N-am uitat până astăzi valul acela gros, auriu-arămiu, care a ajuns în cămara dascălului meu și care a lăsat urme grele în toate vasele și borcanele casei. Nu-mi stătea mintea să desenez scaunele cu picioarele în sus pe care profesorul mi le punea în față, ca să învăț, vezi Doamne, perspectiva obiectelor în spațiu. Mă enerva și oul uriaș din lemn vopsit în alb curat, pe care trebuia să-l pictez, ca să înțeleg cum din lumini și umbre poți să redai o formă perfectă. În capul meu stăruia ideea că, oricât de bine aș desena, nu voi putea niciodată să surprind perfecțiunea și modestia celor care m-au ajutat la plata lecțiilor, cu mierea lor. Și din acest motiv mă cuprinsese un soi de melancolie, pe care o purtam printre oameni ca pe o cămașă de împrumut, ce stătea agățată pe mine ca de-un cuier.
De starea asta fără cap și coadă am scăpat ajutată de faptul că, timp de mai multe săptămâni, cât am luat acele lecții, am locuit la Baia Mare, la o mătușă de-a tatălui meu. Cea mai veselă dintre toate câte erau în neam.
Floarea de la butonieră
Când am ajuns la ea și am cunoscut-o mai îndeaproape, mătușa Iuli avea peste optzeci de ani și un iubit, căruia îi zicea Șneler baci, nenea Șneler, care venea în fiecare seară la ea, "în frai". În nordul țării, expresia „în frai" se folosea pe vremuri în situațiile în care băieții se duceau seara la fete în povești. „A merge în frai" la o fată însemna că între fata aceea și feciorul care venea la ea exista deja o înțelegere, ce presupunea, desigur, niște sentimente alese și care, de cele mai multe ori, se încheiau cu o logodnă și apoi cu o căsătorie.
Șneler baci era un obișnuit al casei și venea zilnic să-i facă mătușii Iuli o curte discretă, așezată și elegantă, de modă veche, precum costumul dichisit pe care-l purta cu naturalețe. La costumul lui avea un buzunărel pentru ceasul cu lanț, dar și o butonieră specială, pentru când ar fi să-și pună, la vreo ocazie deosebită, bineînțeles, o floare. În seara în care l-am cunoscut, tocmai am surprins un gest de o delicatețe extremă, care m-a uimit peste măsură. În hol, înainte de a pleca, Șneler baci i-a sărutat mâna mătușii, a luat de la butonieră floarea pe care o purtase toată seara, oarecum ignorând-o, nebăgând-o în seamă, și tocmai prin asta atrăgând și mai mult atenția asupra ei, a dus-o la buze și apoi i-a dat-o. Cât am locuit în vara aceea la mătușa Iuli, am fost martoră a dragostei lor, care mă făcea adesea să zâmbesc. Când lecțiile mele de desen erau pe sfârșite, mi s-a dezvăluit întreaga poveste care i-a legat, și-abia atunci am înțeles cât pot fi de adânci și de neașteptate legăturile ce se nasc între oameni.
Mezina fără de noroc
Mătușa Iuli a fost cea mai mică fată a străbunicului, care a fost preot la biserica dintr-un cătun de mineri. Dintre toți copiii preotului, Iuliana a fost cea mai fără de noroc, pentru că atunci când preotul a murit, ea avea doar câțiva ani, nici nu apucase încă să-l cunoască prea bine. Copiii preotului s-au risipit, unii nu s-au mai întors din război, alții și-au închegat gospodării departe de mina ce le-a măcinat sănătatea, iar Iuliana, Iuli, cum o strigau ceilalți, fiind cea mai mică, a rămas acasă o vreme, cu mama ei. Când a început războiul și n-au mai avut din ce să trăiască, Iuli a plecat la oraș, unde s-a angajat servitoare în casa unui farmacist. Acolo, într-o seară, l-a cunoscut pe avocatul Bela Berger, care venise în vizită la prietenul lui.
I-au tremurat mâinile Iulianei când i-a pus în față ceașca de ceai și farfurioara cu linzertorte umplut cu dulceață de zmeură. I-au tremurat mâinile și, pentru o secundă, inima i s-a oprit, speriată ca un hulub alungat de o umbră. Iuliana și Bela s-au îndrăgostit în clipa aceea și tulburarea le-a fost atât de mare, încât în zilele care au urmat, părea că sunt bolnavi, ca duși din lumea asta. Avocatul a început să vină tot mai des în casa prietenului lui, iar Iuliana simțea că, pe zi ce trece, se apropie de ea un val uriaș, peste care n-are cum să treacă și pe care n-are cum să-l ocolească. Zilele se scurgeau fără să le mai știe numărul, și supărarea se făcea tot mai mare, pentru că își dădea seama că, oricât de mare le-ar fi dragostea, nu exista nicio soluție pentru ei doi. Ea, o fată sărmană, dintr-o familie scăpătată de preoți, n-avea nicidecum speranța că vreodată s-ar putea întâmpla să se împlinească dragostea ei și-a avocatului evreu, care ajunsese să-l viziteze zilnic pe farmacist, numai ca s-o poată vedea, chiar și în fugă. Erau atâtea lucruri care se opuneau legăturii lor și care o făceau să înțeleagă că n-aveau nicio șansă!
