Ultima zi a adolescenței
- Chiar ai jucat poker sau primul tău roman e 100% imaginație?
- Acum, că m-ai întrebat atât de direct și de limpede, mărturisesc: acele seri care nu se mai terminau chiar au existat, iar papilele mele gustative sunt primele care îmi redau amintirile dimineților în care mă întorceam acasă. După două pachete de țigări, cu creierul scăldat în cola și cafele, sandviciurile de la primul bistro găsit deschis mi se păreau la fel de bune ca plăcintele copilăriei. Mă târam, cu purcoiul de bani proaspăt câștigat, până în centrul Brașovului, la Facultatea de Litere. Țin minte că aș fi plătit, dacă cineva ar fi acceptat să mă ducă în spate până la ultimul etaj, unde la șapte jumătate începeau cursurile de literatură engleză. Poker nu e 100% imaginație, ci mai degrabă o notiță lăsată pe colțul biroului, scrisă de un Bogdan Coșa în ultima zi a adolescenței - o relatare crudă, a unui tânăr care urma să lase în urmă orașul natal pentru forfota Bucureștiului, un bilet de mulțumire pentru părinți, pentru prietenii și pentru iubita acelor vremuri. Comprimat, esențializat, Poker este și un bilet pentru mine, cel de mai târziu, un atestat istoric al unei studenții superbe, pline de vitalitate, o fotografie de grup din care nu dispăruse încă nimeni.
- Se împacă jocurile de noroc cu literatura?
- Literatura și jocurile de noroc n-au aceeași doză de extrem, dar sunt complementare: șirul lungilor nopți de iarnă, în care citești afundat în fotoliu, poate fi înnobilat de o noapte care se dovedește purtătoarea celei mai solare și mai juvenile distracții. Totul ține de simțul măsurii. După mine, dacă citești, muncești sau studiezi cinci nopți pe săptămână, în celelalte două rămase te poți deda plăcerilor lumești. Cu atât mai mult dacă aceste plăceri sunt un fel de job temporar, cu ajutorul căruia îți rotunjești veniturile în studenție.
"Literatura pune mereu o condiție: să fie în centru. Doar ea!"
- Ți-ai dorit să fii scriitor sau e doar unul din lucrurile pe care puteai să le faci?
- Am scris romanul Poker din nostalgie, în ultima vacanță, după ce am terminat facultatea. Nu mă gândisem niciodată la publicat, romanul nici nu fusese scris pentru o editură. Poker era, înainte de toate, cadoul meu hand-made pentru Alex (Matei, în roman), prietenul a cărui aniversare anunțase, atâția ani, sfârșitul verii. L-am terminat chiar de ziua lui, la cinci dimineața, iar la ora zece, când urma să ne întâlnim la cafea, Sebi și Ciprian (Mișu și Dragoș, în roman) îl aduceau cald, printat și îndosariat. Nici mai târziu nu m-am gândit prea mult la publicare. Un prieten poet m-a sfătuit să-mi strâng poeziile într-un volum și așa s-a născut O formă de adăpost primară. Există, totuși, un indiciu în acest parcurs, nu sunt întru totul nevinovat: plecarea mea din Școala de Ofițeri de la Sibiu, unde, cu șase ani în urmă, începusem studiile superioare. Când am părăsit Academia, am avut de ales între Facultatea de Matematică și Facultatea de Litere, doar acolo mai erau locuri - și acelea, contra cost. Probabil am simțit eu ceva când am ales în detrimentul matematicilor, n-a fost, așa cum mi-a rămas mie în memorie, un ala bala portocala.
- Acum ești stabilit în București, dar știm că ești brașovean. Ține literatura și de nevoia de a fi la centru?
- Literatura pune mereu o condiție: să fie în centru. Doar ea! La început, acest centru era exterior, era Capitala, în care venisem să fac un master, dar la care mă atrăsese și efervescența literaro-artistică. O perioadă am fost mesmerizat de abundența cenaclurilor, a recitalurilor de poezie, a concertelor mai mult sau mai puțin underground, a sălilor de cinematograf sau a buncărelor unde avea loc arta vie. M-am împrietenit cu scriitori pe care nu m-aș fi gândit vreodată că o să-i cunosc, am făcut planuri de viitor, am fost tineri și cutezători. A fost o vreme a entuziasmului și, de ce nu, o vreme a cunoașterii organice. Am repetat și noi zeci de clișee, ne-am îmbătat și am dormit la grămadă, am flămânzit și am stat în frig, în case dărăpănate, dar nu pentru că nu aveam condiții sau pentru că nu ne-am fi putut mobiliza să facem ceva cu viețile noastre, ci pentru că nu ne doream altceva. Apoi, fără să bag de seamă, centrul s-a relocat, iar literatura a revenit în mine, așa cum o simțisem întotdeauna - așa cum o simțisem la Brașov, în toți acei ani în care nu scriam și, mai mult, în care nu o discutam cu nimeni, ci eram singur în fața ei. Într-o zi, m-am trezit absolvent de master. Euforia se risipise. Știam că îmi construisem acel sistem prin care aș putea scrie mai departe, chiar dacă m-aș fi mutat în creierii munților. Nevoia de a fi la centru se transformase într-o simplă alegere.
