Festivalul marilor iubiri: TIFF

Ciprian Rus
Ajuns la ediția cu numărul 12, "Festivalul Internațional de Film Transilvania" (TIFF) e cel mai cunoscut brand cultural al Clujului contemporan și cel mai important atu al orașului în lupta pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. Vreme de 10 zile, TIFF fascinează publicul și invitații prin atmosfera sa unică, potențând la maximum facilitățile turistice, culturale și de divertisment ale istoricului oraș transilvănean.

Vacanță de film

În 2001, când festivalul internațional de film de la Cluj a început să prindă formă, ideea a fost primită cu nesfârșită indulgență în Ardeal și cu savantă suficiență în Capitală. Mai fuseseră încercări de festivaluri inter­naționale și pe la București, dar mai toate eșuaseră, din lipsă de bani, pe de o parte, și din lipsă de profe­siona­lism, pe de alta. Dar TIFF-ul clujean respira alt aer, încă de la primele ediții. Filme bine alese, după un con­cept original, o deschidere deosebită pentru public, cursuri practice susținute de mari personalități ale ci­ne­­matografiei mondiale, apoi o întreagă serie de eve­nimente speciale, programe educative, concerte sau proiecții în aer liber, la Cluj și în împrejurimi, în Piața Unirii, la Casa TIFF, în Cheile Turzii sau la castelul de la Bonțida. Festivalul a crescut mereu, susținând și acompaniind, deloc întâm­plător, ascensiunea "noului val" al cinematografiei ro­mânești. A devenit, astfel, cu mult înainte de a împlini 10 ani, în 2011, un eveni­ment obligatoriu pentru ori­care cinefil care se respectă din România, și nu numai. Un exemplu: Dani e desig­ner în departamentul de creație al unei importante agenții de comunicare din București, e cinefil pasio­nat și a desco­perit Festiva­lul Internațional de Film Tran­silvania (TIFF) acum 9 ani, pe când iubita sa de atunci, care stu­dia la Cluj, i-a făcut cadou un abona­ment la festival. După nu­mai o singură ediție, cele 10 zile de TIFF s-au trans­format, an după an, în peri­oada fi­xă, ce nu poate fi nego­cia­tă, a concediului lui Dani. "Cum se anunță pro­gra­mul de anul următor, cum îmi completez cererea de concediu. Sunt primul, în fiecare an, șeful știe deja că poate să-și ia gândul de la mine în prima săptă­mână de iunie", se amuză Dani. Ca Dani sunt sute de tineri care iau drumul festi­va­lului. Formează o comu­ni­tate cu totul și cu totul spe­cială, pentru care TIFF-ul de la Cluj e cel mai frumos loc de conce­diu imaginat vreodată. Sunt 10 zile de slalom nebun după filme, printre nenumăratele locuri de proiecție pregătite de organizatori, 10 după-amieze cu discuții lungi, despre peliculele recent văzute, la cafenelele de pe Eroilor, din Piața Muzeului sau de la Cinema Re­publica, apoi seri cu nelipsitele concerte de la Casa TIFF sau de la Continental și, obligatoriu, 10 nopți de petreceri TIFF, prilej să stai la un vin bun cu Nae Caranfil, Cristi Puiu sau Gyuri Pascu, să le dansezi pe superbele actrițe ale tinerei generații ori să legi prie­tenii sau - de ce nu? - povești de iubire, cu scenariu de Oscar, și regizori chi­lieni, argentinieni sau danezi... O atmosferă unică, pe care o remarcă orice nou venit, de la studentul de anul II care-și neglijează sesiunea ca să fie, în premieră, voluntar TIFF, până la cineaștii străini consacrați: săli frenetice, public curios să-i descoasă de cele mai inti­me detalii pe autorii fil­melor la sfârșitul proiecțiilor, piețe pline la vizionările în aer liber, la care întreg Clujul respiră, parcă, TIFF, în acord cu sloganul orga­nizatorilor... Și, peste toate, TIFF în­seam­nă mult, foar­te mult, entuziasm.

