VIOREL MĂRGINEAN - "Natura a fost biblioteca mea"

Valentin Iacob
Călătorie într-un tablou

De câte ori pri­­vesc ta­blo­­urile ma­es­tru­lui Vio­rel Măr­gi­nean, pline cum sunt de păsări și dea­luri văzute de sus, ca de pe aco­perișul lumii, simt că mă cuprinde o stare de libertate nețăr­mu­rită. O libertate pe care o simt la fel de curată ca și pei­­sajele lui, pe jumă­tate pământești, pe ju­mătate sele­nare. Și din care simți cum picură, plini de concretețe, stropi de liniște. Cu pic­to­rul e la fel. Când intri în atelierul său din Pangrati, ți se pare că ai pășit pe o poar­tă secretă a lumii, o poartă care te du­ce într-un eden natural fabulos, prin care maestrul te conduce cu eleganță și cu un zâmbet fin pe obraz. Re­gatul lui. O invitație răcoroasă la um­bra arborilor vie­ții, a flu­turilor uriași și a păsărilor de foc. Priveliști mi­nunate, bune de îmbătat privirea și de răsfățat sufletul.

"Casa singuratică a copilăriei mele era pe malul apei"

- D-le Viorel Mărginean, dumneavoastră aveți o forță deosebită de a evoca magia naturii. Prin foarte multe dintre tablourile dvs. zboară păsări stranii, care plutesc peste delte și dealuri, cresc arbori cu o vegetație uriașă și zboară fluturi nemaivăzuți. De ce ați simțit nevoia să pictați aceste ode închinate na­turii?

- În viața unui artist, ceea ce contează mai întâi sunt acumulările și descoperirile. Și cea mai impor­tantă este copilăria. Vedeți, eu nu m-am născut nici la oraș și nici la țară. Eu m-am născut într-o libertate totală, înconjurat doar de natură, într-o casă izolată de lume, situată între doi versanți cu pășuni în trepte, așa cum le vezi pe dealurile din Transilvania și mai ales pe Târnave. Casa singuratică a copilăriei mele era pe malul apei, chiar la poalele dealurilor, și avea în spate aceste podișuri făcute demult, de mâna omului. Asta era casa ocolului silvic, clădită din timpul austriecilor. O casă cu ziduri groase, pridvor lat, camere înalte și două pivnițe boltite, și care avea un coș așa de mare, că intrai pe el în picioare. Acolo mă înconjurau toate animalele și păsările gospodăriei din curte, și puișorii ăia mici, vă dați seama ce era acolo primăvara, că aveam curci, aveam toate soiurile de galițe care clo­ceau. Toate astea pentru mine erau viață pe pâine. Și mă urcam pe dealuri până în vârf. Mergeam prin pă­dure, pe care o știam de-a fir a păr. Erau, de pildă, niște râpe pe Coasta Morii, în care își făceau cuib prigoriile. Și știam că atunci când cântă ele, vine ploaia. Învă­țasem, de altfel, comportamentul tuturor animalelor. La 10 ani, aveam o colivie mare, pe care un pădurar i-a făcut-o cadou tatălui meu, și dacă mă duceam prin pădure și găseam pui de ciocănitoare, că erau șase-șapte într-un cuib, pregătiți să zboare, luam și eu câțiva și-i adu­ceam acasă. Dar mai mult de câteva zile nu mi-i lăsau ai mei să stea în colivie, veneam de la joacă și nu-i mai găseam. "S-a deschis ușa coliviei și-au plecat puișorii tăi" - îmi spunea tata. Dar prin­deam greieri. Mă du­ceam și adu­nam, îi hrăneam. Și mai aveam și un co­șuleț cu ouă de tot soiul de păsări. Că le știam pe toate după cum cântă și ști­am și cum își fac cuiburile. Nu stricam cuiburi. Luam și eu câ­teva ouă, de drag, chiar dacă nu era prea frumos. Îmi mai aduc aminte o aven­tură de-a mea, de copil. De multe ori, serile, mergeam să le dau de mân­care câinilor, pe care îi aveam legați în marginea pă­durii. Între pădure și lanul de porumb era o fâneață, și acolo legam câte un câine ca să latre. Că dacă nu era legat și nu-i făceam o colibă acolo, pleca. Și mă duc eu odată la fâneața aia singur, fără frații mai mari. Și merg eu paralel cu lanul pe un drum de căruță, ajung pe pă­șune, dau de mâncare la câini, după care îmi zic: ce să mai mă duc să ocolesc, o iau prin porumb, ies prin la­nul de cartofi și ajung acasă mai repede. Zis și făcut. Și când intru în porumbiște, numai ce aud așa niște zgo­mote urâte, niște pufăituri și trosnituri. Erau porci mis­treți în lanul de porumb!... Câinii erau legați pe acolo degeaba, că mistreții nu tre­cu­seră pe lângă ei. Dar dacă dai nas în nas cu un porc mistreț, odată te ia călare, că se spe­rie el de tine. Și mi s-a zburlit părul pe cap. Am luat-o la o fugă, că abia atingeam câte-un fir de po­rumb, și-n lanul de cartofi tot la câteva cui­buri atin­geam pă­mântul, așa eram de ușor. După atâtea aler­gă­turi și aventuri de zi cu zi, seara cădeam răpus. Uneori mă trezeau să mă spele ca să mă culc la loc. Eram lemn. Nu mai puteam.

