OLIVIA STEER - "Am înțeles la timp ce înseamnă să trăiești sănătos"

Ines Hristea
Vitrina cu prăjituri

- După ce ne-ai răsfățat, la televizor, cu povești despre doamne romantice, acum îți muți preocu­pă­rile în bucătărie, scriind o carte despre... "Dulciuri de poveste". Care e povestea din spatele acestei noi povești?

- Într-adevăr, există o poveste și în spatele acestei povești, iar ea e veche de vreo trei ani de zile. Pentru că atunci s-a întâmplat să fiu pusă în fața celei mai cumplite forme de șantaj emoțional: a tre­buit să decid - ba chiar să demonstrez - dacă-mi iubesc copilul și, dacă da, cât de mult. Eram într-un supermarket, împre­ună cu David, băiatul meu cel mare, trecusem de ca­se­le de marcat, când am văzut, lățindu-se în fața noas­tră, o imen­să vitrină frigorifică, plină cu dul­ciuri: pră­jituri cu marțipan, tarte, jeleuri colo­rate, fel de fel de bom­boane... toate doldora cu chimi­cale, coloranți și con­ser­vanți. David m-a tras de mână până la acea vitrină și acolo, pof­ticios nevoie mare, și-a lipit năsucul de geam, fer­me­cat de acele minunății. A fost groaznic, fiindcă a trebuit să decid pe moment: îi cumpăr dul­ciu­rile respec­tive, pentru că vrea și mă roagă, sau nu-i cum­păr, pentru că-l iubesc și sunt con­știentă că bu­nă­tățile acelea nu sunt, de fapt, deloc bune pen­tru sănătatea lui? Atunci am în­ceput să-i explic ce conțin produsele acelea, că toate cu­lorile alea fantastice sunt artificiale, că nu există nici un fruct pe pământ din care să poată fi ob­ținute și așa mai departe. La final - am no­roc de un copil deștept - David mi-a spus: "De ară­tat, arată bine, hai să le facem noi și sănătoase!". Ca ata­re, am mers acasă, mi-am su­flecat mâne­cile și m-am pus pe treabă, adică m-am străduit să reproduc prăjiturile din vitrina de coșmar, dar folosind numai ingrediente na­turale. Problema a fost însă că mereu se ridica o comparație ne­dreaptă între deserturile mele și cele "de ma­ga­zin". Mă refer la nivel estetic. Cele "de ma­ga­zin" sunt atât de strălucitoare, au niș­te culori atât de vibrante...! Lupta mi se pă­rea inegală și eram oare­cum dezamăgită. Asta până într-o zi când, citindu-i lui David niște basme populare - îi citesc din Ispi­rescu, din Sla­vici, din Crean­gă, iar lui îi plac foarte mult - am avut o reve­lație, și anume, că toți eroii acelor po­vești, toți Feții Fru­moși, ajung, în periplele lor fan­tastice, să caute și să-și găsească sursa de putere în fruc­te și-n legume proaspete: merele de aur, "salățile" ur­sului etc. Și am mai observat ceva: de fiecare dată când îi citeam lui Da­vid aceste detalii legate de tot felul de mâncărici gus­toase, băiatului meu i se deschi­dea apetitul. Și-atunci mi-am zis: "Asta e! Deci, în lupta cu ororile ace­lea dulci, pot să am câștig de ca­uză dacă îmi îm­pachetez deserturile sănătoase în câte o poveste dul­ce." Copilul înțelege mai bine și mai ușor mesajul tău dacă i-l transmiți printr-o poveste, decât dacă îi repeți în fiecare zi: "Nu e bine, nu e sănătos. Zahărul alb e toxic, făina albă te îmbolnăvește...". Sună prea mult a cicăleală. Iar copiii nu răs­pund deloc la ci­căleală. În orice caz, în felul ăs­ta, încetul cu în­cetul, am adunat aceste re­țete cu povești și m-am gân­dit să le public, pentru ca de ele să benefi­cieze și alți copii. Și nu numai. (râde)

- Cartea pe care ai scris-o îi este dedi­cată La­viniei, sora ta, a cărei tragică po­veste te-a făcut să îți schimbi viața...

