Pr. VASILE GORDON - "Cât rămânem în dragoste, nu putem greși"

Claudiu Tarziu
Părintele Vasile Gordon (n. 1954) este unul dintre cei mai iubiți preoți de către tinerii din București.

Cu vorba sa blândă, în care se mai simt inflexiunile limbii țăranilor ardeleni din zona Bistriței-Năsăud, unde își are obârșia, cu smerenia sa autentică și cu dragostea pe care o revarsă peste toți cei care îl caută, părintele Vasile a câștigat multe inimi pentru Hristos. Slujitor la Biserica Sf. Ilie-Gorgani, este și profesor de Omiletică și Catehetică la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" a Univer­sității Bucu­rești. Așadar, un interlocutor cum nu se poate mai potrivit pentru a afla durerile duhovnicești ale tine­retului de azi.

"Tinerii se aduc unii pe alții în biserică"

- Preacucernice părinte, sunteți un preot cu mare experiență, nu numai duhov­ni­cească, ci și de profesor. Mai mult ca sigur că problemele sufletești ale tinerilor cu care veniți în contact nu reprezintă, pen­tru sfin­ția voastră, o taină. Sunt fericiți sau nefe­riciți cei pe care îi păstoriți?

- Mai întâi, trebuie să vă corectez nițel, fără falsă modestie: nu mă consider un preot și dascăl "cu mare experiență", cu toate că anul aces­ta trec pragul a 30 de ani de preoție și a 25 de ani de profesorat. Experiență cu adevărat mare au părinții profesori și duhov­nici mai în vârstă, cum au fost, de pildă, câțiva dintre cei care mi-au marcat în mod deosebit slujirea: Benedict Ghiuș, Sebastian Chilea, Alexie Bârcă, Constantin Galeriu, Ilie Moldovan, Constantin Voicescu... În ce privește în­trebarea pe care mi-ați pus-o, eu cred că marile proble­me sufletești ale tinerilor de azi se împart în două: comune și personale. Între problemele "comu­ne" se nu­­mă­ră cele pe care le trăiește tot ro­mânul, indiferent de vârstă: nesi­guranța locului de muncă, lipsa unui suport încurajator din partea mai-marilor zilei, mass media care mai mult dezinfor­mea­ză, decât in­formează, o istorie a neamului încă plină de neadevăruri etc. Aceste probleme și altele ase­menea se răs­frâng apoi, malefic, în viața per­so­nală: neîncre­derea în oameni și, ade­sea, în sine, absența unei moti­vații pentru studiu și mun­că, în ge­neral, teama de a întemeia familii, din lipsa unor con­diții mini­me de trai, adoptarea unui stil de viață străin de bunele noastre tradi­ții, din cauza unei propagande no­cive făcute în nu­mele libertății, ca homosexua­litatea, religiile de tip "new age", o sumedenie de așa-zise noi mișcări religioase, consumul de droguri și alcool, desfrâul la drumul mare, inclusiv la vârste incredibil de mici. Rămânem uluiți de ce se în­tâmplă, de pildă, prin licee și șco­lile gene­rale! Nu mai vorbim de că­minele studențești, cluburi ș.a. Ta­bloidele abundă în astfel de "știri-bombă", reflectând, desigur, o rea­litate, dar făcând indirect și o re­clamă extrem de toxică și con­ta­gioa­să. Toate duc la superficialitate și la lipsa de asu­mare a responsa­bilităților, dar și la fel de fel de boli, fizice și psihice, la depresii și, adesea, la sinucideri.

- La biserica Sf. Ilie-Gorgani, unde slujiți, aveți foarte mulți enoriași tineri. Cum ați reușit să-i atra­geți, să le deschideți pofta de viață duhovni­cească?

