Într-o cârciumioară, la Șosea
- Umbra amintirilor răcorește canicula verii. Chiar și tablourile pictorilor români sunt pline de priveliști ale vechiului București, ascuns de vipiile solare într-o vegetație luxuriantă. Stimată doamnă, exersați-vă talentul de pictoriță, cu care ați fost din belșug hărăzită, pentru a descrie verile anotimpurilor care au trecut.
- Cele mai vechi amintiri le am din anii copilăriei, extrem de proaspete și de pregnante, în ciuda timpului care a trecut de atunci. Canicula alunga lumea din București. Oamenii se retrăgeau spre locuri mai ferite de soare - la țară, la mare, pe la moșii. Marea boierime, câtă mai exista pe atunci, fugea la Paris sau în sudul Franței, pe Coasta de Azur. Eu mi-am petrecut multe veri în București, pentru că sora mea și cu mama nu suportau căldurile grozave care toropeau Bucureștiul, deci le lăsam pe ele să plece, iar eu rămâneam cu tata, care avea cabinet medical și nu putea să-și abandoneze pacienții. Dar aș minți dacă aș afirma că sufeream de claustrare și de căldură, deoarece noi aveam o grădină foarte frumoasă, pe strada Polonă, unde petreceam seri minunate.
- Probabil că orașul se trezea la viață abia pe-nserat, când arborii - nenumărați pe atunci - începeau să respire.
- Într-adevăr. Răcoarea serii se răspândea în oraș ca o boare și lumea se grăbea să iasă pe stradă. De pildă, grupul nostru de prieteni (între care mi-i amintesc pe soții Coca și Gheorghe Ghițescu - medici și colecționari de artă) mergea la restaurantul "Pescăruș", în Herăstrău. Prețurile erau mult mai accesibile decât astăzi, iar terasa avea o priveliște superbă spre lac. Acum, este prea astupată de verdeață și nu mai vezi nimic. De altfel, întregul parc Herăstrău părea mai aerisit, din cauză că vegetația era mai tânără! Uneori, ne duceam la grădina "Mon Jardin", de lângă piața Lahovary. Pe acolo trecea pictorul Steriadi, însoțit de grupul său de amici, solitarul Lucian Grigorescu - pe care l-am considerat întotdeauna un pictor extraordinar - și mulți membri ai Academiei Române, cu soțiile. Din cercul nostru, cel care ne invita cel mai des la "Mon Jardin" era pictorul Costin Ioanid. Îi plăcea grădina pentru că se dansa în fiecare seară, iar atmosfera era extrem de plăcută și foarte răcoroasă, deși cabaretul se afla în plin centrul orașului.
- Gloria "Capșei" apusese deja?
- La "Capșa" mergeam mai des în cursul anului și mai rar în timpul lunilor de vacanță estivală. De obicei, acolo mâncam înghețată cu praline și alune, ornată cu zahăr ars. Marele păcat al "Capșei", pe timpul verii, era tocmai faptul că nu avea grădină, iar mesele nu se scoteau niciodată pe trotuar, ca la bistrourile pariziene! Acolo însă era cea mai aristocratică atmosferă, în pofida boemei care o frecventa.
- "Grădina Oteteleșanu" mai exista?
- Sigur că da, însă am să vă surprind cu un amănunt pe care foarte puțină lume și-l mai amintește astăzi. Până la construirea Palatului Telefoanelor, "Grădina Oteteleșanu" era foarte frecventată pe timpul verilor. Acolo se bea foarte multă bragă... Dar pe locul grădinii, când treceau vacanțele și canicula, pe la jumătatea toamnei, se amenaja un patinoar artificial, care rămânea deschis până primăvara. Patinam la "Oteteleșanu" până reîncepea anotimpul grădinilor.
Nopți cu lună, pe Calea Victoriei
- Cum rezistau bucureștenii pe timpul caniculei, având în vedere că nu existau aparate de aer condiționat, ca astăzi?
