"MISTERELE" din dosarele aurului din Apuseni

Rodica Culcer
- Politicienii și mass-media românească abordează problema Roșiei Montane din punct de vedere exclusiv economic și ecologic - aurul și cianurile - ignorând că adevărata valoare a locului este istoria: minele dacice (de­venite apoi romane), luptele pentru identitate națio­nală purtate de Horia și Iancu, bogăția folclorică și etnografică extraordinară. Vă puteți imagina că o altă țară europeană ar accepta ca un asemenea tezaur istoric să fie dinamitat pentru "un pumn de arginți"?

- Pentru a avea o bază de discuție, ar trebui ca România și românii să-și prețuiască istoria și cultura, iar pentru aceas­ta, ar trebui s-o cunoască și să fie educați s-o prețu­iască. Or, realitatea este că nici guvernele României, nici ma­­joritatea covârșitoare a românilor "recenți" nu mai ma­ni­festă interes sau respect pentru istoria și cultura țării noas­tre, ci cel mult pentru echipa națională de fotbal. Exem­­­plele abundă, dar ne vom opri doar la câteva, în­ce­pând cu refuzul autorităților locale din Roșia Montană și din județul Alba de a face demersurile necesare pentru înscri­erea zonei în pa­tri­moniul UNESCO. Iar faptul că pu­terea locală este aleasă prin vot liber de cetățeni ne duce la concluzia logică și tristă că nici măcar pe localnici nu-i in­teresează moș­te­nirea is­to­rică, așa cum nu-i interesează nici mutilarea pei­sa­jului. Toa­te acestea au o legătură profundă nu numai cu să­ră­cia din zonă, ci și cu lipsa de educație și de orizont cul­tural a popu­lației locale, ambele menținute deliberat de po­liticienii care au nevoie de mase de manevră. Cine știe? Poa­te că aurul din Apuseni a adus cu el acest blestem, căci pâ­nă și romanii au cucerit Dacia pentru a pune stăpânire pe minele de aur.
Din relatările presei neaservite RMGC, se pare că elita politică a județului Alba este o anexă a Gabriel Resources, fiind legată de această companie printr-o rețea de interese și contracte pe care RMGC le-ar fi atribuit firmelor apro­piate de liderii politici locali. Din păcate, se pare că o bună parte din liderii politici locali și naționali și-au vândut de­mult sufletul pentru bani, iar odată cu sufletul se vor duce și istoria și cultura zonei și a țării. În frunte cu ministrul cul­­turii, Daniel Barbu, toți fac mare caz de investițiile RMGC în reabilitarea unor galerii romane și de angajamen­tul asumat de companie în privința altor proiecte de rea­bi­litare. Ceea ce se ascunde însă în spatele acestor aran­ja­mente este o capitulare a statului român de la obligațiile sa­le privind salvgardarea și valorificarea patrimoniului na­țio­nal, căci nu RMGC trebuie să reabiliteze vestigiile istorice, ci statul, din banii obținuți din activitățile econo­mice, in­clu­siv din minerit. Culmea iresponsabilității guver­na­men­tale a fost atinsă de ministrul Daniel Barbu, care a susținut în Parlament că RMGC i-ar fi raportat investiții de 32 de milioane de dolari în Roșia Montană, dar că statul nu are cum să confirme suma! Cu toate acestea, guvernul este pre­gă­tit să-și cedeze responsabilitățile față de cultură și de me­diu unei companii care îi cere în schimb dreptul de a mai rade doi munți pe lângă cei rași deja, de a devia un râu, cu con­­secințe greu de anticipat, și, mai ales, de a efectua ex­pro­prieri de imobile și terenuri în interes propriu, în dispre­țul legii și al Constituției. Iar această capitulare, echivalentă cu o trădare, se face în numele unui beneficiu economic care nu a fost deocamdată estimat de un for independent și cre­dibil. Mai mult, guvernul a dosit un studiu realizat de spe­cia­liști britanici de la universitățile Oxford și Leicester, pri­vind valoarea vestigiilor arheologice din masivul Cârnic. Nici măcar Fundația Pro Patrimonio, care susține că a plătit 10.000 lire sterline pentru acest raport, nu a avut acces la el! Într-adevăr, vom găsi cu greu o țară care să-și vândă su­fle­tul pentru un pumn de dolari canadieni, dar ce țară civi­li­­zată are un guvern incompetent, venal și cinic ca al nos­tru? Evident, nici una, căci nu ai cum să devii o țară ci­vili­za­tă, când ești condusă decenii la rând de o bandă de pro­fitori mărunți.

- Noile dezvăluiri apărute în presă semnalează exis­tența unor "clauze secrete" în contractul cu Gold Cor­po­ration. Cum pot exista asemenea "clauze" între o fir­mă particulară și statul român? De ce nu sunt făcute pu­blice?

- Politicienii invocă hotărârea instanței pentru a nu face public contractul de licență cu RMGC. Acum doi ani, însă, fostul ministru al economiei, Adriean Videanu, califica secre­tizarea contractului drept "o copilărie", pentru că "se­cre­te nu ar fi, prin lege, decât o serie de date al căror depo­zitar es­te Agenția Națională a Resurselor Minerale". Dacă așa stau lucrurile, atunci secretizarea întregului contract de licență este cu adevărat dubioasă și sugerează o conspirație menită să ascundă informații a căror dezvăluire ar putea fi inco­modă pentru RMGC și pentru guvernanți deopotrivă: fie RMGC nu și-a îndeplinit angajamentele, fie guvernul a cedat prea mult. În tot cazul, trebuie să constatăm că toată operațiunea Roșia Montană se desfășoară în absența unor informații vitale, a unor studii de impact și a unor estimări economice credibile, privind rentabilitatea exploatării. Fie­care pare să spună doar ce-i convine, iar informația so­lidă, relevantă, sus­­ținută de date lipsește. Ceea ce ne sugerează că infor­ma­țiile și studiile bazate pe realitate nu ar fi în avan­tajul celor ce promovează proiectul. Dacă le-ar fi favo­ra­bile, de ce să nu le facă publice? Ce poate fi secret în afara da­telor de­ți­nute de Agenția Națională a Resurselor Mine­rale, pro­babil referitoare la zăcămintele metalifere din zo­nă? Și, pâ­nă la urmă, de ce RMGC are voie să știe ce metale se află în subsolul țării noastre, iar noi, cetățenii acestei țări, nu avem voie să știm acest lucru? Cui aparțin aceste zăcă­min­te, de fapt? Nu cred că există vreo justificare pentru se­cre­tizarea contractului de licență, iar exemplul citat mai sus pri­vind secretizarea raportului arheologilor britanici, pe care nici finanțatorii nu au avut voie să-l vadă, vine să în­tărească ipoteza unei conspirații menite să as­cun­dă adevă­rurile incomode, poate chiar murdare, din spatele afacerii Roșia Montană și să ușureze promovarea acesteia cu orice preț. De altfel, guvernele României nu au excelat niciodată prin transparență, ignorând cu bună știință pre­vederile legii 544, privind accesul la informațiile publice, chiar și atunci când au pierdut procesele intentate de presă sau de ONG. Toată această secretomanie nu este însă o "copilărie", cum spunea Adriean Videanu, ci o manifestare a sistemului tică­lo­șit care încearcă să-și mascheze malver­sa­țiunile, o ex­presie a falimentului moral al actualei clase politice. Faptul că societatea românească a început să fie deranjată de această atitudine este însă un semn bun - poa­te singurul ca­­re ne dă speranța că ne pregătim, totuși, să ie­șim din faza mi­o­­ritică.