Dr. Ovidiu Tudoran (n. 30 dec. 1957) este medic specialist ORL la Clinica "Medical Service" din Bacău. Dincolo de înalta sa calitate profesională, participarea sufletească la tratarea bolnavilor a câștigat inimile pacienților săi. Mereu cu un zâmbet pe buze, explicând pe înțelesul bolnavului afecțiunea de care suferă și terapia necesară, dr. Tudoran este o figură luminoasă, plină de empatie și de dăruire. "Boala este o dereglare a sufletului", spune el. "Or, sufletul cu suflet se vindecă". Preocupat de evoluția spirituală, dr. Tudoran a trecut prin mai multe experiențe ezoterice, până a ajuns la ortodoxie. S-a inițiat și în terapii complementare, în majoritate orientale, însă a renunțat, după ce a înțeles că ortodoxia are toate răspunsurile și metodele de dezvoltare personală de care avem nevoie. Când are răgaz, îi place să scrie. A publicat mai multe nuvele SF și eseuri într-o serie de publicații naționale și locale. De asemenea, este autor sau coautor a patru lucrări de specialitate.
"Am copilărit în curtea bisericii Sf. Treime din Craiova"
- Credința în Dumnezeu începe, de obicei, în copilărie, sub îndemnul mamei sau al bunicilor, de la care cei mici învață să se închine și să găsească drumul bisericii...
- În copilărie, cam trei luni pe an, îmi petreceam vacanța la bunicul meu matern din Craiova, preotul Toma Tudoran. Casa parohială era în curtea bisericii "Sfânta Treime", un veritabil parc, cu o vegetație luxuriantă. Cât era ziua de lungă, nu mă plictiseam să mă joc în curte, iar când se făcea prea cald, mă refugiam în minunata cancelarie a parohiei, care mirosea a lemn și a cărți vechi. Bunicul avea o bibliotecă impresionantă acolo și citeam fără să mă deranjeze nimeni. Nu prea stătea acasă, pentru că mereu avea nevoie cineva de el. Cum suna telefonul, bunicul își îmbrăca reverenda și pleca.
- Ați copilărit în plină epocă comunistă. Popularitatea unui preot nu reprezenta, la vremea aceea, un risc?
- Era în timpul comunismului, dar biserica era plină, plină! Nu mai vorbesc în perioada examenelor! Ce era atunci... o nebunie pentru el. Nici nu știu dacă dormea. Bunicul era genul tipic de oltean care-și dădea haina de pe el, când era cazul, dar îți și sărea la beregată, dacă îl supărai! (Râde). Bunica era dintr-o familie de preoți. Tatăl ei, părintele Pâslaru, a fost secretarul mitropolitului de la București. Toată familia bunicii era de oameni erudiți. Pe când Toma Tudoran era un preot mai de țară, așa, mai popular, și cred că a fost acceptat de familia Pâslaru numai fiindcă era preot... Însă, părintele Toma a devenit, în timp, un mentor al comunității... Era foarte iubit și respectat, i se cerea frecvent sfatul sau ajutorul. Pentru asta a și plătit. După instalarea comunismului a fost arestat, iar mama și bunica au fost date afară din casă; au dormit într-un șifonier, în stradă, o săptămână. S-a întâmplat însă o minune. În timp ce era transferat la centrul regional al Securității, bunicul a fost făcut scăpat de milițianul care îl păzea și căruia îi botezase un copil. Gardianul l-a îndemnat să meargă la toaletă, când trenul a intrat pe un tronson pe care circula cu viteză mică, și să sară din tren. A sărit, dar s-a lovit de un stâlp. A avut o amnezie, după comoția asta. Nu mai știa cine este și încotro să meargă. A ajuns la o stână, unde a fost îngrijit de ciobani, vreo trei săptămâni, până și-a revenit. După aceea, s-a întors la familie. Norocul lui s-a numit Ștefan Voitec, unul dintre liderii comuniști, ministru, vicepremier și, mai târziu, președinte al Marii Adunări Naționale. Bunicul se cunoștea cu Voitec, pe care îl adăpostise de vreo două ori, în perioada în care comuniștii erau vânați de guvern. Bunicul nu făcea politică, dar dacă vedea un om prigonit, îl ajuta. Când și-a recăpătat memoria, bunicul Toma i-a cerut ajutorul lui Voitec, iar acesta a dat un fel de scrisoare către autorități, ca să-l lase în pace pe preot, că nu e contra regimului, și că e popă numai pentru că trebuie să mănânce și el o pâine.
