- În galeria marilor noștri plasticieni, Ion Grigorescu a făcut mereu figură aparte. Delicat și reținut, cu o credință neclintită în Dumnezeu, pictorul s-a afirmat, peste timp, ca un artist total. După un destin plin de sincope, în special sub regimul comunist, azi, Ion Grigorescu este cel mai galonat artist vizual român. Lucrările sale se găsesc în marile sanctuare ale artei lumii, așa cum sunt Muzeul MoMa din New York sau Tate Gallery din Londra -
Marele mister al icoanelor
- Firul conducător al creației dvs. este credința. Tot ce faceți ca artist, faceți dintr-o mare credință și apropiere de Dumnezeu și de rugăciune. Ați făcut multe icoane frumoase, ați făcut pictură de inspirație religioasă, ați spălat, refăcut și pictat biserici. Sunteți un om foarte liniștit și interiorizat. Trăiți ca un călugăr, cu o mare smerenie. De ce ați ales drumul picturii și nu pe cel al bisericii? De ce nu v-ați făcut preot sau de ce nu v-ați călugărit?
- Preoția și călugăria sunt vocații care vin și din familie. La schitul Topolnița, din Mehedinți, de exemplu, am întâlnit o întreagă familie, cu copii și nepoți, care toți se călugăriseră acolo. În familia mea n-au fost nici preoți, nici călugări. În schimb, bunicul patern era foarte credincios, iar fratele lui a fost ctitor de biserici în Bengești, Gorj. Numele lui stă scris la intrare, pe podea, și sus, în pisanie. Străbunicul, tot așa, e trecut într-o cruce înfiptă în zid.
- Când v-ați descoperit chemarea către credință și rugăciune?
- Apropierea mea, revenirea mea către credință a fost mai recentă, deși, unui copil care e botezat și care a mers în fiecare an, de Paști, la biserică, i se șterge greu credința. Dar revenirea puternică către credință am trăit-o atunci când am început să lucrez pe șantierele bisericești. Din '83 am intrat pe șantiere și, până astăzi, am tot continuat să lucrez. Iar în acei ani de început, '82-'83, când am fost ucenic la pictura bisericească, au fost mai multe întâmplări hotărâtoare pentru viața mea creștină. Deși, pe oricine ați întreba, nu și-ar aduce aminte prea bine clipa în care a devenit cu adevărat credincios, că asta nu se face într-o clipă. Dar eu mi-aduc aminte de o întâmplare de pe când lucram, în'83, la Mânăstirea Antim din București, sub îndrumarea Părintelui Sofian. Pe vremea aceea, în fiecare zi când mă întorceam de la biserică, treceam pe lângă Tribunal. Atunci am văzut pentru prima oară în viața mea copii cu lanțuri!... Coborâți din dube, cu lanțuri. Asta m-a traumatizat extraordinar. Și mai era și o perioadă grea pentru mine. Părăsisem instituțiile laice, după ce fusesem profesor de liceu, iar din Uniunea Artiștilor Plastici tocmai fusesem exclus. Numai biserica mă primise să lucrez și să-mi câștig existența. Așa că ascultam slujbele în timp ce lucram pe schele, iar asta îmi dădea un plus de nădejde. Altă întâmplare. Lucram de data asta la Craiova, într-o biserică de lângă cimitirul Ungureni. Era o lucrare foarte grea, trebuia scos ultimul strat de pictură, ca să apară fresca de dedesubt, și foloseam niște diluanți care miroseau îngrozitor a amoniac și alcool. Și mai eram și nemulțumit. Mergea greu, nu se vedea prea bine ce-o să apară, dacă merită tot efortul. Dar când am ajuns sus, unde e locul Maicii Domnului, și când a apărut pictura cu ea - deodată a început să îmi placă ce vedeam. După vreo două luni lucram cu pasiune, deja. Și mi-am dat seama că a fost o minune. Și cred că a mai fost un moment pe drumul meu spre credință, în 1988. Lucram la Topolnița, în Turnul Severin. Duminica mergeam la slujbă, împreună cu călugării din schit și cu toți sătenii. Și tot ascultând slujbele, am început să-mi fac pe hârtiile mele un fel de ilustrare a scenelor pe care le auzeam în biserică din Evangheliile citite. Am luat niște lemne, le-am preparat și-am început să fac niște ilustrații pe lemn, la Evanghelii. Asta m-a readus la pictură! Că nu mai făceam pictură decât pe perete, la restaurare. Pentru mine nu mai pictam. Și îmi lipsea pictura, că nu poți s-o abandonezi prea mult timp.
