Maica Domnului din Guadalupe

Vasile Andru
Fenomenul Nuestra Se?ora de Guadalupe, din Mexic, poate fi comparat cu Fenomenul Lourdes, din Franța, cunoscut de europeni. Doar că aici, în Mexic, este un Lourdes ridicat la pu­terea a cincea, sau ridicat la puterea Lumii Noi. Și, spre deosebire de toate aparițiile mariane din lume, în Mexic, miracolul a produs și o probă materială, pe care o pu­tem vedea și azi, cu ochii noștri.

În noiembrie anul trecut, am urcat colina sacră Tepeyac, loc numit astăzi Villa Guadalupe. În acea zi, la acel ceas - ora 10:40 - sute de oameni urcau pe co­lină. Mi se spune că acest flux uman e văzut în fie­care zi, iar la 12 decembrie, sosesc aici cir­ca un milion de pelerini din toată America Latină. Mă simt bine între ei, aglomerarea anulează străinia, îți smul­ge egoul ca pe o buruiană eufo­ri­zantă, simt continuitate între noi, toți, ur­cușul e sinonim cu înrudirea. Pelerinajul mă face neam cu Mexicul, dincolo de premisele unei înrudiri iberice (prin hispanicul Traian) și a unei istorii latine.

Apariția de pe colină

Pe această colină, Maica Domnului i s-a arătat, pe 8 decembrie 1531, unui indio, un aztec sărman. Era o zi de sâmbătă, era dimineața. Aztecul s-a auzit strigat pe nume: "Juanito!", numele lui de după botezul creș­tin era Juan Diego. Înainte de botez se nu­mea Cuatla-ctoactzin, care se traduce: "cel care vor­bește ca un vultur". În tetramorf, vulturul este simbolul evan­ghe­listului Ioan. Poate de aici a provenit numele nou al az­tecului.
La data când i-a apărut Fecioara Maria, Juan Diego avea 57 de ani. Era creștinat de când avea 51 de ani, la puțin timp după ce Mexicul fusese cucerit de spanioli.
Când s-a auzit strigat pe nume, Juan Diego s-a oprit și a văzut o tânără foarte frumoasă, care i-a spus că este Mai­ca Domnului și i-a cerut să transmită un mesaj mi­sionar episcopului din Cetatea Mexicului. Maica Dom­nului i-a vorbit lui Juan Diego pe limba lui natală, în nahuatl, limba aztecilor. I-a spus să-i ceară episco­pului să ridice în acel loc o biserică, în care ea să-L reveleze oamenilor pe Dumnezeu și să ridice suferința Lumii Noi.
Juan Diego pornește imediat spre oraș, merge la episcopul Zumarraga. Acesta este chiar primul episcop al Mexicului de după conchista: ierarh zbir, a ordonat să fie aruncate pe foc multe codice aztece, și să fie dis­truse 500 de temple străvechi... Diego îi relatează apa­riția Fecioarei Maria, o descrie. A fost o apariție con­cretă. Adică Diego n-a avut o "viziune", el nu era un mistic, nu era un contemplativ; n-a avut vreo "ve­denie" în timp de rugăciune, el a avut parte de o apa­riție fizică!
Episcopul l-a ascultat aferat (se înțelegeau prin translator), nu credea de fel că un indio sărman a avut parte de o apariție divină. Și l-a expediat repede.
Juan Diego s-a întors la locul unde-i apăruse Fe­cioara, ca să raporteze eșecul său. Astfel are loc a doua apariție a Maicii Domnului, care l-a ascultat, iar în final i-a spus ferm: "Îți poruncesc să te duci din nou mâine, să-l vezi pe episcop și să-i repeți cererea misionară!".