"Îmi plăcea în biserică, dar mai ales când era goală"
- Așadar, ați copilărit într-un mediu religios și subversiv, prin însăși esența sa, față de regimul comunist. V-a marcat asta?
- Undeva, în mine, s-au depus toate acestea, dar atunci nu conștientizam nici prezența lui Dumnezeu, nici nevoia de credință, nici ce poate însemna să fii creștin în timpul comunismului. Bunicul, ca toată familia, mă ținea deoparte de toate acestea, ca să mă protejeze, probabil. Nici la slujbe nu mă lua. Mie îmi plăcea în biserică, dar mai ales când era goală. Mă simțeam bine acolo, pentru că era liniște, mirosea frumos a smirnă și busuioc și eram fascinat de chipurile-icoane de pe pereți. Însă, nu înțelegeam ce e cu sfinții, cine e Dumnezeu, nu mă rugam...
- Dar v-ați legat de bunicul dvs., pe care l-ați iubit atât de mult încât i-ați luat și numele, nu?
- L-am iubit tare, da. Am avut o perioadă, după aceea, când l-am văzut mai rar, eu fiind la Bacău, iar el la Craiova, și n-am mai fost atât de apropiați. Ba când m-am despărțit de prima soție, am avut și o discuție în contradictoriu cu el, mai aspră, că el insista să nu divorțez, de dragul copilului. Aș fi vrut să nu moară înainte de a vedea că mi-am luat numele de Tudoran. Mi-am schimbat numele, într-un târziu, din două motive: întâi, pentru că nu mai exista nici un bărbat în familia Tudoranilor, care să-l ducă mai departe, apoi, pentru că suna mai bine pentru un medic decât numele primit de la tata, Harabulă. Și mai este și un aspect ezoteric: toată viața am visat să am o fată pe care s-o cheme Ruxandra Tudoran. Și am o fată, din a doua căsătorie, care se numește așa. Aici o bănuiesc pe ea că a aranjat lucrurile dinainte... (Zâmbește) Îmi place numele de Tudoran și pentru că bunicul spunea că suntem descendenți din locotenenții lui Tudor Vladimirescu. După ce Tudor Vladimirescu a fost ucis, o parte din căpeteniile pandurilor, veri ai lui, și-ar fi luat numele de Tudoran și s-ar fi răspândit în toate zonele țării.
"Visez la o lume în care să ne cunoaștem, nu după nume, ci după rostul nostru"
- Cum v-ați hotărât să deveniți medic?
- Mama a fost șefă de promoție în liceu, a intrat fără probleme la Facultatea de Farmacie, dar au dat-o afară când au descoperit că tatăl său este preot, spunându-i: "Nu poți să te faci farmacistă tu, fată de preot, fiindcă ai să omori copiii, ai să otrăvești poporul!". A trăit o mare dramă, a vrut să se sinucidă, dar au oprit-o credința și iubirea celor din jur. Din neîmplinirea asta a ei, că nu a putut vindeca oamenii, s-a născut dorința mea de a deveni medic. Știam că voi fi medic de când eram foarte mic. Și mi-am urmărit visul. Am fost un elev bun, olimpic național la mai multe obiecte, așa încât nu mi-a fost prea greu. Dar alegerea Medicinei a fost și un efect al mentalității colective din acea epocă. Atunci, fiecare încerca să-și facă o carieră care să-l ajute să trăiască nițel mai bine, într-un regim politic oprimant. Iar medicii aveau un trai mai bun.