- Nu este nici pe departe exclusiv meritul nostru, al preoților. În marea lor majoritate, tinerii s-au adus unii pe alții. Să vă dau câteva exemple. În anul 1991, când am preluat parohia, veneam de la biserica Sf. Ecaterina, unde am slujit ca spiritual-asistent, vreme de trei ani și jumătate. Odată cu mine l-am adus cân­tăreț și pe studentul Cezar Spiridon, actualul episcop vicar Ciprian Câmpineanu. Era nu numai premiantul seriei, foarte conștiincios la carte, ci și dirijor de strană, cu o voce caldă, plăcută, liturgică. Cu el a mai venit o ceată de studenți teologi, aproximativ 25-30, care, dintr-o dată, au schimbat fața lucrurilor. Vestea că la Gorgani cântă un mare grup de tineri și, nu oricum, ci psaltic, după note, s-a răspândit ca fulgerul. De acest grup s-au alipit, apoi, alți băieți și fete, veniți din toate colțurile Bucureștiului, din dorința de a învăța și ei să cânte psaltic, deși erau studenți la alte facultăți, nu la Teologie... Curând, corul mixt, format în special din persoane în vârstă, a fost înlocuit de corul tinerilor. Un astfel de cor avem și în ziua de azi, desigur, cu mereu alți tineri. Apoi, există o seamă de tineri care provin din familiile foștilor deținuți politici și împărtășesc crezul celor care au făcut ani grei de pușcărie, pentru că s-au opus comunismului. Ei bine, acești tineri au aflat că istoria țării nu e cea scrisă de comuniști și de către unii nostalgici actuali. Și au vrut să cunoască adevărul din sursă directă, iar biserica noastră a fost și este frec­ventată de mulți foști deținuți politici, pe care acești tineri i-au cunoscut și de care s-au atașat. Și un ultim exemplu: tinerii de la Gorgani comunică și se împrie­tenesc și cu alte prilejuri, cum ar fi mici excursii și pelerinaje sau în acțiuni de ajutorare a unor bătrâni, în programul "bătrânii noștri", pe care îl avem. Trebuie să amintesc aici, cu recunoștință, și aportul propriilor noștri copii, ai mei și ai colegului Emanoil Băbuș: în biserică se află și unii colegi și prieteni de-ai lor, unii dintre ei atașându-se și de strană. Problema noastră acum, ca și a altor colegi preoți, de la alte biserici, este cum să îi convingem pe tineri să rămână atașați de biserică. Parțial, am sugerat mai înainte mijloacele. Dar poate că în primul rând trebuie să le oferim răbdare, înțelegere și ajutor duhovnicesc.

"După spovedanie, îi vezi cum se schimbă. Parcă învie"

- Dincolo de frumusețea și emoția cântărilor religioase la care participă, ce îi aduce pe tineri în biserică? Ce așteaptă ei de la preot și de la comunitatea de credin­cioși?

- La toate bisericile din București vin și tineri la slujbe, dar în câteva dintre ele, pro­centul este majoritar, de pildă, la biserica Sf. Nico­lae - fostă Rusă, ori la biserica Sf. Grigorie Pa­lama, din Politehnică. Ce caută ei? Păi dum­nea­voastră știți foarte bine, că sunteți tânăr: răspunsuri la frământările lor, dar și o atmo­sferă de pace, liniște și dra­goste, cum nicăieri în afara bi­sericii nu o găsim; slujbe făcute cu smerenie și bună așezare; o cântare liturgică plăcută auzului; predici actuale, concise și per­suasive; cate­heze de tip dialo­gal, la care să poată și ei întreba și răs­punde; o carte și o revistă atrac­tivă la pangar; ordine și bună rânduială în sfintele locașuri. Toto­dată, tinerii vor să gă­sească o cale de îmbu­nătățire a vie­ții, adesea după o perioadă întu­necată de că­­deri și experiențe dureroase. Îl cau­tă pe Dum­nezeu, dar și un inter­locutor gata să le ofere timp ca să-i asculte, să le răspundă unor între­bări, să le dea un sfat. Acesta e du­hovnicul. Trep­tat, ei reali­zează că au nevoie de curățire și că duhov­nicul e sin­gurul învestit cu puterea de a dezlega păca­tele, une­ori ini­maginabil de grele și împovă­ră­toare. După spo­ve­danie, îi vezi cum se schimbă, parcă învie. Deodată, chipul li se înseninează, devin încrezători, gata să mute munții din loc.

- Părinte, de ce au nevoie tine­rii de credință, de Dumnezeu? La 30 de ani, ți se pare că ești stă­pâ­nul lumii. Ce înseamnă, concret, prezența lui Dumnezeu în viața unui adolescent?

