- În fiecare an, pe 29 iunie, creștinii îi sărbătoresc pe Sfinții Apostoli Petru și Pavel. Biserica îi numește corifei ai apostolilor și stâlpi ai ei. Ambii au murit la Roma, în anul 67, din porunca lui Nero, în aceeași zi, pe 29 iunie. Petru a fost răstignit, iar Pavel, decapitat. Moaștele lor se păstrează și acum, în Cetatea Eternă -
Petru, căpetenia apostolilor
Petru a fost răstignit cu capul în jos. Așa a dorit el. Nu putea să stea pe cruce în picioare, ca Iisus. I-ar fi fost rușine. Rușine pentru că, în urmă cu mulți ani, se lepădase de El. Se întâmplase chiar în Joia Mare, înaintea Răstignirii lui Hristos, seara, când Mântuitorul a fost arestat pentru a fi dus la templu. Se speriase de câteva bătrâne care-l luaseră la rost și s-a jurat că nu-L cunoaște pe Mesia. Atunci i-a fost cel mai greu. Simțise cum sufletul i se zbate chinuit în el, îndurerat ca un animal rănit de moarte. Și mai simțise că nu se va mai putea elibera în veci. Că trădarea lui nu are leac și nici iertare.
Și acum, când atârna și el pe cruce, lângă Roma, departe de Cetatea Sfântă a Ierusalimului, prin fața ochilor i se perinda întreaga viață. Își aducea aminte limpede de prima întâlnire cu Iisus. Fratele său, Andrei, care era ucenic al lui Ioan Botezătorul, venise într-o seară tare tulburat. Vorbea repede, așa cum nu îi era felul. Zicea că-l găsise pe Mesia, cel pe care îl aștepta tot poporul. Îl așteptau să-i scape de stăpânirea romană, să-i vindece de toate bolile trupului și ale sufletului și să-și vadă neamul, după atâtea veacuri, strălucind, neatârnat, deasupra tuturor. Cu El ar fi putut fi liberi.
Doar că, văzându-l pe străinul de care-i vorbise atât de înflăcărat fratele său, Andrei, încrederea lui Simon s-a zguduit. Iisus era doar un tânăr delicat și sfios, fiu al unui tâmplar din Nazareth. Nu părea să fie Mesia, Regele trimis din cer pentru a-i mântui. Parcă cerea ocrotire și dragoste. După ce l-a văzut, Simon a plecat încurcat. Iisus îi spusese un cuvânt ciudat. Că în viitor își va schimba numele. Oamenii îi vor spune Piatră, adică Petru pe grecește, și Chefa în limba lor. Nu a înțeles de ce. Lui îi plăcea numele pe care-l avea, Simon. I-l pusese tatăl său, bătrânul Iona, și nu ar fi vrut să-l schimbe. De ce spusese asta nazariteanul, nu știa. Dar îi rămăseseră în suflet ochii Lui. Ochi adânci, liniștiți. Parcă vorbea prin ei. Ochii aceștia nu l-au lăsat să doarmă câteva nopți, dar i-a uitat și s-a întors la mrejele lui.
