Istoria lui Andronic și a Athanasiei sau despre nebunia și înțelepciunea iubirii

Cristian Curte
Meșterea orice din aur sau argint.

Îi plă­cea să închipuiască animale de tot felul și flori cum nu mai văzuse nimeni. Dar, mai ales, îi era drag să meșteșugească chi­puri de sfinți, pe ra­clele pentru moaște. Așa ajunsese să prin­dă drag de ei. Și îi erau ca niște casnici. Ca Athanasia sau ca cei doi copii ai săi. Vorbea cu sfinții încă de dimineața, atunci când intra în atelier să ațâțe focul. Le spu­nea tot ceea ce avea pe inimă - gân­duri mai grele sau mai ușoare, tristeți, bucurii... Avusese în viață de toate. Și din unele și din celelalte. Dar parcă acum, când se uita la firi­celul acesta de argint pe care trebuia să-l încolăcească pentru a închipui un vrej, acum, în liniștea asta a serii, rămânea o sin­gură bucurie. Ea! Parcă așa fusese din­totdeauna. El și ea.
O văzuse într-o zi la târg, pe când se du­cea să caute pietre scumpe pentru inelul unui patrician. Înaltă, zveltă, sfioasă. Avea un păr lung și negru și doi ochi de căr­bune. Era și ea fiică de meșter aurar, unul priceput și vestit. S-a îndrăgostit pe nesim­țite, dar n-a iubit-o așa cum iubea de obi­cei. Nimic din obișnuita furtună care-i rupea bucăți din suflet nu a anunțat noua dragoste. Așa cum nu i se mai întâmplase niciodată, s-a îndrăgostit lin. Cum vine pri­măvara. Fără să bagi de seamă. O descoperi abia după ce nu mai vezi peticele de zăpadă și după ce vântul, care adie seara dinspre muntele Silpius, vine încărcat de miresme. Și mai straniu era că ea, deși îi intrase în suflet încetișor, nu mai dădea semne că va să plece. Dar nu pentru că era cea mai frumoasă fată din toată An­tiohia, ci pentru felul ei de a trece printre lucruri. Pentru zâmbet, pentru delicatețe, pentru grația cu care le răs­pundea tuturor la salut. Parcă nu era dintre pământeni. Parcă Domnul, atunci când îi plămădise sufletul, închisese în el și un colț de cer. Și cerul acela din ea îi stârnea un dor răscolitor și, în același timp, liniștit. Ceva ce nu mai simțise la nicio femeie, niciodată. Dar Athanasia nu era orice femeie. Nu degeaba îi dăduseră părinții un nume ce însemna "Fără de moarte". Pentru că purta în ea o nemurire.
Ea îl zărise, dar înțelesese târziu. La început nici nu a știut cine e bărbatul acela puternic și blând care o urmărea cu privirea prin târg. După șorțul de piele, ars pe alocuri, s-a gândit că e meșter aurar. Ca și tatăl său. I-a zâmbit, fără să știe de ce. Apoi a ajuns acasă și și-a în­trebat surorile, care i-au spus că e vestit și dorit de mul­te fete din Antiohia. Dar ea nu simțea nimic. Poate doar o ușoară părere de rău la gândul că el se va fi în­dră­gostit deja, iar ea nu putea să-i răspundă pe măsură.
Apoi l-a întâlnit din nou și au vorbit. Nu de dragos­te și nici de viață. Au vorbit de Dumnezeu. Și atunci i-a trecut prin minte că el este cel hărăzit, bărbatul lângă care avea să-și petreacă tinerețea, căruia avea să-i dă­ruiască prunci, pe care-l va vedea încărunțind și a cărui mână o va strânge, poate, în pragul morții. Și când s-a gândit la asta, parcă s-a și văzut suferind lângă el, sor­bindu-i ultimele cuvinte, amestecându-se în aerul pe care el avea să-l tragă cu ultima suflare. Și, fapt greu de înțeles, s-a bucurat. S-a bucurat pentru că înlăuntru i s-a întins întreaga veșnicie în care aveau să fie doar ei doi. Ei doi și lumina Lui. Și iubirea pe care a întreză­rit-o i-a împrospătat inima și rugăciunile, într-un chip nemaiștiut până atunci. De aceea, în dimineața în care el a prins-o de mână, a știut că nu-i va mai da drumul. Niciodată. Așa că i-a strâns palma aspră cu degetele ei subțiri și albe, până când a simțit sudoarea caldă abu­rin­du-i pielea. Andronic va fi omul ei. Era, deja, omul ei.
A cerut-o de soție, părinții ei au fost de acord, și s-au căsătorit. Fără pețit, fără jocurile dragostei, ca și cum ar fi fost împreună de când lumea. De bună seamă că Domnul îi știuse dinainte de a se fi întâlnit. Și le mij­locise dragostea și cununia.