- Eu, în familie, am avut două cazuri de cancer: tatăl meu a murit din pricina acestei boli, acum mai bine de șase ani, iar sora mea, acum trei ani. Atunci când Lavinia s-a îm­bolnăvit - ea era mai mare decât mine cu patru ani - am început să căutăm infor­mații, în speranța că vom găsi în zona natu­ristă soluții de întrajutorare a zonei alopate, care părea neputincioasă. Pe vremea aceea, nu aveam păreri categorice în ceea ce pri­vește alo­patia și cu atât mai puțin în ceea ce pri­vește natu­ropatia, despre care nu ști­am mai nimic. Cre­deam și eu, ca mulți alții, că un pătrunjel, de exemplu, nu este nimic altceva decât un leac băbesc. Și când spun "un leac băbesc", mă refer la acel stereotip urban. Nu pri­cepeam sensul exact al fie­cărui cuvând: "leac", ceva care te vindecă, "băbesc", ceva moștenit. Însă, citind și tot citind, am ajuns la concluzia că, de fapt, cancerul e ca norocul: și-l face omul cu mâna lui. Că depinde de noi să nu activăm acele gene pe care poate că le avem în stare latentă, în zes­trea noastră. Din păcate, în ciuda acestor desco­periri ale mele, Lavinia n-a avut în­credere în natu­ro­patie de la început, iar când a vrut să schimbe macazul și să dea o șansă și acestei op­țiuni, a fost prea târziu... Experiența ei a fost șo­cantă pentru noi, pentru familie. Fiindcă toți am trăit, până în ultima ei clipă, cu speran­ța că totuși se va face bine. Cu atât mai mult cu cât avea - și a lăsat în urmă, în grija ma­mei noastre - un băiețel absolut superb, pe Alex... În fi­ne, ideea este că așa am înțeles eu la timp ce în­seam­nă un trai sănătos și am decis că pruncii noștri - băieții mei și Alex - merită să fie înconjurați de rude și de pă­rinți responsabili, care să-i iubească la modul co­rect, adică nu oferindu-le dulciuri și mân­căruri si­nistre din co­merț, ci oferin­du-le o hrană sănă­toasă, vie, care să nu fie preparată ter­mic în nici un fel, pregătită acasă.

Ia bunicii Ana

- La lansarea cărții ai venit îmbrăcată în ie, care a fost sărbătorită recent pe plan internațional. Are și ea o poveste cu parfum de trecut?

- Ia aceasta a așteptat în casa noastră de când mă știu. Mai întâi, în dulapul mamei, apoi în dulapul meu. Nimeni nu o îmbrăca niciodată. Nici măcar pe vre­muri, când eu și Lavinia eram micuțe. Până și noi înțe­legeam că acest gest ar fi fost un sacrilegiu. De ce? Pen­tru că ia aceasta a fost cusută de bunica Ana, bu­nica din partea mamei, într-o iarnă, pe vremea când nu era decât o copilă, avea paisprezece ani. Și nu era o ie ca oricare alta, ci ia cu care Ana avea să participe la prima horă din viața ei și cea mai importantă de peste an: hora de Paști. Tocmai de-asta și ritualul cusutului era foarte special: el se petrecea numai iarna și era învăluit într-un mare mister. Nimeni nu avea voie să vadă lucrăturile până când bluza nu era gata, pentru ca nu cumva vreo altă fată să fure modelul. Fala cea mare era ca ia ta să fie unică! Aceasta era tradiția în satul oltenesc, de lângă Turnu Severin, al bunicii mele... Și aici se iscă o nouă poveste, fiindcă eu sunt, de fapt, un hibrid (râde): mama e olteancă, iar tata era ardelean, din Cluj. Tata a terminat Facultatea de Limbi Străine, ca șef de promoție, în orașul natal. Pe vremea aceea, la finalul cursurilor, ți se dădea o re­par­ti­ție. Lui, ca student eminent, i s-a oferit posi­bili­ta­tea să-și aleagă "destinația", iar el, probabil pen­­tru că era băiatul mamii, a decis să meargă ca profesor la Oradea, pentru că era foarte aproape de casă. Ei, și-acolo întâmplarea a fă­cut ca, în grupa lui de studenți, să fie și o dom­nișoară venită din Oltenia, de care s-a îndră­gostit și astfel, tânărul asistent și tânăra stu­dentă, uniți de o mare iubire, s-au căsătorit și s-au statornicit. Și tot acolo, în Oradea, ulterior am apărut și noi, eu și Lavinia.

- Îmi închipui că istoria iei bunicii Ana, cusută la 14 ani, te-a emoționat atunci când ai îmbrăcat-o pentru prima dată.

