De meserie cititor
- Îți propun un joc la început de interviu. În cea mai recentă carte a ta, "Lunetistul", publicată de Editura Polirom, personajul principal întreține o colecție imaginară de fotografii, cărora, poate pentru a le scăpa de uitare, le dă titluri pe mici bucăți de carton. Dacă te-ai pune în pielea lui, ce imagine din viața ta ți-ar plăcea să revezi?
- Cred că mi-ar plăcea să am o fotografie cu schiurile pe care mi le făcea tatăl meu, din lemn de paltin fiert și apoi curbat la vârfuri, să nu se împlânte în zăpadă. Toată copilăria și până târziu, în adolescență, am schiat pe schiurile de lemn făcute de tata și toate amintirile mele de iarnă sunt legate de ele. Nu făceam altceva decât să merg pe dealurile din afara Sângeorzului și să-mi pun schiurile în picioare. Până la cinci ani, am locuit cu bunica mea, pe un deal, într-o casă mică, fără curent electric. Coboram rar în oraș, atât de rar încât sora mea nici nu mă cunoștea. Când mă așezam la masă, spunea "asta nu-i a noastră!" (râde)
- Ai descoperit tu cărțile sau au ajuns cărțile la tine?
- Nu-mi explic de unde a pornit povestea cu cititul, care mi-a marcat toată viața. Părinții mei nu aveau bibliotecă, nu erau cititori. Și niciunul dintre frații mei nu era interesat de literatură. Eu am fost oaia neagră a familiei. Destinul meu firesc, de om crescut acolo, ar fi fost să ajung agricultor, să mă ocup de animale. Dar nu făceam deloc ceea ce așteptau ceilalți de la mine. Eram inutil pentru comunitatea lor. Nimeni nu avea nevoie de un cititor. Știu doar că de la citit, la un moment dat, am alunecat spre scris. La 15 ani, începusem un roman calchiat după Războiul Stelelor. Îl numisem "Arma antilaser". Dar, fiindcă atunci când începi să scrii nu prea știi să scrii, imediat am scris cum au inventat ei arma antilaser și am rămas fără subiect.
- Biografia ta înregistrează și cinci ani petrecuți în Spania. Cinci ani de emigrație, care au lăsat urme și în cărțile tale. Ce ți-au adus bun?
- Prefer să răspund la întrebare alegând o altă fotografie imaginară, cu rulota în care am trăit acolo. O rulotă mică, de două persoane, în care am locuit patru ani, între 2002 și 2006. Avea tot ce trebuia înăuntru și niște perdeluțe de un verde extraordinar. Plecasem din Sângeorz-Băi fiindcă nu mă mai descurcam financiar. În Cordoba, am dat peste un spaniol care m-a angajat paznic la un parc auto: Rafael Ayuso Escobar. Uneori, noaptea, venea și se așeza în șezlong și stăteam de vorbă, fiindcă era apăsat de necazuri. Divorța, îi murise tatăl, iar afacerea nu-i mai mergea. Cu el am învățat limba spaniolă. Alteori, singur, mă plimbam până dimineață printre mașini, cu cei cinci câini de pază după mine. Mi-a fost foarte greu lunile alea, acumulasem 300 de nopți nedormite, dormeam doar ziua. Eram doborât de o oboseală stranie, în care nu mai știam ce e real și ce nu, până și mintea îmi funcționa diferit. Și ca întotdeauna, atunci când petreci mult timp cu tine, inevitabil ajungi să te gândești și la viața ta, la lucruri pe care n-ai vrea să le confrunți. Până la urmă, experiența spaniolă s-a dovedit fundamentală: am trecut printr-un șoc cultural, am învățat limba spaniolă, am trăit cinci ani printre spanioli, iar asta mă ajută acum să lucrez ca traducător. Înainte de traduceri, însă, au fost câțiva autori pe care i-am descoperit acolo și care s-au dovedit decisivi pentru literatura pe care-o scriu. Mă gândesc la Roberto Bola?o, mai ales, un scriitor fără de care literatura ar fi mult mai săracă. La poeții Alejandra Pizarnik și Nicanor Parra. Și la Enrique Vila-Matas.
