Prințul care a trăit printre cerșetori - Monseniorul Ghika

Cristian Curte
În luna martie a acestui an, Papa Francisc l-a declarat pe monseniorul Vladimir Ghika martir al credinței, urmând ca acesta să fie beatificat. El va deveni astfel primul sfânt al temnițelor comuniste canonizat de o biserică din România. Pe 16 mai, se împlinesc 59 de ani de la moartea lui

Ori de câte ori a putut, a mers pe jos. Ca apos­tolii. Ca Iisus însuși. Nu pentru că nu ar fi avut bani, ci pentru că prefera să îi dea să­racilor. Adică Domnului. În ultimii săi ani din viață, bucureștenii îi puteau vedea figura insolită, traversând marile bule­varde, intrând în casele aristocrației, sau, dimpotrivă, în cele ale sărmanilor. Căra mereu cu el un geamantan din piele, care părea să-i strivească făptura plăpândă. Monseniorul era parcă purtat de geaman­tan și nu invers. Îngerul său păzitor știa, de bună seamă, de asceza sa neclintită, de hotărârea de a merge pe jos cu orice preț, așa că, mai mult ca sigur că îi căra chiar el povara. În geamantan nu ținea lucruri personale. Nici nu ar fi avut cum, pentru că toată viața trăise într-o sărăcie lucie. Avea acolo vase și veșminte sfinte, pen­tru a sluji liturghia pe care o celebra me­reu, oricând era nevoie.
Era foarte slab, aproape descărnat. Purta tot timpul aceeași reverendă uzată și o pălărie bătrână. Pe trupul său deșirat, brâul preoțesc nu reușea să stea niciodată, așa că atârna oblic, de talia subțire. Chi­pul său prelung, mereu zâmbitor, mereu deschis aproapelui, era încadrat de plete albe. Le lăsa să-i fluture libere în vânt sau să se aștearnă, cuminți, pe umeri. O barbă la fel, ca neaua, completa această apariție neobișnuită, înconjurată totdeauna de o boare de lumină. Deși era prinț, toată lumea simțea că noblețea sa nu izvora din arborele genealogic, ci din firea sa, din simplitate și iubire. "Monseniorul", așa cum îl numeau toți, era gata să aju­te, să propovăduiască, să îmbrățișeze. În anii de prigoană comunistă a fost singura mângâiere pentru sute de credincioși obidiți. Dar, chiar dacă nu ar fi avut sfârșitul aureolat de cununa martiriului, el ar fi fost, probabil, canonizat de Biserica Catolică. Pentru că via­ța sa a fost o continuă ardere pentru Dumnezeu. A împlinit desăvârșit sfatul pe care el însuși îl dădea fiilor săi spirituali - "Aruncați pe foc tot ce nu este El. Toate celelalte le veți regăsi mâine, strălucind".

Se naște un prinț

Deși lumea vorbește astăzi aproape doar de el, ar trebui spus că mereu au fost doi. Doi Ghika, doi prinți. Vladimir, sfântul, și Dimitrie, diplomatul de carieră și fratele credincios. El a fost pentru monsenior prietenul care l-a ocrotit toată viața. A avut grijă de lutul său, pen­tru ca duhul să poată arde deplin în dragostea pen­tru Dumnezeu. Ambii s-au născut dintr-o familie care a dat țărilor românești mai mulți domnitori. Vladimir a venit pe lume la Constantinopol, în anul 1873, ca al cin­cilea copil al prințului Ioan Ghika și al prințesei Alexandrina, născută Moret de Blaremberg, o des­cendentă a unei nobile familii franceze emigrate în Rusia. Tatăl lui Vladimir era, la Constantinopol, Minis­tru Plenipotențiar al României pe lângă Înalta Poartă.
A venit pe lume chiar în ziua de Crăciun. Aveau să mai treacă doi ani până la nașterea fratelui său, Dimi­trie, cel cu care își va împărți zilele până la sfârșitul vieții. Din cei șase copii ai familiei, doar ei doi au trăit până la adânci bătrâneți. Ceilalți patru au ajuns doar până la vârsta adolescenței.
Când micuțul Vladimir a venit pe lume, Balcanii erau într-o mare frământare. Imperiul Otoman, "muri­bundul Europei", așa cum era numit în șoaptă în can­ce­lariile occidentale, își trăgea ultima suflare. Românii, bulgarii, sârbii și grecii doreau să-și înceapă drumul prin istorie ca națiuni libere. Când a început războiul ruso-turc, tatăl lui Vladimir a primit o misiune diplo­ma­tică pe lângă țar. Trebuia să lupte pe toate căile pen­tru ca sudul Basarabiei să nu fie anexat de către ruși. S-a stins la Moscova, în anul 1881, departe de țară, ră­pus de o boală năprasnică. În timpul acesta, familia sa se afla la Toulouse. Franța, țară de origine pentru mama lui Vladimir, va fi și pentru acesta, și pentru fratele său, prima patrie, cea în care vor crește și în care își vor de­săvârși cultura. La 16 ani, viitorul monsenior vorbea fran­țuzește impecabil. Mai bine decât românește.

