Puterea magică a fotografiei

Natasa Galche
- Din cele mai vechi timpuri, se crede că există o legătură tainică între om și reprezentarea imaginii sale. Astăzi, parapsihologii vorbesc despre faptul că fotografiile pot avea o influență pozitivă sau negativă asupra psihicului uman, îi pot influența destinul, îl pot lecui de boli, dar îi pot și curma viața -

Fotografia care vindecă

"Luați între palme fotografia mea și gândiți-vă la ea ca la un instrument medical. Trebuie să credeți cu toată puterea că în mâinile voastre se află cheia care va deschide calea spre vindecare. Relaxați-vă complet și încercați să vă ascultați trupul. Îndreptați fotografia către acea parte a corpului sau acel organ care vă supără. Prin mișcări circulare, realizate la câțiva centimetri deasupra corpului, deplasați imaginea până ajungeți la zona afectată. După câteva minute, veți simți cum durerea se estompează treptat, ieșind din trup, ca și cum un instrument nevăzut ar scoate-o afară".
După ce a citit atent indicațiile și a urmat întocmai recomandările, femeia s-a ridicat din pat și, cu pași mărunți, s-a îndreptat către bibliotecă. Pe raf­tul unde stau aliniate, ca într-un mic altar, fo­to­grafiile de familie ale soțului și fiului care nu mai sunt demult alături de ea pe lumea aceasta, bătrâna a așezat cu grijă imaginea tămăduitoare. În urmă cu 30 de ani, Maria Antonova a fost diagnosticată cu o boală ne­cruțătoare: osteosar­com, cancer osos. Deși tumora ce i se dez­voltase în jurul articulației genunchiului aproa­pe că nu îi mai permitea să se deplaseze, femeia nu voia sub niciun chip să meargă la spital. În urmă cu câțiva ani, fiul și soțul ei fuseseră implicați într-un ac­cident rutier și, din cauza neglijenței me­dicilor, spunea ea, muriseră pe patul de spital. De aceea, Maria era foarte reticentă în pri­vința spitalelor și a medicilor. Totuși, într-un târziu, când durerile deveniseră insuportabile, a acceptat să fie dusă la doctor. Însă era deja mult prea târziu și spe­cialiștii i-au spus că, dacă nu se operează de urgență, vor fi obligați să îi amputeze piciorul. Auzind "sen­tința", Maria a re­fu­zat categoric operația chirurgicală și a cerut familiei să o ducă înapoi, acasă. Nimeni nu a reușit să o con­vingă de gravitatea situației și medicii au fost nevoiți să o externeze. La scurt timp, nepoata ei, îngrijorată de starea bunicii, a venit la ea tocmai de la Moscova, convinsă fiind că o va putea ajuta să se vindece. După ce a încurajat-o cu dragoste, i-a întins o fo­tografie și i-a spus: "Iată, acest om are puteri deo­sebite, lăsate de la Dumnezeu. Un asemenea dar nu s-a mai văzut; în toată Moscova se vorbește despre el, ca despre cel mai mare vraci. Are emisiuni la televizor; pe stadioane, acolo unde el organizează ședințe tera­peu­tice se adună sute de oameni, în speranța că vor fi vindecați. Puterile sale sunt atât de miraculoase, încât poate să tămă­du­iască multe boli sufletești și trupești, chiar și de la dis­tanță. Se spune că această fotografie este încărcată cu energia lui pozitivă și că poate vin­deca aproape orice suferință". Fotografia repre­zenta un bărbat cu trăsături regulate, cu ochii negri, pătrun­zători. Mâinile sale, cu palmele deschise către privitor, parcă te hip­notizau. Maria a privit îndelung fotografia și, ca prin­tr-un miracol, chipul ei s-a lu­minat. A clătinat din cap în semn de încuviințare și și-a făcut cruce.
Așa a început drumul Mariei către vindecare. În fiecare zi, crezând tot mai mult în sfatul nepoatei, urma metoda tămăduitorului și, folosind fotografia ca instru­ment, realiza masaje energetice asupra piciorului afectat. Seara se ruga ore în șir, la lumina candelei, ce­rând de la Bunul Dumnezeu ajutor de vindecare. Zilele se scurgeau una după alta și pacienta se simțea tot mai bine. Durerile nu o mai chinuiau și tumora începuse să se retragă. După un an de zile, spre uluirea tuturor, Maria a început din nou să meargă. Boala îi părăsise complet trupul. Au trecut de atunci mai bine de treizeci de ani și Maria Antonova, deși gârbovită acum de ani, umblă pe picioarele sale și este cât se poate de sănătoasă. Este convinsă că salvarea ei a venit din Ce­ruri și că vraciul din fotografie este doar un instrument prin care Bunul Dumnezeu, prin mila Sa, acționează pe Pământ.

