ALINA POP - "Majoritatea românilor se împotrivesc proiectului de exploatare a aurului de la Roșia Montană, așa cum este propus de RMGC"

Ion Longin Popescu
Doctor în... Roșia Montană

S-au împlinit 11 ani de când "Formula AS" pu­blică articole, reportaje și interviuri pe tema Roșia Montană. Din primăvara anului 2002 și până în prezent, mii de file de publicistică militantă împotriva corupției politice, pentru cauza patrimoniului is­toric și natural, a mediului, a comunităților din Apu­seni și a resurselor naturale au ocupat paginile revistei noas­tre. Grație, în bună măsură, articolelor din "For­mula AS", "Roșia Mon­tană" este prezentă astăzi pe mii de site-uri din întreaga lume și a inspirat realizarea unor valoroase filme docu­mentare. În același timp, revista noastră a luat parte la crearea unei societăți civile puter­nice, mature, recu­noscute pe toate meridianele. Ba și mai mult, dramatica încercare prin care au trecut moții, reflectată constant în paginile noastre, a dat naștere și unor doctorate și masterate! Există, după informațiile de până acum, patru doctori și un doctorand în... Roșia Montană! Iată numele lor și al universităților res­pec­tive: Alina Pop, Universitatea "La Sapienza" din Ro­ma; Irina Velicu, Uni­versitatea din Hawaii, SUA; Filip Alexandrescu, Uni­versitatea din Toronto, Canada; Dan Mercea, Uni­ver­sitatea din York, Anglia; Cristian Branea, doc­to­rand, Școala Națională de Studii Politice și Ad­mi­nistrative din București. Am consultat trei din­tre aceste teze neașteptate și pot spune că sunt redactate într-o limbă engleză de invi­diat, sub îndrumarea unor somități în domeniul socio­logiei și psihosociologiei. Acestea vor rămâne mărturie peste timp a "deceniului întunecat" din viața Munților Apu­seni. Iată și o listă cu masterate, așa cum ne-a fost trimisă de dr. Filip Alexandrescu: Christoph Waack (Germania, lucrare de master - Leibniz-Institut für Länderkunde, Leipzig); Katharina Kühnle (Ger­mania, teză de master, Friedrich-Schiller-Univer­sität Jena); Kristóf Szombati (Anglia, teză de master, Cambridge University); Ionuț Anghel (teză de master, Universitatea din București). Născută în Făgăraș, dr. Alina Pop a studiat științele politice la Uni­versitatea din București; și-a susținut doctoratul inti­tulat "Reprezentări sociale polemice într-un con­flict de mediu: cazul Roșia Montană", în cadrul pro­gra­mului doctoral "European PhD On Social Repre­sen­tations and Communication". Este asistent la Uni­versitatea Creștină "Dimitrie Cantemir" din București.

"Roșia Montană a fost pentru cercetarea mea
o «mină de aur»"


- De ce ați ales subiectul Roșia Montană ? Cine v-a inspirat în această alegere?

- Cazul Roșia Montană mi-a oferit un context ex­celent pentru a studia reprezentările sociale polemice, descrise acum o jumătate de secol, de psihosociologul francez, născut în România, Serge Moscovici. Roșia Mon­­tană a fost pentru cercetarea mea o "mină de aur"! Viitorul niciunei alte localități din România nu a fost atât de in­tens dezbătut. Cred că Roșia Montană este, tocmai datorită controversei din jurul proiectului minier, cea mai vestită localitate rurală din țara noastră. Eram fa­miliarizată cu acest caz din media, și în special din pagi­nile revistei Formula AS, căreia îi sunt recunos­cătoare.

- Ca o primă concluzie a cercetărilor întreprinse, ați afirmat că Roșia Montană nu este doar un simplu proiect industrial. Dar ce spune teza dvs. că este?

