Părintele IUSTIN PÂRVU de la Petru Vodă

Redactia
Bătrânul care mi-a schimbat viața

- Părintele Iustin Pârvu a fost nașul meu de călugărie și m-a numit, la tunderea în monahism, tot Iustin - Iustin cel Tânăr. Sunt unul dintre sutele de ucenici monahi ai părintelui, maici și călugări, care au fiecare povestea lui despre Bătrânul. Cred că cel mai potrivit ar fi să vă povestesc în ce fel și-a pus părintele amprenta de pedagog iscusit asupra sufletului meu -

O întâlnire în munți

Eram la vârsta de 23 de ani, în anul IV de facultate, și treceam printr-o frământare sufletească teribilă. Venise vremea să mă hotărăsc ce fac în viață, pe ce drum apuc. Eram în vacanța de Paști, când, din curio­zitate, impulsionat de fratele meu, i-am făcut o vizită Părintelui Iustin de la Petru Vodă. Nu-mi dădea ghes sufletul să pierd vremea prin munți, pe coclauri, să văd un că­lugăr bătrân oarecare. Aveam al­te lucruri mai im­portante de fă­cut. Și, de altfel, zi­le­le de vacan­ță erau numărate. Fra­tele meu totuși insista. Știu că unul din argumentele pe care mi le-a dat a fost și acesta: "Măi, e un bătrân la care vine foarte multă lume, destul de în vârstă, și cine știe dacă o să-l mai prinzi în viață la anul sau peste doi ani, când o să-ți vină min­tea la cap, și o să fie prea târziu!". Făceam Teolo­gie și, ca orice stu­dent, sau ca marea majoritate a stu­denților de la Teologie, nu aveam o preocu­pare deosebită pentru mânăs­tiri, pentru marii duhovnici pe care Biserica, la acea vreme, încă îi mai avea în viață. Dar, cu toate codelile mele, uite, așa a rânduit Dumnezeu, să fac drumul ăla la Petru Vodă și întâlnirea mea cu Părintele Iustin să se petreacă pe fondul acesta al unei teribile crize de modele în viață. Nu pu­team să-mi găsesc un model com­plet, pe care să-mi doresc să-l ur­mez, nici în familia în care am trăit, nici între prietenii pe care i-am cu­nos­cut, nici între în­vățătorii și pro­fesorii pe care i-am avut de-a lungul a două­zeci de ani de educație, de la gră­di­niță până la sfârșitul facultății. Eram în momentul în care, oa­recum cu resemnare, îmi propu­sesem să in­tru pe un făgaș co­mun, bătăto­rit, al unei vieți de fa­milie, să-mi găsesc o fată, să mă căsătoresc, în speranța că voi avea niște copii mi­nu­nați și împreună cu acești copii și cu soția mea voi reuși să creez un Paradis al nostru, în lumea asta, în care să mă regăsesc pe mine alături de cei dragi și să devin eu un model pentru ceilalți, un mo­del de familie creștină. Cam undeva aici eșuasem, dacă aș putea spu­ne așa, într-o proiecție idea­lă a unei vieți minunate, pe care mi-o doream din tot sufletul. Mi-aduc aminte că visam să-mi cumpăr o casă pe malul unui lac, ca să aud bros­cuțele zi și noapte. Vă dați seama ce proiecții de astea, romantice, se învârteau în mintea mea de tânăr necopt? Și începusem să cum­păr, din bănuții ăia ai mei, din bursa de student, ziare de mică publicitate, să gă­sesc acea casă, să văd cât cos­tă, să mă orientez și-apoi să-mi fac calculele cum voi reuși să obțin banii nece­sari. În prima zi, căutam vile în afara Clujului (acolo am făcut facultatea). A doua zi, începusem să caut apar­ta­mente cu patru camere. A treia zi, apartamente cu 2 camere și tot așa, până am ajuns la garsoniere confort III. Și uite așa am rămas total dezamăgit și mi-am pro­pus să merg să lucrez la căpșuni în Spania. "Asta-i sin­gura soluție!", mi-am zis. Ei, pe fon­dul acesta, l-am întâlnit pe Părintele Iustin, Bătrâ­nul. V-am zis că nu m-am dus decât din pură curio­zi­tate, să văd și eu un om ca toți oamenii. M-am dus ca la pomul lăudat. Știți, la pomul lăudat, zice