Dar faptul că restaurez biserici nu înseamnă că sunt un pictor credincios. Nu e așa! Eu sunt un om normal. Credința întotdeauna e îmbinată cu îndoieli. Pornind chiar cu întrebarea: "Cine e, cum e Dumnezeu?". Am trecut prin studii autodidacte. Am citit autori arabi și multă literatură rabinică. Am comparat. Nu ca să mă deplasez cu credința în altă parte, ci pentru că probabil așa e "omul recent", cum l-a numit H. R. Patapievici. Omul care regândește totul pentru că a fost păcălit de comunism. Dar starea de rugăciune continuă nu se regândește, ea este o cerință continuă. Pentru că ea înlocuiește neliniștea și nesupunerea permanentă. Pe mine, rugăciunea mă ține. Pe toți ar trebui să ne țină. Să trecem zilele fără să ne simțim goi și pustii.
- Pictura se poate transforma în rugăciune? Poate să întruchipeze ardoarea, concentrarea, extazul?
- Nu poate! Pictura, așa cum am învățat-o eu, este cam ca spectacolul actorilor pe scenă: un fel de demonstrație de virtuozitate, elocvență și talent. Care nu sunt potrivite pentru icoane și cu atât mai puțin pentru credință. Da, am auzit multe declarații sforăitoare despre artiști care își pun în centrul activității lor subiectul religios. Dar pictura icoanelor și a frescelor rămâne un mister. Am cunoscut pictori de biserică, dar erau oameni obișnuiți, am văzut filmul Rubliov, al lui Tarkovsky, dar asta nu ajunge ca să înțelegi acest mister... Mitropolitul Anania a scris despre cum și-a închipuit dânsul că erau pictorii din Evul Mediu românesc, din bisericile oltenești, într-o carte cu niște dialoguri între călugări, iconari și Dumnezeu. Dar nici de acolo nu se poate înțelege foarte bine. Pentru că firul s-a rupt demult. Nici Iorga nu a mai întâlnit zugravi adevărați. Meșteșugul ăsta de breaslă s-a oprit la 1860.
- Care e partea frumoasă a acestei munci ostenitoare? Să stai toată ziua cu ochii în sus, răstignit pe schele. Nu e foarte obositor? De ce ați ales meseria aceasta?
- E foarte frumos să muncești, să-ți câștigi pâinea cinstit. Dar să vă povestesc încă o amintire. Este la Curtișoara, lângă Târgu Jiu, un domeniu privat. Acolo sunt culele de la Curtișoara și o biserică. O biserică pictată de țărani, cu ușa mereu deschisă. Biserica este părăsită, e îngrijită, dar nu se mai fac slujbe în ea. Dar frumusețea plutește peste tot acolo. Poate nu frumusețea, e greu de spus ce sentiment e acesta. Biserica e înconjurată de arbori și plante. Totul crește sălbatic acolo, nu mai are nimeni grijă de curtea ei. Doi cai pasc liniștiți lângă ziduri. Simți imediat că acolo este un spațiu în care s-au făcut slujbe și rugăciuni, totul se simte printre coloane, prin naos și pridvor. Văzute de pe acoperiș, așa cum numai un pictor de biserici ca mine are privilegiul, cupolele bisericii par niște cranii gigantice. Și toată arhitectura ei delicată și extraordinară, cu ziduri groase și spații mici și înguste, și cu arcurile, bolțile și stâlpii - îmbrăcate toate în pictură. Nicăieri nu vei mai vedea așa ceva. Totul e învăluit într-o manta de taine sacre, de la mirosul podelei, la bolțile care așteaptă ceva în întunericul de acolo. Afară zumzăie albinele, copacii se apleacă deasupra bisericii îmbrățișând-o, și toate anunță că acolo se întâmplă ceva. Biserica e pictată cu stropi de culoare și poți desluși fiecare icoană cu sensurile ei, și totul începe să aibă miez, înțelegi profunzimea mistică a lucrurilor, o citești. Sunt taine multe în biserica din Curtișoara. Chiar și faptul că în ea nu pot intra mulți oameni. Căci, până la urmă, asta este măsura unui sat mic. Și măsura ta omenească. Acestea sunt câteva dintre bucuriile muncii mele la biserici.
