Aurelia Lăpușan - "Dobrogea nu a reușit nici azi să egaleze strălucirea pe care a avut-o în perioada interbelică"

Dia Radu
A profesat mai bine de trei decenii jurnalis­mul și a condus trustul de presă constăn­țean "Cuget Liber".

Publicistă și proza­toare, și-a pus pasiunea pentru documentare în slujba unor lucrări monografice dedicate celor mai impor­tante localități din Dobrogea. O muncă scrupuloasă, ce trece de obicei neobservată, pe care a salvat-o de la anonimat prin talentul extraordinar de povestitoare. Cele 11 cărți, rodul anilor petrecuți alături de soțul său în biblioteci și arhive, sunt nu doar lucrări cu o uria­șă valoare documentară, ci și lecturi savuroase, ce restituie azi orașelor trecutul lor aureolat de povești.

- Destinul istoric al Dobrogei pare unul cu totul special. În doar șapte decenii, cât s-a scurs de la Răz­boiul de Independență până la începutul peri­oa­dei comuniste, a reușit performanța extraor­di­na­ră de a se sincroniza economic și cultural cu restul țării. O evoluție fulgerătoare, aproape de necrezut pentru o zonă atât de stearpă și lipsită de o civilizație tradițio­nală.

- Dobrogea a înflorit repede, pentru că a atras spiritele curajoase și dor­nice să construiască ceva. E o zonă excepțională, care te obligă să trăiești în condiții excepționale. Cei care s-au așezat aici, când Dobrogea a revenit Ro­mâ­niei, după 1878, i-au semănat, au fost oameni puternici, misionari mâ­nați de patriotism și de do­rința de unire, națio­na­liști, nicidecum indivizi goniți de societate la peri­feria ei. Prin meseriile pe care le-au practicat, de preot, învățător, jurnalist, și-au adus contribuția la românizarea acestui loc, dorindu-și să-l facă la fel de înfloritor ca toată România vremii. Să ne gândim doar la cazul primarului Mihai Coiciu, care și-a lăsat cea mai mare parte a averii, prin testament, Ateneului Ro­mân. Sau la năstrușnicul avocat Ioan Movilă, care și-a vândut dintr-un foc toată averea de la Brăila, ca să cum­pere pământ și să construiască o stațiune în jurul lacului Techirghiol. Mihail Kogălniceanu, care a cre­zut enorm în mitul acesta al Dobrogei, revenite acasă, s-a împrumutat ca un nebun și a cumpărat trei case la malul mării, doar ca să-i încurajeze și pe alții s-o facă. El a adus prima batoză și primele soiuri de grâu care să se aclimatizeze aici. A fost, în felul lui, un aventu­rier, până la urmă a trebuit să vândă la licitație casele, ca să-și plătească datoriile.

- Astăzi, Dobrogea ar putea fi considerată un model de conviețuire multietnică. Strânge laolaltă români, turci, tătari, bulgari, nemți, armeni și greci. Cum vă explicați că nu a înregistrat niciodată scan­daluri între etnii?

- Oamenii au venit aici liberi, cei mai mulți de bună voie. N-a fost niciunul opresorul celuilalt. Și-au căutat, pur și simplu, bune vecinătăți, fără să încerce să se impună, ci mai degrabă împrumutând unul de la altul din obiceiuri, respectându-se și sărindu-și în aju­tor. De aceea, poți vedea aici nuntă turcească, în care mireasa e îmbrăcată după tipicul românesc, sau obi­ceiuri de bairam în casele românești. De ce n-am mân­ca și noi berbec sau baclavale, dacă tot sunt bune și ne plac? Ani în șir, fiul muftiului mergea cu colinda, fiind­că avea prieteni români. Nu conta pentru el că respecta o tradiție creștină. În Dobrogea, lucrurile au fost tot timpul mai simple, n-a zis nimeni "ăsta e al meu, du-te mai încolo", ci "stăm amândoi aici, hai să ne împărțim pământul".

- Un pământ sterp și uscat, care de-a lungul tim­pului i-a fascinat pe mulți, prin frumusețea lui. De unde vine stranietatea asta a Dobrogei?

