Beatrice Rancea - directoarea Operei Naționale din Iași

Corina Pavel
De când a venit la conducerea Operei din Iași, Beatrice Rancea a pus reflectoarele pe istorica instituție de cultură, făcând-o să strălucească din nou, ca în anii de mare glorie. Cu șase premiere în această stagiune, între care două montări excepționale ("Indiile galante" și "Troienele", semnate de regizorul Andrei Șerban), scena lirică ieșeană a renăscut din cenușă și a devenit egala instituțiilor culturale cu mare ștaif din Europa. Cum a reușit? Să aflăm!

Rățușca cea urâtă

- Se împlinesc trei ani de când, temerară și exi­gentă cu sine, trageți după dvs. o echipă de trei sute de oameni (soliști, balerini, coriști, instru­men­tiști, sce­nografi, costumieri, machiori, peruchieri, de­co­ratori, electricieni, mașiniști) care face ca un spec­tacol de operă să existe, să aibă strălucire, să vibreze de la primul până la ultimul ton al orchestrei. Cum izbutiți o asemenea perfor­man­ță?

- Cu multă iubire! Fără iubire nu se poate face nimic! În momentul în care iubești ceea ce faci, in­vestești tot ce ai, adică sufletul tău - toate gândurile, toate sentimentele și tot timpul tău - zile și nopți. Dar ești și răsplătit. Tot ce investești îți este returnat înzecit. Iubire pentru iubire.

- Opera nu este, totuși, prima dvs. iubire. Știu că prima dragoste a dvs. a fost aceea pentru balet. Ați dansat de la patru ani până la 30 de ani, când v-ați încheiat brusc cariera de balerină a Operei Națio­nale din Bucu­rești...

- Da, baletul trebuie să-l iubești cu patimă și să i te dăruiești total. Ca să poți transfigura pe scenă, prin mișcare, idei, sentimente. Ba­letul e un sport de performanță, în care reziști cu greu unui program de pregătire draconic, unui sistem de învățare greoi și îndelungat, ca să strălucești apoi ca solistă un timp limitat, să ai un apogeu al carierei întins pe câțiva ani, după care să simți declinul în fiecare atom al corpului tău, care nu-ți mai răspunde cu pre­ci­zia unui ceas elvețian. Pentru că așa ajungi să îți educi corpul, de la degetele de la picioare, care îți stau înde­sate în poante, și pe care îți ridici toată greutatea cor­pului, până la sprânceana pe care o ridici a mirare în nu știu ce scenă din nu știu ce tablou. Au fost multe nopți la rând în care, elevă la liceul de coregrafie fiind, dor­meam cu picioarele în ciorapi îmbibați cu soluție "Bu­rov", pentru că aveam picioarele umflate de prea mult antrenament de cu seară, iar a doua zi nu îmi mai intrau în poante. Și trebuie să iubești foarte tare lucrul ăsta ca să-l faci, pentru că ai momente în care e cumplit de greu, în care corpul tău aproape țipă de durere pentru limitele de rezistență la care îl împingi.

- Ați dovedit de mică aptitudini pentru dans?

- Mama mea, Zizi Jurian, fiica lui Efrem Jurian, negustor din Constanța, care avea o casă splendidă acolo, m-a dus la patru ani la balet, împotriva părerilor res­tului familiei. Pentru că a văzut în mine o sămânță de ta­lent, când mă învârteam prin ca­să în chi­lo­țeii albi cu danteluță și cu mâ­nuțele deasupra capului, ca rățușca cea urâ­tă care nu știa, la vremea aia, că avea să devină lebădă.

Numele providenței - Andrei Șerban

- Ați renunțat la balet, după un acci­dent. A fost greu să înlocuiți iubirea dan­su­lui cu o alta: pentru regia de teatru?