- Spuneați că tot ascultând slujbele în biserică v-ați apucat să pictați sfinți pe bucăți de lemn. În ultima vreme, pictura de icoane a devenit o industrie dominată de kitsch. Nu vă simțiți stingherit?
- Eu nu sunt, cu adevărat, pictor de icoane. Ca să pictezi icoane pe lemn, îți trebuie o autorizație. Nu am autorizație. Nu lucrez la scară industrială. Nu fac asta toată ziua. Am cunoscut oameni care își dedică viața doar icoanelor. Sunt iconari. Eu nu pot să îndrăznesc să fac lucrul ăsta, tocmai pentru că nu am început de copil, nu m-am format pentru așa ceva. Formația mea este de artist occidental, căruia îi plac racursiurile, compozițiile baroce. Mai târziu, după ce am fost împins să mă retrag din viața artistică publică și m-am dus pe șantierele bisericești, acolo am început să pictez, dar n-am spus nimănui și n-am cerut să mi se facă comenzi de icoane. Între alte lucrări, am făcut icoane pe lemn la mânăstirea Stavropoleos. Era în anii '80, când era așa, o mișcare între artiști, de a-și încerca forțele cu subiectele acestea grele. Horia Bernea încerca să picteze în biserici. A pictat poalele icoanelor împărătești de la biserica de la Politehnică, Sf. Grigore Palama. Dar icoane nu a îndrăznit să picteze niciodată!
- Aveți trăiri speciale atunci când scoateți din zugrăveală chipul sfinților sau când pictați icoane?
- Eu nu m-am extins mai mult cu pictura icoanelor și nici nu aș vrea să trec granița asta. Pentru că simt că e o graniță. Când faci icoane zi de zi, ele îți transformă complet viața. Atunci, mintea nu poate să se gândească decât la cum și să reprezinte evenimentele cruciale ale bisericii.
- Când pictați biserici și icoane pe lemn, postiți, ca vechii zugravi?
- Nu. Eu postesc vinerea, miercurea, perioadele de post. Nu altfel decât restul. Normele astea generale sunt cele mai bune. Pentru obținerea acelei concentrări pentru a picta o icoană bună, nu e necesar acest post al mâncării. Vechii iconari nu se lăudau că posteau când pictau. Și nu au scris în fruntea cărților de pictură a icoanelor: "Trebuie să postești, cititorule". Au scris în schimb cum să alegi varul, câlții de cânepă și cum să cauți culoarea pentru chipul sfinților. Nu făceau opere literare cu dedicații.
Copilul din curtea muzeului Storck
- Cu toată fervoarea pentru pictura religioasă, v-ați câștigat celebritatea internațională ca artist plastic, autor de picturi laice. Când a început fascinația dvs. pentru creioanele colorate?
