Cea mai înaltă fetiță din lume

Catalin Apostol
- file de jurnal -

"Când m-am urcat în trenul de Mont Blanc, m-am întors spre mama și i-am spus ceva ce nu-i mai spusesem niciodată în cei 12 ani ai mei: «Mama, mi-e frică!»". Citește cu glas tre­murat, de parcă și acum ar simți aceeași frică. Ridică privirea puțin stânjenită spre mine, rugându-mă parcă să nu râd de stângăciile ei. Sunt rânduri dintr-un jurnal vechi, de-acum trei ani, când ea era doar un copil. Zâmbește sfios, lăsând apoi din nou privirea către paginile din fața ei. "A doua zi în zori, urma asaltul fi­nal spre vârf. Îmi era foarte frică. Era prima mea ascensiune de o asemenea anvergură, știam că e un vârf greu, că au murit acolo alpiniști experimentați. Seara, aceeași frică nu mă lăsa deloc să adorm. Cum în­chideam puțin ochii, îmi apăreau în minte numai ghețari uriași, crevase fără fund și chipuri înfricoșă­toare de oameni morți și înghețați. Îmi venea să mă ridic, să-l strig pe tata și să-i spun că eu nu mai vreau să urc, că vreau acasă, că mi-e foarte frică. Mi-am adus însă aminte de cărticica pe care mi-a pus-o ma­ma în rucsac și de vorbele ei: «Citește din ea de câte ori îți va fi greu». Am luat-o din rucsac și atunci am văzut că se numea "Acatistul Maicii Domnului". Am citit câte­va pagini și pe măsură ce ci­team, simțeam, par­că, cum cineva îmi mângâie sufletul și-mi alungă încet toată frica aia chinuitoare. A fost un adevărat miracol, primul și cel mai frumos miracol din viața mea de până atunci. Am adormit liniștită, având cre­dința fermă că a doua zi voi reuși". Într-adevăr, a reu­șit. Și atunci, și a doua oară, și a treia... An după an, a reușit să urce tot mai sus, tot mai aproape de stele. Mereu cu aceeași frică și cu aceeași mângâiere tămă­dui­toare a Maicii Domnului. Alexandra Marcu, fetița despre care am mai scris, e alpinista care a uimit în­trea­ga lume, cu un palmares greu de atins, chiar și de către adulți versați în tainele muntelui. La numai 15 ani, Alexandra este cel mai tânăr european care a atins vârful vulcanului Pico de Orizaba din Mexic (5.636 m), a urcat pe Mont Blanc, cel mai înalt vârf din Eu­ropa de Vest (4.810 m), a cucerit vârful Uhuru Peak, din Munții Kilimanjaro (5.895 m), vulcanul Kaz­bek, din Georgia (5.047 m) și vârful Elbrus, din Munții Caucaz (5642 m). Până la următoarea expediție, a început să lucreze la o carte. O carte de amintiri, cu pa­gini din jurnalele ei vechi, de călătorii, ori cu gân­duri și impresii de-acum. "Pentru mine, muntele în­seam­nă fericirea supremă. Să urc tot mai aproape de cer, să-mi chibzuiesc fiecare pas, fiecare gură de aer pe care-o respir, să-mi înving teama, să-L simt atât de aproape de mine pe Dumnezeu... Și-apoi, la sfârșit, să văd lumea de sus! Nimic nu poate înlocui o asemenea senzație. Țin minte, când am ajuns pe vârful Uhuru din Kilimanjaro, am simțit o adevărată explozie de bucurie și am strigat cât am putut de tare: «Sunt cea mai înaltă fetiță din lume!». Pentru toate aceste mi­ra­cole, îi mulțumesc lui Dumnezeu în fiecare seară, când îmi fac rugăciunea". Se oprește din citit, ridicând pri­virea spre mine. Un zâmbet poznaș îi luminează chipul fără încetare. Ochii ei negri și iscoditori, gesturile ei dezinvolte și atitudinea ei mereu suverană o învăluie într-o aură de senin și lumină. Bea dintr-o cană mare câteva guri de apă și-apoi mă întrea­bă ce-aș mai vrea să-mi citească. În cartea la care lucrează vor apărea cam toate poveștile trăite de ea de când a început să urce pe munte. Cele mai palpitante