- Credința nu este un simplu bun cultural, câștigat în timp: ea face parte din structura ființei uma­ne, la fel ca dragostea și speranța. Nu întâmplător aceste trei vir­tuți, credința, nădejdea și dragostea sunt socotite "teologice". Ele sunt sădite de Dumnezeu în firea omului, încă de la conceperea sa în pântecele mamei. E foarte important ca un tânăr, la fel ca orice alt om, să știe lucrul acesta, că ea e prezentă în ființa lor, chiar dacă nu-i desco­pe­rită. Respectând dreptul oricui de a crede sau nu, vom spune, totuși, că oamenii cu credința neactivată riscă să devină infirmi din punct de vedere sufletesc.

- Și cum se poate activa cre­dința prezentă în noi?

- Credința poate fi pusă în lucrare prin fapte, pentru că, așa cum spune Apostolul Iacov, "credința fără fapte este moartă!" (2, 26). În același timp, să fim conștienți că ea poate fi "omorâtă", nu doar prin absența faptelor bune, ci și prin săvârșirea unor păcate împotriva ei: ere­zia, cu toate formele ei așa-zis moder­ne, new-age-iste; apostazia, adică lepădarea credinței și ateismul; super­stițiile, cu feluritele idei de­șarte, moștenite din păgâ­nism, ca, de exemplu, credința în strigoi, iele etc.; ocul­tis­mul, adică credința în vrăjitorii, magie, spiritism, ho­roscoape etc.; fanatismul și fundamentalismul religios sau ura față de alte religii și altele.

- Se vorbește, pe bună drep­tate, de o "înstrăi­nare", "o ră­cire" a tinerilor de azi, datorată, în mare parte, și internetului. Credeți că Biserica ar trebui să-și schimbe, cumva, discursul, să-l facă mai fier­binte, mai tolerant, pentru a câștiga acești tineri de partea ei?

- Ce înseamnă "Biserica"? Bă­nu­iesc că vă referiți la ierarhie, la preoți, la "Centru", nu? Trebuie să știm că "Biserica" suntem toți, cler și credincioși. Desigur, la nivel cen­tral, mereu trebuie ceva îmbu­nătățit, actua­li­zat, nu numai dis­cursul, ci și ati­tu­­dinile. Legătura directă a Bise­ricii cu tinerii o avem, însă, noi, preoții, dimpreună cu credincioșii noștri. În primul rând, noi, preoții de parohie, tre­buie să le trans­mi­tem tinerilor me­sajul că suntem mereu disponibili pentru o discu­ție, o spovedanie, gata să oferim o carte bună, să dăm un sfat concret, din experiența noas­tră de familiști, nu doar de slu­jitori consacrați. Că sun­tem gata să răspundem la tele­fon, dar și la un e-mail trimis de oriunde, la vreme de îndoială sau de cădere. Odată cu noi, părinții trupești ai tinerilor, educatorii, șefii de la locul de muncă etc., tre­buie să aibă și ei aceeași disponi­bilitate. Împreună, preoți și creș­tini, inclu­siv tinerii cu probleme, alcă­tuim Biserica... Relația dintre creș­tini trebuie să fie una de dra­goste, iar acolo unde este dra­goste, mereu se vor găsi cuvântul, tonul și abor­da­rea potrivite. Dragostea să se răs­frângă dinspre cler, în gene­ral, și ierarhie către popor, și in­vers. Cât rămânem în dragoste, nu putem greși. Altfel, degeaba ne facem un discurs meșteșugit, dacă nu avem dragoste pentru cei cărora îl adre­săm. El nu va prinde.

"Nimic întâmplător, ci totul proniator"

- În tinerețea dvs., ați ucenicit pe lângă doi mari duhovnici, pă­rintele Constantin Voicescu și pă­rin­tele Constantin Galeriu. Ați ajuns întâmplător apropiat al unor preoți, care au dat jertfă pentru Hristos în temnițele co­mu­niste sau exemplul lor v-a chemat către ei?