Ingredientul de bază - entuziasmul

De fapt, entuziasmul a fost unul dintre ingredien­tele de bază ale succesului ediției 2013. După tăierile drastice ale bugetelor culturale guvernamentale și sub­fi­nanțarea festivalului de către Centrul Național al Ci­ne­­matografiei (pe fondul eternului război dintre diver­sele grupuscule din cinema-ul românesc), TIFF s-a confruntat anul acesta, pentru prima oară, cu spec­trul cri­zei. A fost un test important pentru echipa TIFF, care a rămas unită, în ciuda reducerilor salariale, astfel că TIFF 2013 s-a ridicat la înălțimea edițiilor de vârf din ultimii ani. A entuziasmat încă de la deschidere, cu savuroasa comedie "Amanții pasageri" a lui Pedro Almodovar, programată, dezinhibat, în cel mai pur stil TIFF, în plin centrul Clujului, apoi cu filmul mut "Blancanieves", de Pablo Berger , proiectat la castelul de la Bonțida, cu acompaniament live. Atmosfera ener­­gică a festivalului a fost întreținută, ulterior, de concertele susținute de Grupul Iza (trupa lui Popicu, prietenii noștri din Maramureș), de ucrainenii de la DakhaBrakha și de originalul trio The Tiger Lillies. Rând pe rând, proiecție după proiecție, recomandările au început să treacă de la cinefil la cinefil. "Ai văzut «Mult zgomot pentru ni­mic»? E cea mai nouă re­inter­pretare modernă a lui Shake­speare, nu trebuie să o ratezi!". "Eu am fost la «Actul de a ucide». Catego­ric e cel mai șocant film de la TIFF-ul de anul ăsta...". "«Nord-Vest» și «Ploaie de vacanță» sigur vor lua ceva premii la secțiunea Com­pe­tiție. Am auzit că și «Co­ra­bia lui Tezeu» trebuie văzut. Ai idee când și unde mai rulează?".
Înainte ca jurații și presa de specialitate să se pronun­țe, în seara de gală, pe scena Teatrului Național, "ediția de criză" a TIFF-ului a scos la iveală câte­va pelicule de excepție, care definesc cel mai bine pasiunea pentru cinema și încăpățânarea de a o scoate la capăt, indife­rent de greutăți sau de lipsa de re­surse. Un astfel de "film de criză" este "Expe­rimentul Bu­cu­rești" al regi­zorului britanic, stabilit în România, Tom Wil­son. E­nergic, emoționant și abso­lut surprinzător, filmul a fost primit cu minute întregi de ropote de aplauze de pu­blicul din sala arhiplină a Cinematografului Arta. Un film cu buget zero, cu actori amatori și cu un mesaj preg­nant, care dă de gândit so­cietății românești, ce s-a do­vedit a fi marea revelație a ediției 2013, chiar dacă nu a primit niciun premiu în cele din urmă. Cu multă curio­zitate a fost primit de că­tre publicul TIFF și docu­mentarul "Aici... adică acolo", al tinerei regizoare Laura Căpă­țână Juller. O abordare de mare sensi­bi­litate a unui subiect dureros al României zilelor noas­tre: familiile în care copiii ajung să fie crescuți de bu­nici, pentru că părinții mun­­­cesc în străinătate. Ro­dul a 4 ani de muncă asi­duă, în inti­mi­tatea unei familii din Si­ghe­tu Mar­ma­­ției, din nou pe buget zero, filmul Laurei Căpă­țână Juller a fost dis­tins cu pre­miul Zilelor Fil­mului Româ­nesc, la cate­goria lung­­me­traj. "Singura șan­să a unui regizor care de­butează în cinema­togra­fia românească este să facă o trăsnaie sufi­cient de trăs­nită pe banii lui sau, în ori­ce caz, pe bani foarte pu­țini, și să creeze un boom care să fie o surpriză tota­lă la box office sau un film care să funcționeze bine în festivaluri", de­cla­ra direc­torul TIFF, Tudor Giurgiu, anticipând, în­tr-un fel, la început de festival, desti­nul filmelor semnate de Laura Juller și Tom Wilson.