"Sora Vladimir"

Deși la Constantinopol fusese botezat ortodox, iar mama sa era, de asemenea, ortodoxă, și ținea mult la credința răsăriteană, Vladi­mir a fost tot timpul impreg­nat de spiritualitatea catoli­că, predominantă în Franța. Formal, el a trecut la noua confesiune pe 13 apri­­lie 1902, la vârsta de 29 de ani. Până la anii aceștia, mintea sa însetată de absolut absorbise informații din cele mai diverse do­menii - litere, știință, medicină, drept și, mai ales, filo­sofie. Urma acum să urce treap­ta supremă - teologia. O va face la Roma, unde își va da și doc­toratul.
Tânărul Vladimir ardea să fie preot. E taina inimilor dărui­te total lui Dumnezeu. Nu pot trăi dacă nu împărtășesc cre­din­ța cu ceilalți, dacă nu răspân­desc bucuria. Pentru mama sa, care rămăsese o ortodoxă prac­ticantă, aceasta ar fi fost însă prea mult. Va interveni direct la Papa Pius al X-lea, să-l orien­teze pe fiul ei pe o altă cale. Ru­gămintea prințesei a avut suc­ces. Suveranul Pontif îi va spu­ne lui Vladimir să renunțe la gân­dul preoției și să-l propo­văduiască pe Hristos ca simplu laic. Concret, era vorba să se pună în slujba celor lip­siți, a celor care au nevoie nu doar de iubire, ci de ma­ni­festările ei concrete. Mai târziu, avea să spună că "ni­mic nu-l face pe Dumnezeu mai aproape de noi decât aproapele. Pentru cine nu-și vede aproapele într-ade­văr aproape, Dumnezeu va rămâne întotdeauna de­parte".
De la Roma, va pleca în Grecia, unde o va cunoaște pe sora Pucci, membră a congregației Fiicele Carității, o organizație care era total implicată în slujirea celor nevoiași. Monseniorului îi strălucește un gând: să le aducă la București, să le pună la dispoziție un dispen­sar, în care oamenii sărmani să poată fi ajutați. Totul în­cepe rudimentar, cu doar trei surori și cu dotări mini­me, dar bogația interioară a celor implicați va covârși greutățile. Lucrarea este sprijinită de Nicolae Paulescu, celebrul savant care a descoperit insulina. El a avut grijă să strângă în jurul dispensarului un colectiv de asistente și doctori care să dea consultații gratuite. Vladimir Ghika însuși se dăruiește total acestei slujiri. Pentru el era mult mai mult decât o simplă alinare a suferințelor unor bolnavi. Era șansa de a dărui iubire. Iubire pură.
La izbucnirea primului război mondial, va pleca pe front cu sora Pucci. Era pretutindeni acolo unde era nevoie de el. Soldații îl numeau, în glumă, "Sora Vla­dimir". Când a izbucnit o epidemie de holeră, el a aler­gat în mijlocul bolnavilor. Fără teama că ar putea muri. Când un ars a avut nevoie de o grefă, monse­niorul a fost bucuros să doneze o parte din propria pie­le, con­vins că "cine rămâne gol pentru Hristos se îm­bracă pentru Hristos". Va petrece astfel ani de-a rân­dul, lăr­gindu-și băierile inimii, lăsând Duhul să-l cu­prindă.