Efectul Ciumak

Cazul Mariei Antonova însă nu este singular. Sute de oameni mărturisesc că, urmând schema de trata­ment prin pase energetice cu ajutorul unei anumite fo­to­grafii, s-au vindecat de afecțiuni grave, de boli des­pre care medicii spuneau că sunt incurabile.
Metoda de vindecare a bolilor prin intermediul fotografiilor a fost folosită pentru prima dată în Rusia în anii '80 ai secolului trecut, de către cunoscutul bio­ener­getician rus Alan Ciumak. Renumit în întreg spa­țiul sovietic pentru capacitățile sale terapeutice extra­sen­zoriale, de vindecare la distanță, cu ajutorul paselor energetice, Alan Ciumak și-a câștigat treptat faima în întreaga lume. Astăzi, metodele sale, deși contestate de oamenii de știință, sunt folosite în multe clinici de medicină alternativă.
Potrivit ipotezei profesorului Ciumak, fotografia unei persoane este, de fapt, imaginea câmpului bio­ener­­getic informațional al acelei persoane. Acest câmp cuprinde trecutul, prezentul și chiar viitorul, adică întreaga viață a omului din fotografie. Astfel se explică în ce fel bioener­ge­ticienii pot stabili un diagnostic doar privind fotografia pa­cientului și chiar pot vin­deca boala. Alan Ciumak însă nu are ne­voie de fo­to­grafiile pacien­ților săi, ci propria sa imagine ac­țio­nează asupra sufe­rin­zilor, tratându-i. Dar nu orice fotografie a sa poate vin­de­ca! Fotografii tămă­dui­toare sunt doar acelea rea­lizate în mo­mentele în care tera­peutul se află într-o stare în care poate acționa telepatic asupra câm­pului bioenergetic al pa­cientului. Această metodă prin inter­mediul căreia bio­ener­ge­ticianul rus poate acționa la distanță asu­pra bolna­vului a fost des­coperită din întâm­plare. "Nimic pe lu­mea as­ta nu este totuși în­tâmplător", susține Alan Ciumak. "Eu sunt con­vins că împrejurările care au condus la descoperirea acestei metode s-au ivit doar prin voia Domnului. Întâmplarea s-a petrecut în Kaunas, un oraș din Litua­nia, în casa prietenilor mei, soții Leontev. Pentru că eram prieteni de suflet încă din copilărie, soții Leontev țineau pe biroul din su­fra­gerie o foto­grafie a mea. Era o imagine în ca­re fusesem surprins la una din ședințele mele terapeutice, realizate în 1989, în studioul televi­ziu­nii Ostankino, din Mos­co­va. Într-o zi, o vecină a ve­nit în vizită și, văzând fo­tografia mea, ca hipno­tizată, cu ochii în lacrimi, i-a rugat pe soții Leontev să i-o împrumute pentru câteva zile. Surprinși de o asemenea ce­re­re, au în­trebat-o pentru ce are ne­vo­ie de ea. Femeia le-a răs­puns: «Acest om are mari ca­pacități de vin­de­care. Sunt sigură că foto­grafia lui o va ajuta pe ma­ma mea care știți cât este de bolnavă». Tare s-au mai mirat prietenii de unde știa acea femeie despre puterile mele terapeutice. Au privit și ei atent imaginea, dar nu au observat nimic neobiș­nuit. Femeia a luat fotografia, a strâns-o la piept și a plecat în mare grabă. După două săptămâni s-a întors bucu­roasă și le-a povestit că mama ei acum se simte mult mai bine, numai datorită fotografiei tămă­dui­toare. «De îndată ce am apropiat imaginea de trupul sleit de boală și durere al mamei, a început să tremure, avea frisoane și a făcut febră. Fotografia avea, în mod cert, un efect puternic asupra organismului: ceva în inte­riorul ei forfotea, ceva parcă se desprindea și ieșea. După câteva zile în care am continuat să plimb ima­ginea deasupra trupului său, mama a început să se sim­tă tot mai bine și durerile i-au dispărut. Într-o săp­tămână s-a întremat, iar acum s-a sculat din pat și nici nu pare că ar fi fost vreodată bolnavă! E un adevărat mira­col!»"