În ziua în care avocatul i-a strecurat în mână un bilețel în care-i propunea să se întâlnească în oraș, Iuli s-a speriat, și-a strâns cele câteva lucruri și-a fugit din casa farmacistului, acasă la mama ei. Dar după două săptămâni, la poarta lor s-a oprit o mașină din care a coborât avocatul Berger. I-a spus mamei că are nevoie de-o servitoare, i-a plătit salariul înainte, pe un an întreg, și-a luat-o pe Iuli în casa lui.
Cârligul de prins ușa
"Ce s-a întâmplat mai departe? Cum s-au descurcat? Au fost fericiți împreună? - îmi venea s-o întreb pe mătușa care-mi povestise într-o seară aceste lucruri, dar sfiala celor treisprezece ani m-a oprit. Și m-a oprit și faptul că Șneler baci era lângă noi, și m-a intimidat tăcerea lui. Răspuns la toate întrebările pe care aș fi vrut să i le pun am primit însă la sfârșitul acelei săptămâni, într-un mod oarecum neașteptat.
Colonia pictorilor unde mă duceam eu pentru lecțiile de desen își avea atelierele într-o vilă veche, de lângă parcul central al orașului. Când era vreme bună, mătușa mă însoțea până în parc, unde se plimba cu Șneler baci până terminam lecția, apoi, ne duceam toți trei la film. Duminica, căci luam lecții și în diminețile de duminică, înainte de a pleca de-acasă, trebuia să-mi las deoparte bascheții cu care umblam în celelalte zile și să încalț niște pantofi de lac de-ai mătușii, cumpărați, cred, înainte de război, după cum arătau, cu toculețul ca un mosorel de ață. Trebuia "să mă potrivesc" cu ei, care erau îmbrăcați în hainele lor de duminică, de-o eleganță ușor vetustă. Așa că mă supuneam și strângeam din dinți, căci pantofii mătușii mă rodeau pe toate părțile și răbdam cu gândul la bascheții mei ușurei ca pana.
În ziua aceea am pornit toți trei pe aleile parcului, ca să ajungem la ateliere. Era cald, teii erau înfloriți, pe lângă noi treceau în fugă băieței care se jucau cu cercuri mari de sârmă, pe care se străduiau să le țină în echilibru, cu un bețișor. I-am lăsat pe cei doi bătrânei pe o bancă și am intrat la lecție. Când am revenit, ei erau pe-aceeași bancă, poate un pic mai obosiți și, ca să-i scot din amorțeala care-i stăpânea, am început să le povestesc ce-am făcut la lecție, cum s-a enervat profesorul, care m-a acuzat că nu sunt atentă la ce-mi spune (nici n-aveam cum să fiu atentă, căci mă strângeau papucii mătușii de-mi ieșeau ochii), și cât s-a supărat de tare, când, din cauza curentului, s-a trântit ușa de la intrare și s-a crăpat geamul uriaș de cristal, care avea gravată o monogramă cu litera B în mijloc, monogramă pe care-o admiram și eu, de câte ori intram pe ușă, la lecția de desen. "De ce n-au prins-o cu un cârligaș, care era acolo, în spatele ușii, lângă perete?". M-a întrebat mătușa, uitându-se la mine cu ochii ei mari, albaștri, umbriți, brusc, de o mare tristețe. N-am mai avut vreme să mă întreb de unde știe mătușa acele detalii, căci a început să plângă. Șneler baci a ținut-o de mână, până când s-a liniștit. Ne-am întors acasă tăcuți, și seara, înainte de a pleca, el i-a dat o frunză culeasă în parc. De-abia după ce a închis ușa în urma lui, mătușa Iuli a încheiat povestea începută cu o săptămână înainte.
Tunelul neterminat
Casa în care erau adăpostite atelierele pictorilor a fost a avocatului Bela Berger. După ce a luat-o de lângă mama ei, s-au înțeles ca el să vândă tot ce avea și să plece din țară, poate în America, unde să trăiască împreună. N-au mai apucat, pentru că, după câteva zile, toți evreii din oraș au fost adunați în barăcile fabricii de sticlă Konig. Bela a fost luat și el, ea a fost dată afară din casă și s-a adăpostit la o cunoștință. În fiecare noapte, se ducea cu mâncare la el și i-o dădea prin gardul de sârmă, când nu erau atenți paznicii. După o săptămână, a început să sape un tunel dintr-o magazie apropiată, ca să treacă pe sub gardul ghettoului și să-l poată elibera. Noaptea îi spunea cât a mai rămas de săpat și-l încuraja. Au fost nopți când nu s-a putut apropia de gard, din cauza paznicilor, și-n ziua care urma, săpa cu și mai mare îndârjire. Tunelul a rămas neterminat. Într-o dimineață, evreii din ghettou au fost încolonați, duși la gară și trimiși la Auschwitz. Iuli a leșinat când a trecut coloana pe lângă ea și când l-a văzut pe Bela împins de la spate. S-a trezit scoasă din mulțime, rezemată de un pom. Lângă ea era Șneler baci, pe-atunci ucenicul unui ceasornicar, care-i întindea un pahar cu apă.
Sfârșit de poveste
Cât a trăit, Șneler baci a fost alături de ea, seară de seară. Nu s-au căsătorit, nici n-ar fi putut, căci în inima ei primăvara n-a mai venit niciodată. După ce Șneler a murit, Iuli a îmbătrânit brusc, firele ascunse ale vieții ei s-au încâlcit de tot. Din când în când, fugea de acasă și cei care o îngrijeau o căutau la marginea orașului, la fostele șoproane ale fabricii de sticlă, unde o găseau săpând, cu mâinile goale, găuri în pământul împietrit.