Pescuirea minunată
Cu ele se chinuise și în ziua aceea. O zi pe care Simon nu avea s-o uite în veci. O zi cât o viață. Aruncase năvodul înainte ca prima geană a zorilor să-și întindă limba de lumină, dar îl scosese gol. Câteva fire de alge rămăseseră încurcate printre ochiuri, destule cât să-i facă viața amară. Nici urmă de pește. Nici un fir. De parcă diavolii îi goniseră în adânc. Îi venea să blesteme de ciudă, pentru că a doua zi veneau strângătorii de biruri și nu avea niciun sesterț în buzunar. Și, pe când soarele se ridica pe cer, inima i se amăra din ce în ce. La amiază, când toate bărcile trăgeau la țărm, el s-a încăpățânat și a aruncat pentru ultima oară mreaja. A scos-o la fel de goală. Îl cuprinsese deznădejdea și s-a hotărât să își tragă barca pe mal. Atunci l-a zărit pe Iisus. Se plimba pe țărm cu Andrei și cu câțiva oameni care se strânseseră în jurul lui și-l ascultau. Simon a încercat să-i ocolească, dar nazariteanul parcă i-a citit în inimă disperarea. Iisus s-a urcat în barca lui, le-a vorbit puțin celor adunați pe mal, apoi i-a spus lui Simon să plece în larg și să mai arunce o dată mrejele. El s-a supus fără tragere de inimă, mai mult de dragul fratelui său, Andrei. Știa prea bine că nimeni, niciodată, nu prinsese pește la amiază. Dar ce să știe tâmplarul ăsta din Nazareth... Așa că a aruncat mrejele încă o dată, dar le-a tras înapoi imediat, ca să nu piardă vremea. La început, a crezut că sunt prinse de vreo stâncă. Apoi a văzut că, încet, le putea, totuși, ridica. Erau pline, pline cu vârf! Ochiurile putrede stăteau să plesnească și, când au ridicat peștele în barcă, aceasta s-a lăsat atât de greu, încât apa aproape că a năvălit înăuntru. Așa ceva nu mai văzuse. Nu mai văzuse pentru că nu se putea. Atunci a înțeles. Tâmplarul acesta cu ochi sinilii nu era un om ca toți ceilalți. Era un profet. Poate că fratele său avea dreptate. Poate că era chiar Mesia. Iisus i-a spus scurt: "Simon, nu te teme; de acum înainte vei fi pescar de oameni".
L-a crezut. Cu totul. Omul ăsta nu numai că-i luase teama de strângătorii de biruri, dar îi strecurase în inimă o boare de lumină, cum nu mai cunoscuse toată viața. Așa că a plecat ca un nebun. A lăsat barca plină cu pește la mal, i-a strigat unui băiat să fugă după nevastă-sa, iar el a plecat după Iisus. Simțea că fără El nu mai putea trăi. Nicio clipă.
Simon, piatra credinței
Trei ani a umblat împreună cu Iisus, bătând la pas Galileea, Iudeea, Samaria și, de câteva ori, Ierusalimul, Cetatea Sfântă. Mulțimile îi asaltau și, de fiecare dată, Iisus îi răbda ceasuri în șir, vorbindu-le despre Împărăția Cerurilor. Uneori, cohorte întregi de bolnavi se revărsau asupra lor. Orbi, șchiopi, ciungi, surzi, muți, leproși. Erau din toate soiurile, de toate vârstele și din toate neamurile, pentru că suferința nu cruță pe nimeni. De cele mai multe ori, plecau vindecați, dar Iisus insista mereu că au fost vindecați prin credința lor. Simon Petru, căci de acum așa îi spunea toată lumea, văzuse atâtea miracole, încât i se păreau de acum firești. Unul singur îi rămăsese de nepătruns - Iisus însuși. Nazariteanul crescuse în inima sa și i-o umpluse cu vârf. Nopțile, când stăteau în jurul focului ascultându-l, doar ei, cei doisprezece aleși, simțea cum trupul Învățătorului iradiază lumină. Nu o puteai percepe cu ochii, dar era acolo. Ar fi putut să jure pentru asta, deși nu știa dacă și ceilalți o văzuseră. În lumina asta se cufunda mereu, iar cuvintele Lui i se desfăceau în suflet în mii și mii de chipuri. Contempla atunci alte lumi și mii de ani se scurgeau prin fața sufletului său uimit. Simon Petru nu avea mintea lui Ioan și nici nu căutase toată viața ca fratele lui, Andrei. Dar, fără a căuta profeți și fără a scormoni înțelesurile vieții, ele i se revărsau acum din prea-plinul lui Iisus. Știa că omul ăsta nu era doar un om. Și nici doar un profet. Simon Petru credea acum cu tărie că Iisus e însuși Fiul lui Dumnezeu cel Viu. Mesia cel așteptat. Cuvintele astea i-au țâșnit odată din inimă, într-una din serile când Învățătorul stătea cu ei la taifas în jurul focului. Când i-a întrebat: "Voi cine ziceți că sunt?", el a sărit primul să-i răspundă: "Tu ești Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Cel viu". Învățătorul nu numai că a întărit spusele lui, ale unui biet pescar, dar le-a spus celorlalți că pe mărturia lui Simon Petru, mărturie tare ca piatra, se va zidi biserica Lui. Apostolii au tăcut îngândurați, căci nu știau ce va să însemne asta. Se gândeau că Petru îi va conduce după ce Iisus va fi așezat drept rege la Ierusalim.