- Nu, evident că Roșia Montană nu este doar un proiect industrial! Cred însă că tocmai controversa în jurul proiectului de exploatare a aurului a făcut ca acest loc din inima Munțiilor Apuseni să fie cunoscut din­colo de manualele de istorie, să devină celebru la nivel național și chiar global. În teza mea, am considerat Roșia Montană ca fiind un obiect de reprezentare so­cia­lă, cu mai multe fațete. Mai mult decât un loc cu re­a­litate fizică fixă, Roșia poate fi privită ca un loc cons­truit social, învestit cu semnificații diferite și contras­tante. Apoi există și Roșia Montană - "cazul", pe care actorii sociali îl înțeleg și interpretează în moduri diferite, chiar diametral opuse. Intenția de a asocia puternic Roșia Montană cu proiectul industrial a fost una din strategiile de comunicare și influență ale companiei miniere care dorește să facă exploatarea acolo. Probabil din dorința de a induce în eroare și de a obține rezultate favorabile dintr-un sondaj zonal, com­pania a mers până la a întreba publicul: "Sunteți de acord cu Roșia Montană?", fără a specifica, de fapt, că întrebarea se referea la acordul față de proiec­tul minier, și nu la salvarea zonei. Într-o definiție sim­plă, reprezentările sociale ne spun ce gândesc oamenii obișnuiți și de ce gândesc așa. Pentru cei care se opun proiectului minier, Roșia Montană este în mod esențial un loc extrem de valoros, mai ales datorită na­turii și patrimoniului prezent acolo, dar care se află sub ame­nințare: aurul Roșiei Montane ar putea fi furat. Opo­nenții proiectului interpretează, așadar, "afacerea Roșia Montană" ca un furt din avuția națională. Pentru susținătorii proiectului, dimpotrivă, Roșia Montană este în mod esențial un loc industrial. Aurul este văzut ca principala resursă de bogăție a zonei. Avem deci de a face cu două reprezentări polemice, fundamental diferite, cu două viziuni ireconciliabile despre Roșia Montană.

- Cum caracterizați o "polemică" ce durează de 11 ani?

- Este surprinzător, în primul rând, faptul că po­le­mi­ca în jurul Roșiei Montane s-a produs. Nu cred că ci­­neva și-a imaginat, la început, că într-o societate ca a noastră, intrată cu entuziasm în era capitalismului glo­bal și fără o tradiție a preocupării față de mediul în­conjurător sau a mișcărilor de protest de factură ecolo­gistă, un proiect industrial ar fi putut genera atâtea controverse. Incertitudinea în privința viitorului Roșiei Montane s-a prelungit, în realitate, pentru mai bine de 15 ani, iar acest lucru a întreținut, bineînțeles, pole­mi­ca. Atâta vreme cât problema Roșia Montană nu a fost, în­tr-un fel sau altul, tranșată până acum, lupta a ră­mas deschisă. Reprezentările sociale create și trans­mi­se de că­tre actorii direct implicați în conflict, de o par­te sau alta a baricadei, pot fi considerate adevărate "arme sim­bolice" sau instrumente de acțiune puse în slujba atin­gerii scopurilor lor reciproc incompatibile. Ca într-un cerc vicios, această competiție, simbolică și emo­țio­nală deopotrivă, a făcut ca o decizie clară în privința vii­torului Roșiei Montane să fie și mai greu de luat.

"Românii nu au căzut în capcana de imagine a companiei Gold Corporation"

- După atâta opoziție în societatea civilă și chiar în sânul clasei politice, orice corporație "normală" și-ar fi strâns bagajele și ar fi plecat. RMGC însă rezistă în... business de atâția ani! Ați identificat care să fie cauza acestei încăpățânate rezistențe?

- Lupta pentru Roșia Montană este încă în desfă­șurare, niciuna dintre părți nu a abandonat-o. Mă între­bați de ce nu s-a retras compania, ținând cont de amâ­narea sine die a proiectului lor? Probabil că mai au speranța că îl vor realiza. Ei fac încă tot ce pot pentru a-l începe, dar sunt contracarați neobosit de către opo­nenții proiectului, care și ei speră neîncetat că îl vor opri ! Pe ce se bazează speranța RMGC? În lume, pro­iectele miniere au devenit din ce în ce mai mult contes­tate, cazul Roșia Montană nu este nici pe departe sin­gular. Dar cred că, mai ales ținând cont de par­ti­cularitățile contextului socio-politic de la noi, cei de la RMGC au avut o uriașă surpriză să constate că nu pot ob­ține atât de ușor ceea ce-și doreau, fie și apelând la "sen­sibilizarea" factorilor de decizie, ca să folosesc un eufemism. Dacă vor pleca sau nu, asta rămâne încă incert.

- Compania și-a construit strategii ofensive, în­cercând să convingă autoritățile și pe localnici de rolul salvator al proiectului minier. Cum a evoluat acest proces?