- Eu sunt din București, dintr-o familie care nu făcea artă. Tata era iubitor de natură, iar mama era iubitoare de literatură, de povești, de primit vizite, de mers la Breaza. Tata mergea la pescuit. În fine, o familie obișnuită. Am crescut în inima Bucureștiului, lângă muzeul Storck, pe strada Vasile Alecsandri. Aproape toate casele de pe stradă sunt astăzi în Patrimoniu, monumente istorice. Din cinci frați câți am fost, majoritatea ne-am orientat către artă, muzică și arte plastice, cu studii de Conservator sau de Belle-Arte. Fratele meu, Octav, a învățat întâi să cânte la vioară. Apoi a abandonat-o, a intrat la Facultatea de arte și a devenit cunoscutul Octav Grigorescu - pictor, desenator, profesor la Institutul de Arte Plastice. O mare influență asupra mea a avut faptul că alături de casa noastră era Muzeul Storck. Marea pictoriță, doamna Cuțescu-Storck, trăia, iar fata ei, Lita Botez-Storck, era ceramistă, și toată curtea muzeului arăta extraordinar, ca un muzeu în aer liber, care și acum e o minune. O altă influență a venit de la alt vecin, Prințul Grigore Sturza, Ghighi cum i se spunea, matematician, prieten cu Perpessicius, și care a emigrat demult la Paris. În biblioteca lui am găsit cărți de psihanaliză, l-am descoperit pe Freud. Și am mai fost influențat de un vecin care făcea sport, Paul Pfenings, o familie de sași din Brașov, care organizau concursuri de ping-pong în curtea casei și un fel de probe de atletism pe stradă. Am căpătat o pasiune teribilă pentru sport și am ajuns atlet la Clubul Rapid. Săream cu prăjina, aruncam cu greutatea, cu sulița, în fine. Din revistele de sport, am învățat să fac kinograme; după ele învățam cum se mișcă corpul la săritura în înălțime, la prăjină - iar asta o făceam prin desen. Apoi, în iarna ultimului an de liceu, m-am gândit ce să fac. Toate facultățile erau marxist-leniniste, toate aplicau materialismul și nu prea mă atrăgeau. Mi-ar fi plăcut să fac biologie, psihologie, dar astea erau facultăți unde degeaba intram, pentru că eu intram cu cărțile lui Freud, care nu erau acceptate. Și atunci, m-am gândit că eu știu să desenez. M-am dus la Muzeul Storck, am desenat după statui, am mai luat și de la fratele meu câteva lecții, am aplicat, oarecum, un spirit didactic la examen, și m-am trezit că am intrat. Proba era destul de grea, erau zece pe un loc, dar foarte mulți erau amatori, doar iubitori de artă. Eu nu eram nici talentat, nici altfel. Știam să desenez, doar atât. Abia pe urmă, în facultate, am prins gustul. La sfârșitul facultății, alte dileme. Mi-am zis: de-acum înainte, s-a terminat cu cititul din cărțile altora și învățatul de la alții. Va trebui să fiu eu însumi sau să nu fiu. Și am hotărât că voi picta așa cum văd, cum îmi arată ochiul. Fără teorii, fără nici o complicație de descompunere în elemente. După câțiva ani de lucru, ajunsesem la o formulă despre care glumeam cu colegii: "gata-pictură". Adică, ce văd cu ochiul e gata aranjat, e gata pictat. Și, de multe ori, am zis că nici nu mai merită să pictez, pentru că am aparatul fotografic. Așa am început să fac fotografii. Noua mea pasiune era contrazisă de ceilalți, fotografia era refuzată în sălile de expoziție, fiind considerată gen minor. Până și familia avea impresia că arunc banii pe o pasiune fără roade. Eu am continuat, totuși, încăpățânat cum sunt, după aceea mi-am cumpărat și aparat de filmat și-am început să fac filme. O proiecție pe zid sau pe o pânză e tot o pictură, dar care are în plus o anumită energie și altă expresivitate. Și tot în anii '70, când eu am început să fac filme, am văzut din cataloage că și pe plan internațional apare noțiunea de film experimental.
- Ați avut o intuiție genială. Lucrările dvs. au ajuns la toate marile expoziții internaționale. Vindeți tot, nu aveți acasă nici un tablou.
- Eu nu am lucrări acasă, dar ele există. Le țin undeva într-un pod, la părinții mei. Dacă le-aș avea acasă, m-ar obliga să mă refer la ele, or, nu-mi place să mă repet. În București, se vând la galeria "Andreiana Mihail" sau în străinătate, la galeria "Gregor Podnar", care are două sedii: la Berlin și la Ljublijana. Prețurile sunt destul de mari, de asta merge cam greu. Vreau să vă mai spun că există un interes al criticilor de artă și al istoricilor din Austria pentru arta anilor '70, din care fac și eu parte. Asta pentru că țările socialiste erau aproape închise față de piața mondială a artei deși existau artiști care erau în opoziție față de Putere, care nu puteau să fie contactați și expuși în Occident. De aceea, după 2007, a apărut acest interes, marcat în special de colecția Băncii Erste din Austria care, deodată, a cumpărat de la cei mai buni artiști ai anilor '70 din Serbia, Cehia, Polonia și România.