- În timpul zilei, pe arșiță, toată lumea se ascundea în case, cu storurile lăsate la ferestre. Uneori era atât de cald, încât se înmuia până și asfaltul, cum se mai întâmplă chiar și acum! În magazine și în localuri nu existau decât ventilatoare, dar ele nu făceau față întotdeauna... Marea majoritate a bucureștenilor ieșeau la plimbare după lăsarea serii, pentru că trecuseră mașinile cu stropitoare, iar noaptea mai răcorea aerul. În grupul nostru de prieteni ne telefonam și ne invitam "să facem un tur pe Cale, până la Parc", adică să luăm la picior Calea Victoriei, spre Șosea, până la Parcul Herăstrău. O luam pe Șoseaua Jianu (azi îi spune Bulevardul Aviatorilor, parcă) sau pe Kiseleff, până ajungeam pe malul lacului. Dacă nu ne opream la vreun restaurant, închiriam bărci cu pânze sau vâsle, de la unul dintre cluburile nautice și de iahting, care se aflau pe malul celălalt al Herăstrăului. Veneam acasă, cel mai ades după miezul nopții (în nopțile cu lună orașul avea o magie aparte), tot pe jos, fără să întâlnim golani, cerșetori sau vagabonzi de care să ne temem, cum aud că se întâmplă azi. De fapt, orașul era mult mai mic decât acum, iar lumea mult mai civilizată! Când ajungeam înapoi, în centru, pe străzi străluceau reclamele și vitrinele luminate, superb aranjate, ca de pildă la magazinul "Dragomir Niculescu" (cam vizavi de vechiul Teatru Național), ale cărui manechine din lemn etalau de curând lansata colecție a tinerei, pe atunci, Coco Chanel... În tramvai, chiar și în mijlocul zilei, pe o căldură de foc, bărbații nu miroseau a transpirație, ca în autobuzele de astăzi, ci a colonie sau lavandă ambrată...
- Care erau ștrandurile celebre ale Bucureștiului interbelic?
- Cel mai cunoscut era Lido, în spatele hotelului cu același nume, pe același loc unde se află și azi! Marea noastră plăcere, a tinerilor din acea epocă, era noutatea instalației de valuri artificiale, după moda adusă de la Paris. Mai era Bragadiru (sau Izvor, cum s-a numit mai târziu, după război) și Floreasca, unde mergeam destul de des. La majoritatea ștrandurilor, cu excepția luxosului Lido, se bea - ca și la Oteteleșanu, pe vremuri - bragă, însă eu nu eram mare amatoare. Cred că n-am mai băut bragă de pe vremea adolescenței, înainte de-a ne muta din Constanța la București!
- Cum arătau piețele bucureștene pe timpul verii, în acei ani de prosperitate?
- Era un spectacol cu adevărat fascinant, deși eu nu mergeam foarte des la cumpărături, fiindcă sarcina aprovizionării îi revenea tatei, care era un bărbat extrem de gospodar! Dar să știți - pentru că tot am pomenit de Constanța - că am o amintire și mai vie, încă de pe vremea copilăriei, a piețelor dobrogene, unde varietatea fructelor, a legumelor și a florilor, în toiul verii, întrecea spectacolul opulenței din Piața Matache, să zicem. La București, fără niciun exces de snobism, lumea bună trimitea servitorii la piață. Alții - cum făcea tatăl meu, de exemplu - apelau la serviciile directe ale unor furnizori. Îmi amintesc că tata pleca cu mașina undeva lângă Mogoșoaia, la un cultivator, de unde cumpăra sparanghel, varză de Bruxelles, pepeni crescuți din semințe aduse special din Turcia și tot soiul de alte bunătăți.
- Ce mașină avea tatăl dvs.?
- Un Ford adus din America de un concesionar.
- Pentru că tot a venit vorba, ați mai apucat trăsurile pe Calea Victoriei? Sau orașul era deja plin de limuzine?