românul, să nu te duci cu sacul. M-am dus cu suspiciune, cu neîn­cre­dere, cu superiori­ta­tea studentului care știe el cum stau lucrurile și nu se lasă el păcălit atât de ușor. Și a reușit Părintele Iustin să-mi aplice o metodă pedago­gică, la care mă tot gân­desc de ani de zile, că au trecut, iată, din 2001, până acum, doisprezece ani. Doispre­ze­ce ani în care nu-mi des­lușesc ce a făcut el cu mine atunci, de a reușit să pro­ducă acele seisme sufletești, încât am simțit că se nă­ruie, așa, cărămidă cu cărămi­dă, întreg edificiul acelui grandios proiect de viitor pe care îl construisem în cei patru ani de facultate: căsuță pe malul lacului, o fa­milie fericită, masterat, docto­rat, titluri și așa mai departe. Toa­te acestea s-au năruit ful­ge­ră­tor și am făcut eforturi dis­pe­rate să renasc, bu­cățică cu bucă­țică, din pro­pria-mi cenușă, pe o temelie nouă, de neclintit, pe te­melia ade­vă­ratelor valori crești­ne pe care pă­rintele mi le-a in­suflat.
Da, sunt doisprezece ani - mulți și puțini - în care mă tot gân­desc: ce a făcut părintele Ius­tin atunci, ca să-mi schim­be min­tea și sufletul?! La pri­ma întâl­nire cu el n-am purtat discuții de lămurire, nu i-am pus în­trebări, pen­tru că nu mă pretam eu a mă umili în așa hal, încât să cer sfa­turi unui moșneag. N-am făcut asta nici după aceea, de-a lungul anilor cât i-am fost ucenic. E un regret sincer pe care îl am, că n-am avut tăria să-i cer cuvânt de folos, punctual, despre rugă­ciu­nea inimii, despre pocăință, des­pre marile pro­bleme ale vieții du­­hovnicești. N-am fă­cut-o, pro­ba­bil din or­goliu. Nu știu cum voi recupera acest handi­cap pe viitor. Dar, cu toate acestea, în­tâl­nirea cu părintele realmente mi-a schimbat viața. Stăteam unul în fața celuilalt și, la un mo­ment dat, nu știu cum venise vor­ba ce fac eu, cu ce mă ocup. "Păi, vreau să-mi întemeiez o familie, să-mi fac o carieră uni­ver­sita­ră...". "Cu ce se ocupă fata?", m-a întrebat. Am înce­put eu să-i enumăr aco­lo tot felul de merite care mi se pă­reau mie mai spectaculoase: masterat, doc­to­rat, responsabilă, e pe picioa­rele ei și așa mai de­parte... în con­cluzie, me­rită admirația unui do­bitoc ca mine și merită să-mi con­struiesc un viitor alături de ea. La care el a zis: "Nu ți-am spus eu că pierzi vremea de­geaba? Domnul să te binecu­vânteze!" Asta a fost tot, altceva n-a mai vorbit. I-am promis că mă voi întoarce. Apoi am plecat, și din momentul acela totul s-a năruit, totul a început să se clatine cu mine. Realmente, înce­pusem să mă îndo­iesc de mine, de tot ceea ce crezusem și îmi dorisem până atunci. Au urmat zile de coșmar. În fie­care di­mineață îmi venea să urlu. M-am întors la Cluj. Mi-am terminat studiile. Mi-am dat licența. M-am despărțit de prietena mea. Apoi m-am întors, cum i-am promis Bă­trânului, ca să ne lămurim. Și ne-am lămurit! M-a întrebat: "Ce-ai de gând să faci în viață?". "Să devin preot!", i-am răspuns. "Atunci, fă preo­ție totală! Du-te acum și mai vorbim noi peste câte­va zile! Vezi pe unde stai pe-aici!" Asta a fost toată discuția. Și fără să vorbim nimic mai mult, m-am ho­tă­rât așa, peste noap­te, să rămân în mânăstire. Au ră­mas toți surprinși, cu­nos­cuții, mai ales că știau foarte bine felul meu de a fi. Eram o fire expansivă, zănatică, aș spune, și nu puteau să-și imagineze cum eu, care iu­beam atât de mult liber­tatea, încât nimeni nu mă pusese la punct până atunci, am acceptat tam-nesam să intru într-o structură mona­hală restrictivă, un fel de școală de corecție, așa cum e percepută ea din exterior. Nu mă în­țelegeau, nici astăzi nu știu dacă înțeleg mare lucru.

