Argument
Salariul minim în Polonia e 1.600 de zloți, peste 1.900 de lei, cam cât e la noi salariul mediu pe economie. Salariul mediu e 3.800 de zloți în Polonia, adică 4.500 de lei, în vreme ce prețurile sunt aproape egale cu cele din România: marile lanțuri internaționale de magazine, ca H&M, bunăoară, afișează același preț în zloți și în lei. Practic, într-o țară din fostul bloc comunist, oamenii ajung să aibă, în numai 20 de ani, o putere de cumpărare de două ori mai mai mare decât la noi! Dar asta nu e tot: Polonia e campioană în atragerea de fonduri europene: a cheltuit deja toți banii alocați de UE în bugetul 2008-2013, în vreme ce România abia dacă a atras 15%. Pe noul buget european, Polonia va primi 2.800 de euro per locuitor, în vreme ce România doar 2.100! Un drum cu trenul de la Varșovia la Cracovia, lung de 300 de kilometri, se face în 3 ore, în vreme ce, în România, de la București la Cluj-Napoca faci cei 500 de kilometri în aproape 10 ore. Am vrut să vedem cu ochii noștri de ce și cum de la ei se poate, iar la noi nu. Ne-am întâlnit, timp de o săptămână, cu miniștri și înalți oficiali polonezi, cu profesori, analiști și jurnaliști de prestigiu, unii dintre ei experți și în problematica României, am luat, deopotrivă, pulsul marilor orașe și al sătucurilor de munte, pentru a vă putea prezenta, pe larg, secretele "Miracolului polonez". Prima parte a unei campanii de anvergură, în care "Formula AS" și-a propus să treacă prin cele mai importante țări foste socialiste, pentru ca să înțelegem mai bine cum stau ei și, în definitiv, cum stăm noi.
Culorile ruinei
Un stâlp de fier, înalt cât o cruce-n cimitir, doar atât mai rămăsese în picioare, în 1947, din Columna lui Sigismund al III-lea. Grandiosul monument închinat de Varșovia marelui rege polonez dominase orașul de pe malul Vistulei, de la înălțimea celor aproape 25 de metri ai săi, vreme de trei secole. O columnă demnă de împărații Romei: marmură albă, aleasă, țintuită cu decorațiuni metalice, peste care trona statuia lui Sigismund, din bronz placat cu aurul cel mai strălucitor. Locul pe care o ridicaseră meșterii italieni (la 1644!) fusese așa ales, încât statuia era vizibilă din orice loc al orașului te-ai fi aflat. Cu mâna stângă, regele sprijinea o cruce grea, semn al credinței poporului său, iar cu dreapta ridica amenințător o sabie, simbol al luptei împotriva diavolului. 300 de ani și-a dus crucea Sigismund, alături de urmașii săi, 300 de ani și-a vânturat sabia tăioasă în lupta cu răul. Până când, în august '44, în primele zile ale Revoltei rezistenței poloneze din Varșovia, Coloana lui Sigismund avea să fie răpusă de tirurile infernale ale avioanelor naziste din Luftwaffe.
Doar stâlpul de fier înfipt în fundația monumentului mai amintea, la trei ani după război, de faimoasa columnă. Un stâlp de fier într-un morman de cărămizi, iar, de jur-împrejur, ruinele vechilor palate din centrul orașului regal, cu zidurile crenelate de mușcăturile mortale ale obuzelor. Imaginea aceasta a ruinelor ce înconjoară ciotul vechii columne a lui Sigismund este una dintre cele mai scumpe icoane ale luptei de peste un mileniu a Poloniei pentru independență și mărire. O fotografie color, realizată în 1947 de Henry Cobb, pe atunci un tânăr student american pasionat de arhitectură, aflat în Europa, într-o călătorie de studiu. Descoperită întâmplător acum doi ani, imaginea, alături de alte instantanee la fel de dramatice, e parte integrantă a unei expoziții în aer liber, pe care nu ai cum să o ocolești, în drum spre sau dinspre Centrul Vechi al Varșoviei. "Culorile ruinei" e o expoziție cu adevărat impresionantă: un oraș făcut una cu pământul, bombardat până nu a mai rămas piatră pe piatră, cărămidă pe cărămidă. Abia ici-colo, arcadele unei biserici gotice sau structura de rezistență a vreunui fost hotel de lux din interbelic, statueta umilă a câte unui sfânt, ascunsă între pomi, rup monotonia dezolantă a deșertului de moloz. Și, apoi, mai sunt și chipurile oamenilor. Nu ruinele, ci chipurile oamenilor l-au impresionat cel mai mult pe tânărul student Cobb: chipurile oamenilor, amestecul acela de durere și demnitate, de îndârjire și de forță, pe care nu-l poate pune în cuvinte după 60 de ani, dar pe care camera foto l-a surprins atunci, în '47, și l-a învăluit în magie și culoare.