- Ce alte amintiri puternice mai aveți din copi­lărie?

- Nu pot să uit câinii copilăriei mele. Noi aveam câini ciobănești foarte buni și nu se apropia nimeni de curtea noas­tră. Aveam 150 de oi într-un ocol, nu știu câte vaci, cai și tot soiul de animale, ca pe Arca lui Noe, așa că trebuia să avem câini buni. Odată, era aproape de Cră­ciun, tata tocmai cânta cu liota de copii să-i învețe colinde. Și într-o pauză de cântare, numai ce aude pe cineva stri­gându-l pe nume. Era un om din­tr-o co­mună nu departe de a noastră. Și lasă tata cântatul, se duce afară și ce vede? O­mul tocmai trecuse pe la poar­­ta noas­tră călare și simțin­du-l, au ieșit câinii: unul păzea calul, iar altul pă­zea omul. Da'-l trăsese jos și de pe cal! Nu l-a mușcat, numai l-a tras jos de pe cal și nu i-a mai dat voie să treacă de poartă. Și deși mersese tata acolo, câinii abia au acceptat să părăsească locul: i-a dus de acolo cu mo­meală, și abia s-au îndurat să plece. L-a luat tata pe săracul de om, tremura tot. Cum mișca, cum mârâiau câinii la el. Tata i-a dat omului un pahar de vin fiert, i-a băgat calul în grajd și omul a dormit la noi. De abia dimi­nea­ța a putut să plece, când câinii erau legați. Câini harnici ca ăștia doi n-am mai avut ni­cio­dată. Altă dată, aveam unul gri, tot cio­bănesc. Și țin minte că joia era zi de târg la Blaj, cum era în fiecare săptămână, și dru­mul trecea și pe la noi, că oamenii nu aveau pe unde să meargă, cel mai apro­piat oraș era la 25 de kilo­metri. Și tre­ceau care și căruțe. Câinele nostru n-a fost legat și a lătrat la unii. Și cum lumea știe că dacă te-apleci să iei o piatră, câinele fuge, așa au făcut. Numai că în clipa în care omul s-a aplecat după bolovan, câinele era în spa­tele lui, călare pe el. L-a prins de haină și l-a zgâlțâit, abia i-a dat drumul. Așa sunt toți câinii cio­bănești, fideli și curajoși. Cu ultimul pe care l-am avut, s-a în­tâmplat că noi părăsisem casa cea singu­ratică dintre dealuri și ne-am mutat în sat. Și am luat și câinele cu noi, dar a plecat. N-a vrut să stea deloc în sat, se în­vă­țase cu dealurile. Și mai era și în vârstă. Nu auzea bine, avea colții tociți, dar tot n-a vrut să stea în comună. S-a dus să stea singur la pădure. Și noi îi trimiteam mâncare sau îi duceam noi. Și dulăul acela credincios a stat acolo sus până a murit. Vezi, la oraș nu poți să vezi, să cunoști așa ceva. N-ai cum. Dacă ar fi să-ți povestesc eu tot ce-am văzut pe locurile alea, prin pădure și în pășune, ne-ar trebui timp - a con­tinuat maestrul Măr­gi­nean, în "tăcerea de în­ceput de leat" a ate­lierului său. Uite, îmi mai amintesc cum în pădurea de peste drum de casa noastră, mai pe margine, erau niște stejari bătrâni și mari, cu câteva ramuri uscate. Și acolo, de câțiva ani, an de an, veneau ber­zele. Se adunau pe cioa­tele astea. Nu și-au făcut cuib, nu știu de ce, dar se-adunau acolo. Și băteau cu ciocul într-un ritm alert, cu totul aparte. Într-o zi, a venit o barză care s-a așezat pe o claie mare de fân, sus. Pățise ea ceva, că nu avea o aripă foarte bună. Dar noi, copiii, am vă­zut-o și ne-am bucurat. Până la urmă, a zburat de pe cla­ia de fân. Mama tocmai dădea la grămada de pă­sări boabe de porumb. Și s-a dus și ea printre găini și a mâncat boabe. Eu mă bucuram că barza stă cu găinile și cu noi. Și că nu mai pleacă.