Alungarea din rai

Dar ceea ce m-a impresionat la părintele Iustin, din­colo de cuvinte, a fost o forță interioară extraor­dinară de a convinge, o forță teribilă, pe care bătrânul o ema­na. Și de unde eu eram în acea criză teribilă de modele și singurul meu model era o proiecție mentală asupra unui viitor fericit, deodată, ca-ntr-o revelație, am recu­noscut în părintele omul care să întruchipeze toate aspi­ra­țiile mele de tânăr. Tinerii au toată viața înainte și au tot dreptul să spere și să-și dorească ce-i mai bun și ce-i mai frumos de la viață. Pentru mine, părintele Iustin a fost întruchiparea vieții trăite la modul ideal. Mi-a plă­cut foarte mult statura lui de voievod, suplu, înalt, cu plete albe, barba de sfânt coborât din icoane. Părea un voievod, un voievod al Ortodoxiei românești. Iarăși, mi-a plăcut foarte mult libertatea extraordinară pe care o emana și firescul său de a fi. Spre exemplu, când m-am dus a doua oară la el să ne lămurim, a început să um­ble în patru labe prin chilie. Căuta o carte care era undeva sub pat. Eu, în clipa aceea, văzându-l, mă amu­zam în sinea mea, zicând: "Câtă lume vine la omul ăsta ca la ultima speranță și, uite, el umblă în patru labe ca un cățeluș". Așa gândeam atunci. Dar în ace­lași timp, ceva, un sentiment deosebit, s-a născut în su­fletul meu, ca o iubire pe care nu mi-o puteam explica. Nimic spectaculos în vorba și în gesturile lui. Totul de o simplitate irezistibilă, dezarmantă, cuceri­toa­re. Și apoi tăceri interminabile care te puneau în grea încur­că­tură. Tăceri pe care încercam să le rup, în­drugând verzi și uscate, tot felul de prostii de care apoi mă ru­șinam. Îmi venea să intru în pământ de rușine. El îmi dădea niște răspunsuri pe măsură, simple, neso­fisticate, ca pentru copii.
Cert este că am decis să rămân alături de el, și, după opt luni de zile, când m-a trimis la Constanța, să ridic mâ­năstire, am simțit momentul acela ca pe-o alungare din Rai. I-am reproșat lucrul acesta, după ani. I-am spus că n-a procedat părintește cu mine, că a vrut să mă alunge de lângă el, că am suferit foarte mult, că m-am simțit orfan și, în sfârșit, că mi-a fost tare, tare greu. Atunci mi-a zis un cuvânt pe care eu, la vremea respectivă, l-am considerat ca o scuză, un cuvânt spus așa, ca să mă mângâie puțin, să-mi mai treacă supăra­rea. Mi-a zis: "Măi, Iustine, eu mi-am pus mare nădej­de în tine și de asta te-am trimis. Că pe ăștia care îi țin aici, lângă mine, cum își ține cloșca puii sub aripi, îi țin ca să nu-i prăpădesc! Fii binecuvântat! Să lumineze credința ta peste Dobrogea ca farul din Constanța!" Astăzi, îmi dau seama că această alungare din Rai a făcut parte din felul pedagogic al bătrânului de a forma oameni întregi, oameni responsabili, capabili să stea pe picioarele lor. Să știți că a făcut această experiență pedagogică cu mai mulți dintre ucenicii lui. Unii au rezistat printre străini, au reușit, alții s-au întors înapoi, la matcă. Pentru mine, a fost cea mai teribilă și cea mai de folos lecție pe care am primit-o în toată viața mea. La 24 de ani, părintele m-a aruncat în Valea Plângerii, în Scăldătoare, să mă descurc cum voi putea. A fost pentru mine botezul maturității. M-am copt la foc iute. A trebuit să învăț de toate, din mers: să fac construcții, să fac drumuri, să caut apă în piatră seacă, să fiu tată pentru frații mai tineri de la mânăstire, care au venit să împartă amarul alături de mine și cărora, la un moment dat, îmi stătea pe limbă să le spun: "Măi, mergeți aca­să, la mamele voastre, că eu nu sunt în stare să am gri­jă de voi!". Tineri care, la un moment dat, și-au ruinat sănătatea fizică și psihică, pentru că nu au mai suportat acele condiții grele, de început de mânăstire, într-un loc pustiu, izolat de orice așezare omenească, fără cale de acces, fără energie electrică, fără apă, fără nimic. Așa m-a iubit pe mine Bătrânul, punându-mă la grea ascultare, și cred că n-a dat greș.

