O bătălie grea

Toma Roman
Anunțul președintelui Traian Băsescu privind de­clan­șarea unui nou referendum asupra limitării la 300 a numărului de aleși într-un Parlament unicameral a zgâlțâit - iarăși - clasa politică și media românească. Pre­mierul Victor Ponta l-a calificat drept un "moft", cerând să fie lăsat "să lucreze".

Partenerul său la șefia USL, șeful Co­misiei pentru revizuirea Constituției, liberalul Crin Antonescu, a fost ceva mai brutal, declarând că ignoră total propunerea prezidențială. Opoziția, reprezentată de PDL, s-a declarat - cu jumătate de gură - de acord cu ea. Mediile au avut reacțiile cele mai nuanțate și mai ample. O parte a lor a văzut în "ieșirea" prezidențială o nouă încercare a lui Traian Băsescu de a-și marca locul în Istorie prin blocarea, până la capătul misiunii sale, a încercărilor de subordonare a Sta­tului față de o oligarhie ce a impus "sistemul ticăloșit". Altă parte a speculat-o drept o ma­nevră politică vizând destră­marea alianței la putere, USL-ul, care domină scena politică românească, părând de neoprit în capturarea completă a instituțiilor statului, pu­tând astfel să-și impună arbitrariul în toate actele de guver­nare viitoare. Președintele a făcut, e drept, o distincție clară între premier (a cărui administrație "nu se vede așa de rău" de la Cotroceni) și liderul Senatului, C. Antonescu, președintele PNL-ului, care acceptă - prin Constituția propusă - să fie plasat "pe post de paiață", ca viitor șef de stat, doar din aspirația bolnăvicioasă de a fi - chiar formal - în frunte.
D-l Băsescu poate fi, desigur, suspectat de cele mai per­nicioase intenții. Temperamentul său, concretizat și în asu­marea rolului de președinte-jucător, l-a împins la nenu­mă­rate implicări în jocul politic românesc, în cei aproape nouă ani petrecuți la Cotroceni. Atacurile continue ale dușmanilor săi, inclusiv cele două "suspendări", au făcut din el "ina­mi­cul public nr. 1", chiar dacă multe din ini­țiativele sale erau co­recte, iar "împrejurările" (criza eco­nomică și efectele sale) vitrege. De aproape nouă ani, lo­zinca pe care a agitat-o majoritatea absolută a membrilor clasei politice a fost "Jos Băsescu!". Cei mai expuși repre­zentanți ai ei (dar și cei mai corupți prin uriașele averi acu­mulate ilicit), S. O. Vântu, D. Voiculescu și alții, au înte­meiat mijloacele mediatice cele mai insidioase pe care le-au cunoscut românii, vreodată, fă­când din denigrarea continuă a președintelui scopul lor ab­solut. Evident, ne putem întreba ce vor face mercenarii unui post ca Antena 3 după ce d-l Băsescu își va încheia și ulti­mul mandat. Deocamdată, chiar dacă USL-ul este la guver­na­re, el este încă președinte și, în consecință, poate fi învi­nuit de toate relele. Cel mai mare este, desigur, funcționarea indepen­dentă a Justiției, care-și permite să-l vexeze, de exem­plu, pe D. Voiculescu, obligându-l la cele mai penibile ma­nevre pentru a obține supunerea ei reînnoită față de po­litic. În ce privește propunerea unui nou referendum pe tema unicameralului și a restrângerii numărului de parlamentari, ea este absolut legitimă și se bazează pe argumente im­ba­tabile. Primul, și - aparent - cel mai important, este că po­porul a validat în proporție covârșitoare, la referendumul din 2009, această perspectivă asupra unui corp legislativ redus numeric, mai eficient prin evitarea paralelismelor și a re­petării inutile a actelor de validare legislativă. Un Par­la­ment unicameral, cu 300 de membri, ar însemna o serioasă reducere a cheltuielilor bugetare (parlamentarii fiind tentați să-și acorde nenumărate privilegii care să-i deo­sebească de... votanții de rând) și o selecție mult mai responsabilă a candidaților propuși de partide pentru a le reprezenta în forul legislativ. Se știe că mulți dintre cei aproape 600 de parlamentari actuali sunt indivizi fără nici o cultură politică, având chiar probleme cu Legea sau interese proprii de sa­tisfăcut. Accesul lor în Parlament nu s-a datorat vreunor com­petențe publice probate, ci "contri­buțiilor" la fondurile de campanie, relațiilor subterane și clientelismelor locale ce trebuiau răsplătite. Nu e de mi­rare că, având o asemenea "calitate umană", Parlamentul României lucrează cum lucrează, iar imaginea țării - terfelită și de alte acte ale unor cetățeni ai săi - este atât de întunecată în cancelariile euro­pene și ale lumii. Cu o masă de manevră parlamentară, alcătuită din corupți, incom­pe­tenți, clienți politici, România nu va putea avea niciodată acel corp de legi transparente și clare, ce fac posibilă predictibilitatea de care cetățeanul cinstit are nevoie.
Președintele Băsescu a urmărit, cu certitudine, mai mult decât obligarea politicienilor puterii să respecte o de­cizie populară (cea din 2009), luată cu un vot depășind cu mult 50%. Comisia de revizuire a Constituției, condusă de C. Antonescu, a propus o Lege fundamentală stufoasă, confuză - deci interpretabilă -, un corp de legi ce dă posibi­li­tatea perpetuării la putere a actualei clase politice și a confiscării de către reprezentanții ei parlamentari a Justiției, Parla­men­tul subordonându-și toate puterile în stat. Specialiștii în drept, Comisia de la Veneția și liderii UE au criticat în zadar proiectul. Propunând noul refe­ren­dum, d-l Băsescu îi face atât de vizibile intențiile ascunse, încât liderii USL vor tre­bui să se gândească de două ori înainte de a-l supune votului popular. Propunerea pre­ședintelui țării - legitimă și datorită votului direct prin care a fost obligat ca moderator între puterile statului - poate adânci fisura existentă deja între componentele USL-ului, liberalii simțind cel mai mult rolul subaltern oferit lor în administrație, doar pentru a susține dorința aprigă a șefului lor de a se caza, pentru Istorie, la Cotroceni. Inițiativa - real istorică de această dată - a d-lui Băsescu obligă PNL-ul să opteze deschis pentru stânga (în coaliție cu PSD-ul) sau dreapta, aflată acum în reconstrucție.