Astfel, printr-o întâmplare sau nu, Alan Ciumak a descoperit că fotografiile sale pot tămădui boli grave. Dar pentru a înțelege cum acționează aceste fotografii la distanță, trebuia întâi să depisteze originea capaci­tăților sale și cum se face că el, un simplu om, poate exer­cita o influență pozitivă asupra cuiva.
Darul extraordinar cu care fusese înzestrat, acela de a vindeca, și l-a descoperit singur. Avea 42 de ani și o carieră frumoasă în jurnalism. În 1970, băiețelul său, Dimitri, s-a îmbolnăvit de meningită. Alan stătea zi și noapte la căpătâiul său, veghindu-l. La un moment dat, a constatat că, mângâind într-un anume fel cu palmele căpșorul băiețelului în suferință, acesta începe să se simtă mai bine. Și treptat, zi de zi, micuțul Dimka se întrema, iar Alan era tot mai încredințat că Dumnezeu îl hărăzise cu puteri neobișnuite. Ulterior, ani în șir, a fost propriul său subiect de cercetare și studiu. Bioener­geticianul în devenire s-a supus multor experimente pentru a înțelege cum acționează capacitățile sale ex­trasen­zoriale și cum le-ar putea valorifica la maximum pentru a ajuta cât mai mulți semeni.
Astăzi, după mai bine de 40 de ani de practică, bioenergeticianul rus poate oferi o explicație a metodei sale de vindecare. "Corpul uman este un «ghemotoc» de energie densă", susține Alan Ciu­mak. "Emoțiile, gân­durile, sufletul sunt «fuioa­re» subțiri de energie ca­re în­con­joară corpul și se prelungesc în Univers. Toate aceste elemente formează câmpul energetic infor­mațional. Sănă­tatea este starea de ar­monie perfectă a acestui câmp. Fiecare celulă din corpul uman, în fie­care clipă a vieții sale, generează vibrații ce trans­portă informații către celelalte celule. Impul­surile electrice, flu­xul de substanțe nutritive și de energii care se rea­li­zează între celule, toate aces­tea reprezintă esența, ca­uza și efectul schimbului informa­țio­nal din corpul uman. Dacă acest proces se realizează armonios, totul es­te perfect: omul este sănătos. Dacă informația întâl­nește în calea sa, către celelalte celule, obstacole, fil­tre, ea se transmite incomplet, deformat și atunci, omul se îmbolnăvește. Eu nu mă războiesc cu boala omului, fie ea trupească sau sufletească ci, pur și simplu, ajut la fluidizarea fluxului informațional. Prin propria mea energie eliberez, curăț calea de acces informațional din organismul pacientului. Îi corectez dis­torsiunile din câmpul energetic informațional, resta­bilindu-i starea de armonie".
Uimitor este faptul că Alan Ciumak poate restabili sta­rea de armonie, nu numai în contact direct cu pa­cien­tul, ci și de la distanță, cu ajutorul fotografiilor sale în­căr­cate energetic, surprinse într-o maximă con­cen­trare. După ani de studiu, a reușit să realizeze o metodă prin care imaginea sa foto­grafică poate vindeca.

