngropate în omăt, pretextând că nu mai putem înfrunta urgia crivățului, și prin apropiere nu există o cârciumă pe placul sufletului meu, mă împinge din spate în restaurantul luxos unde se "produce" Maria Tănase. Localul ne înghite strident și asurzitor.
Primul simptom: larma ascuțită moare la apariția ei. E o leliță semeață. În des­chi­zătura sânilor poartă garoafe albe. Ochii îi are închiși, la o palmă deasupra și cam în fața microfonului. Legănându-și umerii ca la râu, cântă cu ochii închiși, smulgând fiecărei note alba petală lăsată să alunece printre degete pe dâra me­lodioasă. Se pierde, intră în transă. Plesnește cuvintele bărbătește. Convinsă, nu ia în râs, ca ceilalți, aleanul tânguirilor ăstea cu "frunză verde", "mers legănat", "bu­zele picur de sânge". Sparge tonurile, își apropie o clipă mângâierea dulcei armonii, ca apoi să freamăte cu codrul. Monotonia țărănească e fără dor orășenesc, de efect. Modulațiile aduc ecoul pădurilor... Doinitoa­rea are colnice și vâlcele în glas. Acum, vocea-i joacă într-un picior, bătuta și țambalul abia se țin după ea... Hotărât, Maria Tănase are soare în glas, deși cântă noaptea.

În grădină, la tata

Trezită din somn în dimineața senină de primăvară, tălmăcitoarea of-urilor românești, la fel ca și în cântec, nu se lasă așteptată. Îmi răspunde pe moment, fără oco­lișuri, simplu, cum îi stă bine omului sincer.

- Maria neichii, Marie, cum ți s-a înfățișat întâia oară viața și în ce fel a crescut copilăria ta?

- Ceea ce m-a impresionat prima oară și m-a făcut să-mi dau seama de viață a fost o zi de primăvară, în care, ieșind din casă, am văzut pământul răsturnat al gră­dinii scoțând aburi... Îmi mai amintesc că, să tot fi avut cinci ani, mă duceam cu servitorii din mahala la un teatru de păpuși care avea baraca pe cheiul Dâm­boviței. Fiind mică, țăranii mă duceau în brațe. Țin minte că păpușile erau îmbrăcate național. În aceeași măsură, ca și respirația pământului, mă impresiona felul cum oamenii de la țară explicau, pe loc și cu glas ridicat, ceea ce vedeau acolo. Fiecare scenă o compa­rau cu o întâmplare din satul lor. Odată s-a iscat o bătaie, pentru că unul din ei făcea prea mare haz de o scenă care surprinsese cu șoalda amoroasă pe femeia celuilalt... Scena, totuși, era foarte pilduitoare.

Copilărie fără răsfăț

- Copilăria mi-a crescut printre astfel de oameni, printre țărani, de la care am învățat să și cânt, în grădină, la tata. O copilărie foarte interesantă, exact ca a orică­rui copil din mahala. Fără "mămicule" și "tăticule"... Copilărie preocupată de ce însemna pentru tata neca­zuri și bucurii. Dacă se întețea vijelia și ridica rogoji­nile după sere, se întrista toată casa. Când urmau zile geroase și nu se puteau aerisi brazdele de răsaduri, era ce putea să fie mai groaznic. Atunci, nici nu mâncam, nici nu ne odihneam; așteptam cu sufletul la gură ca Dum­nezeu să se înduioșeze... Simțeam viața tatei în cumpănă. De multe ori am trecut pe lângă teama de a nu se sinucide. Dacă i se întâmpla să i se strice o recoltă într-o primăvară, nu-i mai ceream nimic. Nici stric­tul necesar. Totul trebuia să vină de la el. He-he!... copilăria nu mi-a fost ușoară și nu și-a per­mis să se răsfețe.


Cântecul cu doar două versuri

- Cum ți-a sunat primul cântec auzit și ce simțăminte ai încercat?

- Am fost furată de o melodie a unui ardelean din Turda, fugit din Transilvania robită, care se rătăcise să robotească la noi. Mi-aduc aminte că era șchiop. Cântecul turdeanului avea doar două versuri.
Frunză verde, frunză galbenă,
Tu mă saltă, tu mă leagănă.
Patru ani a cântat numai asta.
(Maria Tănase îmi cântă melodia, cu pri­virea oprită departe, în poarta copilă­riei...)
Cânta câte o zi întreagă. Singur își bătea cu piciorul măsura și de unul singur cânta. Când găsea de cuviință că a repetat de prea multe ori cele două versuri, dădea într-o arie porcoasă. Îl știam vesel, după această a doua parte:
Mă dusei la șezătoare,
La scaun cu trei chicioare
Scaunul căzu de-a dura,
Fetele... căscară gura.
Cânta așa de frumos, că-mi plăcea tot­deauna să-l aud. Parcă înadins venea să com­plecteze atmosfera din jur. Nu supăra pe nimeni. Și niciodată n-a fost auzit să cân­te vesel când lumea era tristă sau să se tânguie când ceilalți erau bucuroși.

