"Pentru USL e tot mai greu să găsească miniștri cu un cazier curat"
- Marea piatră de poticnire a guvernului USL pare a fi înlocuirea, la nevoie, a unui ministru. După tevatura legată de numirea ministrului Justiției, încheiată chinuit nu demult, desemnarea unui nou ministru la Transporturi a părut o sarcină chiar mai dificilă. Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a demisionat după ce a fost condamnat pentru corupție. Dar primii posibili înlocuitori ai săi, Ovidiu Silaghi și Nini Săpunaru, aveau, de asemenea, probleme penale. Iar soluția găsită, Ramona Mănescu, a venit pe filiera unei prietenii vechi cu liderul PNL, Crin Antonescu. Nu există în USL persoane capabile și curate, ori forța clientelei politice este de neoprit?
- Pentru USL este tot mai greu, în mod evident, să găsească miniștri care să corespundă unor exigențe minime de experiență și cu un cazier curat. Te și întrebi: dacă mai pică vreun ministru, ce propuneri vor mai face? Antiselecția care s-a practicat timp de 23 de ani în politica românească pare să fi ajuns acum la scadență. D-l Crin Antonescu spunea, ca pe o fatalitate, că nu toate partidele au laureați ai Premiului Nobel sau urmași morali ai lui Corneliu Coposu. Așa e! Dar dacă ar fi avut, aceștia nu ar fi ajuns niciodată la vârful PNL sau în guvern. Pentru că selecția făcută de partide nu se bazează pe criterii de onorabilitate, profesionalism, prestanță... Există și o puternică tendință a partidelor de a-și promova clientela politică. Mai toate, atunci când au de făcut o numire într-o funcție importantă, se gândesc la ce obligații au și față de cine, ce rudă, prieten sau apropiat mai trebuie rostuit cu această ocazie. De această dată, PNL a ieșit din încurcătură propunând, după doi bărbați pătați, o femeie, d-na Ramona Mănescu. Ca într-o partidă de șah, s-a găsit o "damă" de sacrificiu, care să salveze partida în care nu se mai descurcă "nebunii". D-na Mănescu a fost europarlamentar și nu are experiență în administrație, dar beneficiază de o imagine curată. Premierul Ponta a înțeles, înaintea d-lui Crin Antonescu, că imaginea contează și că barem ea trebuie asigurată, dacă nu și competența. Competența pare să fie trecută în paranteză de toți politicienii. D-l Antonescu a și declarat, de altfel, că la Transporturi competența e relativă, pentru că cine se pricepe la avioane nu se pricepe la vagoane, ceferiștii nu se pricep la vapoare, marinarii nu se pricep la avioane... În consecință, cel mai bine e să nu te pricepi la nimic, căci atunci te descurci pe orice post și în orice împrejurare. Atuul d-nei Mănescu este, în mod evident, prietenia cu soțiile dnilor Ponta și Antonescu, care îi sunt colege în Parlamentul European. Nemaivorbind că d-na Mănescu este și soția primarului de la sectorul 6 al Capitalei, Rareș Mănescu - acesta, la rândul lui, promovat de Crin Antonescu pe motive de amiciție. Mai este o parte bună a numirii d-nei Mănescu: metroul din Drumul Taberei, deși e un șantier fără sfârșit și riscă să devină vestigiu arheologic, fără să fi fost utilizat vreodată, asigură, de-acum, legătura directă dintre primarul sectorului 6 și soția sa, ministrul Transporturilor.
- Numirea d-nei Ramona Mănescu ridică o problemă de principiu: politica de clan. De ce a girat președintele Traian Băsescu o astfel de politică?
- Nu prea avea de ales. Când Puterea are o majoritate de 70-80% în Parlament și când opoziția parlamentară este gata să se predea Puterii la fiecare pas, nu prea ai multă libertate de mișcare, ca președinte. Pe de altă parte, d-l Traian Băsescu provine dintr-un sistem care a cultivat relațiile amicale și de familie în guvernele pe care le-a păstorit. Și în guvernele PDL erau aranjamente de acest tip. Poate nu așa de multe și pe față, dar erau. Așa cum liderii USL și-au trimis nevestele în Parlamentul European, așa și-a trimis președintele Băsescu fiica. Este doar un exemplu. Revenind la d-na Mănescu, președintele putea s-o respingă o singură dată, iar USL putea s-o propună din nou - ceea ce ar fi fost o înfrângere pentru d-l Băsescu - ori venea cu altă persoană, și mai nepotrivită, cu un Verginel Gireadă sau un Ioan Ghișe. Până la urmă, bine că a acceptat-o președintele, pentru că s-ar fi prelungit criza și mai mult.