sunt scrise deja în jurnalele ei vechi, va trebui doar să le mai stilizeze puțin. Răsfoiește caietul de zor și se oprește la ultime­le pagini. Acolo e terifianta poveste a expediției de anul trecut, de pe El­brus, din Munții Caucaz. "Și-atunci mi-a fost foarte frică", îmi spune. "Îmi aduc aminte ca de-un coș­mar". Mai bea două guri din cana cu apă și-apoi lasă privirea în caiet. "Toate prognozele meteo spuneau că o să fie vreme bună. N-a fost să fie așa și eroarea asta se putea sfâr­și cu o tragedie. În jurul nostru, un decor înspăimântător. Suntem sus, pe șa, la câteva ore de vârf. Zăpadă peste tot, furtună și ceață, o ceață cum n-am mai văzut niciodată până acum. Doar eu și cu tata, în albul ăsta infinit și amețitor. Știu că în jurul nos­tru e plin de crevase cu gurile acoperite de zăpadă, știu că ieri un polonez s-a rătăcit chiar în zona asta și că tot ieri un slovac a murit înghițit de o crevasă. Știu că rata mortalității pe Elbrus e mai mare chiar decât cea de pe Everest. Știm amândoi toate astea și, totuși, înaintăm prin zăpadă și ceață, hotărâți să ajungem în vârf. Singurele noastre repere sunt niște fanioane înși­rate pe traseu, înfipte în zăpadă, din 50 în 50 de metri. Orice abatere de la traseul ăsta poate să te ducă într-o prăpastie. Dar cum să ajungem la fanionul următor când nu vedem la nici cinci metri în față de-atâta cea­ță? Ne-am oprit amândoi, nu mai știm ce să facem, în­co­tro s-o luăm. Pericolul poate fi oriunde, la doar câți­va metri de noi. Orice pas greșit poate însemna sfârșitul. Mi-e frică, mai frică decât oricând. Noi doi singuri, aici, la 5000 de metri deasupra lumii, țintuiți într-un loc, cu suflul morții atât de aproape. Mă uit îngro­zită în jur și simt o amețeală cumplită, totul e numai ceață și un alb orbitor. Tata îmi vede spaima din ochi și-mi spune să nu mă tem, că Dumnezeu e deasupra. «Tre­buie să judeci, să nu-ți lași gândurile moi. O să reușim!». Apoi se hotărăște s-o ia el îna­inte, să caute fa­nionul următor. Eu îl aștept, îl văd cum dispare în ceață și atunci mă îngrozesc și mai tare și urlu la el, «Ta­taaaa!», dar el nu se întoarce, îi aud nu­mai vocea, îmi spune să stau liniștită, că n-o să pă­țeas­că nimic. Am rămas singură aici, înconjurată de zeci de cre­vase fără fund. Nu știu ce să fac, cum să scap de spaima asta îngrozitoare. Și-atunci, îmi amin­tesc brusc de profe­sorul meu de religie, care ne spunea că rugăciunea e pen­tru suflet cum e respirația pen­tru trup. Și încep să mă rog, să spun «Ru­găciunea Inimii», o dată, de două ori, o repet ne­încetat, tră­gând adânc aer în piept și-apoi expirând lung, ca și cum aș vrea să dau afară toată spaima din mine. Într-adevăr, ușor, ușor, simt cum frica dispare, cum parcă toate simțurile mele se limpezesc și sufletul se liniștește. Apoi, îl aud iar pe tata strigând: «Alex, vino! Am găsit fanionul! O să cânt ceva și tu vino exact în direcția asta, unde mă auzi». Am început din nou să urc, de data asta fără nici cea mai mică frică. După vreo două ore de cățărat prin­tre crevase și de căutat fanioane prin viscol și cea­ță, am reușit. Am atins vârful Elbrus, cel mai înalt vul­can din Europa! Plâng de bucurie, dar și de ciudă, că nu pot face fotografii din cauza vis­colu­lui care spulberă zăpada din toate păr­țile. A fost un iad, dar am reușit". Lasă caietul jos și mă privește din nou, zâm­bind, cu ochii iscoditori. "Da, chiar așa a fost, un iad", îmi zice. "La în­toar­cere, am aflat că eu și cu tata am fost singurii care am atins vârful în ziua aceea".