Focul care topește gheața

Fiind aici, la Con­stanța, în Do­brogea, am fost foarte des la Pă­rin­tele Arsenie Pa­pa­­cioc, la Techir­ghiol, pe care l-am îndră­git nespus de mult. Pot să fac, așadar, o pa­ralelă între cei doi mari duhov­nici. Pă­rin­tele Arsenie Pa­pa­cioc era un pă­rinte al cuvântului. Când mer­geam la el, o oră jumătate - două, nu te lăsa să pleci. Se iscau tot felul de întrebări, pe di­verse teme. Asta a fost relația mea cu părintele Arsenie, și comunicarea era la nivelul acesta, al cuvântului. Tot timpul între­bam, și-mi răs­pun­dea. Și, în timp, am reușit să-mi fixez în minte niște principii foarte cla­re din gândirea pă­rin­telui Arsenie. De la el am primit mai multă minte. Să zi­cem că în­tâl­nirea cu el m-a fă­cut pu­țin mai deș­tept. El mi-a lim­pezit gân­di­rea teo­logică. Es­te meri­tul lui in­con­­testa­bil. Dar cu părin­tele Iustin a fost altfel. Mai de­gra­bă a fost o co­mu­ni­care a tăcerii. Când mergeam la el, îi spuneam ce-am mai făcut la mâ­năs­tire - lucruri din acestea, neesențiale, îi arătam fotografii, el îmi zi­cea cuvinte de încurajare... În general, mă lua așa, cu cu­vinte blânde, moi, ca să-mi dea curaj să merg mai de­parte. Chiar și în perioada scurtă în care am stat în Petru-Vodă, mă duceam la Bătrânul, că simțeam nevoia să-l văd, să-i pun câteva întrebări. Totul se năruia când ajungeam la el. Nu mai știam pentru ce-am venit. Îmi dădea câte-o banană, o portocală, și cam așa se termina întâlnirea noastră! Deși mă ținea jumătate de oră și mai bine, nu discutam lucrurile esențiale pentru viața de mânăstire, cum ar fi despre pocăință, despre lacrimi, despre Rugă­ciunea inimii. Era o altfel de comunicare, o comunicare a sensibilității. Întotdeauna când plecam de la Bătrânul, mă simțeam ca un copil prostuț și, în același timp, foarte fericit. Îmi transmitea și o tristețe, așa, pentru că-mi dădeam seama că nu fac ceea ce ar trebui să fac. Dar niciodată nu mi-a spus ce trebuie să fac. Cel puțin cu mine așa a fost. De la părintele Iustin simt că am primit multă simțire, multă sensibilitate, suficientă să topească un ghețar.
Odată am primit o lecție de iubire autentică din partea lui. Făcusem o prostie. El, în calitatea de naș de călugărie, mi-a fost și duhovnic în toată perioada aceas­­ta. Făcusem, așadar, o prostie, și mi-am zis: "Na, c-am făcut-o! Mă duc să mă spovedesc, părintele o să mă ierte, și asta e!" M-am dus, așadar, la bătrânul și m-am pus în genunchi. La spovedanie, obișnuiam să-l pri­vesc în ochi tot timpul. N-aveam cuviința și sme­re­nia care vin dintr-o pocăință autentică. I-am zis așa: "Părinte, am făcut asta și asta, te rog iartă-mă!" Bă­trâ­nul, cu același stil pe care nu l-am mai întâlnit la alți duhovnici, n-a zis nimic, niciun cuvânt. Doar a suspi­nat puțin. Apoi s-a lăsat o tăcere de-o veșnicie. A lăsat capul în piept cum avea obi­ceiul. Începusem și eu, ușor, ușor, să înțeleg că nu a fost prea bine ceea ce am făcut, să-mi fie rușine de mine. Dar a urmat ceva care pe mine m-a cucerit și m-a zdruncinat în adâncul sufle­tului. Când m-am uitat mai atent, mi-am dat sea­ma că părintele plângea pentru mine. Și am zis: "Asta da, lecție și asta da, pedago­gie! Să te duci ca prostul și să spui cât de tâmpit ești, și în loc să primești cruci în cap sau mai știu eu ce vorbe grele, să ai parte de o tăcere semni­ficativă, de un suspin care mi-a frânt ini­ma și de lacrimi, nesfârșite lacrimi ale unui părinte ca­re suferea pentru greșelile fiului său". Și atunci i-am zis: "Părin­te, vă promit că, atât cât trăiesc, așa ceva nu mai fac și să mă ajute Dumnezeu să-mi țin pro­misiunea!". Tuturor creștinilor le doresc să aibă parte de un aseme­nea duhovnic.

