Asociația Proprietarilor de Păduri, Pășuni și Terenuri Agricole din Ardeal (APPPTAA), filiala Maramureș, duce de multă vreme o luptă grea, de uzură, pentru repunerea în drepturi a Comunităților Locale, prin recunoașterea composesoratelor comunale - forme de proprietate asociativă asupra pământului, care vin din istorie. Astfel, în timp ce în zonele Harghita, Covasna și Mureș, aceste composesorate au intrat în drepturi ca urmare a intervențiilor constante ale primarilor UDMR, în restul țării, proprietățile respective au constituit surse de ilegalități fără număr. Proprietarul Gheorghe Cozmuța din Cicârlău ne spune întreaga poveste.
"Forma comună de administrare a proprietății comunale reprezintă o dovadă de mare caracter al Neamului Românesc"
- Ce sunt Comunitățile Locale și cine este îndreptățit la reconstituirea dreptului de proprietate asupra terenurilor comunale?
- "Comuna", ca titular al dreptului de proprietate a Proprietății Comunale (păduri, pășuni și terenuri agricole), îi reprezenta pe toți membrii unei colectivități (CL), în general locuitorii unui sat, care se cunoșteau între ei și care se întâlneau periodic (în general la ieșirea de la biserică), împreună cu reprezentanții acestei comunități (în primul rând cu preotul satului), pentru a pune în discuție problemele legate de modul de administrare a proprietăților comune, dar și problemele sociale. Această formă arhaică de organizare socială a comunităților omenești vine din negura vremurilor, din comuna primitivă. Este menționată în lucrări istorice și literare, dar și de autorii Legii XVIII/1890 (emisă de regimul austro-ungar), în baza căreia composesoratele grănicerești ale urmașilor grănicerilor din Regimentul II românesc de graniță Năsăud au trecut la regim de composesorate comunale. A fost preluată, cu acest înțeles, de către autorii legii pentru reforma agrară din 1921, în baza căreia se înființează astfel de composesorate, în toate localitățile României mari, în care nu existau.
- Care a fost importanța socială și economică a acestor composesorate?
- Această formă comună de proprietate și administrare a proprietății comunale (PC), de către toți membrii comunităților locale (CL), reprezintă o dovadă de mare caracter al Neamului Românesc. CL a asigurat și pentru familiile nevoiașe un trai decent și demn, prin asigurarea nevoilor elementare de hrană, lemne, bani. Mai mult, aceste forme asociative au creat locuri de muncă în mediul rural, au susținut financiar centrele de cultură românești și au constituit principalul liant al vieții sociale a românilor. Multe dintre aceste composesorate comunale, pierdute din cauza vicisitudinilor vremurilor ("Ne-au furat pășunea domnii"), au fost răscumpărate de către țăranii ardeleni, fie prin muncile prestate, fie cu banii câștigați în America, unde au plecat să muncească, astfel că Marea Unire din 1918 s-a realizat în baza probelor de netăgăduit care arătau că pământul înscris în cărțile funciare pe numele lor aparține de fapt și de drept românilor.
- Care este regimul juridic actual al Proprietății Comunale (PC)?
- Din păcate, în ultimii 23 de ani, toate instituțiile statului român practică cu pași mărunți, în mod conștient și deliberat, o politică inexplicabilă, de dezbinare și dispersare a maselor compacte de români. Dacă în mediul urban această politică a fost transpusă în practică prin desființarea întreprinderilor, în mediul rural, această politică s-a concentrat pe desființarea comunităților locale (CL), care s-a realizat prin deposedarea abuzivă a acestora de proprietățile comunale și trecerea lor ilegală în domeniul public, al Unității Administrativ - Teritoriale (UAT), comună sau oraș, în timp ce în prezent suntem îndrumați, în batjocură, la asociere.
"Primarii au încasat ilegal, ca subvenții, aproape 2 miliarde de euro"
- Invocați constant lipsa de legalitate a unor acte normative care reglementează proprietatea. Ați putea susține aceste afirmații prin câteva exemple?
