GHERGHINA STANCU - "Am trăit frumos!"

Corina Pavel
Interpretă de muzică populară din Câmpia Burnasului

Într-un cătun de lângă Siliștea-Gumeștilor lui Ma­rin Preda, la Râca, împărățește peste gos­po­dăria ei de la marginea pădurii, peste ograda pli­nă cu vite și orătănii, peste cele 10 hectare de pământ pe care și le lucrează singură și, mai ales, peste co­moa­ra ei de cântece și povești Gherghina Stancu. Urcă mai rar pe scenă și înregistrările ei sunt puține, dar oamenii locului o cunosc și nu-i nuntă ori cumetrie fără cân­te­cul și orațiile Gherghinei. Iar scena ei cea mare sunt pă­durea de la Râca, pe unde umblă după ier­buri vin­de­cătoare și se-ngână cu cucul și merlița, ca și câmpia care i se deschide în față, atunci când se urcă pe tractor, ca o amazoană rurală, să-și are "locul", cân­tând de ma­ma focului. Căci, iată, afară amiroase-a pri­mă­vară și inima freamătă din nou de neliniște și spe­ranță! Cu o vi­talitate și o dragoste de viață cum rar în­tâlnești, Gher­ghina Stancu știe să dibuiască, din fiecare zi dă­ruită de Dumnezeu, bucata de aur curat a bucuriei.

"Dorul îmi ține de coarne și dragostea pune boabe!"

- Cântecul dvs. vine din locul unde câmpia Bur­nasului se ridică spre dealurile argeșene, de la mar­ginea de sus a Teleormanului. Cum a intrat el în su­fletul dvs.?

- Râca e o așezare întemeiată de ciobani ardeleni, veniți cu oile la iernat în câmpie. Spun asta ca să în­țe­legeți că la noi, firea oamenilor are dâr­ze­nia și puterea de muncă a ardelenilor, dar și dragul de cântec și de viață al celor din câmpia de sud a țării. În ceea ce mă privește, deși sunt în zodia Peștilor, prin năs­care (un semn sensibil și visător), copilăria mea la țară și edu­cația primită acasă, ca și greutățile vieții de după aceea, au făcut din mine un om foarte puternic și deter­minat. Ceea ce-mi pun în min­te duc la bun sfârșit și nu am odihnă până nu reu­șesc. Și nu-mi e teamă de nimic, fără decât numai de Bu­nul Dumne­zeu. Am muncit de mică, am învățat să fac tot ceea ce ține de casă, de gos­podărie. Mergeam cu vaca toa­­tă vara la păscut, pri­mă­vara de­vreme ie­șeam cu cio­po­rul de oi, până le dă­deam la cio­ban, și în timp ce vitele păș­teau, eu cu alți copii din sat ju­cam tot felul de jocuri co­pi­lărești ori adunam flori și cântam de ră­suna crângul. Legam vaca la ca­pul locului și seceram costreiul și mo­horul din rândurile de po­rumb. Făceam co­vergă din cos­trei și țineam acolo ul­ciorul cu apă la rece ori stă­team și noi să ne adăpostim de vi­pia verii. Doam­­ne, câte ulcioare am spart! Uneori adunam ciobu­ri­le și, din codița de la ulcior, fă­ceam păpuși îmbrăcate în cârpe și cu păr din mătase de po­rumb. A fost foarte fru­moasă copilăria mea, m-am bucurat de jocurile ei, tocmai pentru că în rest mun­ceam foarte mult: săpam, seceram, tre­ieram la ba­toză, dar și mulgeam va­ca, făceam mă­măligă, ști­am să cos, să țes la răz­boi ori să îm­ple­tesc cu câr­lige de lemn. Primul cân­tec de ca­re-mi amin­tesc că îl cântam cât mă ți­neau ba­ierile, pe când dă­dea primăvara și ieșea col­țul ierbii pe islaz, era o doină foarte frumoasă: "Veni și vremea de plug,/ Și mi-am pus boii la jug,/ Cucul cântă și eu mâi/ Și mă-ngân cu glasul lui,/ Dorul îmi ține de coarne/ Și dra­gostea pune boa­be". Știam cântecul de la tata, care-l cânta când ieșea la arat, cu plugul tras de boi. Avea două perechi de boi mari și blânzi, fala satului era cu ei. Une­ori, mă lua cu el la prășit, ca eu să țin boii de că­păstru, iar el să țină de coarnele de la prășitoare. Doamne, ce mai cânta tata atunci! Era fe­ricit, simțea că trăiește. Tatăl meu cânta foarte fru­mos, avea un glas pătrunzător și puternic, când îi dădea drumul, sărea lampa din cui. Așa că am crescut cu cân­tecul în casă. Și dacă tata n-a avut feciori, m-a învățat pe mine să fac de toate cele ce face un bărbat la gos­po­dărie. Când el mergea la cosit, eu trebuia să înjug boii și să vin cu carul, ca să încăr­căm fânul. Și eram mi­cuță, nu ajun­geam la greabă­nul lor să-i înjug, și atunci ei știau, Doam­ne, ce înțelepte ani­male, se lăsau jos în ge­nunchi, ca să le pun jugul peste cap și apoi se ridicau! N-am să-i uit nicio­dată: Florică și Mu­gu­rel, că tata le pusese nu­me! Așa era o ar­monie în tot ceea ce fă­cea țăra­nul pe atunci și-un rost în mersul lumii lui, încât acum mă-ntreb, unde s-au pier­dut toate lucrurile acestea? Omul acum vrea prea multe și prea repede! Nu se mai mul­țu­meș­te cu puținul pe care i-l dă Dum­ne­zeu și de aici toate nefericirile lumii de azi! Mă uit cu durere la mine în sat și-mi pare că oamenii nu mai iubesc animalele ca odinioară și nici între ei nu se mai iu­besc și nu mai sar unul pentru altul, ca atunci! Și-au pier­dut omenia! Dar, în co­pi­lăria mea, deși erau oame­nii săraci, parcă aveau mai mult drag și poftă de viață!