Tratament prin fotografie

Mai întâi, pacientul tre­buie să aibă convingerea că fotografia poate "ac­țio­na" ca un instrument de vin­de­care. Odată ce bol­na­vul es­te conștient de acest lucru, începe procesul de cola­bo­rare dintre pacient și tera­peut, declanșându-se pro­cesul de vindecare.
"Primul pas este acela de a lua fotografia în mâini. În timpul ședinței, trebuie să vă «ascultați» cu atenție semnalele trans­mise de propriul trup. A­ceastă «au­di­ție» repre­zintă participarea dum­nea­voas­tră activă în procesul de interacțiune cu mine, în procesul însănăto­șirii. Al doilea pas este acela de a mișca fotografia de-a lun­gul trupului. În inte­rac­țiunea directă, ne­mij­locită cu mine, eu, cu mâinile me­le, sunt cel care rea­li­zează mișcările, pasele ener­getice. În cazul utilizării fotografiilor, dum­nea­voastră sunteți cel care trebuie să efectueze acest masaj. Luați foto­gra­fia de colțul de jos și în­toarceți-o cu imaginea că­tre dumneavoastră. Așe­za­ți-vă confor­tabil și relaxați-vă complet. Prin mișcări circulare, îndreptați întâi fotografia deasupra capu­lui, apoi în jurul său, și treptat, deasupra pieptului, sto­macului, coborând, fără grabă, către membrele in­ferioare. Fără să vă gândiți la o tehnică anume de ma­nipu­lare, «masați-vă» câm­pul corpului cu imaginea (fără a o atinge de trup). Con­cen­­trați-vă atenția către senzațiile corpului. Este posi­bil să aveți senzația de cald, rece sau să simțiți fur­nicături. Veți ști cu si­gu­ranță unde să vă opriți și asu­pra cărei zone să in­sistați. Astfel veți reuși să vă ar­monizați câmpul ener­getic in­formațional și veți «pom­pa», în propriul trup, ener­gie vindecătoare. În ca­zul în care starea dvs. de sănă­tate este bună, este po­sibil să nu simțiți nicio senzație în interacțiunea cu fo­to­gra­fia. Când starea este echili­brată, corpul nu trans­mite sem­nale, iar procesul de ar­monizare a câmpului se desfă­șoară «în tăcere». Prac­ticați aceste ședințe di­mineața, nu înainte de prime­ni­rea sufletului prin ru­găciune, căci niciodată nu trebuie să uitați că toate ener­giile vin doar de la Dum­nezeu. Puteți relua exerci­țiul ori de câte ori este nevoie, atunci când apar semne de oboseală, depresie sau anxietate și, în mod obli­ga­toriu, seara, înainte de cul­care".