- Până la urmă, ai ales totuși viața modestă de scriitor, în defavoarea gloriei financiare pe care ți-o aduceau, uneori, partidele de poker.
- Da, am lăsat grija banilor, cel puțin pentru moment, pe mai târziu, dar am câștigat liniștea și libertatea de a trage cu pușca, vorba poetului, căci chiar pot pleca în Borsec, unde avem noi o căsuță, când vreau, și, alături de retrieverul meu, pot ieși la vânătoare. Acolo, chiar dacă ne întoarcem cu mâna goală, n-am pierdut nimic, bucuria vânatului persistă, în timp ce dacă m-aș fi întors cu mâna goală de la masa de poker, bucuria jocului n-ar mai fi fost aceeași.
În rândul lumii
- Ți-ai găsit rostul și echilibrul în București? Te-a adoptat orașul?
- Am rămas în București, chiar dacă nu era necesar. Am ținut niște cursuri de literatură unor studenți, apoi, pentru a mă descurca cu facturile de iarnă, am fost barman trei luni de zile. Am primit o bursă de creație de la revista Observator cultural, care mi-a permis să trăiesc în Capitală, dar atmosfera nu mai era aceeași, exuberanța, oamenii se preschimbaseră în ceva total străin mie. Am stat zile-n șir în casă. A fost un an de lectură și reflecție, în care am refuzat, fără regrete, orice obligație socială din câmpul literar. Am pierdut legătura cu prietenii din Brașov, cu familia, cu prietenii din București, dar am recuperat o moderată legătură cu mine. Am cunoscut o femeie; împreună, am crescut un câine, am sădit busuioc, cimbru și alte plante. Am cumpărat un frigider, am montat cinci rafturi, o nouă bibliotecă, alt pat și-un fotoliu. Am intrat, fără prea mari pierderi colaterale, în rândul lumii.
- La Brașov mai ajungi? Îți mai spune ceva?
- Ajung destul de rar, e drept, dar să iau masa cu părinții este și o să fie mereu un moment emoționant; chiar dacă nimeni nu zice mai nimic, e o tensiune plăcută, o energie care mă face să mă simt ca în liceu - doar că acum urmează o noapte de odihnă, nu o noapte de vinovată hălăduială. Îmi mai place, dacă e să fiu sincer și bucolic până la capăt, să mă uit pe geamul camerei mele, la dealurile și munții dimprejur, atât de consistenți și de permanenți, față de pustiul dintre cer și pământ pe care-l văd în serile petrecute în București. Împrejurimile Brașovului te țin mai întreg, mai stabil emoțional, pentru că îți oferă mereu context, în timp ce în București te trezești neavând nicio idee încotro ar trebui să pornești. În Brașov, cred, nu m-am simțit niciodată deprimat sau descurajat.
- Suntem în miezul verii. Lumea se gândește mai mult la vacanță decât la proiecte de viitor. Tu ce planuri ai?
- Aștept să-mi ridic noul pașaport pentru a pleca la Chișinău, unde va trebui să fac muncă de grădinar. Matilda, cățelușa mea, a făcut ravagii în florile familiei iubitei mele, lăsând în urmă un nefericit covor de tulpini, frunze și petale. Acolo, sper eu, o să termin partea a doua a romanului la care am lucrat anul ăsta, Poker. Black Glass, după care, dar doar în condițiile în care lucrul la roman merge bine și reușesc să-l predau editurii, vom vizita la sfârșitul verii Odessa și Yalta, unde, chiar dacă la spartul târgului, vom face baie și ne vom usca la soare, ca și când asta am fi așteptat toată viața.
Extemporal
- Un lucru pe care îl faci numai la Brașov?
- Merg la dentist. Doar aici am încredere. Un bărbat trebuie să aibă barul lui, frizerul lui, dentistul lui. (râde)
- Locul unde îți încarci bateriile?
- Terasa de la Cafeneaua Actorilor, din Parcul Tineretului.
- Un personaj de roman cu care ai afinități?
- Personajul principal din Procesul verbal, romanul de debut al lui J.M.G. Le Clézio, care stă retras în acea casă părăsită de pe deal, coborând din când în când din hamac pentru ceva complet gratuit.
- Un vers preferat din literatura română?
- Nu-mi poți face nimic dacă nu ajungi/ la inima mea de adolescent care citea noaptea și fuma o țigară la 2 ore/ și se uita de pe balcon la stele. (Ionuț Chiva, în Instituția moartă a poștei.) E o poezie foarte frumoasă cap-coadă, aș fi citat-o pe toată.
- As-ul din mânecă?
- Confruntarea directă a oponentului.
- Un lucru pentru care ai renunța la scris?
- Aș renunța oricând la a publica ce scriu, dar nu la scris, oricât de prost aș ajunge să o fac. E hobby-ul meu. Cunosc oameni care merg la fiecare sfârșit de săptămână pe marginea bălții, deși sunt niște pescari foarte slabi. Eu de ce n-aș face-o?
Foto din arhiva personală