Civilizații uitate: Aborigenii din Australia

Andrei Cheran
În Australia există peste 500 de popoare aborigene, împărțite în comunități, fiecare având propria sa limbă și propriul său teritoriu. Invazia britanică pe care au suferit-o la sfârșitul secolului al XVIII-lea a avut consecințe catastrofale asupra vieții imediate, dar și asupra spiritualității și a tradițiilor locale. Cu toate astea, cultul strămoșilor și comunicarea cu lumea "de dincolo" sunt încă foarte prezente, la fel ca și ritualurile practicate de vracii vindecători, așa-numiții wirinun

Pământul este absolut crucial pentru popoarele aborigene, el aflându-se în centrul vieții lor cul­turale și spirituale. Înainte de invazia Aus­tra­liei de către britanici, cele mai multe dintre ele se sta­­biliseră de-a lungul coastelor continentului, în co­mu­nități pe jumătate sedentare, care trăiau din agri­cul­tură, pescuit și din creșterea vitelor. Aborigenii care se aflau în interiorul ținuturilor și în deșert trăiau din vâ­nă­toare și din cules, practicând o tehnică a arderii so­lului, pentru a încuraja creșterea plantelor preferate de către animalele pe care ei le vânau. De asemenea, a­veau și niște tehnici foarte evoluate pen­tru a găsi apă.
În prezent, mai mult de jumătate din­tre aborigeni trăiesc în orașe, de cele mai mul­te ori la periferii, în condiții în­gro­zi­toare. Mulți alții sunt angajați ca agri­cultori pe terenurile ce le-au fost luate cu forța. Foarte puțini mai sunt cei care - mai ales în partea de nord a con­ti­nen­tului - au reușit să rămână pe pă­mân­tu­rile lor ancestrale, continuând să practice vânătoarea și culesul, devotați ritua­lu­rilor spirituale, între care la loc de frunte se află cultul strămoșilor și al morților.

Spiritele străbunilor

Credința că dincolo de lumea fizică există o viață populată de mai multe feluri de ființe spi­ri­tuale este o certitudine generală la aborigenii aus­tralieni. Un fel de paradis, numit "Timpul Vise­lor", perioada în care au fost create toate formele na­turale ale Universului, diferitele spirite ale naturii și spiritele elementelor. Este locul unde ajungem cu toții după moartea noastră fizică, așteptați și îndrumați de stră­moși. Spiritele strămoșilor își au locuința în cer, în timp ce celelalte spirite, ale plantelor și naturii, există pretu­tindeni. "Tintookies", de exemplu, trăiesc în tufișuri, "Tintuppa" în plante, iar "Mimi" în găurile din stânci. Abo­rigenii știu să-l activeze pe Djang, energia spiri­tuală a "Timpului Viselor" (un fel de paradis cosmic), practicând ceremoniile învățate de la strămoși și in­trând, astfel, în contact cu lumea de dincolo. Ei cred că prin intermediul spiritului morților pot să pătrundă în "Timpul Viselor", care este etern.
Legătura cu strămoșii o fac wirinunii (un fel de vin­de­cători și magi, în același timp), care primesc darul de a comunica prin percepții extrasenzoriale, putând astfel să-și întindă nivelul de conștiință la dimen­siunea astrală ("Dowie" - corpul astral). Fenomenul cere o lun­gă inițiere, pentru a spori sensibilitatea la in­­flu­en­țele psihice. Un inițiat trebuie să fi experimentat obli­­gatoriu o moarte rituală și să fi cunoscut trans­for­marea care i-a urmat. În timpul acestei experiențe de ex­pan­siu­ne a conștiinței, care se petrece în transă, o mare can­titate de energie iese din corpul fizic al vra­ciului vin­decător, pentru a se converti mai apoi în unde de energie, un fel de aripi, folosite pentru a ajuta corpul astral ce s-a de­tașat de corpul fizic să călătorească spre dimensiunea spirituală. (O experiență extrem de apro­piată de aceea a unei morți clinice aparente.) În acest stadiu, doar un fir astral foarte subțire îl mai lea­gă pe vraci de corpul rămas pe pământ. Prin acest pro­­cedeu, vracii wirinun pot accede la planul astral, ajun­gând în lumea celor care și-au părăsit corpul fizic, dar nu și spi­ritul, care la aborigeni este nemuritor. Ast­fel se țese o legătură directă între viața de zi cu zi a pă­mân­tenilor și faimosul "Timp al Viselor", o legătură esen­țială pentru viața și armonia tribului. Un wirinun este în măsură să comunice cu persoane dragi sau cu rude dispărute și să întâlnească chiar strămoși, pentru a putea, mai apoi, să afle răspunsuri la între­bă­rile celor vii, mesaje be­ne­fi­ce, în legătură cu re­col­ta, cu vre­­mea, cu sănă­ta­tea, pro­ble­­me­le de zi cu zi ale co­mu­­ni­tății.
O altă metodă des fo­lo­sită pentru a intra în con­tact cu lumea spiri­telor constă în capaci­ta­tea vracilor de a per­cepe vibra­țiile lumii înconju­ră­toa­re, un soi de receptor care cap­tează semnalele subtile emise de orice ființă sau obiect. Grație acestei meto­de, obținută printr-un labo­rios ritual, wirinunii pot să mărturisească ce au vă­zut în lumea spiri­telor.
Există numeroși a­bo­ri­geni, mai ales prin­tre cei în vârstă, care au, în mod natural, un "simț" al su­fletului așa de dez­voltat, încât, fără să ia­să din corpul fizic, sunt capabili să vadă, să au­dă, să simtă și să atingă informații apar­ți­nând lumii de din­co­lo.
Știința lumii spiri­telor este primordială pentru aborigeni. Ei vor să știe cum arată viața de după moarte, să cunoască în detaliu marele plan trasat de către "Baiame" (crea­torul) și de către stră­moși, singurii care pot să le furni­ze­ze infor­mații despre trecut, pre­zent și viitor. E de ne­cre­zut cum niște oa­meni aproape săl­ba­tici, care trăiesc în colibe și își pictează corpul în dife­rite culori, dispre­țu­iesc con­for­tul vieții, orientându-și efor­tu­rile către ceva mult mai vast decât sim­pla și tre­că­toarea lor exis­tență, aici, pe "Tya" (Pă­mânt). Nicăieri în lume nu exis­tă un cult al morților atât de "prag­ma­tic" ca la abo­ri­geni. Ritua­lu­­rile lor nu repre­zin­tă doar o sim­plă tra­diție, ci un mod de a exista, prin îndemnuri pri­mite din lumea de din­co­lo.