- Sigur că am apucat vremea trăsurilor! Ele au mai existat chiar și după război... Dar în anii '30, Bucureștiul a cunoscut o adevărată "inflație", dacă pot spune așa, de mașini. Pe marile bulevarde, vedeai mai mult mașini americane decât germane. Apăruseră și Chrysler-uri decapotabile, pe lângă Dodge sau Chevrolet. Copiii miliardarilor se plimbau, cam ca și astăzi, cu asemenea limuzine luxoase! Însă chiar și tata, ca medic, și-a putut permite să schimbe câteva autoturisme...
- Faimoasele "bătăi cu flori", la Șosea, ori legendarele biciclete numite "velocipede" mai existau în anii tinereții dvs.?
- Nu! Astea erau pe vremea celebrei "Mița Biciclista", care a fost un personaj real în perioada "la belle époque"... Dar am mai apucat timpurile când se făcea călărie pe aleea presărată cu nisip de lângă Șoseaua Jianu, începând din vară și până toamna, târziu. Când venea iarna, noi ne duceam acolo cu săniile, pe care le legam de mașina tatei sau a câte unui prieten mai bogat din grupul nostru, care ne trăgea lin pe zăpadă, iar noi țipam de bucurie și emoție!
- Un ultim cuvânt, despre moda verilor bucureștene de altădată! Cum se îmbrăcau fetele din generația dvs., acum șapte decenii și mai bine?
- Cred că vă închipuiți și dvs. că moda acelor vremuri era mai puțin spectaculoasă și mult mai puțin ostentativă, decât cea de acum! Dar se purtau, vara, rochii de voal, suficient de transparente, uneori chiar și fără sutien... Cei care aveau bani purtau sandale Bally - atât bărbătești, cât și de damă. Femeile își fereau tenul de arșița soarelui, fie cu umbreluțe japoneze, fie cu pălării de pai cu borurile foarte largi. Îmi amintesc, de pildă, de surorile Nicodim, celebre pe atunci - una brunetă, cealaltă oxigenată - care îi făceau pe studenți să întoarcă realmente capul după ele când treceau pe stradă...
- Ați cunoscut persoane din lumea "high-life"-ului bucureștean interbelic?
- Destul de puține, pentru că eu nu eram ceea ce se cheamă îndeobște un "personaj monden"... Noi făceam parte dintr-o familie de burghezi citadini, de tip clasic. Nu aveam cine știe ce ascendență, din cale afară de boierească! Totuși, la noi mai veneau în vizită, uneori, prieteni sau rude din partea mamei, pe care le-aș numi "din lumea bună" a Capitalei. De pildă, îi pot cita pe frații Zapan. Erau patru băieți foarte distinși, iar unul dintre ei era chiar aghiotantul Prințului Nicolae. Apoi, mergeam destul de des acasă la Barbu Slătineanu, tot în Cotroceni. Eu eram bună prietenă cu Sandra Slătineanu, fiica sa. Ei organizau, cam o dată pe săptămână, serate muzicale și literare. Acolo i-am cunoscut pe Vasile Voiculescu, Vladimir Streinu, Șerban Cioculescu, ca și pe mulți alții. Seratele au continuat chiar și după război, acel cerc fiind frecventat și de Dinu Pillat sau Constantin Noica, pe care eu n-am apucat să-i întâlnesc niciodată.
- Pe ce trasee porneau în vacanță intelectualii din București?