Ziua Iustinilor

De 1 Iunie, de ziua copilului și a Sfântului Iustin Mar­tirul și Filo­soful, în ultimii ani, ne întâlneam la Pe­tru Vodă toți Iustinii, să gus­tăm un pahar de vin cu pă­rintele. Avea obiceiul să amestece vinul cu miere. Mie-mi plăcea la nebunie vinul ăla. Eram mai mulți Iustini acolo: eu, de la Constanța, maica Iustina, de la Mânăs­tirea de maici de la Petru Vodă, și un părinte Iustin, care a avut grijă de bă­trâ­nul până la trecerea lui la Domnul. Anul trecut, de 1 iu­nie, a venit Pă­rintele Ius­tin la Con­stanța, să pună piatră de temelie pentru viitoarea mâ­năs­tire de la Poarta Albă-Ga­leșu, pe "Plaiul Popilor", unde a fost un lagăr de mun­că silnică pen­tru pre­oții indezirabili regimu­lui comu­­nist de la vre­mea aceea. A poposit, bineîn­țeles, și la noi, la Ca­sian, pen­tru câteva ceasuri, să bem deja tra­dițio­na­la băutură de 1 iunie. I-am zis atunci: "Uitați, pă­rinte, aici mi-am rupt eu oasele în ultimii 10 ani!". "Lasă, nu te mai văi­ta, că nu le-ai rupt degeaba. Să fii binecu­vântat! Și să-mi fa­ceți, măi, la Poarta-Albă, o bise­ricuță la fel cu cea de aici, de la Ca­sian!" I-a plă­cut foarte mult pa­raclisul de piatră de la Casian.
Anul acesta, de 1 iunie, am mers eu la Petru Vodă, la pă­rin­tele. M-am dus, așa, cu bu­curie, deși știam că a tre­cut printr-o operație grea. L-am găsit în perfuzie, real­mente epui­zat fizic, dar perfect con­știent. Făcea efor­turi să vor­beas­că. Vorbea extrem de slab, abia per­cep­tibil. Și, din nou, ca de nenumă­rate ori până atunci, m-am simțit inca­pa­bil să articulez câteva cuvinte po­trivite pentru mo­mentul respectiv. M-am trezit iarăși înaintea Bătrâ­nu­lui, în fața aceleeași tă­ceri, ca de multe ori până atunci. La un mo­ment dat, i-am spus: "Pă­rinte, am venit la sfinția voastră ca să nu stricăm tradiția de 1 iunie, să gus­tăm un pahărel de vin cu miere!". Și el, săracul, e­pui­zat de boală, stătea și se uita le mine și dădea din cap. Atât l-am auzit că m-a întrebat: "Ce faci? Mergi direct la Con­stanța sau mai faci un drum pe la Su­ceava, pe-acasă?". Ace­eași între­bare mi-o pu­nea ori de câte ori urma să ne despărțim. A avut tăria să mă întrebe și acum. M-a im­presionat. După ca­re, eu am început să mă ex­plic: "Știți, pă­rinte, eu am venit până aici special pentru Sfin­ția voastră, n-am alte gânduri!". S-a lă­sat apoi o tăcere pre­lun­gă și, la un moment dat, mi-am dat seama că încearcă să-mi zi­că ceva. Nu au­zeam prea bine și mi-am apro­piat ure­chea de buzele lui. L-am au­zit spu­nând de ne­numărate ori: "Iar­tă-mă, iartă-mă, iartă-mă!", încât, în mo­mentul acela, am izbucnit în plâns, cum să zic eu, cu lacrimi mari cât roua. Și vă măr­tu­risesc că în viața mea n-am plâns atât de mult. M-a zguduit sufletește. Asta a fost cea mai teribilă zgu­duire pe care a pro­dus-o în sufletul meu. Erau câțiva ca­re mă aștep­tau afară și eu nu mai veneam. M-am retras un­deva, lângă apă, plângând în ho­hote. Abia a­tunci, în pros­tia mea nesimțită, să-i zic așa, mi-am dat seama că părintele se pre­gă­tește să moa­ră și că nu mai are multe zile de trăit. Am văzut cu ochii mei cum se pre­gătesc sfinții de moarte. Dar, înainte să plec, am mai avut puterea să iau mâna părintelui Iustin să o să­rut, așa cum, fără sorți de izbândă, încer­cam de fiecare dată când mă despărțeam de el. Nu puteam să mai rămân lângă el, să mă vadă plângând. Orgoliul din mine m-a făcut să mă rușinez de propria mea slăbiciu­ne. Dar așa, între sughițuri, vrând să-i iau mâna să i-o sărut, cu o ul­timă forțare, și-a tras-o înapoi. Nu m-a lă­sat să fac ges­tul ăsta firesc. Bineînțeles, după aceea am insistat încă o dată. Tinerețea mea a biruit ultima lui fărâmă de pu­tere, de om la nouăzeci și cinci de ani, epuizat de boa­lă. I-am sărutat mâna și-am plecat. Ăsta a fost momen­tul nostru de despărțire și, aș zice eu, penultima lecție pe care mi-a dat-o Bătrâ­nul, în calitate de singur mare pedagog al vieții mele.

"Priviți, fraților, un sfânt!"

