Speranța muzicii fado vine în România: ANA MOURA

Dana Ene
Românii s-au îndrăgostit de fado.

Dovada? Toate artistele de gen care ne trec pragul țin concerte cu sala plină, iar publicul este me­reu dornic să asculte mai mult. În toamna aceasta, mu­zica fado ajunge din nou în țara noastră, de data aceasta în interpretarea Anei Moura, una dintre marile speranțe ale fado-ului por­tughez actual. Ea va susține nu mai puțin de trei con­certe: la Sala Palatului din București, pe 3 octombrie, la Teatrul Național din Timișoara, pe 5 octombrie, și la Opera Națională Română din Cluj, pe 7 octombrie.
Deși nu mai e o copilă - Ana are 34 de ani - este, totuși, cea mai tânără cântă­rea­ță de fado care a fost nomi­nalizată pentru premiul muzi­cal olandez "Edi­son". Ea este câștigătoare și a premiului "A­malia Ro­drigues" în 2007, și a unui "Glob de aur" portu­ghez, în 2010. Are numeroase dis­curi de aur și de pla­tină și se poate lăuda că a cântat alături de The Rolling Stones și Prince.

Debut în familie, la 6 ani

Ana Moura s-a născut pe 17 septembrie 1979, în San­tarém, Portugalia, într-o fami­lie de muzicieni.Toate rudele din partea mamei, inclusiv bunica, originară din Angola, se ocupă cu muzica. Și cu toa­te că a fost ex­pusă mai multor stiluri muzicale, Ana s-a în­drăgostit ire­mediabil de fado. "Am crescut pe muzică. Cele mai vechi amintiri ale mele sunt legate de tata, care cânta la chitară, în timp ce mama îl acompania cu vocea. În weekend-uri, când prietenii lor veneau pe la noi, se apucau să cânte cu toții și mă puneau și pe mine să cânt cu ei. Aveam 6 ani când am cântat prima mea melodie fado - Cavalo Ruço", po­vestea ea într-un in­terviu.
A urmat "Aca­demia de Amado­res de Música" și, ca orice adoles­cent rebel, s-a în­de­părtat de cânte­cele care o făceau în copilărie să lă­crimeze și să vise­ze și s-a reorientat spre stiluri mai la modă, cum ar fi soul-ul și ritmurile braziliene. La li­ceu, ea și-a format împreună cu câți­va colegi prima trupă - "Sexto Sentido". Cu toate că stilul a­bordat era unul modern, fără să realizeze de ce, Ana a stre­curat, când și când, în reper­toriul lor, și câte o melodie fado, ușor modificată.
Vocea ei a fost remarcată imediat de producătorii de la Universal Music, care i-au propus realizarea unui album pop/rock, cu muzicianul Luis Oliveira. Acest proiect nu a fost însă finalizat. Dar, chiar dacă discul nu a mai apărut, norocul a urmărit-o pe tânăra artistă. Ea a fost ascultată, în timpul unei reprezentații, de chita­ristul António Parreira, care, profund impresionat de mo­dul în care interpreta fado, a prezentat-o mai multor "Case de Fado" (cluburi celebre în Portugalia, un­de se cântă live acest stil îndrăgit) și unor cunos­cători în dome­niu. António Parreira este un cunoscut profesor de chitară portugheză, care a acom­pa­niat în lunga lui carieră mari cântăreți de fado: Amalia Rodrigues, António Mour?o sau Alfredo Marceneiro. În­tr-o astfel de Casă de Fado, "Senhor Vinho", Ana a cu­noscut-o pe Maria da Fé, co­proprietară a respec­tivului local. Aceasta i-a oferit pe loc oportunitatea de-a cânta în restaurantul lor, și i l-a prezentat pe Jorge Fernando, un alt fost chitarist de-al Amaliei Rodrigues, care a luat-o pe Ana sub aripa-i pro­­tec­toare și i-a devenit pro­ducător.
Jorge Fernando a contribuit la rea­lizarea primelor ei două albume, "Guarda-me a vida na Mao" (2003) și "Acon­teceu" (2004). Albumul ei de debut a fost primit cu mare entuziasm și, peste noapte, Ana Moura a deve­nit una dintre cele mai căutate artiste, atât în Portugalia, cât și în străinătate. Jor­ge a învățat-o să își urmeze in­stinctul și să improvizeze când simte că este nevoie. Sfatul lui a fost excelent, iar tânăra artistă l-a urmat cu conștiin­ciozitate, spon­taneitatea devenind unul dintre atuurile ei.