- Lumea își împărțea vara în două perioade distincte: iulie - la mare, august - la munte! Datorită acestui veritabil exod, marile baluri sau serate bucureștene se întrerupeau până la începutul toamnei. Pe deasupra, se închidea și stagiunea teatrală și muzicală, la fel ca astăzi, deci se goleau teatrele și sălile de concerte, ca să nu mai vorbesc de expoziții... Artiștii plastici, ca și scriitorii sau actorii, se duceau la Balcic, la Carmen Sylva (Eforie Sud, de azi), la Costinești - care pe atunci se numea Mangiabunar - iar în august, fie pe Valea Prahovei, fie la țară, pe la rude sau la prieteni. Familiile cu bani mulți alegeau de obicei Balcicul, unde era și reședința de vară a Reginei Maria, sau Constanța, incluzând aici și cele câteva vile care existau la Mamaia. Pentru luna august, aristocrații și high-life-ul burghez se stabileau aproape exclusiv la Sinaia, unde era anturajul cel mai select, dacă nu aveau vreo moșie la care să se retragă. Artiștii veneau în Dobrogea să picteze, scriitorii - ca Ionel Teodoreanu, de pildă (care se refugia la Techirghiol, cu soția și copiii) - încercau să scrie, iar actorii își aveau cartierul general la Carmen Sylva. În a doua jumătate a verii, te puteai întâlni la Sinaia cu un grup mult mai heteroclit decât la mare, fiindcă acolo ajungeau toți cei cu bani, indiferent de categoria socială sau profesională din care proveneau. La Cazinoul din Sinaia, de exemplu, îl zăreai și pe industriașul Malaxa, dar și pe celebrul actor Tony Bulandra sau pe romancierul Cezar Petrescu, care venea de la Bușteni, unde avea o vilă, să joace la ruletă împreună cu Pamfil Șeicaru.
- Ați ajuns și dvs. pe celebrele nisipuri de argint de la Balcic?
- Eu n-am locuit acolo perioade mai lungi de-o săptămână-două, deși mi-aș fi dorit să pictez în acel peisaj, cu o lumină unică. Erau acolo dealuri cretoase, care coborau până în mare, iar țărmul îți oferea o panoramă mult mai spectaculoasă decât la Constanța, fiindcă era mai înalt. Marea era de un verde incredibil! La Ekreine, la sud de Capul Caliacra (care era, pur și simplu, o stâncă "împinsă" în mijlocul mării!), nisipul avea culoarea albă, cum n-am văzut nicăieri, niciodată... Ce să mai spun de Palatul Reginei Maria, care era o adevărată bijuterie arhitecturală! La Balcic pictau Steriadi, Șirato și alții, care închiriau căsuțe ieftine de la turci sau bulgari. Dar existau și artiști din familii bogate, care aveau propriile lor vile, precum Micaela Eleutheriade sau Cecilia Cuțescu Storck. O figură aparte era bogătașul Ferekyde - proprietarul unui bloc din centrul Bucureștiului, pomenit în conversații particulare, până azi, cu numele său! - care avea o viață boemă și era marele prieten al lui Steriadi, frecventând regulat mediile artiștilor plastici. Dincoace, la Constanța - unde exista Cazino (ca și la Sinaia) - veneau marii bogătași. Unii dintre ei își construiseră vile la Mamaia, în jurul hotelului "Rex", cum era cazul industriașului miliardar Iliescu-Brânceni. Pentru turiștii obișnuiți, care nu-și permiteau să plătească o trăsură între Constanța și Mamaia, circula un fel de trenuleț care oprea în mai multe stații, aidoma unui tramvai improvizat. Constănțenii gomoși, de "neam bun", se închideau în casă pe timpul verii și nu ieșeau pe faleză sau la Cazino decât în luna septembrie, după ce litoralul se mai liniștea. Atunci, marea devenea, într-adevăr, frumoasă. Plajele erau pustii, lumina începea ușor să se îmblânzească... Coloniile albe de pescăruși țeseau un val de melancolie asupra priveliștii, dând semn că toamna era aproape și că vacanța se apropia de sfârșit. Și la București vara se pregătea de plecare, nu înainte de a-și revărsa rezerva de aur asupra arborilor de pe bulevarde, din parcuri și de la Șosea. Venea toamna.
Nume de elită al picturii românești, cu expoziții în țară și în străinătate, Wanda Sachelarie-Vladimirescu (n. 1916 - m. 2008) a fost decorată "Woman of the Year", în SUA și în Marea Britanie, iar în anul 1997, cariera ei a fost încununată cu premiul UNESCO. Interviul pe care îl publicăm a fost realizat în 1999, când pictorița avea 83 de ani.