Ibovnica lui Moromete

- Care sunt momentele speciale pe care le-ați păs­trat în suflet din anii de atunci?

- Lumea înainte era umăr la umăr - ne strân­­geam la muncă și la petrecut - ori bucu­rii, ori neca­zuri! La clacă, la curățat porumb, toamna, la făcutul caselor noi din pământ amestecat cu paie, vara, la lucru de mână la "furcărie" (șe­ză­toare), iarna. Chemam câte-un lăutar ori câ­te-un tânăr de zicea cu flu­ierul ori cu ca­valul, pentru un coș de porumb, făceam go­goși și vin dulce fiert și cântam torcând ca­ierul de lână, până albeau zorii. Când ne-am mai mă­rit, eu și sora mea che­mam și feciori și jucam tot felul de jocuri de adolescenți, la care ne făceam cu ochiul, ne sărutam pe furiș cu ei, eram ciupite ori mângâiate ori ieșeam în tindă să ne vorbim și să schimbăm ba­tistele, ca să ne ținem de dră­guți și să arătăm intențiile serioase! Totul era prin semne, în­tr-un limbaj al iubirii pubere incredibil astăzi, în epoca "comunicării vir­tuale"! Tinerii stă­teau într-o oda­ie, iar femeile bătrâne, mătuși­le și veci­ne­le, în alta, și mai spuneau și ele câ­te o glu­mă fără perdea, ca să ne în­vețe, chi­pu­rile, cu viața. Duminica se făcea ho­ră în sat și se făceau pere­chile, ie­șeau la vedere lo­godnele și se fă­ceau înțelegerile în­tre părinți, fie­care ce-i dă fetei, res­pectiv băiatului, la căsă­to­rie. Nunțile țineau trei zile, de sâmbă­tă până luni, și de pe la 16 ani, am în­ceput și eu să cânt la ele, uce­nică la mari lăutari și lăutărese. Se mai în­tâm­pla să iasă și cu bătăi ori capete spar­te, dacă unuia i se părea că nevas­ta lui și-a prins ibovnic pe vre­unul și s-a dus cu el în gluga de coceni din vreo grădină, ori cu păruială, dacă vre­uneia i se părea că bărbatul ei și-a făcut semne cu alta, că cine vrea (și ci­ne putea!), până mu­rea își ținea ibov­­nică. Și ce să spună la popă, că și popa iubea mai abitir ca ăilalți! Așa au ieșit și cântecele de dragoste și de iubit! Ehei!... Păi la noi, la Râca, avea și tatăl lui Marin Preda ibovnică, pe Fica! Marin Preda chiar povestește despre ea în carte, în "Moromeții"! Eu am și scris o poezie despre asta: "Ma­rin Preda povestește/ Că Ilie Moro­mete/ Avea cai, avea că­ruță/ Și la Râ­ca o mândruță./ Murgu-n zori îl adă­pa/ Și la Râca el pleca/ Să-și vadă ibov­nica!". De Moși ori de Sfântă Mărie mergeam la târg, la Miroși, și ne dădeam în roata mare, beam bragă de la bragagiu, mâncam înghețată de la un turc care făcea tot felul de zaha­ri­ca­le, apoi ne cumpăram bagadele și măr­gele ori testemea (legătură de cap) de mă­tase, lu­am oale și străchini, iar ma­ma lua bo­ia de la boiangiu, ca să vop­sească pân­za țesută în război. Țăranii trudeau mult, dar știau să se și bucure și să-și crească copiii cu ome­nie și du­pă rân­duiala veche. Și-au ținut obi­ce­iurile lor din moși-stră­moși, fie c-a fost vorba de nunți, cu­metrii ori înmor­mân­­tări, turta ori datul de grindă al co­piilor ori c-a fost Paști sau Crăciun ori Ru­salii. Jo­cul Papa­rudelor - fete ți­gănci goa­le, în­cinse cu fuste de bozii, ca­re ju­cau pe un ciur de mălai ori câ­teva ouă, pentru ploa­ie, și se mai lăsau ciu­pite de băr­bați ori de flăcăi. Ori jocul Că­lu­șarilor, cu sta­roste și mut, în­cins cu un paloș de lemn pentru alun­ga­rea relelor și a bo­lilor, ori pentru ro­dul femeilor ster­pe. La fiecare săr­bă­toare, aveam hai­ne noi, iar duminica, ne puneam țoa­lele bune, din ladă, scro­bite și ne­te­zite cu fierul cu căr­buni, de nu rămânea nicio cută. Fe­meile și fe­te­le erau care mai de care mai gătite, mar­ca de fru­mu­sețe era: "Ia uite ce obraz frumos are, e tră­ită bi­ne!". Acum, mare minune, toate fetele tinere vor să se sili­coneze! Ehei, ce viață era în sat în co­pi­lă­ria mea! Așa am în­vățat, așa am trăit! Și am trăit fru­mos!