Sufletele Athanasiei

Era multă liniște între ei doi. Tăceri, mai multe decât vorbe. Și multe îmbrățișări. Calde, vii. O căuta des prin casă cu privirea. Sau cu gândul. Și ea îi răs­pundea de fiecare dată. Nu se certaseră niciodată. Nici nu aveau pentru ce. De mici crescuseră în credință, iar de când se întâlniseră, dragostea lor de Dumnezeu cres­cuse. Athanasia se ruga des și stăruitor. Când îngenun­chea, părea că nu-i mai trece prin minte să se ridice. Domnul era pentru ea nu doar un sfetnic sau un părinte ocrotitor, ci Inima inimii ei. Lăuntrul mai apropiat de ea decât propriul sine.
După ce termina lucrul, venea și Andronic, lăsându-i pe ucenici să deretice în urmă. Și atunci, când zarva ca­sei și a orașului se potoleau și când doar foalele din ate­­lier continuau să respire ca un balaur uriaș, atunci su­fle­tele lor păreau că se ating în rugăciune. Asta era viața lor. Nu micile griji și nici chiar bucuriile care vin odată cu ele. Nu. Ei vâsleau în ape pe care locuitorii mân­drei cetăți siriene nu le bănuiau decât în rarele cli­pe în care se rugau cu adevărat. Dar pentru Andronic și Athana­sia, alipirea de Dumnezeu era continuă. Fireas­că.
Nu câștigau foarte mult, dar din primele clipe petre­cute împreună se hotărâseră să aibă grijă de săraci. Așa se face că la sfârșitul fiecărei zile, Andronic împărțea toți banii în trei părți egale: una o dăruia săracilor, o alta bisericii, iar o a treia o păstra pentru familie. Și, fapt minunat, poate că tocmai de aceea Domnul le sporea me­reu avutul. Cu cât dăruiau, parcă se înmulțea. Și cu el, și dorința lor de a se dărui.
Copiii au venit firesc. Ca mugurii care cresc dintr-o tul­pină încă verde. Întâi Ioan și apoi Maria. Athanasia s-a lipit de ei cu totul. Îi lua cu ea pre­tutindeni. La biserică sau la piață, când mergea să-și vadă părinții sau atunci când îngri­jea de bătrânii bolnavi și să­raci ai Antiohiei. Mare parte din iubirea ce fremăta în ea se scursese deja în trupurile ce­lor doi micuți. De la nașterea lor nu mai trăise pentru ea. Sufletul i se împărțise în două - jumătate trăia acum în Ioan, iar cealaltă în Maria. Zâmbetele lor erau și ale ei, bucuriile lor o făceau fericită pentru întreaga zi, iar plânsetul îl simțea până în rărunchi. Pentru ea, Athanasia nu păstrase nimic. Rămăsese doar o cochilie goală, un loc care aștepta revărsarea harului.