- Când m-a cunoscut soțul meu, care e ardelean, mi-a zis: "Tu ai un miros aparte, o sălbăticie pe care ți-o transmite marea". Poate că, într-adevăr, briza și marea lasă asupra oamenilor și locului o patină spe­cială. Un ceva misterios, care de-a lungul timpului a tot atras. Nicolae Iorga era, de pildă, capabil să plece cu trenul până la Mangalia, doar ca să stea o oră la malul apei, să-și încarce bateriile și să se întoarcă, în aceeași zi, în București. Pictorul Ion Țuculescu nu se mai despărțea de lacul Techirghiol. L-a pictat anotim­puri în șir, iar tablourile lui sunt învăluite de umbre și lumină ca nicăieri altun­de­va. Ca abia acum să se des­copere că sunt acolo niște energii stranii, care tulbură apa. Se mai spune că în zona Mangaliei a lovit cândva un meteorit, care și-ar fi lăsat amprenta energetică. Există și o peș­teră, La Movile, unică prin formele de viață întreținu­te în lipsa oxigenului. Do­brogea e un ținut extrem de arid, dar cu uriașe can­tități de apă dedesubt, un adevărat ocean blocat de plăci calcaroase. Iată câte lucruri misterioase într-un singur ținut! Din păcate, oamenii de știință abia au început să le studieze.

- Ați imortalizat ținutul Dobrogei în peste zece vo­lume, făcând dintr-un gen arid, cum e monografia, niște bijuterii documentare, care se citesc ca niște cărți de literatură. Ce v-a împins să le scrieți?

- Sunt de profesie jurna­list, însă, fiindcă bunicul meu fusese deținut politic, timp de patru ani de zile, în anii '70, am fost detașată la Biblioteca Județeană. Mi s-a făcut un ser­viciu enorm, fiindcă am avut ocazia să studiez fondul docu­mentar de la "secret". Anii aceia mi-au lăsat un gust pen­tru documentare care s-a îm­păcat bine cu experiența mea de jurnalist preocupat întot­dea­una de păstrarea tradiției. Ca ziarist, am luptat mereu să pun la adăpost acest patrimoniu, care se tot împuținea­ză, cu fiecare an, să salvez de la uitare trecutul. Istoria Dobrogei este istoria oamenilor și a poveștilor lor de viață. Iar misiunea monografistului e să le surprindă, într-o formă cât mai frumoasă, pentru a recrea atmo­sfera unei comunități. Oamenii nu se pot înfrupta din faptul istoric, dacă e sec și lipsit de poveste. De aceea am și scris cărțile mele așa cum le-am scris, într-un stil mai degrabă jurnalistic, în care datele istorice sunt îm­brăcate în haina multor detalii mici și savuroase, aflate din presa vremii sau de la bătrânii locului. În docu­men­tarea lor, meritul îi aparține soțului meu, care are un fler extraordinar de a scotoci prin arhive. Le-am și ilustrat cu foarte multe fotografii de epocă, adunate de-a lungul vremii, cu care am ajuns și la Londra, în­tr-o expoziție documentară despre imaginea femeii în Dobrogea. A fost foarte bine primită.

- Ani de zile ați fost în contact direct cu realitățile zonei. Ca jurnalist, cum priviți evoluția Dobrogei de azi?

- Din păcate, e într-un declin vizibil, iar asta se datorează în primul rând celor care au condus țara în ultimele decenii. N-a ținut de culoarea politică, ci de neglijența unor administratori care nu au iubit acest spațiu, pentru că nu i-au aparținut, și nu s-au apropiat de oameni cu sufletul, ci numai după interesele lor financiare. Dobrogea nu a reușit nici azi să egaleze stră­lucirea pe care a avut-o în perioada interbelică, singura perioadă din istoria ei în care a crescut natural, absolut neforțat. Se simțeau pe atunci o frenezie a con­strucției, o dorință de a face ceva pentru spațiul ăsta, care azi s-au pierdut.

- V-am găsit la Universitatea Ovidius din Con­stan­ța, unde sunteți con­fe­rențiar. Mai practicați și jur­nalismul?

- Am renunțat acum șase ani la direcția ziaru­lui "Cu­get Liber", pentru a preda jurna­lismul. De când am ve­nit, am orga­nizat Biroul de Presă, iar acum conduc Di­recția Edi­torială de Carte Uni­­versitară și Relații Pu­bli­ce, mai exact, asigur ma­na­gementul biblio­te­cii, tipo­grafiei și al biroului de rela­ții publice. E foarte mult de făcut, dar am avut ambiția ca la final de carieră să las un nucleu care să se păs­tre­ze. Mă refer la fon­dul de patrimoniu al bibliotecii și la mica colecție de do­cumente care constituie istoricul celei mai vechi uni­­versități din Dobrogea, a cărei monografie am scris-o recent. După ce termin rându­ia­la lor, aș vrea să mă retrag la scris. Am prea mult material care așteaptă să fie valorificat. Am adunat în acești ani o bază de date și iconografie pe care nu cred că o are nici Bi­blio­teca Județeană. Vreau să termin monografiile pe care le am în lucru și apoi să le pun pe toate cap la cap, în­tr-o mare Carte a Dobrogei, cu care simt că mi-aș în­cheia datoria față de locul în care m-am născut.