- Se potrivește condiția de emigrant cu cea de scriitor? Ai mai reușit să scrii?
- În primii doi ani, cei mai grei, nu am putut decât să citesc. Apoi lucrurile s-au mai echilibrat. După ce am părăsit rulota, am trăit lângă Cordoba, într-un sat, în casa unei doamne care avea vreo 30, 40 de câini. Deși nu mai era atât de bogată pe cât fusese odinioară, fiindcă divorțase de un miliardar olandez, rămăsese cu o casă imensă, unde eu trebuia să tund gazonul și să am grijă de câini. A fost un noroc orb. Atunci am scris "Cartea tuturor intențiilor". Îmi place să spun despre ea că am scris-o într-o noapte care a durat șase luni. Cititorii vor înțelege de ce. După ce am terminat-o, am simțit, pur și simplu, că e timpul să mă întorc.
- Romanul acesta, de o frumusețe stranie, ți-a adus laudele lui Mircea Cărtărescu. Cum e să știi că ești citit și prețuit de unul dintre cei mai importanți scriitori?
- După ce a citit cartea, publicată, în prima ediție, la o editură obscură, Mircea Cărtărescu mi-a scris un mail de o generozitate incredibilă. Zile în șir am umblat nebun de fericire, tot reciteam mailul de la el. Spre deosebire de ce susțin unii prozatori români frustrați, răuvoitori sau proști de-a dreptul, pe lângă o liotă de ziariști stupizi, Mircea Cărtărescu a fost și este foarte generos cu tinerii, îi susține și îi ajută cu o discreție admirabilă. Desigur, îi ajută pe cei care merită din punctul său de vedere, dar sunt foarte mulți scriitori consacrați, să zicem, care nu mișcă un deget pentru mai tinerii lor confrați. E foarte greu să faci bine, mai ales în meseria de scriitor. E mult mai simplu să faci rău.
- Cred că ești unul dintre autorii români cu vieți dintre cele mai aventuroase. De unde ți se trage nevoia asta de schimbare?
- Probabil că mi-am căutat inconștient aventurile astea. Așa era și tatăl meu, care seamănă oarecum cu tatăl lui Constantin, personajul din "Lunetistul". Am moștenit de la el un anumit gen de sensibilitate specifică bețivilor. Avea o fire neliniștită, ceva îl mâna încontinuu să cutreiere. Acum îmi e dragă firea lui, dar în copilărie ne exaspera și pe noi, și pe mama. Era un om plin de intenții, dar niciodată nu reușea să le ducă la bun sfârșit, fiindcă îl sabota problema cu alcoolul. Mie asta mi-a făcut bine, m-a făcut să nu beau, să fiu foarte conștient de pericolul acestei tentații uriașe. Mai ales atunci când scrii. Poetul Dylan Thomas avea o vorbă foarte faină. Spunea "Sunt un bețiv care are probleme cu scrisul". Mi se pare fabulos. (râde)
Albumul cu fotografii
- "Imaginația nu e altceva decât memoria în extaz." Așa spuneai în primul tău volum de poezie. Ar putea fi o definiție bună și pentru literatură. Se naște ea, în cazul tău, și din fotografiile imaginare pe care le porți cu tine?
- Cred că fiecare om are în capul lui un album fictiv. În mintea noastră avem mult mai multe poze, pe care nu le-am făcut niciodată, decât în memoria computerului. Sunt imaginile la care ținem cu adevărat și pe care le răsfoim din când în când. Sunt cadrele acelea totale, care nu au doar culoare și detalii, ci și senzații și emoții. O fotografie înseamnă un cadru. Un film înseamnă o suită de cadre. O carte înseamnă însă mult mai mult, înseamnă toate aceste cartonașe cu imagini puse în mișcare de atmosfera pe care o creezi.