Sfredelul lui Dumnezeu

"Durerea e sfredelul lui Dumnezeu. Sfredelul lui Dumnezeu... El se folosește de ea ca să ne străpungă platoșa grea a sufletului, ca să ajungă la inima noastră pentru a o trezi, pentru a ne deștepta iubirea sau pentru a o înflăcăra mai mult". Cuvintele rostite de diaconul Ioan, cel pe care creștinii din Antiohia îl porecliseră Gură de Aur, pentru predicile sale de foc, îi răsunau și acum în minte lui Andronic. Sfredelul acesta îi stră­punsese și lui viața și schimbase în ea totul.
În ziua aceea venise mai devreme de la atelier. Nu știa de ce, dar rugăciunea nu se lega ca de obicei, iar vre­jurile de plante din argint, care altădată se încolă­ceau cuminți pe mica nicovală, se rupeau acum încăpă­țâ­nate. O presimțire grea îi atârna de inimă. Așa că s-a în­chinat și a plecat, lăsându-i pe ucenici să lucreze fără el.
Casa era goală. Înăuntru nu se auzea ca de obicei chi­cotitul copiilor și nici vocea blândă a Athanasiei. I-a strigat. Nu i-au răspuns. I-a găsit pe amândoi în pat, ar­zând de febră și îngăimând vorbe fără șir, iar Atha­nasia era doar o umbră suptă de spaimă. Nu se treziseră de dimineață. Îi aflase bolind și de atunci nu reușea să-i trezească. Pe fața lui Andronic se întinse o umbră nea­gră. Știa de ce sufereau. O boală care secerase mulți co­pii în Antiohia. Năpraznică. Iute. Fără leac. Scăpa­rea? Avea să vină doar de Sus. Dacă va veni... A alergat la biserica Sfântului Mucenic Iulian. Zidită în afara zidurilor cetății, adăpostea mormintele părinților săi. Nu a îndrăznit să ceară vindecarea copiilor. Știa că sufletul unui creștin se vădește în încercări și că tocmai acum trebuia să aibă tăria să se lase în voia Domnului. Cu totul. Așa s-a rugat. Ceasuri în șir L-a implorat să-i așeze viața așa cum știa El mai bine. El i-o scosese pe Athanasia în cale, El i-i dăruise pe Maria și Ioan și tot El, în înțelepciunea Lui, va să-i aștearnă drum nou.
Când Andronic s-a întors acasă, i-a aflat morți. Pe amândoi. Răspunsul la rugăciuni fusese cumplit, dar tre­buia să aibă tăria să treacă peste toate acestea. Să nu se rupă de Domnul. S-a prăbușit în fața icoanei Mântui­torului - "Domnul a dat, Domnul a luat, pre­cum a voit Domnul așa a făcut, fie numele Domnului binecuvântat în veci". Pentru Athanasia, moartea co­piilor a fost mult mai grea. De netrecut. Nu mai vorbea cu nimeni, nu mai mânca, nu se mai ruga. Durerea îi împietrise inima. Murmura mereu - "Să mor și eu ca fiii mei".
I-au înmormântat pe amândoi la biserica Sfântului Mucenic Iulian, alături de bunicii lor. Cu patriarh și episcopi, îmbrăcați în haine albe ca de îngeri, cu coruri de psalți și nori de tămâie. Venise toată cetatea înlem­nită de moartea cea năpraznică. În astfel de momente, oamenii se strâng chirciți în jurul durerii. Doar că pen­tru Athanasia orice împreună-pătimire era în van. După slujbă s-a prăbușit în biserică pe lespedea rece a mor­mântului, șoptind că vrea să moară. Să moară și... atât. Andronic era prea departe de inima ei și prea puternic. Cum putea fi atât de nepăsător, când Maria și Ioan, lumina lor, plecaseră din lumea aceasta?
Rămăsese singură. Trăise doisprezece ani prin su­fle­tele copiilor ei și, odată plecate în cealaltă lume, via­ța ei se mutase și ea cu totul dincolo. Acolo avea un viitor. Aici, nimic. Doar o durere fără margini și o ini­mă goală.