Ajuns în America, tânărul Henry Cobb a pus fotografiile într-un colț al casei și a uitat de ele. Nu știa că are pe mână un tezaur. A aflat asta abia după ce, printr-o stranie conspirație a sorții, cineva le-a găsit și le-a pus pe Internet, fără să-l întrebe măcar. Când au văzut fotografiile, polonezii au rămas înmărmuriți. Era acolo, în culorile ruinei surprinse de tânărul Cobb, toată povestea suferinței, a rezistenței și a ambiției lor. Și-au recunoscut chipurile în durerea și încrâncenarea din fotografiile vechi ale lui Cobb! L-au chemat în Polonia pe bătrânul arhitect american și l-au tratat ca pe un erou național. I-au organizat expoziții, i-au dedicat articole, cărți și albume. Au făcut cozi întregi pentru un autograf pe "Culorile ruinei". Polonezii nu uită: "Culorile ruinei" sunt parte din viața lor, parte din dramatica lor istorie...
Istoria reclădită de la zero
Un sfert din Varșovia, toate comorile orașului, unele vechi, de la 1200, au fost puse la pământ, în numai două luni, de trupele naziste. După recâștigarea orașului, forțele lui Hitler au dărâmat, deliberat, clădire cu clădire, încă mai bine de o treime din oraș. Planul era diabolic: să distrugă orice urmă, orice amintire, orice mărturie a istoriei și a culturii veșnic nesupusei Polonii. Varșovia dăduse, încă din secolul al XVIII-lea, prima Constituție democratică din Europa, era un model de toleranță și echilibru, avea unul dintre cele mai avangardiste modele politice ale vremii, iar toată această simbolistică a libertății, ca și amintirea puternicului regat de odinioară, trebuia rase pentru totdeauna de pe fața pământului.
În 1945, la finalul războiului, 85% din oraș era complet distrus. Dar oamenii din fotografiile studentului Cobb nu s-au dat bătuți. Voluntari din întreaga Polonie au venit în ajutorul varșovienilor. Au dat jos scheletele înspăimântătoare ale vechiului oraș și s-au pus pe reconstruit. Și nu oricum! Ci cu o ambiție teribilă, și-au pus în cap să refacă orașul exact așa cum fusese înainte de invazia germană: stradă cu stradă, biserică cu biserică, statuie cu statuie, clădire cu clădire. "Totul s-a făcut din munca și din banii polonezilor, pentru că guvernul comunist nu a acceptat ajutorul Planului Marshall", îmi spune analistul polonez Adam Burakowski, de la Radio Polskie, autor, printre altele, al unei cărți despre dictatura lui Nicolae Ceaușescu, la editura Polirom. Ce a ieșit din acest efort ireal, întins pe mai bine de cinci ani, al poporului polonez, e o bijuterie de oraș. "Modelul polonez", lecția sublimă a reconstrucției Varșoviei, se predă și azi în marile facultăți de arhitectură și de urbanism din lume.
Cei 60 de ani scurși de la reconstrucție au îmbogățit cu efect de patină efortul oamenilor. Capodoperă a barocului, castelul regal în care s-a instalat Sigismund al III-lea după ce a mutat capitala la Varșovia, pare că stă acolo, nemișcat, din secolul al XIV-lea, Catedrala "Sfântul Ioan" pare dăltuită în piatră, chiar de maeștrii goticului de secol XV, vilele înalte, cu alură bruxelleză, din Piața Veche, respiră, toate, aerul fin al aristocrației de la 1800 și ceva. Bulevardele largi, aerisite, cu piatră cubică, vibrează și acum, ca odinioară, sub roțile caleștilor. Nu există detaliu cunoscut care să le fi scăpat constructorilor! Aceleași materiale, aceeași anvergură, aceleași înflorituri stilistice, de la îngerii care sprijină arcadele până la cele mai neînsemnate dantelării metalice la porți sau la geamuri. Faimoasa "Universitas Varsoviensis", bisericile, palatele, școlile, statuile, toate sunt azi la fel cum fuseseră în anii '30, înaintea Războiului. Iar în locul ciotului de fier din fotografia-simbol a lui Henry Cobb se înalță acum, peste tot și toate - o vezi din depărtare! - Columna lui Sigismund, impetuoasă și sclipitoare. Regele își duce crucea, la fel ca acum mai bine de 300 de ani, în vreme ce, cu sabia scoasă din teacă, pândește răul, gata să-l reteze din scurt.