Spinul Sfânt

Suntem în Franța, la fosta abație cister­ciană Notre Dame d'Auberive, veche de aproape 1000 de ani. E iarna anului 1926. O iarnă geroasă, pe care vechea clădire a aba­ției o face parcă și mai friguroasă. Sora Ma­rie-Louise străbate lungile coridoare pentru a pune lemne pe foc. Pe o sobă, la parter, cineva lăsase un vas cu apă la încălzit. Când sora a încercat să-l ia de pe foc, acesta i-a explodat în față. Medicul din sat vine în gra­bă, dar nu are ce să facă. Marie-Louise se chinuie îngrozitor. Pleoapele și buzele îi sunt lipite, fața îi este complet desfigurată. O altă soră întreabă dacă va rămâne cu cicatrici, iar medicul strigă îngrozit: "Cum altfel!?". Mon­seniorul Vladimir e chemat de urgență de la Paris. În urmă cu trei ani primise, în sfârșit, hirotonia ca preot. Avea 50 de ani. Pronia îi adusese și un dar neașteptat, o re­licvă minunată - un spin desprins chiar din Cununa așezată în batjocură de soldații romani pe creștetul lui Hristos. I-l dăduse însuși arhiepiscopul Parisului. Când a ajuns la Auberive, sora Marie-Louise trecea prin chinuri atroce. Vladimir Ghika a înlemnit lângă ea, cutremurat și el de durere. Într-o mână ține spinul sfânt, iar pe cealaltă o așează pe fața desfigurată a bolnavei. Stă așa aproape un ceas, neclintit, unit cu sora sa în credință și suferință. Se ridică cu greu, apoi o binecuvântează. A doua zi, doctorul din sat se în­toarce pentru a schimba pansamentele bolnavei. Dure­rile s-au potolit, iar sub tifonul alb se întrevede o minu­ne - obrazul începe deja să se vindece. Peste doar trei zile, sora este lecuită! Definitiv! Fără nicio cicatrice. Trei zile i-au fost necesare rugăciunii fierbinți a părin­telui Ghika să schimbe carnea vătămată.

Un fiu pentru împăratul Japoniei

Un vagabond apostolic. Așa l-a numit Papa Pius al XI-lea. Pentru că monseniorul era prezent oriunde un su­flet avea nevoie de Hristos. Pământul era prea mic pentru râvna sa aprigă. Profita de orice clipă pentru a le vorbi oamenilor de iubirea infinită a lui Dumnezeu. Spovedea oriunde și în orice condiții. În trenuri, pe vapoare sau la congresele euharistice, în orice prăvălie, restaurant sau chiar pe străzi și pe băncile din parcuri. Pentru el nu conta locul, ci oamenii. Întotdeauna oa­menii. "Ceea ce este greu nu este să-l găsești pe Dum­nezeu, ci să-l pierzi, pentru că el se află pretutindeni".
Călătoriile implicau lungi absențe din Arhiepis­co­pia Parisului, acolo unde era consacrat preot. Când cineva s-a plâns arhiepiscopului Chaptal, spunându-i să-i ceară monseniorului Ghika să rămână mai mult la Paris, acesta a răspuns: "La ce bun să-i tai aripile? Îi vor crește la loc...". Dar drumurile prințului Vladimir nu erau întâmplătoare. Prin ele, providența divină mo­șea nașterea la ceruri a unor suflete.
În timpul unei vizite în Japonia, dată fiind prietenia sa cu amiralul Yamamoto, care era catolic, monseniorul a avut posibilitatea unei scurte întrevederi cu împă­ratul. Așa că a învățat cum se spune în japoneză - "Dumnezeu să te binecuvânteze". I s-a explicat că aceasta ar fi o blasfemie, pentru că împăratul este de descendență divină. Așa că monseniorul Ghika a gândit o altă formulă - "Să te binecuvânteze Dumnezeu cel Atotputernic". În van... Era și aceasta tot o blasfemie. Doar că, în timpul vizitei, împăratul a fost cucerit de simplitatea și modestia acestui prinț-preot care umbla îmbrăcat ca un cerșetor. I s-a destăinuit și i-a spus că poartă în suflet o mare durere. Aceea de a nu avea încă un moștenitor. Până atunci i se născuseră doar fete. Monseniorul Ghika a avut atunci o străfulgerare de sus. "Împărate, eu vă voi da binecuvântarea lui Dumnezeu, iar El vă va da un fiu". Când Vladimir Ghika a ridicat mâna, demnitarii din preajma împăratului s-au repezit îngroziți. Dar monseniorul a apucat să spună în limba japoneză formula pe care o tot repetase. Nu a fost o simplă binecuvântare. Peste numai un an, împăratului Japoniei i s-a născut un băiat. Iubirea unui prinț umil rodise.