- Dacă e să mă refer la evoluția în timp a co­mu­nicarării RMGC, aș putea sintetiza că "Proiectul Roșia Montană este fie darul lui Dumnezeu către moți, fie darul corporatist pentru România". Chestiunea Roșia Mon­tană a fost, la început, o chestiune locală. Discur­sul lor, deși nelipsit de creativitate, a fost unul emina­mente reactiv, ca răspuns la ofensiva extraordinară a asociațiilor locale și zonale. Începând cu 2009 însă, o altă campanie media, de proporții uriașe, de această dată, care s-a extins pe următorii 3 ani, a început să pre­zinte proiectul ca pe o soluție nu numai pentru zona Ro­șia Montană, ci și pentru întreaga Românie, specu­lând tema crizei economice care începea să se mani­feste. Interesant este faptul că o companie care nu a desfășurat încă nicio activitate lucrativă și care nici nu dorește să vândă nimic a putut depune atâta efort și resurse pentru a-și transmite mesajele, cunoscute fiind cos­turile ridicate ale publicității media. Eu, personal, nu mai cunosc un caz similar în lume.

- RMGC prezintă Roșia Montană ca pe un iad social: șomaj, abandon, stagnare, ieșire din timp, uitând să menționeze că de majoritatea acestor ima­gini este responsabilă, prin instituirea zonei mono­indus­triale. Au căzut românii în această capcană de imagine manevrată cu abilitate?

- Cum spuneam, reprezentarea Roșiei Montane ca un loc dezolant, cu serioase probleme sociale și de me­­diu, a făcut parte din strategia de comunicare a RMGC, la mijlocul anilor 2000. Românii nu au căzut în această capcană. Chiar eu am demonstrat în teză că, în "bătălia dintre imagini", cea care s-a impus a fost re­­prezentarea construită de oponenții proiectului, cea pen­tru care Roșia Montană este un loc marcat de fru­mu­sețe, natură și patrimoniu. Repondenții unui ches­tio­nar pe care l-am aplicat eu au respins cu toții, indiferent de poziția lor față de proiect, imaginile care prezentau Roșia Montană ca pe un loc apocaliptic. Cred că și "stra­tegii" companiei și-au dat seama despre ine­fi­ciența acestor mesaje. Ca dovadă, în anii din urmă, compania se eri­jează într-un adevărat pro­mo­tor al Roșiei Montane. Dacă mai înainte respingeau tu­ris­mul ca soluție de dezvoltare a zonei, acum îl pro­mo­vează. Asta e cel puțin interesant!

"Marele beneficiu pe care deja l-a adus proiectul Roșia Montană a fost tocmai «deșteptarea» societății civile din România"

- Cum descrieți campania "Salvați Roșia Mon­tană"?

- Mișcarea "Salvați Roșia Montană" este la mo­mentul actual cea mai consistentă prezență în rândul miș­cărilor sociale din România. Spre surprinderea com­­paniei, marele beneficiu pe care deja l-a adus pro­iec­tul Roșia Montană a fost tocmai "deșteptarea" so­cie­­tății civile! În plus, tot datorită pro­iec­tului, teme mult timp ignorate, cum ar fi preocuparea față de mediul înconjurător și riscurile ecologice pe care le presupune exploatarea aurului și a altor mine­rale, au intrat în prim-planul agendei publice. Sigur, RMGC nu cred că și-a dorit asta, dar sunt efecte per­verse ale acțiunilor lor.

- În cadrul tezei, știu că ați realizat sondaje de opinie. Care sunt cele mai importante constatări ale acestor sondaje?

- Am realizat un studiu cu scopul de a identifica re­pre­zentările sociale ale oamenilor obișnuiți în chesti­unea Roșia Montană. Majoritatea respon­den­ților la ches­tionarul meu au declarat că sunt împo­tri­va proiec­tului minier. De altfel, și datele di­­ver­selor sondaje de opinie făcute de-a lungul tim­pului, pe eșantioane repre­zentative, au arătat același lucru: majoritatea românilor se împotrivesc proiec­tului de exploatare a aurului de la Roșia Montană, așa cum este propus de RMGC. Între participanții la studiul condus de mine, persoanele care se opun pro­iec­tului minier manifestă un nivel ridicat al preo­cu­pării față de mediu, au un pronunțat sentiment de im­pli­care față de chestiunea Roșia Montană și, în ace­­lași timp, sunt mai dispuse spre a acționa pentru a-și susține cauza. Pe toate aceste trei dimensiuni, per­soa­nele care au declarat că sunt favorabile pro­iec­tului au înregistrat scoruri mai mici. Cercetarea mi-a arătat că, pentru suporterii proiectului, Roșia Mon­tană este în mod esențial un loc industrial, unde mineritul este o soluție viabilă. Dar, dacă interpretăm în termeni can­titativi, reprezentările sociale apar­ți­nând opo­nenților proiectului au avut mai mare suc­ces în a se impune în societate. Cred că asta ar pu­tea explica și reticența factorilor politici în a lua o decizie fermă în privința Roșiei Montane.