Învierea

A venit la ea aprig, dar cu o mânie sfântă. Un bărbat tânăr și nespus de frumos, îmbrăcat în veșmântul călu­gă­resc. "Femeie, de ce nu-ți lași copiii să se odihneas­că? De ce le întuneci bucuria pe care o au acum în ce­ruri, de a primi lumina dumnezeiască?".
Athanasia îl auzea ca prin vis, dar, fapt ciudat, cuvintele lui îi răsunau parcă din inimă. Gândul acesta a cutremurat-o. Nu gândise până atunci că durerea ei le poate tulbura copiilor tihna cerească. Și nici nu-i mai vorbise cineva ca acest om. S-a întors să-i răspundă, dar plecase. A alergat la portarul bisericii să-l întrebe cine fusese, dar acesta a privit-o ca pe o smintită, ară­tân­du-i porțile încuiate. De la înmormântare, nu mai lăsase pe nimeni înăuntru. Pentru Athanasia a fost ca o revelație. A înțeles că monahul fusese un oaspete ce­resc. Poate chiar Sfântul Mucenic Iulian, ocrotitorul. Și acum, când se uita la icoana lui, vedea o mare ase­mănare cu chipul străinului. Și în suflet i-a încolțit o nădejde. Va trăi. Dar nu aici, nu în cetatea aceasta în care vedea chipul copiilor în orice colț. Altundeva, de­parte, în alt chip. Să intre într-o mânăstire din deșert, și acolo, prin rugăciune stăruitoare, să-L afle din nou pe Domnul. Pe Domnul pe care-L pierduse în clipa în care copiii ei muriseră. Da, monahie pentru toată viața. Așa va putea trăi. Altcum, nu.
Andronic a încuviințat. A primit să se despartă de trupul soției sale pentru a-i salva sufletul. A acceptat să nu o mai vadă niciodată, doar pentru a o regăsi pe celălalt mal al vieții, în lumea de dincolo. Au mers la Ierusalim să se închine și apoi au plecat în Egipt, patria monahilor. Acolo s-au sfătuit cu un mare părinte, cu­vio­sul Daniil, care le-a scris maicilor de la Tebaida o scrisoare, rugându-le să o primească pe Athanasia în mânăstirea lor. Pe Andronic, înțeleptul bătrân l-a oprit lângă el. I-a dat chilie singuratică să se deprindă cu liniștea și cu rugăciunea. Așa au trecut doisprezece ani. Pe mormintele copiilor din Antiohia a crescut iarba, iar în sufletul Athanasiei s-a așezat, desăvârșită, liniștea. Își regăsise inima pierdută la moartea lor.

Monahul cel spân

De ani de zile nu mai plouase. Și acum, când stropii mari cădeau lovindu-i fața, amestecându-i-se cu lacri­mile, acum își aducea aminte de clipele în care-l reîn­tâl­nise. Era o zi albă și fierbinte, iar el se adăpostise la umbra unui copac. Trecuseră doisprezece ani de când ea plecase în mânăstirea maicilor din Tebaida, iar An­dro­nic rămăsese cu bătrânul Daniil. Doisprezece ani în care amintirea fostului ei soț crescuse din nou, pârjolin­du-i sufletul. Era vindecată, gata să se îndrăgostească de el din nou, dar jurase curăție și ascultare și sărăcie, iar calea monahală nu are drum înapoi. Doar înainte, spre împărăția cerurilor.
A știut că e Andronic, de când i-a văzut spatele lat, rezemat de trunchiul copacului. Nu putea să-i vadă fața, dar știa, știa în adâncul inimii că e el. Știa după sângele care-i urcase în obraji, după picioarele care se înmuiaseră, după mâinile care începuseră să tremure. Era el. Andronic. Mai bătrân, mai liniștit și, parcă, mai puternic. El, omul care avusese tăria să o lase să plece în deșert. Și care o urmase pe calea călugăriei. Ar fi putut să o lepede ca o zăludă, să-și ia altă femeie, mai tânără. Era bogat, frumos și iubit de toate femeile din Antiohia. Dar a preferat să rămână la ea.
"Ești Andronic, ucenicul cuviosului Daniil?". Nă­dăjduia din tot sufletul să o recunoască și, în același timp, ar fi vrut să-i rămână străi­nă. Să-și vadă fiecare de calea lui. "Da". Vocea gra­vă și liniștită i-a rupt băierile inimii. Îi ve­nea greu să-și țină lacrimile și-și fră­mânta rasa ca să le dea degetelor ceva de lucru. Altminteri ar fi sărit singure să-l strângă, să-l atingă. Nu o recunoscuse. Carnea ei fusese zbicită de vântul deșertului, părul îi încărunțise, pie­lea era arsă de soare. Pe lângă asta, de câțiva ani, obișnuia să se dea drept bărbat. Plecase din mânăstirea de maici pentru a trăi singură în deșert, într-o peșteră. Dar acest fel de nevoință era hără­zit doar băr­ba­ților. Așa că s-a făcut ca unul dintre ei. Se dădea drept monah. Își rete­zase părul, își schimbase straiele și nu-și mai spunea Athanasia, ci Athanasie. Lui An­dronic i-a spus tot așa - "Eu sunt Atha­nasie, monah din Kellia". Soțul ei nu a bănuit nimic. Andronic plecase în pelerinaj la Ierusalim, iar ea l-a rugat să îi îngăduie să-l înso­țească. Au tăcut mai tot drumul. Ca și atunci când se cunoscuseră în târg, nu aveau ne­voie de multe cuvinte pentru a se înțelege. Când s-au întors în Egipt ar fi trebuit să se despartă. Dar, undeva în adân­cul sufletului, Andronic simțise că monahul spân, tăcut și ciudat cu care călătorise la Ierusalim nu e un om obișnuit. Că poartă în el o taină. Și un har. Și că ar putea fi buni prieteni. Tovarăși de nevoință.