Noaptea lepădării de Hristos
Petru își amintea acum foarte bine și de noaptea trădării. Cum ar putea s-o uite? Fusese cea mai grea noapte din viața lui. O noapte când totul se golise de bucurie. Orice colțișor în care își arunca ochii era plin de tristețe, de parcă diavolul însuși coborâse pe pământ ca să sugă lacom orice fărâmă de lumină, orice pâlpâire a vieții. Nu știa ce se întâmplă cu el. Nu voia să știe. Iar de hăul care i se căscase în inimă simțea că nu mai avea cum să scape. Învățătorul murise pe cruce, iar el, Simon Petru, se lepădase de el. De trei ori fusese întrebat dacă îl cunoaște și tot de trei ori răspunsese că nu. Fusese un laș și un netrebnic. De acum va trăi ca o umbră, ca un mort viu, agățat de amintirea luminoasă a Mântuitorului și chinuit veșnic de ea.
Îl cotropise frica. El, Simon Petru, singurul apostol care se lăudase în fața tuturor că va muri împreună cu Iisus, se lepădase de El, spunându-le tuturor babelor de la templu că nu-L știe pe Iisus Nazariteanul, că nu-L văzuse în viața lui. Le-ar fi spus orice, orice, numai să-l lase să plece. Să-i îngăduie să fugă! Să fugă și să uite, căci nu putea suporta priveliștea Domnului prins și umilit. Ceva în adâncul credinței lui se frânsese. Își pusese nădejdea într-un Dumnezeu Atotputernic și acum vedea că Iisus e de fapt slab și umil și plăpând ca un copil. Cum să-L urmezi? Cum să te faci aidoma Lui?
Când netrebnicii de soldați ai templului au venit să-L aresteze pe Iisus, Petru a scos sabia și i-a și retezat unuia urechea. Măcar de i-ar fi nimerit capul! Iar Învățătorul îl certase! Le spusese tot timpul să întoarcă obrazul, dar lui îi venea acum să dea foc Ierusalimului! Și, cu cât obida îi creștea în suflet, cu atât mai mult se amesteca cu teama. Teamă că va muri și că dincolo, în lumea Mântuitorului, în Împărățiile de care mereu le vorbise, acolo unde El era cu adevărat Rege, el, Petru cel laș și păcătos nu va avea curajul să-I mai șadă alături, așa cum o făcuse pe pământ. Că vor fi despărțiți pe vecie.
Lumina Învierii
După ce se ridicase din morți, Iisus îi ștersese durerile și spaimele și deznădejdea cu un surâs. Era chiar în prima zi a săptămânii, a treia de când îl răstigniseră. Petru stătuse sâmbătă cu ceilalți apostoli, ascuns, plângând, veștejindu-și trădarea, căutându-i leac. Iisus a venit la el așa cum Îl știa, dar parcă acum arăta altfel. Acum, lumina pe care rareori o bănuia izvora din trupul Lui ca un șuvoi. De-abia I-a putut privi chipul, din pricina strălucirii. Înviase, iar viața care țâșnea din El i-a vindecat deznădejdea într-o clipită! La început a crezut că și-a ieșit din minți. Că vede năluci. Dar, vorbind cu Mântuitorul, a înțeles. Cuvintele Lui Hristos i-au sărit drept în inimă, prefăcându-se în îmbrățișări dulci. Apoi Iisus l-a întrebat de trei ori dacă-L iubește. El se lepădase tot de trei ori, iar Învățătorul îi dăduse o întreită vindecare pentru o întreită trădare. Atât. Anii care au urmat au fost un șir de nesfârșite minuni, de întâlniri duioase cu Hristos în duh. Făcuse tot ceea ce Domnul rânduise. Înviase morții, tămăduise bolnavii, semănase credința. Cu puterea lui Iisus cel ridicat din morți.