"Ad-o pe aia mică"

- În acel început a existat ceva care să anticipeze cântecul care avea să te nască?

- Cine a anticipat cântecul a fost tata. Când petrecea mai târziu, noap­tea, trimitea pe mama să mă tre­zeas­că: "Ad-o pe aia mică". Nu-l ducea la culcare până nu mă sculam să-i cânt. Aveam șase, șapte ani, și cân­tam ce învățam de la țărani. Auzeam într-o zi un cântec, a doua zi cântecul se repeta și eu îl țineam minte. De fiecare dată când îi cântam nopții lui petrecărețe, îmi dădea 20 de lei de hârtie, bani pe care-i băgam sub pernă și pe care, bine­înțeles, nu-i mai găseam a doua zi... Era foarte drăguț Moș Tănase. Frumusețea era însă că n-aveam glas. În schimb, sora mea avea o voce splendidă, de-o rară pu­ri­tate, iar fratele meu cânta iarăși foarte frumos. Eu cân­tam cu respirația tăiată, mă opream la jumătatea cu­vântului să mi-o reiau, loveam cuvintele unul într-altul, neavând altă grijă decât să scap mai repede și să mă duc să mă culc. De câte ori trimetea după mine, mama o propunea pe sora mea: "Lasă că-ți cân­tă Aurica". Răspunsul lui Moș Tănase era același: "Ad-o pe aia mică". Pe jumă­tate adormită, mă înfăți­șam. Mă punea pe genunchi. Începeam să cânt...

O fată cântă după mort...

- Care sunt cele mai puternice aduceri aminte pe care le păstrezi din acele timpuri, în legătură cu muzica?

- Eram la înmormântarea unei mătuși. Servitoarea care-o slujise cu credință patru ani, o ardeleancă de șaisprezece ani, pe care aveam s-o întâlnesc acum, în urmă, în Făgăraș, pe nume Maria Murariu, se ținea după răposata și cânta de mama focului... Eram contrariată, fiindcă o știam supusă și îndu­re­rată. Eram jenată, gândind la ce zice ma­halaua. În același timp, îmi și plă­cea. Nu știam că așa este ticluiala de jale a ardelenilor. Fata, suferind, făcuse un bocet, care era o melopee extraordinară.

"Geaba mă mai duc acasă"...

Când a murit această mătușă, sora mamei, nea Fane, bărbatul ei, care fusese cam poamă, n-a plâns. Lumea era indignată: "Iote, soro, Fănică nu plânge deloc după Ilea­na..." Cei trei copii rămași fără ma­mă i-am luat să crească la noi. Sea­ra, târziu, nea Fane rămânea să-și vadă copiii adormind. Și peste som­nul liniștit al țâncilor, cânta tângui­tor:
Geaba mă mai duc acasă,
Că n-am nevastă frumoasă;
Nici nevastă, nici copii,
Sunt om fără căpătâi...
Ca mai apoi, sufletu-i întristat să stăruie, impresionându-mă, în­tr-un alt cântec:
În căsuța mititică,
Cu pereții reci ca gheața,
Zace-n pat biata femeie
Vai!... ce tristă-mi este viața.
Trecută în cântec, atitudinea asta de viață avea ecoul singurătății care-mi copleșea inima. Inima care ar fi tot atât de larg deschisă, ca și-atunci, pentru nea Fane, omul deștept și cu pitoresc, singurul din familia mea pe care-l regret și pe care aș vrea să-l văd și astăzi.

Intermezzo

Despre bunătatea Mariei Tănase s-a dus vestea ca de popă tuns. Numai astfel se justifică soneria repetat încălecată de cei care, voind recomandări, ajutoare, intervenții, îi întrerup cântecul picurat în plumb, prin plaivasul meu. În afara acestora, aș zice, loiali (cer ca să-și poată încăputa viața și apoi pleacă), mai sunt câțiva prieteni care rămân. Fără flori, deși e primăvară, însă îndrăgostiți.
Maria Tănase, să continuăm!

"Vai!... ce frumos e!"...

- Cine ți-a călăuzit primii pași și cuvântul decisiv al cui a fost în începuturile carierei tale?

- Esențialul a fost sfatul și truda unui bun prieten, Harry Brauner. Pe urmă s-a adăugat încurajarea una­nimă a celorlalți prieteni: Radu Boureanu, Cicerone Theodorescu, Eugen Jebeleanu, Ghiță Roll și alți câțiva pe care nu i-am uitat. Veneau la mine, cu băutura după ei. Cântau ei, mă puneau și pe mine. Mi-era rușine. Cântecul pe care acceptam să-l cânt nu-l terminam niciodată. Îl duceam până la jumătate și retezându-l, spuneam: "Vai! ... ce frumos e!". Repertoriul, pe care-l întorceam în fel și chip, mi-l formau trei cântece: "Of.... zac!", "Geaba mă mai duc aca­să" și "Târâișul șarpelui", cules din Fă­găraș.