O cruce în noapte
La orele înserării, sub iarna care, la mijloc de martie, e mai aprigă ca oricând, Orașul Vechi arată ca un decor de Crăciun: lipsesc doar beculețele. Puțini oameni pe străzi, lumea din Varșovia s-a săturat până peste cap de cele 6 luni de frig crâncen. "Mi-e dor de zilele toride ale Bucureștiului", e mesajul cu care mă întâmpină zâmbitor, pe treptele Bibliotecii Vechi din cadrul Universității, Bartlomiej Zdaniuk, reputat profesor și politolog polonez, bun cunoscător al României și al limbii române. Dar, în ciuda iernii cumplite din Varșovia, noapte de noapte, pe orice vreme, de 3 ani de zile, zeci de oameni se strâng, pâlcuri-pâlcuri, în fața Palatului Prezidențial de pe bulevardul Krakowskie Przedmiescie, pentru a se ruga pentru sufletele liderilor pierduți în accidentul aviatic de la Smolensk, din 2010. Atunci, în blestemata zi de 10 aprilie, aeronava în care se aflau președintele Poloniei, Lech Kaczynski, soția sa, importanți membri ai Guvernului și ai camerelor Parlamentului, comandanți ai Forțelor Armate, precum și alți demnitari polonezi de prim rang, s-a prăbușit în Rusia, în apropiere de Katyn, un alt loc cu amintiri infernale pentru poporul polonez. Puternica delegație urma să participe la comemorarea a 70 de ani de la masacrul de la Katyn, locul unde peste 20.000 de ofițeri, veritabilă elită a Poloniei, au fost executați de forțele serviciilor secrete sovietice, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Dramă după dramă, așa s-a scris istoria Poloniei, în ultimele secole. Iar accidentul din 2010 nu e decât cea mai dureroasă și mai recentă ilustrare a acestui fapt. Acum 3 ani, Polonia și-a pierdut, din nou, unii dintre cei mai vrednici oameni ai săi. Iar polonezii nu uită. Seară de seară, oamenii vin în fața intrării Palatului Prezidențial. Își cară singuri crucea, o cruce înaltă și frustă, precum cea a regelui Sigismund. O înalță între cei doi lei uriași care păzesc poarta de la intrarea în Palat, coboară în bernă steagul papal și pe cel național, apoi încep, șoptit, plâns, rugile către Cel de Sus. O dată pe lună, în ziua de 10, sute de conaționali li se alătură, într-o demonstrație de amploare, pentru cinstirea victimelor de la Katyn și a vrednicilor lor urmași căzuți la Smolensk în 2010... E frig de crapă pietrele, ninge infernal, turiștii dârdâie între două blițuri și două cafenele, în vreme ce pe Krakowskie Przedmiescie se cântă tânguit, până în miez de noapte, când oamenii își iau crucea și pleacă, agale, spre casele lor. Au privirile acelea din fotografiile tânărului Henry Cobb...
Miracolul rezistenței: tradiție, patriotism, credință
De unde au atâta putere polonezii? De unde își trag curajul și încrederea de a o lua de la capăt, după atâtea și atâtea grele încercări, de unde mai găsesc ambiția de a se reafirma ca una dintre marile forțe ale Europei unite? Polonezii au un stat al lor încă de la 966. Au fost o forță veritabilă în această parte de Europă, vreme de sute de ani, până când, în secolul al XVIII-lea, au fost ocupați și dezmembrați de Prusia, Austria și Rusia. Această cumplită lovitură a istoriei nu a făcut decât să-i întărească și mai mult în puterea și în credința lor. Până la sfârșitul Primului Război Mondial, când și-au recâștigat independența, polonezii au ținut-o din insurecție în insurecție, nu s-au dat o clipă bătuți. Cu fiecare luptă, cu fiecare insurecție, spiritul polonez, sentimentul de națiune, a ieșit mai întărit.