"Niciunul dintre semnatari nu va denunța pactul de coabitare"
- În ultimele săptămâni, președintele Traian Băsescu a atacat guvernul în mod sistematic, întâi pe tema agriculturii, apoi pe cea a transporturilor, și a promis că va face o radiografie a tuturor domeniilor. S-a terminat coabitarea dintre președinte și premier?
- Coabitarea are o soartă românească: nici nu moare, nici nu trăiește. Niciunul dintre semnatari nu va denunța acest pact de coabitare. Întâi, pentru că nu-i încurcă cu nimic, ba, dimpotrivă, le servește amândurora drept certificat de stabilitate politică în fața UE și a altor parteneri străini. D-l Ponta a și mărturisit că prima întrebare care i se pune în Occident este cum merge coabitarea cu președintele Băsescu și că este felicitat când răspunde că bine. Așa și-a redeschis ușile în Occident. Prin urmare, a renunța la pact este păgubos. Din punct de vedere instituțional, cei doi afirmă că lucrurile funcționează. În rest, fiecare și-a luat libertatea de a-l critica pe celălalt, cu epitete destul de dure. Mai nou, comunică în scris, pentru că d-l Ponta nu-i mai răspunde la telefon d-lui Băsescu, ceea ce, în treacăt fie zis, întrece orice măsură. Să fii prim-ministrul unei țări și să nu-i răspunzi președintelui acelei țări la telefon este culmea tupeului și a iresponsabilității. Cum să-ți permiți așa ceva, când e clar că nu te sună pentru o conversație de plăcere, ci pentru problemele grave ale țării? Revenind la disputele propriu-zise, care s-au încins după vacanță, d-l Ponta s-a arătat mirat că, după ce, inițial, d-l Băsescu a lăudat și susținut în exterior guvernul, de vreo două luni a început să-l critice. "Noi vrem să lucrăm și d-l președinte nu ne lasă, ne încurcă". Ți-l și imaginezi pe dl Băsescu venind pe la spatele d-lui Ponta și apucându-l de mână, pentru a-l opri de la lucru. Și mai spune d-l Ponta clișeul: "Noi suntem pe teren, iar din tribună ne tot fluieră d-l Băsescu". Așa spunea și d-l Emil Boc, că ei sunt pe teren și că sunt fluierați de cei din tribună, de opoziția de atunci. Păi, întotdeauna se întâmplă așa: unii sunt pe teren, alții în tribună. Dar numai jucătorii slabi și ăia care pierd se plâng de ostilitatea tribunelor. Cineva trebuia să-i spună, totuși, d-lui Ponta, că timpul trece, că se află de mai bine de un an la guvernare și că nu se vede nimic concret și de bun augur. Cineva trebuia să-i spună d-lui Ponta că se pierd fonduri europene, pentru că nu sunt date proiectele la timp. Cineva trebuia să-i spună d-lui Ponta că, dacă tai investițiile, n-ai locuri de muncă. Pentru că se pare că n-a înțeles asta. Cineva trebuia să-i spună d-lui Ponta că sunt mari șantiere în țară lăsate de izbeliște, din lipsă de finanțare, care se degradează și de pe care se fură materialele, pentru că nu sunt puse în conservare și sub pază. Cineva trebuia să-i spună d-lui Ponta că șomajul crește. Opoziție nu prea avem, căci UDMR stă în rezervă, așteptând să fie chemată la guvernare, PP-DD a fugit la PSD, iar PDL este măcinat din interior, sub comanda d-lui Vasile Blaga, a cărui voce nu se face auzită, pentru că nu are autoritate, charismă și forță. Presa este și ea în mare parte arondată USL. Așa încât trebuia să vorbească președintele Băsescu. Nu putem sta în tăcere până când va fi prea târziu, ca să se repare ceva. Bine, d-l Băsescu probabil că a fost mânat în demersul său și de intenția de a creiona, în disperare de cauză, o alternativă prin Mișcarea Populară, o formă de rezistență la tăvălugul USL. Este posibil, pentru că și-a reluat călătoriile prin țară, băile de mulțime... Dar e îndreptățit de situația politică, în care o Putere discreționară nu are o opoziție semnificativă și credibilă în Parlament. Și încă n-ar fi nimic dacă asta nu ar influența negativ situația economică. Însă România se sufocă economic sub această guvernare. Altminteri, am putea suporta mai ușor accesele de megalomanie ale d-lui Ponta și absențele prelungite de la serviciu ale d-lui Crin Antonescu. Apropo, d-l Antonescu face un serviciu țării când lipsește, iar când apare public, face declarații periculoase, cum s-a întâmplat recent.
- La ce declarații vă referiți?