Dar ultima mare lecție, care ține tot de pedagogia asta, s-a întâmplat la înmormântarea părintelui. Atunci a fost altfel. Vedeam cum celorlalți ucenici ai părinte­lui li se sfâșiau inimile de durere și vărsau lacrimi la ne­sfârșit. Și eu nimic. N-am putut să vărs nicio lacri­mă. Mă suspectam, la un moment dat, de împietrirea inimii, de nesimțire. Cât aș fi vrut și eu să plâng ca un adevărat fiu pentru tatăl său. Dar nimic, nimic, nicio lacrimă. Am intrat și eu în baldachinul acela în care bătrânul aștepta solemn ultima sărutare a celor dragi. Și-am stat și l-am privit îndelung cât a durat toată sluj­ba de înmormântare. Și l-am privit, l-am privit cu drag și m-am dus să-i sărut mâna, iar și iar, așa, ca să-mi iau revanșa pentru toate dățile când nu m-a lăsat să fac gestul acesta. Atunci mi-am zis: "De-acum, n-o mai puteți trage, părinte drag!". Părintele Iustin avea cinci zile de când trecuse la Domnul, și niciun semn al de­gra­dării fizice n-a apărut. Și nu-mi venea să plâng! Ba, mai mult de atât, parcă îmi venea să mă bucur, să strig: "E un sfânt! Priviți, fraților, un om pe care eu am mi­zat sută la sută și nu m-a dezamăgit nici măcar în moartea lui". Iar mâna părintelui, pe care am atins-o de nenumărate ori în acești ani, pe care am sărutat-o cu forța de atâtea ori, era aceeași, nimic schimbat la atin­gere. Și mă bucuram. Era multă jale în jurul meu, iar eu mă bucuram ca un prost. Le doresc multora dintre voi, celor tineri în special, să le rânduiască Dumnezeu să întâlnească așa, din întâmplare, cum am întâlnit eu, un om care să nu-i dezamăgească, nu doar în viața lui, dar nici măcar în moarte.
În calitate de ucenic al părin­telui, mi s-au luat mai multe in­terviuri de-a lungul timpului. Mi s-au pus cele mai provo­catoare întrebări: da­că eu cred că părin­tele e sfânt, dacă a făcut vreo mi­nune cu mine, dacă știu eu pe cineva cu care a făcut minuni și așa mai departe. Am evitat să răspund. Nu-mi plăcea să fac afir­mații gra­­tuite de genul acesta. Dar acum vreau să vă împăr­tășesc o im­presie foarte puternică de la înmor­mântare, pe care mi-o asum perso­nal și la care nu vreau să sub­scrie nimeni: așa cum l-am văzut eu pe Bătrânul în moar­te, mi-a dat certitu­dinea că va avea sfinte moaște. Astăzi, am o mare mulțu­mire în su­flet. Câte n-aș fi pu­tut face în via­ță... Dar am luat hotă­râ­rea copilă­reas­că, poa­te, să mă călu­găresc. Mulți mi-au spus că m-am grăbit, că sunt încă tânăr, că nu știu cu ce se mă­nâncă că­lugăria, că sunt naiv, că această de­ci­zie a fost conse­cința unui entuziasm trecător sau a unei decepții... tot felul de presupuneri ale unor oameni care nu puteau să mă înțeleagă. Nici eu nu puteam să mă înțeleg de ce am făcut ceea ce am făcut, adică să rămân alături de Bă­trânul și, în final, să fac ascul­tare de el. Dar, uitați, au trecut anii și sunt fericit că am avut a­tunci hotărârea și pu­­terea să rămân ală­turi și să devin unul dintre uce­nicii părin­telui Ius­tin, unul din­tre cei pen­tru care pă­rintele a plâns ca un tată.

Părintele IUSTIN PETRE
Starețul Mânăstirii "Sf. Ioan Casian", jud. Constanța