Întoarcerea în România

În anul 1939, Monseniorul Ghika a venit în Româ­nia. Vizita în Japonia, la o leprozerie, l-a inspirat să se implice într-o astfel de lucrare și în țară. Își dorea mar­ti­riul pentru credință. Când îngrijea de leproși, se gân­dea că ar fi bine dacă s-ar îmbolnăvi și el. Așa ar fi putut rămâne tot timpul cu ei, îngrijindu-i, alinându-le durerile. Dar Domnul i-a dat ani mulți. Și încercări. Și martiriu. Dar altfel, nu în felul pe care și-l imaginase.
Venirea comuniștilor la putere l-a prins în țară. Slu­jind, vorbind, dăruindu-se. Era deja la vârsta senectuții, trecut de 70 de ani. Dar timpul nu se prinsese de el. Doar de trupul său firav, deșirat mereu spre cer. Renun­țarea la sine îl încărcase de har, iar acum venise mo­mentul încercării. Al încercării su­preme.
În luna ianuarie a anului 1948, regele Mihai, îm­pre­ună cu suita sa, pleacă din România. Fratele monse­niorului, Dimitrie, poate însoți familia regală. De ase­menea, și monseniorul. Era ultima șansă de a părăsi o țară care le răpise, până acum, totul. Pierdu­seră dome­niul și conacul de la Bozieni, își văzuseră regele forțat să abdice și știau, ca foști diplomați și moștenitori ai unei familii princiare, că pentru ei nu mai e loc aici. Și totuși, monseniorul Vladimir Ghika a ales să rămână. Prințul din el ar fi vrut, poate, să plece. Dar locul slu­jitorului Domnului era aici, lângă turma sa. Pe cruce.
Din acel moment, el a fost pentru comunitatea ca­tolică din România un sprijin și un ferment. La litur­ghiile sale, celebrate în fiecare dimineață, în actuala biserică Sacré-Coeur din București, veneau toți cei care aveau nevoie de o întărire. Iar monseniorul era singurul capabil să le-o dea. El, mai presus de toți confrații săi, alesese liber martiriul. Și nu de acum, ci din tinerețe, încă de când îndrăznise să stea închis cu bolnavii de holeră ca să le împărtășească iubirea nebună a lui Iisus. Iubirea răstignită.

Infernul închisorii

L-au arestat în București, într-o dimineață de toam­nă târzie, pe 18 noiembrie 1952. Mergea să vadă un bol­nav. I-au luat veșmintele preoțești și l-au lăsat în celulă, aproape gol. Apoi l-au torturat. Îndelung și în nenumărate feluri. A fost bătut, privat de somn, umilit. Au aflat că se temea de spânzurătoare, așa că l-au spân­zurat de mai bine de 80 de ori. Fără să-l omoare. Folo­seau un mecanism electric. Un inel metalic petrecut pe gât care-l ridica de la podea încet, sufocându-l. Când moartea îi dădea târcoale, era lăsat jos. Apoi procesul se repeta. Zile întregi. Dar nu l-au clintit nici din credință și nici din iubire. Îi sfătuia pe apro­piați: "Când fratele tău te obidește pe nedrept, ar trebui să suferi mai mult pentru el decât pentru tine". Și asta făcea. Suferea. Nu pentru trupul lui, de care oricum nu-i păsase întreaga viață. Ci pentru ei, pentru sărmanii călăi care viețuiau în iad, încă din timpul vieții. În cele din urmă, i-au înscenat o execuție. Cu pluton, soldați și ofițer, dar cu gloanțe oarbe. "Vă dați seama", le spunea mai târziu fraților întru suferință, "cât de ridicoli erau acei oameni, care mă amenințau tocmai cu ceea ce constituia cea mai fierbinte dorință a mea?".
Procesul a fost o mascaradă. Monseniorul nici măcar nu a acceptat avocatul din oficiu. A vrut să se apere singur, căci era specialist în Drept. Evident, nu i s-a permis. Atunci a strigat la completul de judecată și au vrut să-l evacueze din sală. Monseniorul și-a încleștat însă mâinile de bara la care trebuia să-și pledeze nevinovăția și nu s-a mai clintit. Judecătorii au asistat uimiți cum un bătrân de aproape 80 de ani nu putea fi dus de mai mulți milițieni, care se luptau să-i desfacă mâinile. În cele din urmă, a plecat. Singur. În dubă, când era printre confrați, le-a spus că i-a văzut speriați și a dorit să le arate că nu trebuie să le fie frică de comuniști. Cu siguranță lui nu-i era. Deloc.

