În Centrul vechi al Capitalei a reînviat spiritul "Micului Paris"

Silvia Kerim
La "Godot Café Théâtre", un mare succes al stagiunii teatrale bucureștene: "Fă-mi loc!"

Nu mai e o noutate pentru nimeni: de la un timp încoace, străzile din inima vechii capitale zum­zăie de viață, ca în verile de-acum multe, multe decenii - aproa­pe un secol - când trotuarele din dreptul marilor restau­rante și cofetării erau ocupate de mese îmbietoare, la care domni și doamne elegante își ofereau, de la orele prânzului și până seara, târziu, bunătăți de toate felurile, asociate cu băuturi fine. Ori doar "simple" înghețate, sarailii, cataifuri, mascote și amandine, asociate cu sirop de zmeură, cu "sifon", cu apă minerală, ori cafea... "mar­ghiloman".
În Micul Paris de azi, reînviat în Centrul vechi al ora­șului, viața vuiește la fel de zglobie. Mesele, aproape li­pite una de alta, sunt ocupate până la refuz. Doar lumea e alta. Ocupanții acestor mese nu mai seamănă acum cu cei din urmă cu aproape un secol, când terasele Bucureș­tiului erau ocupate de domni eleganți, cu cravată sau papion și pălărie gen "ca­notieră", însoțiți de doamne îmbrăcate, și ele, după ultima modă pariziană, în mătă­suri vaporoase și fine, pălării din pai, cu boruri largi, une­ori, ciorapi de mătase, și-o vulpe argintie trântită pe-un umăr, fie cani­cula cât de grea. Mesele din centrul vechi al orașului sunt ocupate astăzi de tineri voioși, fru­moși, îmbrăcați în jeanși comozi și tricouri de vară. Ei stau la ta­clale, mai ales seara, aștep­tând să intre la vreunul dintre spectacolele oferite de micile teatre par­ticu­lare, destule la număr, aflate în zona Lipscani. Unul dintre ele se nu­mește "Godot Café Théâtre" și, deși este cuibărit într-o casă, cândva impo­zantă, de pe strada Blănari, cu­prinde, totuși, vreo... 70 de locuri, însemnând parter și bal­con. Noutatea este că nu stai ca la un teatru "ade­vărat" - unde sunt rânduri-rân­duri de fotolii nume­rotate, ci la mese pătrate, împrej­muite de scaune confor­tabile, la care poți să savurezi o înghețată, o cafea, un... tira­misu, un pahar de vin alb sau roșu... Toate astea, cu con­diția să vii cu o jumătate de oră mai înainte de ora 8, când începe spec­tacolul. La 8 nimeni nu mai mișcă! Chelnerii silențioși și politicoși se fac nevăzuți, nimeni nu mai fumează, nu mai strănută. Plata consumației se face după aplauzele furtunoase cu care se încheie repre­zentația.
Da, cu aplauze furtunoase, ba chiar cu ovații, cum este și cazul spectacolului "Fă-mi loc!", realizat după o piesă scrisă de un francez nu prea celebru, pe nume An­thony Mi­chi­neau. Regia acestui spectacol este asigurată de o valoare națio­nală intrată în legendă: Radu Be­ligan. O comedie savuroasă, în­su­flețită de un el și o ea, doi tineri care se întâlnesc într-o noapte de iarnă, într-un tren care străbate, cu mare viteză, teritoriul Franței. Doi ne­cu­noscuți obligați să împartă același comparti­ment în­gust, o "cușetă" cu două paturi. Ostili la început unul fa­ță de celălalt, tinerii se pomenesc, curând, po­vestindu-și cu foc viața, dramele, iubirile, dezamăgirile. Sunt doi ti­neri loviți de soartă, frustrați, neiubiți și sin­guri pe lume, pă­răsiți de familii, care se vor înfrunta, cu furie, cu amă­răciune, dar și cu umor, de-a lungul unui spectacol ce ține cam o oră și jumătate. Cele două perso­naje sunt in­terpretate de mari actori, deși ti­neri, și ei, ai scenei și fil­mului ro­mânesc, Medeea Ma­rinescu și Ma­rius Manole. Rostite de ei, replicile, având un "șfichi" special, se con­sti­­tuie într-un vârtej verbal care stâr­nește aplau­ze "la sce­nă des­chi­să". Despre Me­deea, ce să spu­nem? Apare în film încă de la vârsta de 3 ani, apoi la 5 ani. Și tot așa, din aproape în aproape, nu de­mult, a cucerit și ecranele pari­ziene, ju­când roluri importante în două filme franțu­zești. La Teatrul Național din București, Medeea poate fi văzu­tă într-o comedie, "Dineu cu proști", mult aplau­dată. În urmă cu puțin timp, cu prilejul sărbătoririi ma­re­lui pia­nist Dan Grigore, am putut-o admira, pe scena Ateneului Român, cântând, la două piane, alături de săr­bă­torit, o piesă cele­bră de Grieg... Cât despre Marius Ma­nole, actorul care a copilărit peste drum de Teatrul Național din Iași, care a mâncat de mic "teatru pe pâine", a cucerit de câțiva ani Capitala, jucând pe prima noastră scenă în spectacole de excepție precum "Inimă de câi­ne", "Si­nucigașul", "Visul unei nopți de vară" și altele. Sau la Bulandra, în "Crimă și pedeapsă", sub bagheta marelui regizor rus - de renume internațional - Iuriy Kor­donskiy.