O amintire de iarnă, într-un București fierbinte

- Când ați început să desenați, ați pornit la drum cu toată cohorta aceasta de imagini și de trăiri din anii copilăriei?

- Am desenat de când am fost preșcolar. Dar ima­ginile care m-au atras mai întâi au fost cele din cărțile de școală ale fraților mai mari. Eram mezinul familiei, al zecelea dintre frați, așa că aveam pe mână toate cărțile lor. Și îmi plăceau cele de istorie și de geo­gra­fie. Astea aveau cele mai multe ima­gini. Le răs­fo­iam și mă apu­cam să imit hărțile, din care oricum nu înțelegeam nimic, că aveam doar câțiva ani. Făceam așa, o linie întor­to­cheată, și ziceam că aia-i harta Ro­mâniei. Și mă duceam la tata să-i arăt ce hartă am făcut eu. Abia mai târziu, natura a fost biblioteca mea. Na­tura pe care am observat-o. Când eram mic nu dese­nam în natură, că nu știam, dar când m-am dus la școală și veneam acasă numai sâmbăta și duminica - aceia au fost pentru mine ani foarte interesanți. Atunci am cunoscut eu natura, am observat răsăritul, apusul. Țin minte, și n-o să uit niciodată, că la Copșa Mică ardea o sondă de gaz. A ars mult timp până au stins-o. Și eu stăteam seara în prid­vor și așteptam. Se lumina cerul și se ridicau lu­mini pe verticală. Dar mă atrăgeau și anumite aspecte mai neobișnuite ale naturii. Toam­na, mai ales, și poate primăvara și iarna, câteodată, erau hățișuri din astea în apropiere de marginea pădurii și era o groapă acolo, căreia îi ziceam La Berc, plină de curpeni. Nu puteai să intri acolo. Și în locul acela am auzit o haită de lupi care urlau. Cred că aveau nuntă. Dar să vedeți ce în­seamnă să crești acolo. Țin minte un om care sta destul de departe de noi și care a venit, că avea o treabă cu tata. Treceai o vălicică și dincolo de vălicica aia erau trei-patru case, unde stătea și omul ăsta. Lui îi lipsea o mână, că era invalid de răz­boi. Dar umbla cu o bâtă. Și, ca să ajungă acasă, tre­bu­ia să treacă la 3-400 de metri de groapa plină de lupi, care se auzeau urlând. Dar bărbatul acela tot n-a vrut să rămână la noi. Spunea că nu-i e teamă. S-a dus sin­gur pe drum cu toiagul lui și n-am auzit să pățească ceva.

- Ați trăit o copilărie care te împinge de la sine spre artă...