- A fost numai o ambiție personală, ori ați avut și conștiința că rostul dvs. este să-i îngrijiți pe alții?
- Am scris undeva că visez la o lume în care să ne cunoaștem nu după nume, ci după rostul nostru. În sens restrâns, se poate spune că profesia a fost rostul meu. Dar dacă ai în vedere transcendentul, atunci sensul unei vieți nu se poate reduce la o profesie. Viața este un lung șir de lecții. Suntem aici ca să învățăm ceva și să evoluăm spiritual. Cine nu înțelege asta, înseamnă că trăiește degeaba.
- În vremea când vă pregăteați pentru Facultatea de Medicină, aveați deja o viziune mistică asupra vieții?
- Nu. Cine sunt, de unde vin, unde mă duc? - sunt întrebări pe care mi le-am pus mai târziu.
- Erați convins că lucrurile depind numai de știință ca să fii un bun medic, că poți salva viața unui om prin ce știi, fără ajutorul lui Dumnezeu?
- Da. E o reflexie a orgoliului și, totodată, o senzație de putere. Este oleacă de trufie în asta. Știu, pentru că am avut acest sentiment și mereu am plătit pentru el. Ca medic, dacă nu ești credincios, te simți un mic dumnezeu când reușești să vindeci pe cineva, sau măcar să-l aduci dintr-o situație proastă în una mai bună. Însă, cu cât capeți o mai mare experiență profesională, cu atât realizezi cât de puțin cunoști și că nu tu vindeci. Iar dacă ai privilegiul unor experiențe-limită, te convingi definitiv. Eu am avut.
Eram medic ORL în orașul Buhuși, iar acolo aveam un anestezist căruia îi era teamă să facă anestezie totală pentru operațiile de la ORL. Și atunci, ce puteam, operam cu anestezie locală, care presupune riscuri mai mari. Și am avut un incident intraoperator, cu un tânăr de vreo 19 ani, căruia îi făceam rezecție de cornete nazale, o metodă extrem de sângerândă. În timpul intervenției, băiatul a intrat în moarte clinică. Am reușit să-l reanim și operația s-a încheiat bine. După vreo șase luni, l-am reîntâlnit și mi-a povestit cum a fost în moarte clinică. Exact ca și alții care au trecut prin asta, s-a văzut de sus, dintr-un colț al camerei, auzea tot, vedea manevrele noastre de resuscitare, dar nu se simțea rău, nici îngrijorat. Apoi a trecut prin acel tunel luminos, care apare în toate povestirile de genul ăsta, și a ajuns într-o cameră frumoasă, cu o fereastră deschisă. Ar fi vrut să vadă ce e dincolo de fereastră, dar s-a întors în lumea noastră. Ani de zile mai târziu, i-am povestit episodul unui medic anestezist, faimos în Bacău, dr. Constantin Asmarandei. El mi-a spus din prima, căci era foarte experimentat și vorbise cu mai mulți pacienți trecuți prin moarte clinică: "Bine că n-a deschis fereastra, că nu se mai întorcea. Fereastra - sau ușa, în alte cazuri -, sunt trecerile definitive spre lumea cealaltă".
"Nu sunt convins că există Dumnezeu, ci știu!"
- Încercarea prin care ați trecut v-a făcut să vă puneți întrebările esențiale, legate de Dumnezeu și condiția umană?