Onoarea "Rolling Stones"

Vocea ei inconfun­dabilă și stilul proaspăt i-au fost de mare ajutor și atunci când Tim Ries, saxofonistul de la "The Rolling Stones", a pornit să caute o cântă­rea­ță de fado, pentru a cânta cu ei o melodie pe discul "Stones World: Rolling Stones World Music Project" (2005) . Pentru acest album, "monștrii" de la The Rolling Stones au invitat diverși artiști, cum ar fi Norah Jones, Sheryl Crow sau Bill Frisell. În ce-o privește pe Ana, ea a cântat cu ei melodiile "Brown Sugar" și "No Ex­pec­tation". La doi ani după realizarea acestui proiect, ar­tista portugheză a urcat pe scenă alături de Rolling Stones și pe stadionul Alvalade XXI, ca să cânte "No Expec­tations", spre deliciul a peste 50 de mii de com­patrioți de-ai ei. "Am fost extrem de emo­ționată când a ve­nit vorba să cânt live, alături de Mick Jagger. Dar când am pus pi­cio­rul pe sce­nă, Keith Richards a venit re­pede la mine, zâm­­bind, și emo­țiile mi-au mai scă­­zut. Sunt abso­lut uimi­tori, au a­tâ­ta ener­gie, alear­­gă, sar... a trebuit să străbat toa­tă sce­na aceea imen­să, ca să ajung în față, lângă Mick Jagger. Iar când pu­blicul m-a ob­ser­vat, într-un final, stadionul a luat pur și simplu foc. Nimeni nu se aștepta ca Rolling Stones să invite un cântăreț de fado pe sce­nă, să cânte cu ei", spune Ana într-un interviu.
Adevăratul succes și recunoașterea ei ca interpretă de fado le-a dobândit însă abia după lansarea albu­mului "Para Alem da Saudade" (2005), care a stat 70 de săptămâni în topuri și a câștigat "Premiul Amalia Rodrigues". Cu cel de al patrulea album, "Leva-me aos Fados" (2009), artista l-a cucerit defi­nitiv și pe cele­brul Prince. După un zbor special la Paris, pentru a asista la unul dintre concertele Anei, acesta a invitat-o să cânte alături de el, în 2010, la festivalul "Super Bock Super Rock". Împreună au interpretat o versiune por­tu­gheză a cântecului "Walk in Sand" și tradiționalul fado "Vou Dar de Beber à Dor". "Este un tip extrem de serios, care citește foarte mult. Când a venit în Por­tugalia, a vrut să afle totul despre istoria țării și despre istoria fado-ului. Mi s-a părut un tip amu­zant, șarmant, dar un gentleman absolut", istorisea ea într-un in­terviu radiofonic. Exis­tă zvonuri cum că cei doi artiști vor mai cola­bora pentru a realiza un duet. Până atunci, însă, Ana s-a întors la fado-ul ei și a mai scos un album - "Desfado" (2012), cu melodii ce se îndepărtează însă de stilul tradițional de fado pe care îl cântă ea. Pen­tru realizarea acestuia a colaborat și cu jazzman-ul Herbie Hancock. "Desfado" cuprinde melodii scrise pentru ea de compozitori tineri, mulți dintre ei fără legătură cu fado-ul. Acest album este comparat cu cele ale lui Lhasa de Sela, datorită influențelor pop evi­dente.
Și acest nou disc a fost foarte bine primit, iar tur­neul lui de promovare cuprinde Franța, Germania, El­veția, Spania, Anglia, Canada, SUA, Olanda, Belgia și România.
Pentru concertele din țara noastră puteți găsi bilete în rețeaua Eventim. Pentru concertul din București, bi­le­tele au prețuri cuprinse între 100 și 260 lei, în timp ce la Timișoara și Cluj, prețul pornește de la 50 de lei.