Miracolul

Au fost, în total, cinci apariții; prima pe 8 decem­brie, iar a cincea pe 12 decembrie 1531. Nici la a doua audiență, episcopul nu l-a crezut pe Juan Diego. I-a cerut să-i aducă o probă concretă că s-a întâlnit chiar cu Maica Domnului. Maica Domnului i-a spus: "Te vei întoarce aici mâine ca să-i duci episcopului semnul pe care ți l-a ce­rut!". Și Maica Domnului a pregătit pro­ba concretă. Ea avea să lase imaginea feței sale întipărită pe mantaua indianului, ca o fotografie!
Mantaua ("ayate") era un fel de pătură care se încheia pe umărul drept. Era o țesă­tură din fibre de agave, de 1,67 m pe 1,05 m. Pe această mantie s-a imprimat imaginea Sfintei Fecioare.
S-a petrecut așa: Când Juan Diego s-a aflat iarăși în fața episcopului, a desfășurat mantaua în care înve­lise trandafirii culeși la în­demnul Fecioarei. În clipa aceea, pe țe­sătura de agave s-a "revelat" lent, sub ochii celor de față, imaginea Mai­cii Domnu­lui. În culori vii, strălucitoare. Era ca și cum pe o placă fotografică, introdusă într-o soluție chi­mică "revelator", se iveș­te chipul sub privirile tale. Imaginea are calitățile și fidelitatea unei fotografii, uimitor de expresive, cu dimensiunile 143 cm pe 55 cm.
Deși țesătura din fibră de agave este rară, "foto­grafia" Fecioarei s-a aș­ternut compact, armonios. La analize, vechi și noi, nu se disting urme de "tușe" (cum ar fi la o pictură), ci totul are netezimea unei fo­tografii. Impresia produsă de această dovadă a fost ului­toare.
Cu aceasta a început o fervoare religioasă fără sea­măn, care a adus și succesul cultului creștin printre me­xicani. Imaginea miraculoasă a lucrat asupra minților indigenilor mai mult decât armate întregi de misionari. Sau oricum, lucrarea misionarilor a fost mult ușurată de acest miracol.
Se poate spune că Mexicul a fost creștinat de Fe­cioara de la Guadalupe, sau, mai concret, de icoana miraculoasă dăruită de ea acestui popor. Mai ales asupra populației indigene imaginea Fecioarei a avut un impact extraordinar. A fost ca un șoc metanoic, sau ca o "traumă" de inițiere, nădejde supremă de salvare, care a produs valuri de credință, de atunci și până azi.
Mantaua cu chipul Maicii Domnului poate fi văzută în uriașa catedrală închinată Fecioarei din Gua­dalupe. Cine vede această imagine, se simte trans­portat, înnoit, înviat. Mi-a mărturisit un pe­lerin-poet ce a simțit dân­sul: este ca și cum a venit nenăscut și pleacă de aici născut, în anul unu al ființei sale.
Apariția Fecioarei este, de această singură dată, probată printr-un document chimic, fotografic, concret. Și nu este doar o viziune sau o vedenie, ca-n multe ca­zuri anterioare, reale sau dis­cu­tabile, plauzibile (con­ținând un informațional di­vin) sau închipuite (ela­bo­rări su­biec­tive): evident, și acestea au rolul lor sote­rio­logic!
Se crede că imaginea de la Guadalupe este ade­văratul chip al fecioarei Maria. Cazul este comparabil întru­câtva cu Giulgiul de la Torino, pe care sunt întipărite trăsăturile chipului lui Iisus Hristos. În cazul Giulgiului de la Torino s-au născut multe discuții cu privire la datare, autenticitate (personal, înclin să cred, după argumente, că este o "relicvă" autentică). Dar ima­ginea fecioarei de la Guadalupe nu a suscitat dis­cuții pro și contra. Reperarea istorică este sigură, măr­turiile feno­menului sunt indubitabile: înregistrate "la fața locului", ele nu lasă prilej de ipoteze sau de ezitări de "pro­ba­toriu".

Expertiza neîntreruptă

Pânza a fost examinată în toate timpurile: vizual, în evul mediu; științific, în epoca modernă; cu tehnică de vârf, astăzi. Pictorii au confirmat că este imposibil ca acea "pânză" să fie făcută de mână umană. Nici la mi­croscop nu se distinge vreo tușă de penel: culorile for­mează o suprafață fără asperități (observă profe­sio­nal pictorul mexican Miguel Cabrera). Țesătura de aga­ve "a funcționat ca o peliculă foto, primind ima­ginea", zice François Brune, în concluziile sale. Chi­mistul ger­man Richard Kuhn, laureat Nobel, a primit două fibre din această ayate (mantie). "Coloranții sunt de origine complet necunoscută pe pământ", spune el.
Țesătura a fost studiată și de experți NASA. Ei constată că nici o fisură nu apare pe imagine, după 470 de ani de la miracol. Nici culoarea nu s-a spălăcit, nu s-a atenuat, după atâta vreme! "Prospețimea culorilor ră­mâne inexplicabilă".
Numai adaosurile s-au degradat complet. Adao­surile au fost făcute la bordura imaginii primare. Că așa-i omul: pune zorzoane... Așa se face că, după 100 de ani de la miracol, un preot zelos și vesel, părintele Miguel Sanchez, adaugă detalii marginale inspirate din Apocalipsă! Sub picioarele Fecioarei el a desenat Luna și un înger. De atunci, în toate reproducerile, apare acest adaos care derutează multă lume în legătură cu chipul de la Guadalupe.
Tot adaosuri sunt și broderiile aurite ale rochiei și ale togăi și razele de aur din jurul Fecioarei. Dar ase­me­nea adăugiri făcute de mână de om s-au deteriorat și au fost împrospătate la intervale. Numai imaginea pri­mară rămâne vie, strălucitoare, de parcă ar fi fost "fo­tografiată" astăzi.