- Întrebări mi-am pus și mai demult, când am observat multe "coincidențe" - de fapt, coincidențele sunt modul prin care Dumnezeu vrea să rămână incognito. Mi se întâmplau niște lucruri pe care mi le doream și pentru care nu mă rugam, dar la care mă gândeam intens. Mi-am dat seama că aici este o putere pe care ar fi bine să învăț s-o stăpânesc. De aceea, am și avut tot felul de experiențe ezoterice și am încercat tot felul de căi de cunoaștere. Dar după accidentul de mașină groaznic pe care l-am avut în urmă cu 13 ani, mi s-au intensificat căutările spirituale.
- Deci, tot după un șoc...
- Da. Atunci am avut 19 fracturi și am stat lat în pat, cu tije în mine, peste tot, trei luni. După ce am ieșit din operație, a venit un părinte tânăr, Dan Rusu, care era preot misionar la Spitalul Județean, a pus peste mine epitrahilul și s-a rugat. Din momentul acela, am simțit o liniște extraordinară. Și-atunci am înțeles că am fost sub protecție divină, pentru că am avut 19 fracturi, dar nici o leziune internă. Puteam să mor, dar m-a apărat Dumnezeu. Accidentul s-a petrecut de Sfânta Treime. Eu am copilărit în biserica Sfânta Treime din Craiova. Totul capătă alt sens. Iar tâlcul acestui accident avea să mi se releve sub forma unei glume făcute de un prieten al meu, tot nepot de preot, care a venit să mă viziteze la spital. De cum a intrat pe ușă, mi-a spus precipitat și aparent supărat: "Bine, frate, așa faci tu întotdeauna! Acum ce-ți mai pasă?". La care eu l-am întrebat nedumerit ce vrea să zică. Și el: "Păi, tu ai plătit. Ce-ți mai pasă? Dar eu cine știe ce o să am de pătimit pentru păcatele mele". Am râs amândoi, dar m-am gândit că într-adevăr astfel de încercări ți-s date ca să valorizezi altfel viața și ca să-ți mai cureți sufletul. Pe urmă, am încercat să aflu mai multe despre Dumnezeu, despre ortodoxie... Pentru că pentru mine, Paștele și Crăciunul au fost, multă vreme, numai niște datini, prilej de cadouri și de veselie, cu prietenii și familia. Nu știam semnificația teologică a sărbătorii și nici nu mă interesa. Totuși, am crezut mai demult, de pe la 30 de ani, că există o conștiință universală, o forță ordonatoare a lumii... Acum, nu că sunt convins că există Dumnezeu, ci știu! Și asta m-a vindecat de frica de moarte.
- Ce v-a oprit să căutați de la început în Biserică răspunsuri la întrebările care vă frământau?
- Am o problemă cu fanatismul religios, și asta m-a ținut la depărtare de Biserică. Dogmele mi s-au părut excesive, atât cât le cunoșteam, preoții mi s-au părut prea exagerați, unii, prea lacși, alții, și, oricum, nu le înțelegeam prea bine rolul; mulți dintre oamenii obișnuiți care își afirmau credința îmi păreau ipocriți... Așa că am experiat anumite tehnici orientale. Dar există o parte întunecată în ele și, după ceva practică, îți dai seama că nu e în regulă. Și a mai fost ceva: deși eram anticlerical, totuși, mai călcam prin lăcașuri de cult. Ei bine, numai în bisericile ortodoxe simțeam o emoție foarte puternică, nicăieri altundeva. Apoi, o carte a părintelui Paisie Aghioritul mi-a deschis ochii asupra profunzimilor ortodoxiei, a diferenței dintre învățătura lui Hristos și celelalte credințe, și a războiului împotriva ortodoxiei.
"Dumnezeu știe mai bine decât mine ce-mi trebuie"
- De când v-ați întors la credință, ați avut vreo rugăciune care vi s-a îndeplinit?