***
Doamne, câtă fericire în cerul senin! Sau în geana de lumină care se ivește la răsărit. Sau în zâmbetul unui copil. Răstignit, cu capul în jos, Petru privea lumea întoarsă și zâmbea abia deslușit. "Vor fi zicând legionarii că-s nebun...". Aproape că nu-și mai simțea mâinile și picioarele. Simțea cum viața i se scurge din trup, dar nu fusese niciodată mai fericit decât acum. Se simțea ușor. Rănile care i se căscau de la piroane erau lesne de îndurat. Învățase, în timp, că cel mai rău ne doare sufletul. Inima. Dar nu cea de carne, ci inima din inimă. Dar toate trec și, în curând, îi va trece și lui trupul acesta, fluturând ca o aripă moale.
Și pe când privea cerul întors, simțea cum prin picioarele sale, prin inima bătrână, prin ochii împăienjeniți de supliciu, se strecoară, sfios, Trupul Lui Iisus. Și cum, în adâncul sufletului, nu mai trăiește el, ci Domnul, care acum, acum, în câteva clipe, va muri răstignit împreună cu el. Și Petru zâmbi din nou. Știa de acum că Iisus se ridică întotdeauna din morți.
Sfântul Apostol Pavel
Pavel nu a fost printre cei doisprezece apostoli ai lui Iisus. Nu a stat alături de Mântuitorul, nu i-a ascultat predicile, nu i-a putut pipăi trupul cel răstignit și înviat. Cu toate acestea, e socotit unul dintre cei mai mari apostoli. Pentru că el a adus în biserică cei mai mulți creștini. A străbătut pe jos tot Imperiul Roman, din Asia Mică și până în Spania, ars de un foc lăuntric mistuitor, căutând suflete pe care să le arunce în lumina lui Dumnezeu. Nu s-a cruțat nicio clipă, suferind prigoane, torturi, închisoare și, la bătrânețe, chiar moartea pentru Iisus, Fiul lui Dumnezeu. Și toate acestea, pentru că în tinerețe fusese orbit de vederea Mântuitorului, pe când călătorea la Damasc. De o singură clipă a fost nevoie pentru a-i întoarce inima de la prigonirea creștinilor, la urmarea aprinsă a tâmplarului din Nazareth. Până la bătrânețe, Pavel avea să vorbească de acea sclipire a harului, care i-a orbit ochii trupului, deschizându-i larg pe cei ai inimii. Poate că nu l-a văzut niciodată pe Iisus aici, pe pământ, dar L-a cunoscut ca nimeni altul, dincolo de fruntariile acestei lumi, înveșmântat în lumina Împărăției Cerurilor.
O minte scrutătoare
La naștere, părinții i-au pus numele de Saul. Avea să se dovedească o minte ascuțită, scormonitoare, mereu neliniștită, mereu întrebătoare. Părinții săi, oameni înstăriți, viețuiseră mulți ani la Roma și își câștigaseră prin asta dreptul de a fi cetățeni ai imperiului. Saul a moștenit această cetățenie și, cu ea, și dreptul de a umbla nestingherit de-a lungul și de-a latul lumii.
În adolescență, a urmat multe școli ale rabinilor farisei din Ierusalim. Mai cu seamă pe cea a lui Gamaliel, om bătrân și înțelept. Învățătorii săi erau oameni deprinși să asculte legea și să se descurce prin hățișul de porunci adunat timp de secole. Lui i-a fost ușor, pentru că era mânat de un dor mistuitor de a împlini voia Domnului poporului său. Și oricâte purificări trebuia să facă, oricâte ritualuri mai mici sau mai mari îi cereau bătrânii să ducă la îndeplinire, Saul se supunea nesmintit, pentru că sub pojghița nenumăratelor rânduieli simțea că stă ascuns un sâmbure de lumină. Dacă făcea tot ceea ce cerea Legea, atunci însemna că e al Domnului cu totul. Cu trup și cu suflet.
