Un bilanț

Toma Roman
Marți, 7 mai 2013, USL a împlinit un an de la pre­lua­­rea puterii.

Căderea Cabinetului Ungureanu, ca urmare a trădării unor parlamentari din partidele aliate, dar și din PDL, principalul pilon al guvernării de dreapta, a des­chis calea spre preluarea administrației de către USL, coa­liție de centru-stânga în ciuda com­po­nentei sale liberale. USL-ul s-a născut din ura față de "pre­ședintele-jucător" Tra­ian Băsescu și a câștigat ale­gerile - organizate din pos­tura de alianță la guvernare - pe baza unei campanii axate, în principal, pe această ură. Militând pentru separarea pu­terilor în stat, pentru in­de­pendența Justiției, restructurarea sistemului Sănătății și al Învățământului, Traian Băsescu a deranjat pe foarte mulți din profitorii trecerii României de la eco­nomia "de co­mandă", la economia "de piață", de la ie­rarhia socială bazată pe obediența strict reglementată față de "vârfuri", la competiția valorilor și libertatea individuală. Tra­ian Băsescu a încercat să schimbe sistemul social "ti­că­loșit", impus sub comuniști, în care aparența învăluia și abu­zul, și corupția, și incompetența, toate "sudate" la nivelul unei "elite" unite de interesele sale meschine, de obsesia per­manentizării ei deasupra societății. "Președintele-ju­cător" a devenit treptat incomod, nu numai pentru re­pre­zentanții acestei "elite" din partidele de opoziție (PSD, PNL, PC), ci și pentru cei din propria grupare. D-l Bă­sescu a făcut - e drept - și destule gafe care, pe fondul cri­zei economice mondiale, au avut ecouri dispropor­țio­nate, prin preluarea lor de către urlătorul aparat propagandistic al dușmanilor săi. Fostul turnător "Felix" (Dan Voiculescu), amenințat de Jus­tiție pentru afacerile oneroase prin care și-a clădit imensa avere, a speculat la maxim impactul afectiv al imaginii sără­ciei induse de criză, angajând o echipă de mercenari fără scrupule, capabili să pervertească relația normală dintre cauză și efect, să transforme albul în negru și invers. Cetă­țenii, traumatizați de perspectiva unor sacrificii economice dure, au acceptat, fără să mai judece, ideea că Traian Băses­cu e vinovat de toate nenorocirile țării, de corupție și șomaj, de criză și consecințele ei. Uniți pe baza adversității față de președinte (din mo­tive, uneori, foarte personale), ajunși la putere prin tră­dare și beneficiind de o propagandă ațâțată de ură, liderii USL (V. Ponta, C. Antonescu, D. Voiculescu) și-au con­dus alianța la o victorie absolută (aproape 70%) la "parla­men­tarele" din de­­cembrie 2012. Victoria s-a datorat, pa­radoxal, și in­tervenției Occidentului care, la încercarea de "lovitură de stat" din vara acelui an, s-a opus ferm pre­luării de către USL-iști a tuturor structurilor institu­ționale ale României, putând astfel să refacă "schema" comunistă de falsificare a realității, de impunere a unei apa­rențe de stabilitate și bu­năstare, deasupra unei so­cietăți sărăcite, dar total controlate. Neinformați (sau dezinformați), mulți ro­mâni au avut reacția ultragiaților de "amestecul în treburile noastre interne". Ura față de Bă­sescu și greșelile sale nu a putut însă înlocui cu totul un program economic prin care prezumtivii câștigători trebuiau să demonstreze că se dife­rențiază absolut de eșecu­rile administrației dominate mai înainte de PDL. "Pro­gra­mul" USL cuprindea, printre alte promisiuni, scă­derea taxelor și a impozitelor, reducerea TVA și a CAS, in­troducerea impozitului progresiv și (mai ales) impo­zi­tarea suplimentară a salariilor "nerușinate", scăderea TVA din agricultură și la alimentele de bază, reîntregirea salariilor (afectate de criză cu o ciuntire de 25%) și creș­te­rea pensiilor, în special a celor militare (pensionarii mi­litari disciplinați fiind nucleul demonstrațiilor anti-Bă­ses­cu), precum și a indemnizațiilor pentru revo­luționari. Într-o bătălie fără milă, orice mijloc este, desigur, bun, in­clu­siv promisiunile (cu certitudine) fără acoperire. "Bă­ieții" din USL au fost atât de siguri de cucerirea tuturor structurilor puterii, încât distanța dintre vorbe și fapte n-a mai contat. Instalarea la guvernare le-a dovedit însă liderilor USL-iști că în Uniunea continentală și în orga­ni­zația militară NATO, la care România a aderat de bu­năvoie, nimic nu se poate desfășura absolut arbitrar. Sub presiunea acestora, unii po­liticieni USL-iști au trebuit să accepte coabitarea cu preșe­dintele Băsescu și chiar să ajungă la un acord cu el, în pri­vința competențelor fie­căruia. V. Ponta s-a văzut confirmat în funcția de premier, partenerul lui, C. Antonescu, fiind împins la o frustrantă resemnare în raport cu aspirația lui absolută de a se vedea președinte. Obligat să aștepte terme­nul legal al alegerilor prezidențiale, C. Antonescu a înțeles că, până atunci, ura împotriva lui Băsescu ca "temă" de cam­panie s-ar putea risipi (limitarea atribuțiilor președintelui lăsând-o fără obiect), iar uzura actului guvernamental și pro­mi­siu­nile neonorate i-ar putea "deregla" candidatura. Con­ce­siile pe care liberalul le-a făcut PSD-ului în confi­gurarea pro­gramului guvernamental și "golirea de conținut" a mi­nisterelor atribuite partidului propriu l-au pus și în propriul său partid, PNL, într-o situație delicată. La vii­toarele "parlamentare" (decalate cu doi ani de "preziden­ția­le"), PSD-ul ar putea ușor acuza PNL-ul de probabilul eșec al gu­vernării comune. Practic, virulentul antibă­ses­cian C. Anto­nescu (egalat în ură doar de "Felix"), a de­ve­nit pri­zo­nierul propriei opțiuni politice, orice con­testare a direcției date USL de V. Ponta putând să ducă la încheierea carierei sale. V. Ponta este, de altfel, marele câș­tigător al bătăliilor politice succesive purtate împo­triva lui Traian Băsescu, pentru blocarea încercărilor lui de a reforma în profunzime sistemul social existent.
Un an de la preluarea puterii este, de aceea (și orice ar zice premierul), un prilej de bilanț. Oricare cetățean, cât de cât informat, va constata că majoritatea promi­siu­nilor făcute înaintea alegerilor n-au fost onorate. Ponta a realizat, totuși, că țara trebuie guvernată și că economia are nevoie de sta­bi­litate într-un cadru legislativ sti­mulant. "Pactul" cu pre­șe­din­tele a dat un semnal - regăsit în revenirea monedei na­ționale - că aventurile iresponsabile s-au terminat. "Re­pa­ra­țiile" acordate bugetarilor, ca și majorarea salariului minim, ar putea stimula consumul și, în consecință, cererea. Faci­litarea investițiilor și limitarea birocrației (sursă de corupție) ar potența, pe fondul păstrării echilibrelor macroeco­no­mice, relansarea. Un respect evident al indepen­den­ței Justiției (mai ales al ANI și DNA) ar reface ima­ginea externă a țării și ar crește șansele la "Schengen". Pentru un bilanț pozitiv, V. Ponta ar trebui să ducă toate acestea la capăt, indiferent de piedici. Întrebarea este dacă, chiar, va putea.