Portrete fatidice

De sute de ani, persistă convingerea că între om și reprezentarea sa există o legătură nevăzută, o legătură mistică. Imaginea unei persoane, ilustrată pe hârtie fotografică sau pe pânză, poate influența pozitiv desti­nul personajului, dar în aceeași măsură, poate avea un efect contrar, chiar periculos și vătămător.
Se știe că, în unele triburi africane, există credința că aparatul fotografic fură sufletele. Această idee a fost și subiectul scenariului unui film american. Personajul principal, un fotomodel de renume, cu o carieră strălu­cită, după ani de apariții pe prima pagină a marilor re­viste, a început să se simtă din ce în ce mai slăbită. Cu fiecare ședință foto, puterile sale scădeau tot mai mult, până ce tânăra a ajuns de nerecunoscut. Atunci, foto­mo­delul și-a abandonat cariera și s-a retras de pe scena publică, ferindu-se, îngrozită, de orice cameră foto. Totul s-a transformat într-o adevărată fobie, ceea ce a incitat și mai mult curiozitatea jurnaliștilor. Într-o bună zi, ieșind pe poarta casei în care locuia, a nimerit într-o mare de paparazzi. Zeci de reporteri o pândeau. Zeci de aparate foto s-au ațintit asupra ei și blițurile s-au de­clanșat la unison. În acel moment, tânăra a scos un țipăt și trupul ei s-a prăbu­șit la pământ, fără suflare. Aparent fără motiv, a în­cetat din viață.
Deși subiectul este unul fantezist, ideea care a stat la baza filmului este cât se poate de reală. Cer­cetările moderne au de­monstrat fap­tul că ima­gi­nea foto­grafică sau por­tretul pe pânză al unei per­soane, ex­puse privi­ri­lor, pot de­ter­mina efecte negative asu­pra mo­de­lului repre­zen­tat, provo­cându-i chiar moartea. De fapt, ex­pli­cația este cât se poate de simplă: conștient sau nu, pri­vitorii captează, "fură" energiile modelului imor­ta­lizat.
În încercarea de a de­monstra această teorie, cer­cetătorul în fenomene paranormale, bioenergo­tera­peu­tul rus Viktor Ve­lisnski, a efectuat recent un ex­periment neobișnuit. Subiecții au fost cinci pui de găină perfect sănătoși, abia ieșiți din găoace. Cerce­tă­torul i-a marcat cu atenție pe fiecare, pentru a nu se confunda unul cu celălalt și i-a fotografiat pe rând. Fotografiile a patru pui le-a pus deoparte, iar se­ria de imagini care îl repre­zentau pe al cincilea "subiect" le-a împărțit mai multor persoane, cu rugămintea ca atunci când nu se simt bine, când au stări proaste sau probleme personale să se uite la fotografia puișo­ru­lui și, mental, să îi solicite ajutorul. Rezultatul a fost uluitor! Puterile puiului din fotografie slăbeau cu fie­care zi, pofta de mâncare îi scădea, som­nul i-a pierit și puiul a încetat chiar să se mai dezvolte. În tot acest timp, frații săi, ale căror fotografii nu fu­se­seră răspân­dite, erau per­fect sănătoși. "Același efect nefast se manifestă și asupra su­biecților u­mani, doar că amploarea este poate mai mică și re­zultatul mai pu­țin dis­tructiv", susține Viktor Ve­lisnski. Chiar și repre­zentarea artistică, pe pânză, a unui subiect uman poate schimba în mod fatal destinul mo­delului. Muzeo­grafa Galeriei Tretiakov din Mos­cova, Tatiana Iud­kevici, povestește că în colecția mu­ze­ului există zeci de por­trete faimoase, a căro r istorie îngrozește până și astăzi vizitatorii. "Băiețelul Vasia, care a servit drept model pic­torului Vasilii Perov în tabloul «Troika», după o serie de evenimente stranii, a murit din motive necu­nos­cute, misterioase. De a­ceeași fatalitate au fost lo­vite și femeile și totodată mu­zele celebrului Picasso, do­uă dintre ele s-au sinucis, două au înnebunit, iar cea de-a cincea a murit «din cauze naturale». Ducesa de Alba, renumita doamnă a nobilimii spaniole, care a servit drept model pictorului Francisco Goya, a murit la trei ani după finalizarea portretului, la fel de misterios, la vârsta de doar 35 de ani. Aș putea da zeci de ase­menea exemple".
Experții în arte plastice consideră că istoriile din spatele tablourilor nu reprezintă, probabil, decât o serie de evenimente care au coincis în mod nefast. Cert este faptul că, întâmplător sau nu, între modelele imorta­li­zate și reprezentările lor a existat o legătură tainică, o legătură care, de multe ori, le-a pecetluit destinele în mod fatidic, sfidând parcă legile rațiunii.