Și-ar fi dorit asta și pentru neamul lui. Ar fi vrut ca acesta să se scuture de păcate și să-l urmeze pe Iahve neabătut. Așa cum îl urmaseră pe Moise în deșert. Dar israeliții de astăzi erau nevolnici și nesupuși, cârtitori și idolatri. Uneori îi părea rău că nu are puterea lui Ilie. Să ceară foc din cer pentru pedepsirea lor. Să ardă răul care-i slăbănogise. Ca acum, când Iisus, tâmplarul din Nazareth, îndrăznise să hulească, spunând pretutindeni că El este Fiul lui Dumnezeu, Mesia cel așteptat. Pentru asta, mai marii Templului din Ierusalim îl răstigniseră cu ajutorul lui Pilat. Dar molima acestei erezii se răspândea acum ca o ciumă în popor, căci tot mai mulți oameni credeau că Iisus nu a rămas în mormânt, ci a înviat în a treia zi. Și credința asta îl amăra.
Moartea lui Ștefan
[/img]Ca s-o stârpească, ajunsese să îi urmărească pe creștini ca pe niște tâlhari la drumul mare. Înarmat cu scrisori de la mai marii Templului, căuta să-i prindă în adunări și să-i dea pe mâna gărzilor. Apoi punea să fie bătuți și, dacă nu se îndreptau, îi închidea. Pe unii din capii lor ajunseseră să-i ucidă cu pietre. Așa făcuseră cu Ștefan, o rudă îndepărtată a sa, care vorbea ziua întreagă în Templu despre Învierea lui Hristos din morți.
Mai mulți farisei l-au prins și l-au dus în fața Sinedriului. L-au judecat ca pe Iisus și l-au condamnat la moarte. Ca să sfârșească în chinuri, l-au dus în Valea Iosafat, acolo unde erau lapidați cei vinovați de pricini grele. Acolo, mulțimea turbată a început să arunce în el cu pietre până l-au îngropat. În tot acest timp, Saul le-a păzit hainele, bucuros că încă un ucenic al nazariteanului pierea pedepsit cum se cuvine. Deși erau rude, nu simțea nici urmă de durere. Știa că împlinea voia Domnului poporului său. Un singur fapt i-a sfredelit inima. Pe când pietrele îi zdrobeau trupul, Ștefan strigase: "Doamne, nu le socoti lor păcatul acesta!". Părea chiar că-i privește cu iubire. Dar de ce i-ar iubi pe cei care-l ucideau?
Iisus din cer
S-a întâmplat pe negândite. Erau aproape de Damasc. Saul plecase într-acolo, să-i prindă pe creștini, căci auzise că se înmulțiseră. Avea scrisori de la arhierei și se gândea că-i va arunca pe mulți în temniță. Și mergea repede, cu o râvnă nebună, fără să se gândească la altceva.
La început a crezut că a fost fulgerat. Dar apoi a simțit cum inima i se topește, ca și atunci când se ruga, numai că acum focul era lin și copleșitor. N-a putut să-i reziste. Picioarele i s-au înmuiat, de parcă l-ar fi lovit cineva în creștet. A căzut ca secerat, iar privirea i s-a înnegurat. Dar înlăuntru s-a trezit potopit de lumină. Nu găsea alt cuvânt, și nici nu i se părea potrivit, căci soarele părea întunecat pe lângă strălucirea albă care-l cuprinsese.
Și apoi a fost glasul. Venind dinlăuntru și de niciunde. Un glas cum nu auzise întreaga lui viață. Un glas care strângea în el puterea tunetului și delicatețea zefirului. Un freamăt, un vis care parcă se tânguia: "Saule, Saule, de ce Mă prigonești?". A întrebat răpus: "Cine ești, Doamne?", iar răspunsul l-a străpuns ca o suliță de foc: "Eu sunt Iisus, pe Care tu Îl prigonești. Greu îți este să izbești cu piciorul în țepușă."