- La un moment dat, documentându-mă pentru una dintre poveștile din volumul de re­țete, am găsit într-o carte pe care mi-am cum­părat-o de la Muzeul Țăra­nului Român (o carte des­­pre țesăturile și pânzeturile din satul ro­mâ­nesc), povestea iei din punctul de vedere al sim­bolisticii ei. Așa am aflat că, dintre toate ti­purile de pânzeturi, numai aceea din care sunt al­cătuite iile tradiționale poartă, la tot pasul, sem­nul sfintei cruci: felul în care se întretaie urzeala cu băteala "desenează" acest semn sa­cru. Iar fata care poartă o ie tradițională, din pân­ză din aceasta, țesută la război, e ferită de blesteme, de deochi, de strigări și de orice alte rele. Bluza aceasta din străbuni, literalmente, e ca un scut, ca o pavăză... Așa că închipu­iește-ți că am fost cu atât mai emoționată când am îmbrăcat, pentru prima dată, ia bunicii. O ie veche de 90 de ani!

În căutare de mistere

- De ce îți plac poveștile așa de mult? Le moște­nești din copilărie?

- Inițial, am avut parte de poveștile inventate de mama. Și era chiar talentată! Doar că aplica o tehnică foarte frustrantă, pe modelul Șeherezadei: când ajun­gea aproape de punctul culminant, îmi spunea "Dar continuarea o vei afla mâine seară, pentru că acum tre­buie să facem nani..." Iar eu trebuia să-mi înfrânez impulsul de a insista pe lângă ea, ca să aflu sfârșitul poveștii, trebuia să dovedesc răbdare, pentru că numai așa primeam, în seara următoare, mult așteptatul dez­nodământ. Nu mai spun că uneori, după 24 de ore de stat ca pe ghimpi, mama mă anunța că nu mai știe unde a rămas. Atunci eu săream ca arsă și-i furnizam toate detaliile posibile, uimită că mami a putut să uite povestea. Mai târziu, abia, am început s-o suspectez că, de fapt, mă testa, ca să vadă cât de atentă eram. Apoi, gândește-te că eu am avut norocul să fiu un copil crescut într-o casă de filologi, unde cărțile erau peste tot, unde n-aveai loc de ele, unde, atunci când îți venea un musafir, trebuia, mai întâi, să iei vraful de cărți de pe scaun, ca să ai unde-l așeza pe omul acela... Așa că acolo, în casă, am găsit toate poveștile de care am avut nevoie, ca să-mi hrănesc su­fletul. Mai ales că, pe vremea aia, cel puțin în ceea ce mă privește, singura distracție o repre­zentau căr­țile... Și-mi mai plăceau și poveștile din teatru. Des­co­perisem că puteam să mă strecor înăun­tru, ca o pisicuță, pe la intrarea actorilor. Apoi, urcând câte trei trepte odată, mă ascundeam sus, la balcon, și stă­team neclintită, până se termina reprezen­tația. Nimeni nu știa că sunt acolo. Nici măcar pă­rinții. Ajungeam seara acasă și mama, spe­riată, cu inima-n gât, mă întreba "Unde-ai fost?". Răs­punsul meu - "A, am fost la tea­tru!" - venea cu un firesc atât de inocent, încât nu mai pu­­tea să mă certe. (râde) În rest... La tele­vizor nu aveai la ce să te uiți. La cinema rulau, aproape în ex­clu­sivi­tate, filme coreene și chi­ne­zești. Era mare săr­bă­toare când, la cine­ma­tograful Astoria, aduceau "Pi­sicile aristocrate". O săptămână, cât țineau pelicula acolo, eu și La­vinia mergeam în fiecare zi, ca să ne facem pli­nul!

- Dar Oradea, orașul în care ai crescut, se po­trivea, ca priveliști și atmosferă, cu foamea ta de po­vești?

- Oradea era, la momentul acela, un loc pe ca­re-l știam ca pe propria mea palmă. Asta pentru că mereu mă dedam la incursiuni de descoperire. Părinții mi-au acordat foarte multă libertate, așa că, neîngrădită de restricții, îmi puneam patinele cu rotile în picioare, îmi înde­sam în buzunare câteva nuci și niște mere și o por­neam prin oraș. Un oraș plin de cotloane, de ascun­zători, de in­trări și de ieșiri, de curți cu câte două căi de acces, fiecare pe o altă stradă... În peregrinările me­le, îmi făceam și foarte mulți prieteni. Oriunde mer­geam, cunoșteam pe câte cineva. Așa că, nu o dată, am pri­mit invitații la prânz, de la mămicile acestor prie­teni. Ceea ce o înfuria groaznic pe mama, care, la în­toarcerea acasă, sea­ra, mă întreba: "Ce-ai mâncat toa­tă ziua?" Când eu îi răs­pundeam "Am mâncat la X acasă", mama iz­bucnea: "Așa, ca să mă faci de râs! Să spună lu­mea că n-ai ce mânca!" (râde) Am fost o fetiță des­tul de bă­iețoasă și independentă. Toată ziua aler­gam în căutare de mistere, mă cățăram prin toți copacii din parc... De fapt, cred că asta mi s-a tras de la acea lec­tură care mi-a marcat iremediabil copilăria: "Cireșarii" lui Cons­tantin Chiriță. Aventurile din paginile acelei serii de cărți mă mobilizau în asemenea măsură, încât nici cea mai mare năstrușnicie care se năștea în mintea mea nu mi se părea extremă sau ha­zardată. Mai târziu, am schim­bat registrul și m-am amo­rezat de Jane Aus­ten. O altă serie de lecturi ho­tărâtoare. De fapt, cărțile astea, în special, și poveștile, în general, sunt cele care m-au făcut să fiu așa cum sunt azi, m-au transformat în ceea ce reprezint eu azi...