- A fost greu, pentru că nu mi-am ima­ginat vreodată că o să fac altceva decât dans. Și, exact la 30 de ani, când am primit niște roluri importante, ca o încununare a 26 de ani de muncă zilnică (rolul Julietei, în splen­didul balet "Romeo și Julieta" de Proko­fiev), am avut primul accident la genunchi: în scândura scenei Operei din București, nu era bine închisă o trapă! A urmat al doilea, în timpul Revoluției, când eram cu soțul meu de atunci, Claudiu Bleonț, la Televiziune, și un soldat m-a trântit la pământ ca să mă salveze de gloanțele care șuierau pe deasupra. Așa că am pe piciorul stâng două operații, iar pe cel drept am cinci. Nici nu știam dacă voi mai putea merge, darmite să dansez. Am avut o perioadă foarte grea, am stat două luni și jumătate în gips, în spital, supusă periodic unor operații foarte dificile. În fiecare zi plângeam, pentru că în momentul în care îți revezi viața și îți dai seama că va trebui să părăsești ce ai iubit până atunci cel mai mult! - dansul, devii, cu adevărat, disperat. Atunci mi-a venit în minte să-mi deschid un restaurant și să fac spaghetti, pentru că la asta mă pricepeam eu cel mai bine atunci, în materie de gătit. Dar Claudiu și mama m-au susținut foarte mult, și faptul că am avut familia aproape a contat enorm pentru moralul meu.
Șansa mea a fost că în 1990 l-am întâlnit pe Andrei Șerban. Venise să monteze la Teatrul Na­țional "Troienele", după Eu­ripide, și eu venisem aco­lo, în cârje, pentru că, evi­dent, nu aveam stare acasă, ci voiam să văd cum se desfășoară concursul pentru actori, pe care-l dădea pentru spectacolul lui. (Chiar am vorbit de curând cu Andrei Șerban, pentru că în 21 iunie a fost aniversarea domniei sale, chiar în ziua solstițiului de vară, și ne-am reamin­tit episodul întâlnirii noastre: am luat amândoi același lift, în Teatrul Național, fără să ne cunoaștem.) Aveam părul lung, roșu, pentru rolurile pe care le dansasem în operă, și m-a remarcat. Poate de aceea, sau poate că a aflat că sunt balerină, cert e că seara m-am trezit cu un telefon de la el (credeam că îl caută pe Claudiu dar, nu, el cu mine voia să vorbească). Mi-a spus să vin să fac parte din distribuția "Troienelor", mi-a dat Creusa, un rol foarte important din "Medeea", și m-a rugat să mă ocup de mișcarea scenică a spectacolului în întregime. I-am răspuns că încă aveam o tijă metalică în picior, în august era programată intervenția prin care mi se scotea, iar până atunci, urma să umblu în cârje. Mi-a spus că nu e nici o problemă, pentru că premiera va fi în septembrie, deci puteam să mă apuc deja de lucru. Faptul că el mi-a acordat atâta încredere mi-a deschis niște aripi uriașe, mi-a dat o energie fantastică, pentru a putea crea încă ceva, deși diferit de ceea ce făcusem până atunci. Până în momentul acela, aveam senzația că eu nu mai aveam pentru ce să lupt, nu mai aveam ce să mai sper... nu mai aveam nicio motivație, iar asta, pur și simplu, mă strivea. A fost, așadar, o întâlnire providențială cea cu Andrei Șerban, care avea să fruc­tifice peste ani și culmea este că exact atunci, întorcân­du-mă de la prima repetiție cu "Troienele", am văzut la știri cum Victor Rebengiuc, rectorul Academiei de Tea­tru și Film, anunța că se înființează o nouă fa­cultate, cea de Coregrafie. A doua zi m-am înscris, am intrat și, după un an de Creație Coregrafică, cu aju­torul dlui Gelu Colceag, decanul facultății, după ce am dat niște exa­mene de diferență, m-am trans­fe­rat la Re­gie Teatru. Asta pentru că apre­ciam în mod deosebit profesorii care erau atunci la aceas­tă catedră, mă refer la Silviu Purcă­re­te, Cătălina Buzoianu, Alexa Visa­rion - nume mari din regie. Așa că am în­vățat sârguincioasă, aveam cursuri la care eram singurul student în sală, mă străduiam să-mi impresionez profesorii, să nu-i deza­măgesc pe acești "monștri sacri". De­vo­tamentul meu total s-a mutat din balet către regie! Și așa a rămas, deși, uneori, mai amestec lumini și umbre între ele, în sensul că eu continuu să dansez. Am reînceput când am fost directoarea Teatrului de Ope­ră și Balet "Oleg Da­novski" din Constanța, am trei spectacole și aici, la Iași, în care dansez, pe partituri coregrafice deloc sim­ple, și încă fac față. E o minune! În ce privește regia, eu nu mi-am dorit să montez spectacole de teatru, nu credeam că sunt în stare, dar am avut șansa ca primele mele examene, din anul doi, trei, patru, până la final, să fie preluate de teatre, și așa am ajuns foarte repede la regia de teatru.