Testul ochilor certifică miracolul

Proba cea mai uimitoare a fidelității imaginii este dată de examinarea ochilor de pe "fotografia" spon­ta­nă. Pe cristalinul ochilor s-au descoperit chipuri și re­lie­furi care au fost "privite" de Fecioara Maria în mo­mentul "revelării" miraculoase din 12 decembrie 1531. Tot ce-a "văzut" ea în acel moment a rămas im­pri­mat pe cristalinul ochiului său.
Ochii au fost examinați de oftalmologi, cu apara­tură medicală. Ei au caracteristicile unor ochi vii. Cu of­talmoscopul, în 1956, un medic a surprins reflexii lu­minoase, proaspete. Asemenea detalii nu pot fi obser­vate în picturi, ci numai în ochii celor vii: reflexii de scene pe suprafața posterioară a corneei și în nucleul cristalinului. Din rezumatul studiilor, făcut de François Brune, notăm:
S-a analizat și cu microdensitometru (aparat care, într-un milimetru pătrat, distinge 27 778 puncte!). Nu­me­rizarea, sau digitalizarea, permite să recuperăm ori­ce detalii. Așa s-a constatat că ochii fecioarei reflec­tă ceea ce vedea dânsa în momentul "imprimării" chi­pului: un indian cu barbă (probabil Juan Diego), un fran­ciscan (probabil episcopul Zumarraga), un tânăr în­tr-o poziție perplexă (probabil translatorul). Se re­flectă, deci, o întreagă scenă a încăperii, în momentul în care, Juan Diego desfășurând mantia, a apărut pe ea de­senul divin.
Cerul Mexicului de pe veșmântul Fecioarei : stelele de pe mantia albastră a Sfintei Fecioare corespund, mi se zice, cu poziția constelațiilor văzute din Mexico în di­mineața zilei de 12 decembrie 1551, la ora 10:40, chiar în momentul în care soarele marca sol­stițiul de iarnă. "Ha­zar­dul nu ar pu­tea explica o asemenea pro­iecție as­tronomică", scrie un cer­cetător.
Antropologii aduc și ei argumentele lor, în favoa­rea autenticității imaginii. Chipul apărut fotografic pe mantaua lui Diego nu re­prezintă o fe­meie me­xi­cană, nu re­pre­zintă o mo­rena. Iar ex­pre­sia la Vir­gen mo­rena este doar un apelativ lo­cal. Tenul ima­ginii ori­gi­nale este alb, nu este brun oacheș decât în re­pro­duceri ma­nuale sau pic­turale făcute de-a lun­gul vremilor. S-au făcut mii de reproduceri și une­ori s-a căutat "adap­tarea" tropicală a Fecioa­rei...
Antropomorfic, chi­pul său este asemănător cu al unei evreice. Facem și o re­ferință conexă. Re­gi­zo­rul Franco Zefirelli, când a căutat o actriță care să in­ter­preteze rolul Fecioa­rei Maria în filmul "Iisus din Na­zareth", a avut de unde să selec­teze: s-au prezentat 160 de candidate la acest rol. Și regizorul a selec­tat-o pe Olivia Hussey, o ar­gen­tiniană din mamă en­glezoaică. Aceeași actriță a interpretat și rolul prin­ci­pal în filmul "Maica Tereza".

După atâtea ispite, o teofanie!