Tihna din cui

- Mai ai o poveste de spus, o poveste de dragoste: aceea a familiei pe care o alcătuiești împreună cu Andi Moi­sescu (cunoscutul om de televiziune de la Pro TV) și băieții voștri, David și Luca. Care e secre­tul armoniei și fericirii voastre?

- Probabil că dispoziția și predispoziția. Nu ge­netică, fiindcă eu cred că toți putem să fim ceea ce me­rităm să fim, adică buni și nobili sufletește. Doar că undeva, pe parcursul vieții, ne pierdem pe noi, uităm de sufletele noastre. De aceea e important să ai pe cineva alături, care să-ți aducă aminte de sufletul tău, care să pună preț pe sufletul tău, căruia să-i pese de sufletul tău. Așa că, atunci când întâlnești un astfel de om, minunat și darnic, nu ai altă cale decât să fii la fel.

- A fost o predestinare?

- Categoric! Am putea să spunem că în povestea mea și a lui Andi a existat un fir de argint, atât de lung și de trainic, încât a reușit să unească Oradea de București și să ne aducă pe noi doi împreună, așa cum ne era destinul. Pentru că - gândește-te - eu am venit în­coace de la Oradea, dintr-un loc în care îmi aran­jasem deja viața, până în cele mai mici detalii, și-ntr-un mod extrem de convenabil și de confortabil: eram redactor-șef adjunct la săptămânalul "Biho­reanul", aveam un apartament de trei camere, al meu, personal, deși nu împlinisem decât 25 de ani, aveam bani și sta­bilitate, părinții mei erau acolo, la fel și prie­tenii... Și, la un moment dat, am lăsat totul și m-am mutat aici, în București, un spațiu care mi s-a părut extrem de ne­pri­mitor și unde lumea era altfel decât eram noi, cei din Oradea, construiți: oamenii de aici erau foarte grăbiți, alergau încontinuu, erau lipsiți de răbdare și de afec­țiune... În iureșul acesta m-am trezit că nici eu nu-mi mai găseam tihna. Era ca și când tihna mea rămăsese aninată, cumva, în Oradea, iar eu eram aici, în Bucu­rești, complet singură. Lucram, firește, la Pro TV, căci doar acesta fusese "pretextul" mutării, dar, în forul meu interior, nu înțelegeam ce-am căutat de-am venit, de ce mi se întâmpla mie asta, de ce se năpustise peste mine starea asta de degringoladă... Răspunsul la toate aceste întrebări a început să mi se con­tureze cam după o jumătate de an când, într-o zi, la o înregistrare, l-am întâlnit pe Andi. După care, încet-în­cet, nedumerirea a prins să se risipească și am în­țeles, în sfârșit, de ce a trebuit eu să vin din Oradea pâ­nă-n București, de ce și eu eram singură și el era singur atunci când ne-am cu­noscut și, din punctul ăsta, ghe­mul poveștii s-a ros­togolit lin, cuprinzându-i și pe David și Luca...

- Pe ce principii s-a clădit viața voastră împre­ună?

- În noi doi există instinctiv o mare dorință de a face lucrurile armonioase și de a ne dezbăra de tot ce ne împovărează și ne încurcă în marea poveste a familiei. Instinctul este cel care ne spu­ne să nu ne împiedicăm în detalii care nu con­tează, să n-avem discuții inutile, să nu dez­batem ceea ce e evident, să nu ne cramponăm de or­golii... Mie mi-e totuna cine are câștig de cauză într-o discuție dintre noi doi, atâta vreme cât, la finalul ei, ajungem la concluzia că așa e bine pentru noi toți. Să fie bine - acesta e cuvântul de ordine din familia noastră. Nu mai mult, ci mai bine.

O carte care schimbă viața

- Mai există o poveste, tot adevărată, a vieții tale: genul de alimentație pe care l-a preluat și familia. L-au adoptat ușor?