A știut de atunci că viața lui s-a sfârșit. Că nu luptase alături de Domnul cel adevărat, al creștinilor, ci împotriva Lui. Că fusese plin de înfumurare și de mânie. Că se bucurase de uciderea unor oameni nevinovați, de chinurile și suferințele unor credincioși adevărați. El și ceilalți ca el, farisei, saduchei, cărturari se îngropaseră în pergamente și în legi felurite, iar acum, când căzuse în mâinile Dumnezeului celui viu, toate i se păreau zadarnice. Ca o cochilie goală pe care, dacă o duci la ureche, auzi doar amintirea mării, așa erau toate legile lor. Moarte, fără folos, pierzătoare de oameni.
Pavel
Când a fost botezat creștinește, Saul a primit numele de Pavel, iar vederea trupească i-a revenit și, pentru prima dată în viață, a simțit în inimă pacea. Adâncă, fără cuprins. Tot timpul îl mânase ceva din urmă, mereu urmărise un țel. Fără astâmpăr, fără preget. Orb fiind, crezuse că așa îi slujește Domnului. Dar acum știa că se înșelase. Cumplit. Acum înțelegea că slujirea Lui nu stă în râvna fără măsură, ci în iubirea lină și smerită. Știa acum, căci gustase din ea. Hristos, cel care i se arătase pe drumul Damascului, îl covârșise cu ea. Iisus, dușmanul lui de ieri, fusese de fapt cel mai delicat apărător al lui. Unul care nu se răzbună, Dumnezeul-om, Mesia cel așteptat... Venit nu să poruncească, ci să sufere și să ispășească în locul lor, al iudeilor tari la inimă. Venise la ei, dar nu cum îl așteptau. Nu venise ca un fulger de lumină, orbitor, gata să supună, ci cum spusese Isaia proorocul, blând, ca ploaia pe lână, gata să asculte. Și acum, ei, războinicii iudei, aveau să se sfărâme sub apăsarea iubirii Lui duioase. Ce se va alege de neamul lui? Îi era greu să-și închipuie. Dar dacă ai lui nu vor vestea nebună a Învierii, va găsi pe alții, dincolo de mare, la capătul celălalt al imperiului. Dar de găsit, va găsi. E limpede.
A lăsat totul pentru ei, pentru viitorii ucenici ai lui Iisus. Anii care au urmat convertirii au fost îmbelșugați. A rodit pentru biserică și pentru iubire. Ca niciodată, acum putea spune că iubește. Văpaia aceea fanatică, adesea plămădită din ura față de necredincioși, se topise acum în lacul liniștit al unei iubiri dumnezeiești. "De-aș grăi în toate limbile oamenilor sau ale îngerilor, dar nu am dragoste, sunt ca o aramă sunătoare, ca un chimval care zdrăngăne...".
Îi rămăsese un singur dor: să moară pentru Hristos. Să dea dovada ultimă a credinței lui în Învierea lui Iisus. Căci fără ea, fără Înviere, credința creștinilor era zadarnică. Or el, Pavel, nu-l cunoscuse pe Iisus decât așa - înviat, strălucitor și frumos, ca un împărat al lumilor de dincolo. Și pentru vederea aceasta, de care se îndulcea în nopțile cu rugăciuni până în zori, pentru ea era gata să moară. Să le dovedească tuturor că viața asta nu e mai nimic. Ca aburul care se ridică în zori de pe mare, ca iarba câmpului care se usucă în fiecare vară.
***
I-a împlinit dorința Nero, împăratul nebun, într-un început de vară, când la Roma cerul se albește de arșiță. Era ziua de 29 iunie a anului 67, aceeași zi în care îl răstigniseră și pe Petru. Pe Pavel nu au putut să-l condamne la așa o moarte rușinoasă. Era cetățean roman. A murit de sabie, și creștinii spun până astăzi că în locul în care capul lui a căzut pe pământ au răsărit trei izvoare. Și până astăzi, mânăstirii ridicate pe acel loc i se spune "Trei Fântâni", ca să le amintească tuturor, până la sfârșitul lumii, că Pavel a crezut mai mult în Iisus cel înviat decât în propria lui viață. Pe care și-a dat-o cu bucurie, până la ultima picătură de sânge.