- Am să vă răspund povestindu-vă încă o întâm­plare. Pe atunci eram deja artist cu o reputație con­so­lidată și mai eram și vicepreședinte al UAP. Și în calitatea asta, am tot umblat prin țară. Odată m-am dus la Vaslui, să fac o galerie de artă acolo, și-a trebuit să plec în zori. Era cinci și jumătate-șase dimineața și, deo­­dată, am văzut un lan de porumb enorm și o femeie singură care săpa în lanul acela. Lângă ea era un copil mic, care ședea pe un pled. Ședea acolo și se juca cu ceva, iar în partea dreaptă, la orizont, răsărea soarele. Soarele ca o tobă mare și roșie, care părea că va înghiți tot orizontul. Femeia aia era îmbrăcată în negru și pră­șea la porumb, iar copilul se juca și se uita la soarele acela mirific. Și mi-am zis atunci: din copilul ăsta va ieși un pictor sau un poet. Pentru că la ora aia, în Bucu­rești, de unde veneam noi, copiii dormeau.

- Din dumneavoastră chiar a ieșit un pictor! Dar cum ați evo­luat, care a fost drumul dvs. de la co­pilul sălbatic și liber, la ma­gi­cia­nul culorilor de azi?

- Așa, la pădure, cum am cres­cut eu toată copilăria mea, tot mi-am dorit și am visat să fac un liceu de artă. Pentru că știam că drumul meu de artist înseamnă stu­diu enorm. Și tocmai ter­mi­na­sem șapte clase, că așa era pe atunci, când s-a făcut reforma învățămân­tului și așteptam să apară o școală de artă. Auzisem că este liceu de artă la Iași, n-am auzit că este la București. Și eu așteptam acuma. Apoi, ne-am dus câțiva copii din Cenade, comuna mea, și am dat admi­te­re la Cluj, la Liceul de artă. Și de abia cu o lună ju­ma­te înainte de Crăciun am aflat că doar doi reușise­răm la examenul ăla din vară: eu la pictură și o fată la vi­oa­ră. Și până la urmă, profesorul meu m-a împru­mu­tat seara cu bani, ca să pot pleca a doua zi la Cluj. Mer­geam prima dată cu trenul, dar eram în stare să merg, de bucurie, pe jos.

- Începea drumul dum­­neavoastră în artă.

- Asta așteptam eu, as­ta-mi dorisem de copil. Și ui­te-așa am făcut Liceul de artă și, vorba directorului: mi-am dat arama pe față, am arătat că sunt bun. Și tot directorul m-a sfătuit să vin la facultate în București. As­ta, pentru că și el ab­sol­vi­se, la rândul lui, în Bucu­rești. Și îmi amintesc că imediat după ce am ter­mi­nat faculta­tea, erau expo­zi­țiile acelea municipale și re­pu­blicane foar­te puter­ni­ce, și eu am vrut să particip la una. Între timp, avu­se­sem bursa Stork, și fă­cu­sem rost și de atelier într-o prăvălie de pe Nerva Tra­ian. Acolo am pic­tat, într-o vară foarte fier­binte, "Iarnă la Cenade". Am dat-o la ex­po­­ziție și-a fost re­marcată. Ast­fel a început as­cen­siunea mea. Cu o amintire de iarnă a co­pi­lă­riei mele, pic­­ta­tă într-un Bucu­rești fier­bin­te.

- Aproape toate imaginile copilăriei se regăsesc în pic­tu­ra dvs.; de la dealuri și păsări, până la arbori și fluturii aceia regali. Dar ați pictat și Delta, deși n-a fost parte a copilăriei dvs. De ce?

- N-am putut să rezist fru­mu­seții ei imperiale! Chiar da­că n-am copilărit în Deltă, dea­lurile undui­toare ale Transil­va­niei și Târnava Mare în care m-am scăldat m-au pregătit să o pictez. Și față de ce s-a făcut până la mine, mai mult niște acuarele mici, cred că am reușit să fiu, prin picturile mele, mai aproape de inima Deltei, cu su­pra­fețele ei mari și lucioase și cu pelicanii ei care zburau pes­te mine, mai-mai să mă atingă cu aripile.

"Cu cât înaintează în vârstă, pictorul lucrează mai bine"

- Deși aveți o operă îm­pli­nită, veniți zi de zi la atelier, de ce?