- S-a spus despre cărțile tale că au ceva din fluiditatea și picturalitatea filmelor asiatice. Dovadă că e așa stă faptul că, de curând, regizorul Tudor Giurgiu s-a gândit să facă un film care pleacă de la romanul tău, "Apropierea", apărut la Editura Cartea Românească. Ai emoții? Nu ți-e teamă că filmul ar putea să se îndepărteze prea mult de ceea ce ai scris?
- Nu mi-e teamă, fiindcă am stat ore în șir de vorbă cu Tudor și am scris scenariul în colaborare. L-am centrat pe povestea de dragoste a unuia dintre personaje, care e prins între două iubiri și ros de imposibilitatea de a lua decizii. Am mare încredere în regizor. Cred că a înțeles că lucrul la care țin cel mai mult nu sunt detaliile concrete, ci atmosfera cărții, care e cu totul specială. Un soi de trecere pe nesimțite de la o amintire la alta, de la un spațiu la altul, o pendulare în căutarea unui echilibru. E și foarte curajos să facă acest film, fiindcă iese din tiparele cu care ne-am obișnuit, nu e nici minimalist, nici prea cerebral. Mai mult, e un film foarte scump, care va trebui turnat în Spania.
"Singur ca un țipăt în curtea spitalului"
- Scrii, deopotrivă, poezie și proză. Este un poet mai vulnerabil decât un prozator?
- Este, pentru că nu are după ce voce să se ascundă. E doar vocea lui și atât. "Singur ca un țipăt în curtea spitalului", zice Ion Mureșan. Dar ca scriitor ești oricum vulnerabil, din cel puțin două motive: o dată, că nimeni nu te poate asigura că dacă ai scris un text bun, vei mai scrie un alt text bun. La fiecare text nou, lecțiile despre scris învățate nu se mai aplică. Și apoi, pentru că scrisul e, în felul lui, exclusivist. Când te apuci de scris o carte, în lunile în care lucrezi la ea, totul se ordonează în jurul ei, începe să sprijine acea carte. Tot ce faci pe lângă e un fel de trădare. Ai impresia că trăiești degeaba, dacă nu scrii. Neîmplinirea asta permanentă e unul din aspectele diabolice ale scrisului, nu ține de câte cărți ai scris, te urmărește continuu, nu se calmează decât efectiv când scrii. Doar atunci mai poți simți cu adevărat bucuria.
- Seamănă bucuria scrisului cu bucuria îndrăgostirii? Amândouă par să ascută simțurile.
- Da, seamănă mult cu îndrăgostirea. Când scrii, poți avea parte de momente extraordinare, de o bucurie năvalnică. Îți vine aproape să dansezi singur, în toiul nopții. E ceva greu de explicat, ce scapă controlului, și în momentele alea percepi diferit tot ce ai trăit până atunci, ai sentimentul că toate evenimentele se așează altfel. După citit, cred că e tot ce fac cu foarte mare pasiune. Și îndrăgostitul și scriitorul sunt, de fapt, egoiști. Nu le place să-și împartă timpul cu nimic altceva.
- Cu toate astea, ca toți oamenii, scriitorii au nevoie și de dragoste. Tu cum ai reușit să împaci nevoile exterioare ale iubirii cu nevoia de libertate pe care ți-o cere scrisul?
- Sacrificându-le, desigur. Viețuind la limită, de multe ori. Îmi dau seama că nu e ușor să trăiești alături de un scriitor, așa că-i admir pe toți oamenii care îi suportă. M-am întrebat de multe ori de unde atracția față de scriitori, față de poeți, în special, de ce și-ar dori o femeie deșteaptă și frumoasă să-și împartă viața cu un om care poate părea plictisitor de cele mai multe ori. Acum cred că știu, cred că e vorba de o atracție morbidă pentru puterea înspăimântătoare a minții lor. Dacă e să mă refer strict la mine, întotdeauna am încercat să-mi păstrez o cât mai mare libertate de mișcare, având mereu grijă, totuși, să fac cât mai puțini oameni să sufere din cauza mea. N-am reușit întotdeauna.