Împreună în deșert

"Părinte Andronic, voiești să stăm amândoi într-o chilie?". Întrebarea îl năucise. Athanasia i-a pus-o chiar când urmau să se despartă. Și nu știa să-i răspun­dă. Ar fi încuviințat, dar ce ar fi zis bătrânul Daniil? Toată viața sa de monah se nevoise de unul singur. Dar cu monahul cel spân s-ar fi încumetat la o împreună-petrecere. Să fie ca frații. Așa că au mers la bătrân spre binecuvântare. Acesta a zâmbit misterios și a încuviin­țat. Atunci Athanasia a știut că avva Daniil o recunos­cuse. Și totuși, părintele duhovnicesc nu o trădase, ba chiar le dăduse binecuvântarea sa. Adică avea încre­dere în ea și în planul ei nebunesc. În ea și în iubirea ei pentru Andronic. Așa au ajuns să fie din nou îm­pre­ună. În aceeași peșteră. Împărțeau mâncarea și rugă­ciu­nea și somnul. Avea, fiecare dintre ei, o lespede pe care se întindea puțin după răsăritul soarelui. Andronic nu bănuia nimic.
Și Doamne, ce bine era că nu știa cine este! Măcar de nu ar recunoaște-o niciodată! Măcar de și-ar putea petrece restul zilelor veghindu-i somnul, vă­zân­du-i spatele acela lat și puternic cum se ridică și coboară în ritmul răsuflării, spatele lângă care se cuibărea pe când erau soț și so­ție, spatele îndărătul căruia se simțea mai în siguranță decât în dosul zidurilor groase ale cetății Antiohiei. Îi era uneori nespus de greu. Să îi vadă mâinile aspre frământând aluatul din care-și coceau puțină pâine, sau împreu­nate în rugăciune, sau să le atingă atunci când îi întindea ulciorul să bea și, totuși, să nu le poată strânge. Să nu-și facă degetele ei subțiri căuș în podul palmei lui, să nu-și rezeme ca­pul pe umărul lui, să nu-l poată strânge în bra­țe atunci când adormea. O atingere și, proba­bil, totul s-ar fi spulberat.
Uneori, atunci când se rugau, i se părea că iubirea aceea mare și albă a Domnului, de la Domnul și pentru Domnul, se scurgea între ei și le împreuna sufletele ca o mare adâncă. Atunci, în liniștea aceea deplină, o liniște cum numai deșertul poate zămisli, o liniște de dinainte de facerea lumii, atunci nu mai știa unde începe el și unde se termină ea. Și în­lăun­tru o năpădea o bucurie vie. O bucurie care nu o mai părăsea zile întregi. În astfel de clipe, nu mai simțea ca pe o povară lipsa atingerii lui. Dimpotrivă. Îi era de ajuns o pri­vire, sau doar vocea lui pentru a se scurge în inima lui Andronic și a rămâne acolo. Doar ei doi și Dumnezeu.
Erau însă și zile ca aceasta. Zile cu ploaie. Ploaie din cer sau doar din inima ei. Zile când se uita la cerul din gura peșterii și plângea înăbușit, îndurerată pe viața care-i răpise și copiii, și soțul. Și acum, când privea stropii mari plesnind pă­mân­tul și ridicând praful deșertului, și-ar fi dorit să se sfârșească totul. Să moară. Și ea, dar și el. Să-și lepede trupurile acestea bicisnice care nu puteau să se îmbrăți­șeze și mâinile care nu se puteau strânge în întunericul cald al nopților de vară. Știa că acea clipă va veni. Și că Dom­nul îi va uni atunci pentru totdeauna și că acea ultimă îmbrățișare, din lumea de dincolo, va fi și prima care nu va avea sfârșit. Știa. Și tocmai de aceea, ca și An­dronic să știe, scrisese pe un pergament vechi câteva cuvinte - "Să știi Andronic că eu am fost soția ta, Athanasia". Atât. Îl dosise apoi într-un loc tainic, în care-și ținea câteva lucrușoare, luate din Antiohia și purtate prin tot deșertul. Între ele era și o păpușă de cârpă a Mariei și un căluț de argint dăruit de Andronic lui Ioan, când împlinise trei anișori.