- Mă gândesc la Legea nr. 18/1991 și la Legea nr. 160/2010, în baza cărora comuna sau orașul, ca unități administrative, și nu ca unități coagulate pe baza posesiei comune a unor proprietăți, și-au însușit ilegal dreptul de proprietate asupra pășunilor comunale. Mai mult, în temeiul Legii nr. 1/2000, aceleași unități administrativ-teritoriale (UAT), comunale sau orășenești, și-au însușit ilegal pădurile comunale. În realitate, comunele și orașele (primăriile respective) nu sunt îndreptățite la reconstituirea dreptului de proprietate asupra pădurilor și pășunilor comunale, întrucât nu le-au deținut niciodată în proprietate! Acestea aparțin Comunităților Locale (CL), fiind obținute prin moșteniri, donații, cumpărări, edicte, legi de împroprietărire. Așadar, Legea 1/2000 nu urmărește altceva decât lichidarea Comunităților Locale, prin deposedarea de aceste terenuri trecute abuziv în așa-zisul "domeniu public".
- Care sunt consecințele ilegalităților comise de-a lungul ultimilor 23 de ani, în cazurile de restituiri ale proprietăților?
- Consecințele sunt nenumărate și tragice! În baza acestor legi neconstituționale, au fost atribuite ilegal peste 4 milioane de hectare, fiind emise, în afara legii, sute de mii de titluri de proprietate - ceea ce a creat haos în sistemul de cărți funciare și a făcut ca toate operațiunile cadastrale să fie greșite. Iată, de pildă, Legea nr. 18/1991, în baza căreia terenurile "nesolicitate" au fost "trecute ca terenuri la dispoziția comisiilor", deși fuseseră atribuite Comunităților Locale, prin reforma agrară din 1921. Cum să fie solicitate aceste terenuri în 1991, când legea care îndreptățea composesoratele comunale la reconstituirea dreptului de proprietate a fost emisă abia în anul 2000?! Cât cinism parlamentar și guvernamental! O situație identică avem în administrarea și exploatarea pajiștilor. Legea respectivă (214/2011) este neconstituțională în ansamblul ei, întrucât reglementează aceste operațiuni pentru un teren furat de la țăranii români, pe care comunele și orașele îl dețin ilegal. Cum puteau actualele comune (UAT), înființate în 1950, să fie împroprietărite la reforma agrară din 1921?! Știe cineva vreo primărie care a cumpărat un hectar de pășune și pentru ce? Această lege a fost emisă de către parlamentarii care susțin interesele crescătorilor de animale, dar aplicarea ei a fost blocată de guvernul care susține interesele primarilor. Ca urmare, primarii au încasat ilegal, ca subvenții, aproape 2 miliarde de euro! Interesele celor 10 milioane de țărani români, adevărații proprietari, ai căror părinți au luptat pe toate fronturile din Europa, plătind aceste terenuri cu aur și sânge, nu le reprezintă nimeni, toate legile fiind emise numai în favoarea grupurilor de interese. Îl informăm și pe această cale pe d-l comisar pentru agricultură, Dacian Cioloș, referitor la aceste abuzuri făcute împotriva agriculturii României.
"Promisiunile primului ministru Victor Ponta se pare că au fost uitate..."
- Ați vorbit, într-o scrisoare deschisă adresată autorităților, de lichidarea comunităților locale. Cine are interesul dispariției acestor comunități?
- Cei ce doresc să ne confiște pentru totdeauna dreptul de proprietate asupra pășunilor comunale, pajiștilor, terenurilor "nerevendicate", composesoratelor acordate comunităților locale la reforma agrară din 1921. Există o lege (400/2002), de asemenea neconstituțională, care a fost emisă special pentru mușamalizarea abuzurilor făcute în atribuirea composesoratelor comunale, foste grănicerești, comunelor și orașelor, adică primăriilor respective, în dispreț față de lege și de adevărații proprietari: Comunitățile Locale. Aceasta este încă o dovadă prin care coordonatorii acțiunii de lichidare a comunităților locale și-au subordonat în acest scop toate instituțiile statului român, care au participat la această mascaradă: comisii de fond funciar, avocatul poporului, Curtea Constituțională, Parlamentul, Guvernul României și ANRP (instituție aflat? în subordinea primului ministru).