- Libertate, spațiu personal, de ce altceva mai are nevoie scriitorul din tine?
- De țigări, de caiete bune cu foi veline și de timp. Într-un film argentinian, pe care l-am văzut, este o scenă foarte frumoasă în care moartea caută în ziar locuri de muncă pentru un poet. Pare o idee burgheză, dar pentru un scriitor un loc de muncă poate fi moartea. Scriitorii chiar au nevoie de timp liber excedentar. Timpul e important, nu locul unde scrii. Amos Oz povestește, într-un interviu, că a scris romanul "Soțul meu, Michael" în baie, așezat pe capacul de la toaletă, fiindcă era singurul loc din casă unde putea fuma noaptea. Avea o singură cameră. După ce adormeau copiii lui și soția, se ducea și scria liniștit acolo.
"O carte bună nu-ți mai iese din cap toată viața"
- Numele tău e nedespărțit de grupul poeților bistrițeni. Prietenia voastră a devenit un soi de legendă printre scriitori. Mai nou, e și subiectul propriilor voastre cărți.
- Întâlnirea cu Dan Coman și cu John Partene e una din puținele întâmplări cu adevărat fericite din viața mea. Prietenia asta rezistă de două decenii, timp în care am fi avut poate motive să ne certăm, dar uite că am știut să le evităm foarte bine. Mai târziu, a apărut în peisaj și Ana Dragu și, deși scriem toți patru, petrecem mult timp împreună, citim și vorbim cam despre aceleași cărți, nu semănăm deloc în scris. Iar asta e extraordinar, am reușit să nu ne contaminăm stilurile. În "Apropierea" am încercat, deși sună bombastic, să aduc un omagiu acestei prietenii. O prietenie adevărată are forța unei mari iubiri. Sunt pur și simplu fericit că sunt prieten cu ei, când mă gândesc la ei mă simt mult mai puțin vulnerabil. Ne leagă multe amintiri comune și ne leagă cititul cărților cu adevărat.
- N-aș greși dacă aș spune că ești un cititor înrăit. Un adevărat pasionat de literatură, ale cărui proprii cărți sunt pline de referințe livrești. Mai poți trasa granițele între literatura altora și viața ta reală? Cât din ceea ce ai citit s-a contopit cu tine?
- Întâi și-ntâi aș vrea să spun că, deși am cinci cărți publicate, nu citesc ca un scriitor, ci continui să o fac ca un cititor obișnuit, care se bucură cu toată ființa de fiecare pagină bine scrisă. Îmi place să mă las dus de povestea cărții, să mă îndrăgostesc de personaje sau să le detest. O carte bună nu-ți mai iese din cap toată viața. Rămâne parte din tine, pentru totdeauna. Poate o să vă șocheze ce spun, dar doza de livresc pe care literatura o aduce în viața mea mă ajută pe mine să înțeleg mult mai bine viața, să am un contact mai relevant cu toți cei apropiați, să mi se dezvăluie mai bine ce se întâmplă-n jur. Scriitorul Mario Vargas Llosa spunea, într-o întâlnire cu cititorii ținută la Cluj, că vei iubi cu atât mai intens cu cât ești mai citit. Dincolo de bucuria lecturii rămâne bucuria de a trăi. Iar literatura are darul ăsta extraordinar, că amplifică viața, o face mai intensă. Cu bunele și cu relele ei.
- Abia a ieșit în lume "Lunetistul", romanul tău cel mai recent. Cum te simți?
- Sunt într-o așteptare imprecisă, ultimele bucurii s-au dus, de acum încolo cartea intră pe un alt drum. Aștept reacții, bineînțeles, dar deja mă gândesc foarte serios la următoarea carte pe care vreau s-o scriu. Dar n-aș vrea să divulg prea multe despre ea. Cărțile sunt ca filmele, odată povestite, își pierd savoarea. Nu pot decât să-mi doresc să fie o carte bună, care să placă cititorilor și cu care să nu-i fac de rușine pe prietenii mei intransigenți.