- Când mă rog, în general, nu cer nimic. Vreau doar să mulțumesc. Și, din când în când, mă rog să-mi arate Dumnezeu calea, să știu pe ce drum o apuc când mă aflu la o răspântie a vieții mele. Mă rog, în general, cu cuvintele mele. Și atunci sunt foarte emoționat. Dumnezeu știe mai bine decât mine ce-mi trebuie. Nu e nevoie să-i cer nimic, doar să-i mulțumesc. Iar mai de curând, mă rog mai ales Maicii Domnului, pe care am descoperit-o foarte caldă, foarte umană și grabnic ajutătoare. Am găsit undeva, la o mânăstire, o icoană a Sfintei Fecioare, care mi-a deschis drumul spre ea.
- V-ați simțit vreodată pedepsit de Dumnezeu?
- Eu nu cred în Dumnezeul ăla care pedepsește și se răzbună... Dumnezeu e lumină și dragoste. Nu cred nici în creștinul care se "nevoiește" la biserică, dar drăcuie când e pe stradă. Dacă îl înțelegem pe Dumnezeu formal, vom avea o relație formală cu El, adică nu vom avea acces la lumină. Sunt preoți profunzi, care știu să abordeze fiecare caz în parte. Unii dau canoane ca pedepse, deși nu ăsta e rostul lor. Mie nu mi-a dat duhovnicul canon niciodată și sunt convins că știe ce face. Nu pentru că aș fi sfânt, dar probabil că duhovnicul știe ce socoteală are Dumnezeu cu mine și ce fac, deja, pentru păcatele mele.
- Cum vă simțiți după spovedanie?
- Luminat, liniștit, plin de încredere... Când ți se iartă păcatele, n-ai cum să te simți rău. Dar eu m-am spovedit prima oară după vârsta de 50 de ani. Vă dați seama? Nici nu știam ce e aia spovedanie. Și când m-am dus întâia dată, nici nu știam ce să spun. Mă bucur că am avut îndrăzneala să merg.
"Pe Athos, m-am încărcat de o mare bucurie"
- În afară de momentul accidentului pe care l-ați avut, a mai fost în viața dvs. vreun eveniment miraculos?
- Nu demult, am fost la Sfântul Munte Athos, cu un prieten mai tânăr, care, deși avea o carieră promițătoare în desfășurare, era nemulțumit de ce făcea. El e medic ortoped, lucrează într-o clinică universitară, este cadru universitar, foarte bine pregătit profesional, dar, ca doctor, nu face aproape nimic, pentru că profesorul care îi este șef îl folosește la altceva. Teoretic, știe tot, dar nu este lăsat să facă nimic practic. Și era foarte nemulțumit de situația lui, neștiind dacă să-și schimbe meseria, după atâta muncă, sau să continue. Am ajuns la mânăstirea Prodromu, și un călugăr ca un înger ne-a arătat osuarul. E o cameră plină cu oasele unor monahi, care au murit de când există mânăstirea. A luat la întâmplare, din grămadă, un femur cu o proteză de șold. Și călugărul acela ne-a vorbit cu patos un sfert de ceas despre proteza de șold, deși eram numai vreo doi medici în grup, și ceilalți probabil că nu erau interesați de subiect. După ce-am ieșit din osuar să mergem la chilii, l-am întrebat pe prietenul meu: "Acum, ce mai vrei, să vină Maica Domnului și să-ți spună să mergi mai departe? Cât de mare e probabilitatea să vii la Athos și să ți se scoată un os cu o proteză pe care tu ai văzut-o numai în fotografii?". Omul chiar făcuse lucrarea vieții lui, premiată în străinătate, pe subiectul evoluției în timp a protezelor de șold. După Athos, a luat decizia de a-și continua cariera.
- Ce v-a impresionat cel mai mult pe Athos?
- Slujbele de noapte. Călugării aceia par din altă lume. Și întreaga atmosferă este una care te smulge din timp. Nu știam cum trec ore după ore în rugăciune, de parcă erau clipe petrecute într-o altă dimensiune. Și simțeam o pace desăvârșită și nici un pic de oboseală. M-am încărcat de o mare bucurie.