- Eu vin zilnic la atelier și lucrez, stau zi lumină aici, de di­mineață de la 9:30-10:00, până seara la 7. Vin pentru că am teme care de mulți ani se învârt în mintea mea și pe care trebuie să le pun pe pânză. Și este bine să nu faci între­ruperi, că dacă întrerupi, o iei mai din urmă de unde-ai lăsat-o. Iar eu dacă n-am o so­luție pentru lu­crarea care e pe șevalet, în­cep alta sau am altele începute, în diferite faze. Și îmi place să am la în­de­mână mai multe pân­ze, nu să caut atunci. Când mi-a venit ideea și mi-e clară, trebuie să am pânza și culorile pre­gătite.

- Vă admir în mod deosebit aceas­tă for­ță ar­tistică, această vitalitate ce pare ine­­puizabilă și în creștere, în ciuda vârstei.

- Istoria artei a do­­vedit că un plas­ti­cian, cu cât îna­in­tea­ză în vârstă, lu­crează mai bine. Dacă am com­para muzica și pictura, în muzică poți fi genial de la patru-cinci ani. Pe când în pictură, la patru ani poți să pari cel mult interesant. Dar talentul se vede abia când înain­tezi în vârstă și acu­mulezi experiență. Cu cât înaintezi în vârstă, cali­tatea operei tale este mai bună. Cu vârsta, pute­rea de ex­primare nu slă­bește. Abia atunci calită­țile și acu­mu­lările se văd mai bine. M-am gândit ade­sea cum ar fi arătat ope­ra lui Andreescu dacă el nu murea la 32 de ani, ci la 70, la 80 de ani, la 90 de ani. Iar Lu­chian, care a murit și el tânăr, dacă ar fi trăit mai mult, care ar fi fost operele lui? Că iată, în cazul lui Tizian, este clar că operele făcute la vârstă înaintată sunt colo­sale. Dacă lucrurile se des­fășoară firesc, nu tre­buie să-ți faci nici un fel de probleme de vârstă. Dacă mâna nu-ți tre­mură, dacă mintea ți-e lucidă, dacă totul func­ționează nor­mal, atunci lucrurile merg ex­traordinar. Și ești din ce în ce mai bogat, mai com­plex. Ne mai uităm în oglin­dă și ne mai potrivim mustața sau barba pe-acolo, dar dacă nu ne-am uita în oglindă... eu nu m-aș vedea. N-am nici un fel de problemă că am 60, 70 sau 80 de ani. Nu știu cum arăt, că nu mă preo­cu­pă acest lucru. Eu mă gândesc numai la ce am de făcut mâine și săptă­mâna viitoare, și luna viitoare. Zilele astea în­chid o ex­poziție și mă gândesc la cea care va urma, la Muzeul Brukenthal din Sibiu. Numai să-mi dea spațiul care îmi trebuie. Am mai avut odată acolo o expoziție și aș vrea să fac din nou, pentru că acolo este zona mea, zona copilăriei mele.

- Mai există zone nefolosite din spațiul copilă­riei?

- Spațiul copilăriei mă atrage ca un magnet, pentru că despre el știu o mulțime de lucruri, dar și pentru că aș mai putea afla foarte multe. Niciodată nu poți vedea tot. Se întâmplă ca atunci când culegi o vie. Dacă după aia te vei mai plim­ba prin ea, mereu ai să mai gă­sești câte un stru­gu­re as­cuns du­pă o frun­ză, pe care îna­inte nu l-ai văzut. Așa e bi­ne, să te duci într-un loc de multe ori, dacă vrei să-l pictezi. O stradă, de pil­dă. Într-o zi cu soare, ara­tă într-un fel, și depinde ce soare e și acela, dar dacă te duci în­tr-o zi când este um­bră, vei ve­dea o cu to­tul altă stradă. La fel, da­că-i di­mi­neață ori amurg ori ploa­ie to­ren­țială. Așa cum poți să stai cu ci­neva împreună o viață, și să nu vă plictisiți niciodată. Să descoperiți îm­preună în­con­­tinuu ce­va nou: idei di­fe­rite sau păreri ase­mănă­toa­re. Toa­te aceste potri­viri și di­fe­rențe in­fi­ni­te­zimale și com­plexe fac - îm­preună - frumusețea for­midabilă a artei și a vieții.