- Poate v-a încurajat și Claudiu Bleonț, să i vă alăturați pe scena de teatru...

- Nu, dimpotrivă! Când m-am mutat la secția de regie, Claudiu era într-un turneu la Paris, cu "Trilogia antică" montată de Andrei Șerban, și când s-a întors și i-am spus, mi-a replicat: "Muiere, un regizor nu are ce căuta în casă la noi!" Motiv pentru care în primul an eu îmi făceam temele numai la bibliotecă, nu aveam voie să vorbesc de teatru sau dacă, cumva, mai des­chi­deam și eu gura să emit vreo părere personală, mi se închidea cu un: "Cine ești dumneata? Student în anul întâi?!... Ia, să ne vedem de lungul nasului!..." Era amuzant și frustrant, într-un fel, pentru că toți colegii mei aveau impresia că toate examenele mi le face el, mă ajută să mi le pregătesc, când, de fapt, în casa noastră regia de teatru era un subiect tabu.

Mama de pe motocicletă

- Dar mama dvs., cu care aveți o relație excep­țională și acum, a acceptat schim­barea asta de di­recție?

- Eu cu mama am avut mare noroc, pen­tru că m-a lăsat tot timpul să fac ce am vrut, m-a susținut și atunci, tot așa cum m-a sus­ținut în toate încercările mele din viață. Ma­ma a absolvit Facultatea de Educație Fizică și Sport, cu trei specializări, trei sporturi periculoase, le-aș numi eu: parașutism, motocros și călărie. Niciuna nu mă tentează, nici măcar să mă cocoț pe un cal. De curând, am văzut-o că șchiopăta și am întrebat-o ce are. Și ea, și Doru, actualul meu soț (actorul Doru Rancea, n.r.), mi-au ascuns faptul că mama mersese pe motocicletă și căzuse cu ea. Iar mama are anul ăsta 80 de ani! A fost în tinerețe o femeie superbă, blondă, cu ochii albaștri, o frumusețe naturală perfectă, chiar și acum arată foarte bine. E foarte delicată ca spirit, nu ridică vocea niciodată, nu am auzit-o vorbind decât frumos, și as­cunde o forță uriașă în spatele fragilității ei. Având ase­menea pasiuni "masculine", dintr-un soi de admirație, am ieșit un fel de "bă­iețoi", crescută doar de ea, cu mari sacrificii (părinții mei au di­vorțat când eu eram foarte mică), așa că am jucat fotbal, m-am cocoțat prin copaci și pe garduri, având piciorul în gips, am făcut toate năzdrăvăniile posibile. Nu am avut o copilărie așe­zată, liniștită, dar ea spune despre mine că am fost un copil bun. Mi-a fost model în multe privințe. De pildă, la fel ca și ea, nu am fost niciodată la cosmetică, nu mi-am întreținut frumusețea și tine­rețea, am lăsat vârstele să vină de la sine, fără să mă agăț cu dinții și cu ghearele de ele.
Și acum îmi reproșez faptul că mama și-a sacrificat viața pentru mine. E singură. Aveam două apartamente ușă în ușă și puteam să ne vedem mereu, să am grijă de ea, dar am plecat de lângă ea, am plecat și de lângă soțul meu, din casa noas­tră de la Bâcu, ca să stau la Iași și să conduc Opera Națională. Mă așteaptă, săraca. De fiecare dată când vin la București îi promit că ne vedem, dar nu reușesc să mă țin de promisiune. Trebuie să merg și acasă la mine, la Bâcu (aproape de Bucu­rești, în jud. Giurgiu), să stau și cu soțul meu și cu cei 27 de căței ai noștri.

"Nu trebuie să aștepți ca dragostea să se transforme în ură"

- Ați făcut, cu Claudiu Bleonț, un cuplu de in­vidiat, timp de 15 ani. Cum a fost să ieșiți dintr-o relație care părea de ne­zdrun­cinat și să vă găsiți echi­librul într-o altă dra­goste?

- Orice femeie știe, simte, când se termină o relație, când dragostea nu mai e decât o palidă reflexie a ceea ce a fost la început... Unele nu vor să recunoască ade­vărul crud, dar cred că nu trebuie să aștepți ca dra­gos­tea să se transforme în ură și resentimente, ci trebuie să te oprești atunci când încă se poate termina frumos. A fost foarte dificil pentru amândoi, dar așa era cel mai rezonabil cu putință.