Gustul amar al indiferenței

Când avea vreo cinci ani, înaintea unei călătorii într-o țară îndepărtată, părinții i-au dăruit un lănțișor de aur, cu o mică hartă a României. "Uite, Alex!", i-au zis. "Dacă vreodată o să te rătă­cești, să scoți harta asta mică de la gât și să vezi în ce loc al Globului pămân­tesc se potri­vește. Așa o să afli că locul ăla e acasă și că acolo trebuie să ajungi". Mai târziu, la întoarcerea în țară, i-au pus alături, pe-același lănțișor, și un mic meda­lion cu chipul Maicii Domnului. De atunci, Alexan­dra poar­tă neîn­cetat la sân comorile ei cele mai prețioase. "Am aflat, dintr-o carte, că Sfântul Apos­tol Pavel a spus: «Rugați-vă neîncetat!». L-am în­tre­bat pe profesorul meu de religie cum e posibil așa ceva? Și mi-a răspuns simplu, că rugăciunile trebuie să fie faptele noastre zilnice. Eu mă străduiesc cât pot de mult să nu las să treacă o zi fără să fac măcar o faptă bună. Acum doi ani, am convins-o pe cea mai bună prie­tenă a mea să vină la duhovnicul meu și să se spo­vedească. Era într-un moment greu, în care parcă nu mai era ea, intrase într-un cerc dubios de colegi mai mari și simțeam că prietenia noastră se va strica. După ce s-a spovedit, și-a revenit complet și a rămas în continuare prietena mea cea mai bună. Fac gestu­rile astea fără să vreau, așa m-am obișnuit. Fug de tot ce-i urât și îmi alung ori­ce gând rău. Asta m-a aju­tat enorm să-mi înving frica sau oboseala și să ajung me­reu aco­lo, sus, deasupra lumii". Lasă din nou caietul pe masă și-mi vorbește liber despre alte pasiuni de-ale ei. Spre deose­bire de cei­lalți co­legi și prie­teni, pe ea inter­netul sau tele­vizorul nu o încântă deloc. Ci­tește mult, în­vață asiduu, se antrenează pe rupte pentru viitoa­rele expediții și merge de două ori pe săptămână la niște cursuri de dans. Îi place la ne­bu­nie să dan­seze tango, să țină pri­virea sus, să fie fermă în miș­cări și totodată plină de gra­ție. "De mul­te ori mă în­treabă lumea dacă am purtat vreodată fustă. Sportul și mun­tele îmi dau poate câteo­dată un aer de băiețoi. Așa că am zis să fac ceva pentru asta și cred că dansul mă ajută foarte mult. Trist e însă atunci când mai merg și eu la vreo aniver­sare cu colegii și aș vrea să dan­sez. Băieții nu se clin­tesc de pe scaun, stau toată sea­ra acolo și se joacă pe tele­foa­ne. Nici măcar atunci când merg eu să-i invit la dans nu vor să se ur­nească. Iar eu stau și mă uit la ei și nu-mi vine să cred". Poveș­tile astea, ca și altele la fel de tris­te, o fac să înțeleagă tot mai mult că lumea din jurul ei trăiește într-o himeră conti­nuă și că ea e un pic altfel, că bucuriile ei sunt diferite și că e tot mai sin­gură printre oameni așa de indife­renți. Tace și mă pri­vește cu-același zâmbet suveran. Nu, nu-i mare sco­fală. Pentru ea, singurătatea asta nu-i așa mare chin, atâta timp cât simte mereu pe suflet mângâierea caldă a Maicii Domnului.

Epilog

De vreo doi ani, Alexandra a "înfiat", cum îi place să spună, o bisericuță din lemn, de pe la 1800, pitită undeva, la marginea unui sat vecin. Era de Sfântul Gheorghe, într-o zi frumoasă de primăvară, când a ză­rit-o, printre ramurile unui nuc înflorit. Simplă, piper­nicită, îmbătrânită, dar caldă și liniștitoare. "Toate bisericile construite acum sunt mari și cu picturile stri­dente. Bisericuța mea are pereții plini cu icoane vechi și cam șterse, dar tocmai de-aia le simt mai aproape". Preotul Radu Scânteie, cel care slujește aici, este chiar profesorul ei de religie. O cunoaște bine, sunt prieteni, la el a găsit dintotdeauna un sfat și-o vor­bă de alinare. "Să ai așa mare credință cum are Ale­xandra, printre atâția copii care nu cunosc sentimentul ăsta, e un act de curaj. Experiențele ei de pe munte i-au întărit și mai mult credința, au învățat-o să distingă clar binele și răul, să aleagă lucid și să nu ardă etapele". De câte ori simte vreo apăsare, Alexan­dra vine în locul ăsta, chiar și atunci când nu-i nimeni și biserica e încuiată. Ia cheia de la dascălul satului și se ascunde aici, în fața sfintei icoane a Maicii Domnu­lui, până când se simte cu sufletul împăcat. "Am fost foarte tristă când am vă­zut într-o zi că au înlocuit șin­drila de pe turlă, cu tabla asta urâtă. Mi-a fost tare milă de ea. Am înțeles însă că e doar ceva temporar și că altfel, fără soluția asta, turla s-ar fi prăbușit cu­rând. Oricum, pentru mine, ea e cea mai frumoasă bise­rică și mi-e dragă și-așa". Îmi mărturisește cu regret că n-ar avea niciodată curajul să le povestească colegilor despre biserica ei. Pesemne că s-ar amuza copios. Nici despre cartea la care scrie seară de seară, ori despre jurnalele ei, nu vrea să le spună nimic. Iar dacă vor afla despre toate astea din reportajul meu, n-au decât să râdă cât vor. Oricum, ea tot va rămâne cea mai înaltă fetiță din lume.