Dovada? Toate artistele de gen care ne trec pragul țin concerte cu sala plină, iar publicul este mereu dornic să asculte mai mult. În toamna aceasta, muzica fado ajunge din nou în țara noastră, de data aceasta în interpretarea Anei Moura, una dintre marile speranțe ale fado-ului portughez actual. Ea va susține nu mai puțin de trei concerte: la Sala Palatului din București, pe 3 octombrie, la Teatrul Național din Timișoara, pe 5 octombrie, și la Opera Națională Română din Cluj, pe 7 octombrie.
Deși nu mai e o copilă - Ana are 34 de ani - este, totuși, cea mai tânără cântăreață de fado care a fost nominalizată pentru premiul muzical olandez "Edison". Ea este câștigătoare și a premiului "Amalia Rodrigues" în 2007, și a unui "Glob de aur" portughez, în 2010. Are numeroase discuri de aur și de platină și se poate lăuda că a cântat alături de The Rolling Stones și Prince.
Debut în familie, la 6 ani
Ana Moura s-a născut pe 17 septembrie 1979, în Santarém, Portugalia, într-o familie de muzicieni.Toate rudele din partea mamei, inclusiv bunica, originară din Angola, se ocupă cu muzica. Și cu toate că a fost expusă mai multor stiluri muzicale, Ana s-a îndrăgostit iremediabil de fado. "Am crescut pe muzică. Cele mai vechi amintiri ale mele sunt legate de tata, care cânta la chitară, în timp ce mama îl acompania cu vocea. În weekend-uri, când prietenii lor veneau pe la noi, se apucau să cânte cu toții și mă puneau și pe mine să cânt cu ei. Aveam 6 ani când am cântat prima mea melodie fado - Cavalo Ruço", povestea ea într-un interviu.
A urmat "Academia de Amadores de Música" și, ca orice adolescent rebel, s-a îndepărtat de cântecele care o făceau în copilărie să lăcrimeze și să viseze și s-a reorientat spre stiluri mai la modă, cum ar fi soul-ul și ritmurile braziliene. La liceu, ea și-a format împreună cu câțiva colegi prima trupă - "Sexto Sentido". Cu toate că stilul abordat era unul modern, fără să realizeze de ce, Ana a strecurat, când și când, în repertoriul lor, și câte o melodie fado, ușor modificată.
Vocea ei a fost remarcată imediat de producătorii de la Universal Music, care i-au propus realizarea unui album pop/rock, cu muzicianul Luis Oliveira. Acest proiect nu a fost însă finalizat. Dar, chiar dacă discul nu a mai apărut, norocul a urmărit-o pe tânăra artistă. Ea a fost ascultată, în timpul unei reprezentații, de chitaristul António Parreira, care, profund impresionat de modul în care interpreta fado, a prezentat-o mai multor "Case de Fado" (cluburi celebre în Portugalia, unde se cântă live acest stil îndrăgit) și unor cunoscători în domeniu. António Parreira este un cunoscut profesor de chitară portugheză, care a acompaniat în lunga lui carieră mari cântăreți de fado: Amalia Rodrigues, António Mour?o sau Alfredo Marceneiro. Într-o astfel de Casă de Fado, "Senhor Vinho", Ana a cunoscut-o pe Maria da Fé, coproprietară a respectivului local. Aceasta i-a oferit pe loc oportunitatea de-a cânta în restaurantul lor, și i l-a prezentat pe Jorge Fernando, un alt fost chitarist de-al Amaliei Rodrigues, care a luat-o pe Ana sub aripa-i protectoare și i-a devenit producător.
Jorge Fernando a contribuit la realizarea primelor ei două albume, "Guarda-me a vida na Mao" (2003) și "Aconteceu" (2004). Albumul ei de debut a fost primit cu mare entuziasm și, peste noapte, Ana Moura a devenit una dintre cele mai căutate artiste, atât în Portugalia, cât și în străinătate. Jorge a învățat-o să își urmeze instinctul și să improvizeze când simte că este nevoie. Sfatul lui a fost excelent, iar tânăra artistă l-a urmat cu conștiinciozitate, spontaneitatea devenind unul dintre atuurile ei.
Onoarea "Rolling Stones"
Vocea ei inconfundabilă și stilul proaspăt i-au fost de mare ajutor și atunci când Tim Ries, saxofonistul de la "The Rolling Stones", a pornit să caute o cântăreață de fado, pentru a cânta cu ei o melodie pe discul "Stones World: Rolling Stones World Music Project" (2005) . Pentru acest album, "monștrii" de la The Rolling Stones au invitat diverși artiști, cum ar fi Norah Jones, Sheryl Crow sau Bill Frisell. În ce-o privește pe Ana, ea a cântat cu ei melodiile "Brown Sugar" și "No Expectation". La doi ani după realizarea acestui proiect, artista portugheză a urcat pe scenă alături de Rolling Stones și pe stadionul Alvalade XXI, ca să cânte "No Expectations", spre deliciul a peste 50 de mii de compatrioți de-ai ei. "Am fost extrem de emoționată când a venit vorba să cânt live, alături de Mick Jagger. Dar când am pus piciorul pe scenă, Keith Richards a venit repede la mine, zâmbind, și emoțiile mi-au mai scăzut. Sunt absolut uimitori, au atâta energie, aleargă, sar... a trebuit să străbat toată scena aceea imensă, ca să ajung în față, lângă Mick Jagger. Iar când publicul m-a observat, într-un final, stadionul a luat pur și simplu foc. Nimeni nu se aștepta ca Rolling Stones să invite un cântăreț de fado pe scenă, să cânte cu ei", spune Ana într-un interviu.
Adevăratul succes și recunoașterea ei ca interpretă de fado le-a dobândit însă abia după lansarea albumului "Para Alem da Saudade" (2005), care a stat 70 de săptămâni în topuri și a câștigat "Premiul Amalia Rodrigues". Cu cel de al patrulea album, "Leva-me aos Fados" (2009), artista l-a cucerit definitiv și pe celebrul Prince. După un zbor special la Paris, pentru a asista la unul dintre concertele Anei, acesta a invitat-o să cânte alături de el, în 2010, la festivalul "Super Bock Super Rock". Împreună au interpretat o versiune portugheză a cântecului "Walk in Sand" și tradiționalul fado "Vou Dar de Beber à Dor". "Este un tip extrem de serios, care citește foarte mult. Când a venit în Portugalia, a vrut să afle totul despre istoria țării și despre istoria fado-ului. Mi s-a părut un tip amuzant, șarmant, dar un gentleman absolut", istorisea ea într-un interviu radiofonic. Există zvonuri cum că cei doi artiști vor mai colabora pentru a realiza un duet. Până atunci, însă, Ana s-a întors la fado-ul ei și a mai scos un album - "Desfado" (2012), cu melodii ce se îndepărtează însă de stilul tradițional de fado pe care îl cântă ea. Pentru realizarea acestuia a colaborat și cu jazzman-ul Herbie Hancock. "Desfado" cuprinde melodii scrise pentru ea de compozitori tineri, mulți dintre ei fără legătură cu fado-ul. Acest album este comparat cu cele ale lui Lhasa de Sela, datorită influențelor pop evidente.
Și acest nou disc a fost foarte bine primit, iar turneul lui de promovare cuprinde Franța, Germania, Elveția, Spania, Anglia, Canada, SUA, Olanda, Belgia și România.
Pentru concertele din țara noastră puteți găsi bilete în rețeaua Eventim. Pentru concertul din București, biletele au prețuri cuprinse între 100 și 260 lei, în timp ce la Timișoara și Cluj, prețul pornește de la 50 de lei.