Boierul Hristos și prințișorii Bisericii

Claudiu Tarziu
Două evenimente triste și aparent fără vreo legătură între ele marchează, în această lună martie, calendarul creștinului ortodox atent la viața Bisericii.

Comemorarea a 24 de ani de la moartea monahului Nicolae Steinhardt de la Rohia și caterisirea preotului Nicolae Picu de la biserica "Sf. Mina"din Cons­tanța. Cei doi oameni ai Bi­sericii sunt asemănători, nu doar prin prenume, ci și prin felul în care înțeleg ortodoxia.
Steinhardt scria, în cartea Dă­ruind vei dobândi, că "Hristos a fost un aristocrat desăvârșit, în în­țelesul etimologic al terme­nu­lui, un mare Senior, un Cavaler care ne-a lă­sat drept moștenire discreția (când postim, când ne rugăm, când facem milostenie), ier­ta­rea, puterea de a uita răul ce ni s-a făcut, no­bila putere de a ne ruga pentru cei ce ne urăsc, dărnicia, sila de contabilitate și so­coteli, de grija pentru bănuți și părăluțe [...], care nu a tremurat și nu a bolborosit vorbe de scuză în fața sinedriului ori a dregătorului, care mereu a dăruit și a răsplătit boierește, clătinat și îndesat, har peste har, însutit, în­miit, a înmulțit pâinile, peștii și vinul, a bine­cu­vântat și a iubit belșugul."Și, spune Steinhardt, Hristos ne-a "înnobilat, căftănit prin credință și apa Botezului Duhului Sfânt". De la botez înainte, numai de noi depinde să ne ținem rangul.
Părintele Nicolae Picu și-a asumat această "boierie întru Hristos"și a construit la Cons­tanța, în 1993, o biserică și un așezământ so­cial pentru persoane nevoiașe și copii cu di­zabilități. Timp de 20 de ani, toată râvna sa a fost pentru a-i ajuta pe cei în necaz. Și a fă­cut-o fără odihnă, cu multă rugăciune și mare zbucium, ruinându-și sănătatea, dar fără să se plângă vreodată și fără să ceară ajutor de la mai marii săi. Atât a cerut, în vremea ÎPS Lu­cian, de la Arhiepiscopia Tomisului, de care depinde: binecuvântare, și a primit-o. Însă, în toamna lui 2012, ÎPS Teodosie a apreciat că filantropia bisericii "Sf. Mina"trebuie oprită, iar banii dirijați către Arhiepiscopie. Din fe­ricire, biserica și așezământul "Sf. Mina"sunt în proprietatea unei asociații omonime, care a respins dispoziția ierarhului. Drept care, după mai multe luni de hărțuire, pe 12 martie a.c., ÎPS Teodosie l-a caterisit pe părintele Picu, ca pedeapsă pentru "neascultare". În plus, ie­rar­hul a făcut plângere penală împotriva părin­te­lui Picu, pe care l-a acuzat de cheltuirea ba­ni­lor bisericii, pentru îngrijirea copiilor cu han­dicap, deși aceste cheltuieli fuseseră aprobate.
Episodul îl arată pe ÎPS Teodosie nu ca pe un "boier întru Hristos", ci drept un prințișor al Bisericii, pentru care primează - nu exem­plul Domnului, ci voia personală, orgoliul, ran­chiuna și nevoile sale materiale. Arhiereul a vrut să arate cine e stăpânul peste cei mai mici, uitând că ar trebui să-l slujească pe ade­văratul Stă­pân.
Abuzul ar putea fi îndreptat de Sfântul Sinod, mai ales că toți enoriașii părintelui Picu s-au solidarizat cu acesta, iar biserica a fost în­chisă de Asociația "Sf. Mina". Însă, nădej­dea e mică și la Sinod, pentru că atitudinea asu­­pritoare a ÎPS Teodosie nu e singulară prin­­tre ierarhii noștri. Luna trecută, de pildă, PS Petroniu Florea, episcopul Sălajului, a stâr­nit revolta credincioșilor de la biserica "Sf. Ștefan"din Zalău, încercând să-l mute disci­pli­nar pe preotul paroh Ioan Coste, în mod abu­ziv. Până la urmă, dragostea enoriașilor a învins, părintele n-a fost îndepărtat de "turma"sa. Poate că dragostea va ieși biruitoare și în ca­­zul părintelui Nicolae Picu. Dar rămâne în­grijorătoare tendința ierarhilor noștri de a-și trans­forma supra-numele de "prinți ai Bise­ri­cii"într-un jenant renume de prințișori nă­zu­roși, văduviți de aristocrația duhului, sau, ca s-o spunem pe șleau, de ciocoi.