Desculță, cu cântecul la inimă

- Și când ați luat cântecul în serios, când v-ați fă­cut din el o promisiune de credință?

- Cântam de micuță pe scenă, la serbările școlare, ori pe la clăci și fur­cării și căscam gura la lăutarii bă­trâni, cu gând să-nvăț măsura și arta im­provizației. La 14 ani am ieșit și eu la horă în sat, gătită cu cămașă no­uă, țesută de mama în război (am multe costume populare țesute de mama), cu ilic de catifea cusut cu fir de argint, cu maramă ca spu­ma, din tort de borangic, dar... desculță! Așa um­blam din primăvară până-n toam­nă, pân-am plecat din sat. Dar și acum, când fug de la București acolo - că acolo e viața mea! - îmi arunc pantofii și umblu des­culță! Aș fi vrut eu să intru mai de mică în horă, dar nu mi-a dat tata voie, că de pre­gătit, eram pregătită, tră­geam cu ochiul și fră­mân­tam țărâna cu picioarele de când eram o mucoasă, și știam și Brâ­ul, și Hora mare, și Hora ca la Râca, și Sârba, și Geam­paralele! Iar pe flăcăi știam eu cum să-i întorc pe deget! Când mi-am prins primul drăguț, am făcut și un cântec în care povestesc cum îl învățam, că, dacă las lampa în tindă, înseamnă că pot ieși la poar­tă, dacă nu, să nu mă fluiere degeaba, că nu pot să ies!
Am terminat liceul la Pitești și în paralel am făcut acolo și Școala Populară de Artă, secția canto. Dar tata s-a prăpădit când eu aveam 18 ani, așa că a trebuit să în­cep să-mi câștig singură pâinea și să o ajut și pe ma­ma în gospodărie, deși mi-ar fi plăcut să merg mai departe, la studii. Am început să cânt cu Orchestra Popu­­lară din Pitești și, prin 1980, am ajuns în Bucu­rești, după ce colaborasem o perioadă și cu Orchestra de Muzică Populară din Slatina. În Capitală, am cu­nos­cut-o pe Maria Cornescu, mare interpretă a cânte­cului oltenesc, care m-a luat sub oblăduirea sa și m-a învățat multe lucruri legate de cântec și de aparițiile scenice. În 1984, am fost selectată pentru emisiunea-concurs "Floarea din grădină" de către însuși regretatul prof. Mihail Florea, iar apoi am făcut primele înregis­trări în radio, prezentându-mă cu piese culese din zona mea, în fața unei comisii foarte riguroase, din care fă­ceau parte și cunoscuții realizatori de emisiuni folclo­rice Jeni Florea și Gruia Stoia. În 1987, am avut și primul disc la Electrecord, un album de debut colectiv, îm­pre­ună cu alți doi interpreți din Muntenia. Dar no­rocul n-a ținut cu mine. Am rămas văduvă la 40 de ani. Fe­tița mea avea 9 ani, iar acum e studentă la Medicină. M-am luptat singură cu viața, dar nu m-am lăsat! Numai că a trebuit să dau mai puțină importanță ca­rie­rei mele artistice și scenei muzicii populare și să mun­cesc. Nu m-am mai zbătut atât ca să mă fac cu­nos­cută și să apar peste tot, deși eu am continuat să creez și să cânt pe unde am fost chemată, pe la tele­viziuni ori la nunți, în sat. M-am întors la agricultură și după '90, ne-am luat pământurile înapoi și am purces la "înstăpânirea" lui, adică la a-l lucra și a trăi din ceea ce ne dă el, din răbdarea lui, și Dumnezeu, din bună­ta­tea Sa. Iar când mi-a fost mai greu, m-am însoțit cu cân­tecul: am cântat și de bucurie, și de întristare, și de dor, și de dragoste neîmplinită, și de amarul lumii ăs­te­ia. Am cântat și am scris poezii. Și am iubit viața și oa­menii și locul nașterii mele. Nu-i destul ca să fii fe­ri­cit?