Seara, cobor de pe co­lina sacră, sunt mereu între oameni, cu care îmi pare că am fost împreună la o taină primordială. Lumina de pe fețele lor mă face să spun: "Dacă n-ar fi existat sufletul, pelerinajul la Guadalupe l-ar fi inventat".
Lângă mine sunt noii mei prieteni de pelerinaj sau, mai curând, noile mele neamuri de teofanie, Maria Gon­zales și fiul ei, Felipe. Maria mă întreabă:
- Ați mai vizitat ceva în Mexic? Ați mai văzut și alte locuri, sau sunteți la începutul călătoriei?
Răspund:
- Îmi dau seama că am venit în Mexic pentru ceasul acesta! Tot restul a fost ispită.
- Și ce ispite a avut Domnul Andru în Mexic, dacă nu sunt indiscretă?, întreabă Maria voioasă. (Mexicanii au suflet voios mereu, "ziua toată!", cum zice ectenia. Allegria, acesta-i secretul numărul trei al longevității lor.)
Îi răspund cu voioșie românească:
- Iată ce ispite. Am avut ispite arheologice, lăcomie de spații tropicale și de Sierra Madre... și de Caraibe... Și ispite antropologice... (Explorări! Părintele Teofil de la Sâmbăta de Sus le numea "ispita bună"... dar Ecle­ziastul le numea vanitas...)
- Grozav! zice Maria. Unde ați fost? Bănuiesc că piramidele Uxmal și Chichen Itza sunt culmea ispi­telor mexicane. Cu asta sucim noi capul europenilor!
Zic: - Am parcurs peste 4000 (patru mii!) de kilo­metri prin vasta împărăție solară numită Estados Unidos Mexicanos. (Noul președinte ales voiește, pe drept, să se revină la numele simplu și magic al țării: Mexico!) În acest timp, am umplut trei caiete (altă ispită bună și vanitoasă: ispita scrisului!), cu un eseu care se cheamă: Topografia sacră a Mexicului, de la Teo­tihuacan la Tula. Am scris cu sobrietate despre tolteci, cu tristețe despre azteci, mai cerebral despre olmeci și cu despătimire despre mayași. În Yucatan, între mayași, mă simțeam ca-n Bucovina natală și o vreme am uitat să mai plec... Pur și simplu m-am strămutat între ei și am uitat că viza trece... În paralel cu traseul proto-istoric al vechilor regate precolum­bie­ne, am parcurs și "Ruta de los conventos": calea mi­sio­narilor din timpul Con­chis­tei. Misionarii mi s-au părut un fel de sa­ni­tari religioși, vindecând cu aghias­mă și tămâie ră­nile conchistei, învă­țân­du-i pe indios cum este cu mântuirea în lanțuri... Dar un popas de câteva zile la o mânăstire benedictină din Cuernavaca m-a îm­pă­cat cu toți misionarii. De altfel, benedictinii, chiar mai mult decât fran­ciscanii, mi s-a părut că au o suplețe ortodoxă...
Doamna Maria Gon­za­les arată admirație pen­tru drumurile mele me­xi­cane. Am crescut în ochii ei, adău­gând 3 centimetri iluzorii la cei 167 pe ca­re-i aveam... Ea mă în­treabă dacă am călătorit sin­gur sau în vreo sche­mă turistică. I-am spus că sin­gur, după o para­dig­mă ascetică și autonomă. Doamna Gonzales îmi arată o spaimă admi­ra­ti­vă, spune că în Mexic e periculos ca un străin să călătorească singur, căci poate fi împușcat în plină zi pe stradă! I-am răspuns că iată, eu sunt o dovadă vie că în Mexic un străin nu-i împușcat pe stradă. Doamna Gonzales mă privește ca pe un om cu au­ra celui scăpat de o execuție... Ca și cum aș fi dobân­dit spontan merite și lauri orfici din simpla întâmplare că am ales vo­luptatea singurătății pe­riplului.
- Și, la capătul ispitelor, iată, ne aștepta o teofanie. Pot numi așa ceasul întâlnirii cu chipul Fecioarei. Am văzut că mulți, când se află acolo, în fața chipului mi­raculos de pe mantia de agave, trăiesc clipa cu intensi­tate extatică, ca și cum minunea se petrecea în acest mo­ment, sub ochii lor... Toate fețele oamenilor mărtu­riseau această reiterare a minunii. Vedeți, Mexicul nu-i țara primejdiilor psihotrope sau balistice. Ci este țara unde toate drumurile duc spre Guadalupe și sfârșesc cu arătarea Divinului.

O aromă de ortodoxie

Mai spunem că: ziua de 12 decembrie, ziua arătării chipului Sfintei Fecioare, a devenit sărbătoarea națio­na­lă a Mexicului. Maica Domnului din Guadalupe a fost declarată, de Vatican, "patroana Mexicului", apoi "pa­troana Americii Latine". Unii spun că evlavia pen­tru Fecioara de la Guadalupe a generat un catolicism "popular", paralel cu cel oficial. Din ce am văzut pe viu, eu aș spune altceva. Că popularitatea vastă a Fe­cioarei din Guadalupe îndulcește catolicismul mexican, îl face mai puțin "geometrizat", îl face mai cald, mai suplu, mai emoțional: adică, îi dă o reală aromă de or­to­doxie...