Când vorbesc despre elitele Poloniei, atât profesorul Bartlomiej Zdaniuk, cât și analistul Adam Burakowski ajung, din două vorbe, la marii lideri religioși de care a avut parte țara lor - cardinalul Stefan Vyszynski, primatul Poloniei până în 1981, cardinalul Karol Wojtyla, devenit Papa Ioan Paul al II-lea, dar și preoți obișnuiți, ca Jerzy Popieluszko, confesorul conducătorilor puternicului sindicat Solidaritatea, beatificat de Papa Benedict al XVI-lea, după ce a fost ucis de serviciile secrete comuniste în 1984. Biserica Catolică a jucat mereu un rol-cheie în societatea poloneză. A fost, în cele mai grele momente, adevărata forță de opoziție, mai cu seamă în timpul obsedantelor decenii ale comunismului. Exemplul lipsei de obediență a preoților față de puterea comunistă nu avea cum să nu magnetizeze poporul. Strâns uniți în jurul Bisericii, polonezii au reușit să se opună cu succes repetatelor încercări de colectivizare a muncii agricole. E doar un detaliu al forței de rezistență a polonezilor, dar un detaliu care are și azi efecte extraordinare, în felul în care gândește și acționează Polonia rurală. După cum, la fel, tradiția forței de opoziție a Bisericii e valabilă și azi, în plină democrație: o viguroasă forță conservatoare, grupată în jurul unor valori ce nu pot fi negociate și care a mers până la mișcări extrem de tranșante împotriva aderării Poloniei la Uniunea Europeană! Aderența polonezilor la Biserică se vede la tot pasul. O putem deduce fie și numai luând în considerare faptul că săptămânalul "Gosc Niedzielny" ("Oaspetele de duminică"), un influent ziar religios, are un tiraj de 140.000 de exemplare!
În Duminica Floriilor catolice, "Nedelia Palmova", cum îi spun polonezii, satele și orașele se umplu de febra culorii. Toată lumea se pregătește să-l primească pe Iisus în cetatea sufletului său. Nu au frunze de palmier, dar împletesc din flori uscate, viu colorate, superbe buchete, "palme", pe care le poartă cu mândrie în drum spre biserică, unde merg să le sfințească. La Cracovia, în cel mai cosmopolit oraș al Poloniei, bisericile sunt pline, de Florii. Ceremoniile religioase se oficiază succesiv, din două în două ore, pentru ca mulțimea imensă care așteaptă afară să ajungă să-și sfințească "palmele" colorate. Sunt foarte mulți tineri în biserici, cupluri frumoase, pregătindu-se să primească, după numai o săptămână, vestea cea mare a Învierii Domnului. Sunt foarte bine îmbrăcați, deloc opulenți, afișează o distincție cu adevărat nobilă, sunt mereu atenți cu cei din jur, mereu dispuși să te asculte și să te îndrume și trădează sobrietatea senină a oamenilor care știu ce vor de la viață. O altă definiție a "modelului polonez".
Oamenii și cifrele din spatele unui miracol
La fel ca în '47, când studentul Henry Cobb fotografia "Culorile ruinei", și acum, în 2013, tot oamenii sunt cei care spun cel mai bine povestea "miracolului polonez". În trei zile, la Varșovia, nu vei vedea un om, nici măcar un om, care să treacă strada când e roșu la semafor! În magazine, rândul e sfânt. "Cine e ultimul?", e prima întrebare a celor care tocmai intră în mini-market. Polonezii au un cult al legii și al procedurii: au ținut să-mi precizeze asta absolut toți interlocutorii mei din Varșovia și Cracovia. "Înainte să se apuce de un lucru, polonezul întreabă care a procedura, care sunt pașii de făcut. Apoi, ia punct cu punct și nu se lasă până nu duce treaba la bun sfârșit". Astfel croiți, polonezii s-au potrivit cum nu se poate mai bine pe modelul birocratic riguros, sever, promovat de Bruxelles. Polonia a îndeplinit criteriile de aderare la Uniunea Europeană încă din 2004, cu 3 ani înaintea României, iar de atunci s-a remarcat pe scena europeană ca o voce distinctă, mereu atentă la interesele sale, dar, încă mai mult, ca o campioană a eficienței în atragerea de fonduri UE. A obținut pentru intervalul 2008-2013 suma-record de 68 de miliarde de euro, pe care i-a cheltuit deja, până la finele lui 2012, în condițiile în care România abia a depășit pragul de absorbție de 10%!