- După vreo două luni de vacanță, d-l Antonescu a spus că o să-i ceară premierului Ponta ca USL să aibă o poziție comună și fermă împotriva "funcționării partizane a DNA și a ANI". În traducere, președintele Senatului, numărul doi în stat, îi cere premierului României să se unească pentru a lupta împotriva Justiției, nu contra corupției. Pentru că d-lui Antonescu i se pare că liberalii sunt victime ale Justiției. Nu ei sunt vinovați că încalcă legea, ci Justiția, că îi prinde. Opinie împărtășită, de altfel, și de d-l Ponta, care spunea că "de câte ori numesc un ministru, i se găsește ceva în neregulă, îi apare un dosar". Cine e de vină că există fapte de corupție în dosarul lor? Căci, vorba ceea, dacă nu era, nu se povestea, iar DNA nu avea ce căuta. Și cine i-a pus să promoveze persoane corupte? Prin urmare, după capul lor, nu cei care au comis fapte de corupție sunt vinovați, ci DNA, că îi prinde. Și doi: USL consideră că DNA se uită mai mult la oamenii ei. Dar tuturor celor care au fost la guvernare li s-a părut la fel. Și PDL credea că este persecutat.
"La dreapta eșichierului politic, singura voce credibilă, cu oarecare autoritate și impact, rămâne a d-lui Traian Băsescu"
- Persecutați se dau și o serie de primari ai USL, pentru că au fost descoperiți de Agenția Națională de Integritate (ANI), ca incompatibili. Mai mulți baroni locali au cerut schimbarea legii ANI, din acest motiv.
- Legea există din 2003, deci făcută în guvernarea PSD - Năstase. Primarii incompatibili aveau timp să o cunoască și să o respecte. Însă logica lor e asta: nu noi respectăm legea, ci legea să ne respecte pe noi. Noua lege tot nu-i salvează pe cei aflați deja în culpă, pentru că nu se aplică retroactiv. De aceea, d-l Radu Mazăre, primarul Constanței, a cerut amnistierea celor vinovați. Și el, ca și d-l Ponta, spuneau că sunt jumătate din primari în incompatibilitate și că, vezi Doamne!, este o problemă de siguranță națională, căci se creează vid de putere și haos în țară și ce se fac ei cu atâtea alegeri de organizat... Ca și cum siguranța națională trebuie apărată prin corupție. În tot cazul, e vorba doar de 53 de primari. Restul, până la 104 persoane, sunt consilieri locali. 53 de primari din câteva mii! Pentru cei 53 să schimbi legea?
- Referitor la slăbiciunea Opoziției, credeți că se întrevede o întremare a ei în ultimele sondaje de opinie? Și mă refer la cota încurajatoare a Mișcării Populare, obținută fără diminuarea procentajului PDL.
- Cred că nu poți trage o concluzie dintr-o singură fotografie. Deocamdată e un prim sondaj în care apare Mișcarea Populară. E limpede că, pe fondul dezamăgirii electoratului față de USL și al animozităților încă prezente față de PDL, Mișcarea Populară are potențial de creștere. Cu atât mai mult cu cât pe zona de dreapta este singura care are sprijinul retoric al președintelui Băsescu, celelalte, veritabile Întreprinderi Mici și Mijlocii politice, neavând câte o locomotivă la fel de puternică. Vom vedea dacă această tendință de creștere a Mișcării Populare este una care se va menține în timp. Cert este că, la dreapta eșichierului politic, singura voce credibilă, cu oarecare autoritate și impact, rămâne a d-lui Traian Băsescu. Iar Mișcarea Populară beneficiază de ecourile acestei voci.
- Și o ultimă întrebare: au răspuns bine autoritățile române noilor provocări ale extremiștilor unguri?
- Autoritățile noastre nu prea nimeresc tonul adecvat, ba ridică prea mult glasul, ba mormăie prea încet. Sigur că liderii maghiarilor din România au făcut unele declarații amendabile, cea mai gravă fiind a pastorului Laszlo Tökes, care a cerut protectoratul Ungariei asupra Transilvaniei. Dar nici reacția președintelui Băsescu nu a fost inspirată. În primul moment, a dat satisfacție electoratului român, care s-a săturat să vadă că provocările maghiarilor sau secuilor - ce-or fi, că nici ei nu s-au hotărât - nu primesc nicio replică de la autorități. Dar la o analiză atentă, satisfacția nu are acoperire în realitate. D-l Băsescu a declarat că "România preia leadership-ul punerii la punct a Ungariei". Adică ce-i face? Ungaria e în UE, avem relații în cadrul acesteia cu ea. Și-apoi, nu România este chemată să pună la punct Ungaria. Are cine s-o pună și a și pus-o, când a fost cazul. Nu ne apucăm acum, codașii clasei, să ne batem între noi. Se pare însă că nimeni nu-și mai măsoară cuvintele, ci numai procentele din sondaje.