Muntele sfânt Uluru

Cultul morților și ritualul comunicării cu lumea de dincolo atrage mii de turiști, dornici să se împăr­tă­șeas­că și ei dintr-o asemenea inițiere spiri­tua­lă. Cele mai căutate locuri sunt niște po­di­șuri înal­te, cu formațiuni colinare, ca niște spinări de elefant, care ies din pă­mântul roșu: Uluru și Kata Tjuta. Numită și Ol­gas, Kata Tjuta se ridică spre răsărit, la o înălțime de 546 de metri peste ori­zont. Niște formațiuni țugu­iate de piatră, al că­ror nume, tradus din lim­ba abori­ge­nilor, înseamnă "locul cu multe cape­te", fiindcă se crede că aco­lo au trăit cândva strămoșii plecați în lu­mea de din­colo. Lo­cul acesta este sacru pentru aborigeni. Le­gile tradi­țio­nale sunt secrete, fiind cu­nos­cute doar de adevărații păstră­tori ai ști­inței stră­vechi.
În ce privește Uluru, se spune despre el că este o bijuterie a Terrei. Pentru abori­geni, el este la fel de sfânt ca Templul din Ie­rusalim pentru evrei, sau precum Kaaba pen­tru mahomedani. Conform unei legen­de, pe Uluru a început facerea lumii. Ulu­ru este un loc de pelerinaj pentru oameni de toate culturile, care vin să trăiască ex­pe­rien­țe mistice. Așezat pe o intersecție a unor axe majore ale grilei magnetice a pământului, la fel ca și marile piramide ale Egiptului, Uluru emană ener­gie telu­rică, pe care cei care ajung acolo spun că o simt ca pe un magnetism care le dă putere și le creează op­ti­­mism. Uluru este un loc cu peșteri liniștite, lacuri și cas­­cade for­mate pe stânci. Le­gendele "Timpului vise­lor" din cul­tura abori­ge­ni­lor își dau în­tâlnire acolo, con­fe­rind lo­cu­lui un farmec i­nex­­­pri­ma­bil și rangul de sor­ginte a străvechii mito­lo­gii.
Biblia lui Aranda (marele zeu)
Misionarul britanic Carl Strehlow a venit în Australia în anul 1894, oferindu-le localnicilor spri­jin împotriva atacurilor fermierilor albi. La ce­rerea vracilor-vindecători (wirinun), brita­nicul urma să le păstreze comorile spirituale pen­tru tim­pul viitor, ce se anunța tot mai greu. Din ma­te­ria­lul uriaș pe care l-a avut la dispoziție (tra­diție ora­lă), Strehlow a alcătuit în cele din urmă așa-nu­mita "Biblie Aranda", precum și un dicțio­nar al lim­­bii aborigenilor. Îndemnurile din Biblie erau exprimate în cuvinte simple:
* Legile de bază ale vieții vor fi păstrate și pen­­tru generațiile viitoare, numai dacă oamenii vor trăi în armonie cu natura.
* Cântatul, dansul, povestitul activează ener­gia vieții.
* Toți oamenii sunt responsabili pentru ca regu­lile de aur ale vieții și valorile spirituale să trea­că de la o generație la alta.
* Părinții aborigeni nu văd în copiii lor un bun per­­sonal. Nu se simt răspunzători pentru carac­terul și personalitatea lor. Familia copilului este în­trea­ga comunitate, în care fiecare are aceiași părinți: puterea strămoșilor și cultul Pământului-mamă.

SUPLIMENT DE ANCHETĂ

Drapelul aborigen


Drapelul aborigen a fost desenat în 1971 de către Harold Thomas, un artist aborigen. El a fost expus pentru prima dată pe 12 iulie 1971, cu ocazia zilei na­țio­­nale. Ban­da neagră re­pre­zintă po­porul aborigen. Cercul gal­ben re­prezintă Soarele și energia. Banda roșie fa­ce referință la ocrul utilizat în timpul cere­mo­niilor și în relația spi­ri­tuală pe care abo­rigenii o întrețin cu Pă­mân­tul. Acest drapel nu a fost recunoscut în mod oficial de către gu­vern decât pe 14 iulie 1995.