Marea trecere

Când le vorbea celorlalți deținuți, zidurile închisorii se desfăceau și, prin cuvintele sale, în celulele întunecate și reci intrau mări și oceane, păduri și râuri, țări, continente... Știa că nu toți deținuții erau credincioși, așa că le povestea despre călătoriile sale și de oamenii pe care îi cunoscuse, filosofi, poeți, artiști, ultimii papi, președinți de stat, regi, prințese, însuși împăratul Japoniei, puternicul, divinul mikado, căruia îi dăruise un prunc... Îl urcau întotdeauna cât mai sus pe prici, ca să-i poată auzi vocea stinsă. Curios, deși glasul îi era slab, cu toții mărturiseau că se auzea în orice colț al celulei. Începea să povestească sprijinit de alți doi preoți. Se dăduse de mult stingerea, dar, de abia acum, ziua începea cu adevărat. Și parcă aerul nu mai era atât de puțin, iar scândurile, sau mai rău, betonul gol, nu-i mai zdreleau carnea puțină. Monseniorul făcea ca gamela lor bicisnică să pară mai plină și timpul să treacă mai repede.
Era aproape dezbrăcat când a intrat în celula ticsită de la Jilava. Hainele i le luaseră demult. A fost imediat asaltat de ceilalți deținuți. Știau că este prinț, dar nu toți realizau că aveau marea binecu­vân­tare de a avea printre ei un sfânt. Părintele Matei Boilă își amintește că el i-a pus prima în­trebare. Voia să știe când credea că vor fi eliberați. Și, imediat, s-a simțit ruși­nat. Te­ribil de rușinat. Pentru că, pri­vind în ochii monse­nio­rului, a înțeles că acesta era deja liber. Cel mai liber om de pe Pământ.
Celula de la Jilava era un calvar. Un loc în care încăpeau 40 de oa­meni, dar în care gar­dienii înghesuiau 200. Aerul era irespirabil. Mân­carea, pe sponci. Dar, chiar și așa, mon­se­niorul își dăruia mare parte din gamelă. "Toa­tă viața am mâncat mai puțin decât aici", le spu­nea senin celorlalți de­ținuți.
Nu-i luaseră spinul. Sau, mai degrabă, pro­nia i-l lăsase. Mân­gâ­iere sfân­tă a patimilor lui Iisus așternute peste pa­ti­mile sale. Cu el a con­tinuat să săvâr­șeas­că mi­nuni. Unui bolnav care se chinuia cumplit i-a luat toate durerile, după o rugăciune de câ­teva minute. Cazul nu era singular, ci mai degrabă o regulă. Profesorul Florea Costache povestea că deve­nise chiar un fel de doctor care "opera" doar cu harul lui Dumnezeu: "Când cineva se îmbolnăvea de ceva alerga la monsenior. El îi punea capul în poală și aplica ghimpele acela ca un plasture pe locul durerii și rostea în gând o rugăciune. Iar când se termina rugăciunea, bolnavul era vindecat. Cazurile acestea erau aproape zilnice. Am stat în celulă cu el vreo patru luni de zile".
Vladimir Ghika a ars pentru Hristos la Jilava, timp de opt luni, din octombrie 1953 până în mai 1954. Luni în care privațiunile de tot felul, faptul că-și dăruia mâncarea, dar mai ales perchezițiile diabolice care-i făceau pe deținuți să stea în frig ore în șir i-au șu­bre­zit trupul și așa atât de firav. Era aproape octo­ge­nar. Încet, se scurgea în lumea de dincolo. Sau fu­sese tot timpul în ea?
Primăvara s-a îmbol­nă­vit. A răcit grav. L-au dus la infirmerie. Și acolo, pe măsură ce trupul i se topea cu fiece zi, duhul său devenea din ce în ce mai puternic. Se lăsase lo­cuit de Hristos, cel pe care-l urmase întreaga viață. Marcel Petrișor, ca­re a fost cu el în ultimele săptămâni de viață, își amintește - "Înainte de a muri, stăteam cu el de vorbă. Știu că era așa de senin... și mi-a spus - «Aș vrea să mor aici și groapa mea să fie necunoscută, printre alte gropi ale celor care mor aici»."
Știa când urma să trea­că în cealaltă lume. Le-a spus tinerilor care-l îngri­jeau la infirmerie: "Astăzi este ultima zi în care vă mai deranjez. În patru zile mor". Și așa a și fost. Pe 16 mai 1954, trupul lui subțire a fost luat cu o pătură și înmormântat în cimitirul de la Jilava. A avut la căpătâi doar un țăruș. Și un număr - 807. A reușit să intre în anonimatul total. A murit așa cum a trăit. Și cum, încă, trăiește. Cu ani în urmă, își notase pe un petec de hârtie - "Eu nu sunt mort, n-aș accepta niciodată moartea. El (Iisus) trăiește în mine și mă face să-I văd privirea. Nu mă voi lăsa niciodată despărțit de El".

Foto: http://www.vladimirghika.ro