Somnul

Andronic frâmânta în mână bucata de pergament. Și lacrimile îi curgeau mari și calde și izbăvitoare pe cuvintele ei - "Eu am fost soția ta, Athanasia". O găsise dimineața, când a strigat-o, ca de obicei, să vină să mănânce. Murise noaptea, iar trupul îi era deja rece. Seara îi fusese rău, dar Andronic nu se gândise că atât de rău. Apoi, când au vrut să o îngroape, îi găsise sub creștet pergamentul și lucrușoarele copiilor. Acum, solzii îi căzuseră de pe ochi. Se ura pentru nerozia lui. Trăise ani de zile cu soția sa, în aceeași peșteră, zi de zi, clipă de clipă, și crezuse că are tovarăș de chilie un monah spân și ciudat. Dar în adâncul său bănuise tot timpul ceva. Ochii și glasul erau ale soției sale, dar bă­nuiala era prea nebună și prea ciudată ca să o poată lua în seamă. Ce să caute aici Athanasia, pe care o trimi­sese la leghe depărtare, tocmai în marea lavră a Tebai­dei?!? Și totuși, ea fusese. Travestită în hainele acelea largi și cu numele doar puțin schimbat.
După înmormântare, bunul și bătrânul părinte Da­niil a vrut să-l ia tovarăș de chilie. Era o cinste pe care nu o mai făcuse nimănui. Dar Andronic l-a refuzat. Va rămâne aici, în peșteră, lângă mormântul ei, veghind la căpătâiul celei care-i fusese și so­ție, și tovarăș de nevoință, și cel mai apropiat prieten. A petrecut așa opt zile. În a opta s-a stins și el. Liniștit, înconju­rat de părinții pe care apucase să-i cheme, sub privirea blândă a avvei Daniil.
I-au așezat trupul în peșteră, în aceeași groapă săpată pentru Athanasia. Și, când i-au redeschis sfintei mormântul, o mireasmă ca de trandafiri s-a răspândit din trupul ei nestri­căcios, dând mărturie pentru harul dumne­zeiesc care-o învăluise întreaga viață și care acum i se făcea și cărare spre cer. Iar povestea lor, povestea lui Andronic și a Athanasiei, a zburat călare pe vântul deșertului, poposind în toate peșterile și chiliile Egiptului, și apoi, dusă de corăbii, a ajuns și în Țara Sfântă și în Muntele Athos și de acolo în toată lumea creș­tină. Și rămâne, peste veacuri, cea mai duioasă și mai nebună poveste a iubirii pe care Domnul o poate zămisli între un bărbat și o femeie. O iubire care vine doar de Sus.