- E posibil asta? Să nu ajungi să privești înapoi cu mânie?

- E greu! Dar pen­tru mine a fost posibil. Am stat, am plâns și am plecat mai departe. Am lăsat o ușă des­chi­să între noi, cel puțin în plan profesional, e vorba de instituții, de re­lații, pentru că eu cu Cla­udiu Bleonț am lu­crat mult împreună, e­ram împreună de dimi­neața până seara în tea­tru, apoi acasă. Iar de Doru Rancea, ac­tualul meu soț, mă lega la în­ceput o prietenie dezin­teresată, el era în cercul nostru de prieteni de mulți ani, dar nu m-am gândit niciodată că ar putea fi vreodată mai mult de atât. Eram confidenți, lucram îm­preună, juca în spec­tacolele mele, dar a­tunci când am devenit iubiți (nici nu știu cum s-a întâmplat, sau de ce... ci așa a fost să fie!), a refuzat să mai lu­creze cu mine și a ieșit din distribuția spec­tacolelor mele. A rămas cu mine, m-a sprijinit enorm, ne leagă o dragoste profundă, un atașament și o încredere oarbă, ne leagă, dincolo de sen­timentele noastre, aceleași afinități, aceeași dragoste față de animale, față de copaci, de natură, de viața trăită în spirit liber. E atât de pozitiv, de solar, are un umor teribil. Când apare, se luminează casa, locul. Știu că atunci când îmi e greu, pot conta pe el, de la a lua avionul spre Iași, când îi spun, într-o dimineață, că nu mă simt bine, că am o nevralgie, până la a-mi da bani să cumpăr farduri pentru operă atunci când nu mai avem. El e sponsorul principal al familiei, are grijă de noi toți. Muncește enorm, face spectacole pentru copii în diferite locuri din țară, așa că e și el mai tot timpul plecat. Uneori îmi spune cu năduf: "Cineva în casa asta trebuie să și muncească!" Pentru că eu, cu sala­riul meu de bugetar... Nu mi-ar ajunge banii să cumpăr mâncare la căței pentru o lună întreagă! Eu sunt Leu, născută în 19 august, tind să fiu dominantă în relație, iar Doru e Rac, oameni foarte sensibili, poți să-i ră­nești ușor cu o vorbă, sunt legați de casă și de confortul lor casnic.

- Cum se păstrează o iubire? Există o știință a ma­riajului fericit? Avem nevoie de confirmări per­manente că dragostea încă rezistă, că nu s-a stins?

- Oricine are nevoie de confirmări. În ce mă pri­vește, în virtutea unui Big-Bang inițial, merg înainte, și dragostea se desfășoară de pe un fuior care nu se ter­mină niciodată. Pentru mine e important ce s-a întâm­plat atunci, la în­ceput, când am simțit că îl iubesc, când s-a născut, din ce și cum nu știu, dragostea noastră. Și la momentele acelea fac apel permanent, atunci când îmi e mai greu, sau am îndoieli. Nu e o fe­ricire continuă, de dimineața până seara, dar important este să ne respectăm și să nu uităm niciodată ce a repre­zentat persoana de lângă noi, atunci când ne-a fost cel mai greu, sau când ne-a fost cel mai bine. La asta trebuie să te gândești tot timpul, la starea de atunci trebuie să faci apel mereu și mereu, reîncărcându-te din ener­gia aceea intensă și lu­minoasă. Adică: "Suntem tot noi, aceiași! De ce n-am putea fi la fel de fericiți și astăzi, așa cum am fost atunci?" Și dacă ra­țio­nezi așa, totul pare mai simplu de în­țeles, de acceptat.

"Dragostea noastră de operă aprinde stelele deasupra Iașilor"

- Cum ați reușit să rămâneți implicată în atâ­tea proiecte profe­sio­nale fă­ră să cedați, fără să cla­cați, fără să renun­țați?Ați avut un final de sta­giune absolut fulmi­nant!...