Tănase îi schimbă numele

- Care a fost și cum a decurs prima apariție pe care ai avut-o în public?

- Trebuie să-ți vorbesc de Tănase. Lui m-a recomandat Alfred Paximade, care nu mai putea după mine: "Ia fata asta; e veselă, dezghețată, plină de talent". Du­pă ce, de formă, m-a întrebat: "Fă, fată, ce vrei tu să joci?", Tănase mi-a dat rolul unei băgătoare de sea­mă, într-un sextet. În a doua scenă, dădeam brânci celor ce stă­teau... În acest timp, cea care cânta ariile ro­mânești era o ru­soai­că refugiată, care îl convinsese pe Tă­nase că fusese angaja­tă la Opera țarilor din Ru­sia... Pe afișele a­ces­tui spectacol am fost tre­cută sub nu­me­le de Elise Lamé.

Comicul...

În a doua revistă, mi s-a pregătit un cache-sexe cu pene de struț, sutien, pantofi de lamé și o pă­lărie gen french-cancan. Cum să mă îmbrac așa eu, care veneam din­tre răzoare și bibilici?... În ajun de premieră, mi-am făcut bocceaua și am plecat. Pe afiș eram de astă dată: Mary Atanasiu. Mai târziu, am vă­zut spectacolul. Pe trepte, baleri­nele, cu derierele goale și cu clo­poței, trăgeau din­tre picioare un fel de eșarfă care, ex­pusă, mână de la mână, la ram­pă, era pentru ochi și suflete simbolul cre­din­ței noastre națio­nale. Acest ma­gis­tral final, să-i zicem epo­peic, îl încheia Tă­­na­se, care purta că­mașă națională pe deasupra, iar pe sub ea, destul de vizibilă, o cămașă cu "Bonjour" pe piept.

Evoluție

- Ce a urmat după plecarea-ți de la Tănase?

- Un amic care cumpărase o fa­brică de discuri m-a pus să fac o pro­bă. Am făcut-o cu o bucată a lui Nelu Mânzatu, Mansarda. Reușita a fost extraordinară, cu toate că, din punct de vedere tehnic, imprimarea lăsa de dorit. La scurt timp, am fă­cut o nouă imprimare, cu "Nunta țigănească". Succesul a fost fantas­tic. Nu se mai făcea la fabrică decât discul ăsta. O singură față de placă a acoperit, în trei luni, o pierdere de 80.000 lei, sumă destul de serioasă pentru acel timp. După aceea, m-a angajat "Co­lumbia", care m-a tri­mis la Viena, unde am imprimat noi discuri. Îna­poin­du-mă, m-am dus și m-am pro­pus să cânt la radio. Am avut succes. Cu zece mii de lei pe lună m-a an­gajat Vlădoianu; ca, de la el, să trec imediat la primul res­tau­rant la care am cântat, plătită cu 2000 de lei pe seară. Ce a urmat se cunoaște.

Miracolul muzicii

- Care a fost cea mai înaltă emoție pe care ai trăit-o în legătură cu muzica?

- Cântam la Spitalul Polizu, pentru răniți. Între cei evacuați din focul luptei, a căror sfântă jertfă făurește dăinuirea eternă în lume a existenței românești, se afla unul care-și pierduse cunoștința, fiind de trei zile în transă. De tot atâtea zile nu scosese nicio vorbă... Dacă-i dădeai un hârdău cu mân­care, îl mânca... Avea o leziune la creier. Încep să cânt. Și pe loc, pe fuiorul melodiei, își amintește... câți ani are... că e din Dâmbovița... că... Doctorii se crucesc în fața mira­colului.

Cântecul românesc

Maria Tănase a tăcut. Afară, vântul se întețește râzându-și, cu nori negri, de sulemeneala dimi­neții de duminică. Pe pian exis­tând flori, pagina aparține lui Turgheniev... Numai că din nou soneria zbârnâie în ea, ca o pă­că­litoare de moși. Ca s-o împrăștii, vorbesc:

- Spune-mi ceva despre cân­tecul românesc.

- Interpretându-l, e cea mai mare satisfacție pe care am trăit-o în lume. E sensul dăruirii mele co­lectivității. În schimb, avalanșa asta de cântece moderne, în stil românesc, este profundă durere...

Continuarea povestei s-a as­cuns în lujerul unui stânjenel din glastră. S-o căutăm altă dată, Ma­ria Tănase...
Gaby Michailescu

(Fragment din cartea: "Maria cea fără de moarte" de Gaby Michailescu, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2013. Comenzi la tel.: 0733/13.11.45, 0364/117.246; e-mail: eikondifuzare@yahoo. com)