Premianții TIFF 2013

Ultimul mare succes internațional al cinemato­grafiei românești, filmul "Poziția copilului" (Ursul de Aur la Berlin) al lui Călin Netzer, a fost unul dintre reperele ediției 2013. Programată inițial pentru o proiecție în aer liber, în Piața Uni­rii, pelicula a făcut sala plină la Casa de Cultură a Studenților, un­de a fost mutată din pricina vre­mii, ca­pri­ci­oasă pe întreaga du­rată a eve­ni­mentului. Interesul pu­blicu­lui clu­jean a fost cu atât mai mare cu cât protagonista fil­mu­lui, marea actriță Luminița Gheorghiu, a fost imagi­nea din acest an a festiva­lului de la Cluj. Pe lângă Almo­dovar și Net­zer, alți mari regizori, precum Ji?í Men­­zel, Stephen Frears, Oli­vier Assayas, Eyal Si­van și Cristi Puiu, au avut filme în cadrul festi­va­lului.
Într-o companie selectă - pe covorul roșu au trecut actrițele Franziska Petri, Ioana Flora, Ioa­na Blaj, Crina Semciuc, regi­zorii Nae Caranfil, Cristi Puiu, György Pálfi, producătoarele Lyn­da Myles, Ada Solomon, Anca Puiu, Oana Giurgiu, Frederic Bo­­yer ș.a. Vede­tele Galei finale au fost actrița Lu­minița Gheorghiu și renumitul regizor ceh Ji?í Menzel, premiat pentru în­treaga carieră.
Publicul a ovaționat minute în șir apariția Luminiței Gheorghiu, distinsă cu Premiul de Excelență. "M-au copleșit aplauzele voastre, m-a copleșit acest premiu. Exce­lență? Asta înseamnă că de mâine eu nu mai pot să greșesc, ceea ce este imposibil. De aceea, aș vrea să-l împart cu toți cei cu care am lucrat", a declarat actrița.
Cei peste 800 de invitați și spec­tatori prezenți la Teatrul Național din Cluj au aplaudat premierea cu "Trofeul Transilvania", în valoare de 15.000 de euro, a tânărului regizor debutant Anand Gandhi, care a im­presionat juriul cu filmul "Corabia lui Tezeu" (India). "Salutăm apariția unui nou talent major în cinemato­grafia mon­dială", a transmis juriul Compe­tiției. "Co­rabia lui Tezeu" și-a adju­decat și un al doilea premiu, pentru "Cea mai bună imagine", cameramanul Pankaj Kumar fiind apreciat pentru "fluiditatea imaginii".
Alături de Ji?í Menzel, compozitorul Adrian Enes­cu a primit și el un premiu pentru întreaga carieră. Pre­miul pen­tru "Cea mai bună regie" i-a fost acordat unui alt debutant, ja­ponezul Rikiya Imaizumi ("Cea­sul rău, pisica neagră"), iar "Pre­­miul pentru Cea mai bună in­terpretare" i-a revenit acto­ru­lui danez non-profesionist Gus­tav Dyekjœr Giese ("Nord-Vest").
În secțiunea dedicată filme­lor românești, cap de afiș a fost docu­mentarul "Aici... adi­că aco­lo", în regia Laurei Că­pă­­țână Juller, care și-a adjudecat "Premiul Zilelor Fil­mului Ro­mâ­nesc pentru categoria Lung­me­­traj".

*

E 12, noaptea de după fina­lul Galei, și Clujul întreg e înțe­sat de lume. Se beau ultimele cocktail-uri, sunt ultimele dis­cu­ții, ultimele șoap­­te. De dimi­neață, pleacă prime­­le avioane spre Occident, la amiază e pri­mul In­tercity spre București. Ultimele zile sunt întotdeauna cele mai frumoase la TIFF, iar nostalgia lor se întinde luni bune, până când, într-o zi, un comunicat primit pe e-mail îți confirmă data de începere a următorului TIFF. Atunci, chiar atunci, te oprești din lucru, scoți o coală albă și îți completezi cererea de concediu pentru anul viitor. Fix 10 zile, cât durează festivalul. Șeful ți-o semnează zâmbind. Știe că ești îndră­gostit pe viață de TIFF.

Fotografiile sunt preluate de pe site-ul oficial al festivalului, www.tiff.ro