- Această situație este întâlnită numai în Transilvania?
- Nu, aceste abuzuri s-au făcut în toate provinciile României, dar au fost mai mult evidențiate în Ardeal, grație demersurilor susținute ale asociației noastre. În întrevederile avute la diverse instituții ale statului, am arătat că, întrucât aceste abuzuri sunt generalizate la nivelul întregii țări, intrarea în legalitate se poate realiza numai printr-o lege. În întrevederile asociației cu primul ministru Victor Ponta (când era în opoziție), ni s-a promis că proiectul de lege privind clarificarea situației composesoratelor comunale este finalizat și că va fi introdus în Parlament, după ce USL va ajunge la guvernare, dar se pare că aceste promisiuni au fost uitate. În general, sesizările asociației au fost tratate cu superficialitate de către autorități, fiind trimise de la o instituție la alta, iar în final, răspunsurile au fost evazive, greșite. Nici măcar nu au citit legea... Ei nu înțeleg lucruri elementare: nefiind colectivizate, pășunile comunale nu au fost desființate și au funcționat și în perioada comunistă, motiv pentru care aceste terenuri nu fac obiectul Legii nr. 18/1991, de restituire a proprietăților.
"Pădurile comunale, intrate ilegal în proprietatea comunelor și orașelor, sunt defrișate de către primari, în complicitate cu structurile silvice"
- Toate cererile asociației de proprietari au fost respinse?
- Majoritatea au fost respinse, dar acolo unde comisiile de fond funciar, primarii sau instanțele au dovedit responsabilitate, au fost admise în parte. În consecință, pădurile comunale, intrate ilegal în proprietatea comunelor și orașelor, sunt defrișate de către primari, în complicitate cu structurile silvice.
- Solicitați aceste păduri ca să le defrișeze asociațiile în locul primăriilor?
- Nu, categoric nu. Solicităm aceste proprietăți întrucât suntem îndreptățiți, conform prevederilor legale, dar și pentru a opri defrișarea pădurilor! Noi considerăm pădurea un bun al tuturor românilor, iar rolul proprietarului este să o protejeze, pentru a o transmite generațiilor viitoare. Din păcate, această politică agresivă și de neînțeles, de distrugere a tuturor bunurilor românilor, a lovit și pădurea. La noi, în comuna Cicârlău, a rămas proverbială legătura omului cu pădurea; astfel, cel mai înstărit om din comună, Manoilă Nedilii, pentru a nu-și tăia pădurea, locuia într-o căsuță modestă și se încălzea numai cu crengi uscate, așa că le-a lăsat nepoților o pădure seculară intactă...
- Până la urmă, credeți că veți reuși să recuperați proprietățile comunale și să reînființați Comunitățile Locale?
- Da, întrucât noi credem în lege, spre deosebire de cei care ne conduc, și considerăm că legea va triumfa, cu toată opoziția grupurilor de interese, care conduc din umbră principalele instituții ale statului român. Actele de proprietate pentru "proprietățile comunale", pe care le dețin primarii din întreaga țară, sunt ilegale și lovite de nulitate absolută, inclusiv actele prin care aceste terenuri au fost vândute sau concesionate pentru parcuri eoliene, ferme agricole, construcții, gropi de gunoi. Pentru aceste motive, solicităm primarilor oprirea tranzacțiilor cu aceste terenuri, sistarea defrișării pădurilor și restituirea pământurilor adevăraților proprietari - Comunitățile Locale. Acestea ar putea oricând solicita restituirea acestor terenuri, inclusiv a sumelor încasate ilegal ca subvenții sau alte venituri, ceea ce ar putea falimenta multe primării.
Lui Gheorghe Cozmuța îi puteți telefona la tel. 0743/53.49.62 sau scrie la e-mail: apardeal_filmm@yahoo.com