- Dormind foarte puțin. Am zile în care dorm doar două-trei ore pe noap­te, pentru că în momentul în care mă implic în ceva, mă gândesc numai la lucrul respectiv. Și dragul pe care îl am de meserie mă ține în formă, mereu inspi­ra­tă. Când îmi pun ceva în minte, duc până la capăt. Iată, luna tre­cută am reușit să rea­lizez la Iași prima Ga­lă a Operelor Națio­nale, un eveniment care vreau să devină o tradiție, pentru a da strălucirea meritată teatrelor de operă din țară, interpreților și tuturor celor implicați în arta spectacolului de operă, adevărații "diva" și "divo", ne­fa­bricați prin interme­diul vreunor campanii de imagine. Artiștii de operă sunt niște ființe speciale, sunt ca niște cai de rasă care tre­bu­ie îngrijiți cu atenție, prețuiți și respectați, pentru că ei își pun viața într-o cursă, a­leargă până la ultima pi­­cătură de sudoare, până la ultima suflare. Am de­monstrat co­lec­tivului pe care-l con­duc la Iași că în mine pot avea încredere, că putem face lucruri minu­nate împreună, că dragostea noastră de operă aprinde stelele deasupra Iașilor și toate lampioanele de pe bulevarde, până pe ultima uli­ță, ca la Marele Bal al sezonului. A fost minunat, inter­preți și spectatori, cu inimile vibrând la unison, din drag de muzică, de fastul și importanța pe care ți-o dă opera, din dragul de orașul acesta, dulcele târg al Iașilor. Trebuie să veniți la Iași, să vedeți spectacole care nu numai că nu sunt în România, dar nu sunt nici în Europa la o asemenea calitate artistică!

- Ce înseamnă o zi obișnuită pentru dvs. la Iași?

- E ca un film de acțiune, începe de dimineața de la șapte, cu tururi prin toate compartimentele, cor, or­chestră, balet, ateliere de costume și decoruri, asist la repetiții, apoi stau la birou, primesc cereri și reclamații, semnez hârtii, vorbesc la telefon, și asta ține până sea­ra, târziu, nouă-zece, unsprezece, dacă avem spectacol, abia după aceea ajung să văd patul din garsoniera pe care am primit-o cu chirie, de puțin timp. E important să funcționeze totul într-o armonie, chiar dacă sunt persoane care încearcă să stârnească animozități și false conflicte, dar situațiile astea trebuie dezamorsate și reluat lucrul. Și Andrei Șerban, și alți regizori care au montat la noi, au fost de părerea unanimă că așa un colectiv minunat, care să muncească peste program, să dea tot ce are mai bun, ca cel de la Opera de la Iași nu a întâlnit în altă parte. Și ne-am dat unii altora o mare îmbrățișare, când am terminat în glorie marea Gală a Operelor Naționale și spectacolul de închidere a stagiunii, cu recitalurile celor premiați. În rest, nu am timp pentru altceva, Uite, de trei ani îmi propun să ajung în grădina Copou când sunt teii înfloriți, dar nici anul acesta nu am reușit! Poate, la anul! Sper să avem o mică vacanță, eu și soțul meu, nu știu unde să mer­gem pe 11 iulie, că e ziua lui, dar pe 19 august, de ziua mea, vom fi la Paris, la invitația lui Andrei Șerban, care atunci va avea repetițiile cu "Lucia di Lammer­moor", la Opera "Bastille". Îmi doresc să ieșim, că am avut un an greu, amândoi.

- Așadar... 52 de ani în 19 august! Vă simțiți împlinită?

- Da! A gândi la modul "cum ar fi fost, dacă..." e o ispită! Cum ar fi fost dacă, de exemplu, aș fi rămas, la 19 ani, cu compania marelui balerin și coregraf Ma­rinel Ștefănescu, în Italia?... Deși el mă rugase, n-am regretat că n-am rămas. Trebuie să fii mulțumit cu ceea ce ai reușit să realizezi, pentru că Dumnezeu ne dă fie­căruia ce știe El că ne trebuie, chiar și greul pe care ni-L dă e pe măsura posibilităților fiecăruia. Nu-ți dă niciodată ceva ce n-ai putea să duci! Nu mă rog în fiecare zi atât cât mi-aș dori, nu ajung la biserică de câte ori mi-aș dori, dar am simțit de multe ori puterea și ajutorul Sfintei Parascheva, care este chiar vizavi de Operă și la care cer ajutor în gând, atunci când sunt în mare încurcătură. Dar știu că Dumnezeu îmi e alături, e cu mine și m-a ajutat tot timpul. Am simțit asta în absolut toate încercările grele prin care am trecut!