- Când a început ascensiunea dvs. artistică internațională?
- Ascensiunea mea a început după Revoluție. A început de multe ori și s-a frânt de tot atâtea ori. La începutul anilor '90, fusesem chemat la mai multe expoziții de anvergură. Printre primele, a fost cea din 1992, de la Stedelijk Museum din Amsterdam. Pe urmă, au venit mineriadele și am fost abandonați toți plasticienii români. Lucrurile au luat o turnură bună cam după 2000. Atunci au început artiștii noștri vizuali să fie chemați în străinătate. Iar după intrarea României în UE, lucrurile s-au accelerat bine. Înainte, era o aventură pentru un artist român să fie chemat în Occident. Trebuia să treacă lucrările prin vamă, prin patrimoniu, transportul era un chin. Nemaivorbind ce chinuri erau ca să obții o viză pentru o țară din Occident. Erau niște umilințe oribile, dar pe care le înduram, pentru că era o datorie și față de conaționalii mei, și față de țară, și față de familie. Să ne mișcăm cumva, să existăm.
- Sunteți prea puțin prezent în expoziții în România. Nu vă faceți publicitate. Nu căutați atenția publică. Care mai e satisfacția picturii?
- Creația. Satisfacția creației. Dar asta e o atitudine de bătrânețe. În anii '90 eu am fost mult mai prezent în galerii, aici, în București, sau la Timișoara. Că nu-mi fac publicitate e un lucru, să zic, simplu. Pe de o parte, nu e datoria mea și nici nu e plăcut. Să te lauzi pe sine e un spectacol ignobil. Dar, pentru mine, satisfacția artistică mai mare a fost tot înainte de '89. Chiar dacă atunci cumpărau foarte puțini pictură, noi expuneam doar pentru colegi, pentru a schimba noutăți împreună cu ei. Discutam între noi cu criticii și cu istoricii de artă de atunci, care aveau toți o carură impresionantă. De fapt, și acum e la fel. Sunt foarte puțini amatori de pictură. Dar acuma sunt mai mulți colecționari, e adevărat. Și oameni care au aflat, pentru că scrieți dvs., la Formula AS sau în alte reviste, oamenii citesc, rețin un nume și merg la expoziție. La fel se întâmplă și în Occident. Dar eu, publicitate - site, pe internet, de pildă - nu-mi fac! Am rămas cu obiceiurile din timpul socialismului. Lucrez în sine, pentru o performanță între patru pereți, față de istoria pe care mi-o știu eu singur. Și nu pot să mă repet, nu vreau să mă repet. Așa că trece mult timp până să mai fac ceva. Am îndoieli, stau, aștept.
- Dar și modestia dvs. este proverbială...
- Sunt un om realist. Îmi dau seama cât se exagerează cu "maestre". Știu cine sunt cei mai mari, i-am cunoscut. Unii au murit. Eram mic și-am rămas mic față de ei. Pare modestie, dar nu e. Eu nici semnătura nu mi-o pun pe-o lucrare de-a mea, decât atunci când se vinde ceva sau când mi-o cere cineva. Pur și simplu uit.
- Cât a contat familia în căutările dvs. artistice? Cum ați împăcat viața artistică cu obligațiile de tată și soț?
- În anii'86 - '88, în aceeași cameră unde stăteam pentru lucrul la biserică, aveam și atelierul, și patul copilului. E drept că era o cameră ceva mai mare, într-una din primele școli din Craiova. Greutățile din anii aceia sunt cunoscute: cozile, lipsa de carne și de lapte. Să faci copii în anii aceia (primii mei doi copii s-au născut în '86 și '88, pe șantierele bisericești), părea un act de curaj. Pentru mine, să am copii atunci, în lipsa oricărei speranțe de a se termina odată cu greutățile, însemna: copiii mei vor crește, și poate că ei vor apuca să facă podul peste socialism, dincolo de rău. Dar cu copiii am făcut și filme, ei au avut un rol în proiectele mele artistice. Ceea ce se întâmpla în casă devenea obiect artistic în filme, în fotografii și pictură. Ceea ce trăiesc devine obiect de artă. Fără să-l silesc eu.