Elzbieta Bienkowska, ministrul polonez al Dezvoltării Regionale, cea care coordonează întregul sistem de atragere și de management al fondurilor europene, a devenit, în nici 5 ani, una dintre marile vedete ale scenei publice europene. Un tehnocrat în cel mai pur sens la cuvântului, o femeie fără ambiții politice, care a aflat despre numirea sa ca ministru de la taximetristul care o ducea la o întânire solicitată de viitorul premier al Poloniei, Elzbieta Bienkowska a ținut în anii din urmă prima pagină a tuturor marilor gazete de analiză politică și economică ale Europei. Sub privirile uimite ale mai-marilor lumii, "Miracolul polonez" căpăta, prin Elzbieta Bienkowska, un sens nou. Înțelegerea acestui miracol a fost, din start, una dintre direcțiile principale ale vizitei "Formulei AS" în Polonia, iar întâlnirile cu înalți oficiali din Ministerul Dezvoltării au fost programate cu prioritate. Prinsă cu agenda sa europeană, Elzbieta Bienkowska ne-a îndrumat spre unul dintre oamenii ei de bază, subsecretarul de stat, Marcin Kubiak. Ne-a pus la dispoziție toate secretele succesului Poloniei în domeniul fondurilor europene, alături de recomandările ministerului pe care îl conduce pentru îmbunătățirea atragerii de bani europeni pentru o țară ca România, care are mari probleme în acest domeniu. La data și ora stabilite, Marcin Kubiak mă aștepta deja cu mapa pregătită. Un interviu "la cheie", în cel mai pur stil impus de modul de lucru al Elzbietei Bienkowska, cu răspunsuri structurate la fiecare dintre temele de discuție propuse de "Formula AS". "Aveți în mapă toate răspunsurile, toate cifrele, toate concluziile. Vă invit să avem o discuție relaxată și agreabilă", m-a întâmpinat oficialul polonez, un tânăr cu un CV impresionant, fost ambasador al țării sale în Africa de Sud. Cifrele din mapa pregătită de staff-ul Elzbietei Bienkowska sunt pur și simplu impresionante: aproape 300.000 de locuri de muncă create din bani europeni, peste 10.000 de kilometri de drumuri noi, 1.900 de tramvaie și autobuze, 3.600 de grădinițe, peste 2.000 de laboratoare și de institute de cercetare înființate sau modernizate, 2.800 de proiecte realizate de către universitățile din Polonia! În plină criză europeană, Polonia a înțeles că banii de la UE pot fi adevăratul motor de dezvoltare economică. În loc să se împrumute scump de la FMI, Polonia a preferat să ia bani gratis, să parieze pe cartea fondurilor, majoritatea nerambursabile, de la UE. Așa a ajuns Polonia singura țară din UE care nu a cunoscut recesiunea economică și singura țară care nu a dat jos la alegeri alianța aflată la guvernare.
*
"Polonia, un model? Nu știm ce să zicem...", îți vor răspunde, unii elegant, alții chiar sincer, toți cei pe care îi întrebi la Varșovia sau Cracovia. Sunt veșnic nemulțumiți, veșnic neîmpăcați cu starea de fapt, cu mersul lucrurilor, veșnic în căutarea unei alternative, a unei soluții mai bune, a unei căi de a merge mai departe. Nu au cunoscut recesiunea, nu au avut salariile sau pensiile tăiate, au dublul salariului minim pe economie și dublul salariului mediu față de România, dar vor mai mult, continuând să fie critici cu clasa politică și cu cei de la guvernare, critici cu Uniunea Europeană. Sub nicio formă nu le place să se culce pe o ureche, să se îmbete cu o victorie sau cu o reușită. Măcar pentru atât și tot merită să ținem seama de "Modelul polonez"!
(Varșovia - Cracovia, Polonia)