- David avea doi ani și jumătate, iar Luca era abia de patru luni în burtică, când eu am avut marea șansă să citesc "Studiul China", o carte de Colin Campbell, un doctor american, pe care o recomand din tot sufletul. Nu doresc să adopt un ton imperativ, dar aș spune că aceasta este o lectură esențială, dacă vrei să înțelegi cum func­ționează corpul uman, care e alchimia lui internă și de ce cancerul e o opțiune, nu o damnare. În ori­ce caz, acest volum mie mi-a deschis ochii definitiv asupra realității. Așa că, de unde până atunci, datorită lecturilor pentru Lavinia, eram ovo-lacto-vegetariană și mai mâncam și pește din când în când, brusc n-am mai putut să pun în gură nici brânză, nici lapte... De pe o zi pe alta, am devenit vegană. Toată lumea m-a avertizat că nu e bine să fac această trecere atât de abrupt, pentru că-l pot afecta pe copilul cu care eram însărcinată. Și Andi a ridicat problema, dar convingerea mea a fost că pasul pe care îl făcusem nu era greșit și s-a dovedit că am avut dreptate. Din clipa în care am adoptat dieta ve­gană, realmente eu am înflorit. Toate problemele mele - amețeli, dureri de cap, stări de letargie, obo­seală inexplicabilă - au dis­părut ca prin farmec. Iar Luca, veganul lu' mama, a avut la naștere 4 kilo­grame și e perfect sănătos! În ceea ce-l pri­vește pe Andi, el n-a sărit instantaneu în barca mea, iar eu nu l-am presat în nici un fel, pentru că asta trebuie să fie decizia fiecăruia, însă, încetul cu încetul, și probabil văzând și efectele pozitive ale deciziei mele, a "cotit-o" și el.

- Olivia, ai un ten impecabil, riduri zero și un trup ca o trestie mlădioasă. Tot dieta vegană e cauza?

- Din timp în timp, țin diverse cure. Vara, de pildă, îmi place să țin mono-cure de fructe: când e vremea ci­reșelor, mănânc numai cireșe, când e vremea căp­șu­ni­lor, mănânc numai căpșuni. Se întâm­plă lucruri miraculoase atunci când mă­nânci numai fructe, pentru că ele sunt, de fapt, o capsulă de esență de lumină - fructele sunt dulci numai dacă au fost scăldate în soare și-atunci definiția devine limpede. În plus, dulceața lor vine de la un zahăr care e foarte diferit de zahă­rul alb, rafinat. Or, mâncând aceste fructe pâr­guite în soare, omul se încarcă inevitabil cu foar­te multă energie. Apoi, beau multe sucuri verzi, sucuri de legume și fructe atunci stoarse, fac cure pentru detoxifierea ficatului - așa-numitele "liver-flush" -, apelez la șe­dințe de sudorație (n. red. o metodă prin care orga­nismul este stimulat să transpire în scop terapeutic), sesiuni de periaj uscat... Am renunțat de șase ani la cremele cosmetice și le-am înlocuit cu uleiuri vegetale, presate la rece. Și-mi prepar singură o mixtură pentru gomajul feței și al corpului: combin ulei de măsline, presat la rece, cu o linguriță de sare grunjoasă neiodată și o linguriță de spirulină, pudră. După aplicare, pielea rămâne mătăsoasă și extrem de proaspătă. Și, nu în ultimul rând, mă îngrijesc de sentimentele mele. Ura și invidia dau riduri!

- Visele fac parte, și ele, din stilul tău de viață?

- Nu cred că proiecțiile de viitor sunt de natură să te armonizeze și să te echilibreze, pen­tru că începi să clocotești pe interior gândind la cum să procedezi, ce se poate întâmpla etc. E im­por­tant - consider eu - ca omul să se concentreze pe ceea ce fa­ce într-un moment dat, în prezent. Visele sunt bune atât timp cât îți schițezi un plan de bătaie sumar, după care lași viața să curgă. Cramponându-te de niște idei fixe, nu reușești decât să te stresezi suplimentar. În ceea ce mă privește, în această vară, urmează o vacanță în Grecia. Am fost acolo și anul trecut și copiilor le priește grozav: s-au întors în țară cu câte 4-5 centimetri în plus! (râde) Și mai plănuiesc încă o carte cu rețete, însă nu doar de dulciuri. Mai mult de-atât, mi-ar plăcea să fac și o emi­siune on-line de bucătărie raw-vegană. Lumea începe să înțeleagă că raw-veganismul nu e o fiță, nu e doar o modă, și cred că o astfel de emisiune le-ar fi de mare folos multora.