- "Nimic întâmplător, ci totul proniator!" - era una din expre­siile dragi părintelui Galeriu. Așa a fost, cred, și cu mine. Proniator m-am apropiat de dânșii, fără să știu inițial ceva de suferințele prin care au trecut. Părintele Galeriu mi-a fost profesor în anii III și IV de facultate și, apoi, trei ani la doctorat. Iar pe părintele Voicescu l-am cu­nos­cut la Mânăstirea Râ­meț-Alba, unde lucram în vacanțe pe șantier, cu alți colegi și prieteni, între care și Mihai, fiul părintelui, acum preot în Corfu. Pe Mihai l-am cunoscut mai întâi: un bonom și un altruist cum n-am mai întâlnit! Apoi, după ar­mată, ca stu­denți, am fost cântăreți amân­doi la bise­rica Sapienția, unde părintele Voicescu a slujit douăzeci de ani. Tot la Râmeț am întâlnit-o prima oară și pe Irina, fiica pă­rin­­telui, soția mea. Iată că avem acum aproape 35 de ani de căsnicie, trei copii și șapte nepoți... Firește, din­colo de con­junc­turile didactice, pastorale și de fami­lie, am rămas atașat de dânșii pentru că, pe mă­sură ce i-am cunoscut mai bine, mi-am dat sea­ma că au ceva în plus față de atâția alți duhovnici pe care i-am întâlnit. Anu­me, aveau o con­știință exem­plară de ro­mâni, atașați de valorile naționale sănătoa­se, fapt pentru care amândoi au pătimit în închisorile comuniste. E adevărat că tre­buia să fie și prudenți și, înainte de '89, au fost destul de reticenți să ne spună anumite lucruri, pentru că, ulterior am aflat, erau urmăriți în perma­nență de Securitate. Chiar fără prea multe destăinuiri, însă, am avut privi­legiul să văd și să citesc unele cărți pe care le aveau în bibliotecă, dar mai ales să cunosc oameni deo­sebiți din jurul lor, cu același crez de românism integral. Cu mulți din­tre acești oameni am stat de vorbă pe îndelete, apoi, după '89...

"Aluatul care dospește frământătura"

- Este diferență mare între ge­nerația sfinției voas­tre și cea nouă de azi, la nivelul trăirii credinței, dar și a prezenței în Cetate?

- Și da, și nu. Da, în sensul că unele probleme, ispite, poticniri de acum seamănă cu cele de atunci. Nu, în sensul că în unele privințe, condițiile din "Ceta­te", cum spuneți, s-au schimbat enorm. Cu toate că era dictatură, nu ne confruntam cu marile capcane care sunt acum, drogurile, pornografia la drumul mare, libertinajul de toate felurile etc. Și eram, oarecum, protejați: știam de bibliotecă, de lecturi obli­gatorii, de examene seri­oase. În vacanțe nu umblam aiurea, ci, ca majoritatea covâr­șitoare a liceenilor și studenților, munceam la câmp sau pe șantiere, pentru un bănuț necesar pentru hai­ne, cărți etc. Nici acum nu trebuie să vedem, totuși, doar partea goală a paharului. Cunoaștem tineri har­nici și credin­cioși, care știu să valo­rifice și liber­tățile de azi: sunt im­pli­cați în atâtea asociații și acțiuni sănătoase, multe dintre ele creștine, editează reviste ori foi mai modeste, dar care îi mo­bilizează și-i țin uniți. Cu toate că până la această vârstă am văzut și trăit multe, rămân opti­mist, pentru că îi văd ca pe puținul aluat care poate dospi toată frămân­tătura.

- Părinte, ați avut și sfinția voastră ezitări, dileme, când erați tânăr, sau ați găsit drumul cre­din­ței ușor și v-ați descoperit vocația fără efort?

- Am avut dileme, desigur, mai ales în anii adoles­cenței și imediat după, pe când eram la Seminar, în București. Am venit la această școa­lă cu mare entu­ziasm. În doi-trei ani, însă, fiind foarte tânăr și vulne­rabil, am fost bulversat de atitu­dinile unor profesori și pedagogi, total "nepedagogice", care parcă-mi tăiau aripile... Prin anul al IV-lea am avut și o criză de credință: aveam sentimentul că sunt ateu, am vrut să plec de la Seminar, dar nu am îndrăznit să spun asta de­cât unui coleg care era ceva mai în vârstă. Și i-am spus, apoi, duhovnicului, pă­rin­tele Anatolie Zarea. Și colegul, și părintele m-au salvat în acel mo­ment. Colegul mi-a spus să nu mă grăbesc, că "numai Dum­nezeu știe cu adevărat câtă credință am sau nu am", iar părintele Zarea, un bonom cu suflet atât de cald, a avut grijă să repare tot ce vedea că stricau alții, culmea, unii dintre ei, preoți. M-a mângâiat și oblojit, ca pe propriul copil. Dânsul nu avea copii, aproa­pe că m-a înfiat și, acum îmi dau seama, nu numai pe mine, ci și pe alți colegi aflați în situații oarecum similare... Poticniri au mai fost și după aceea, dar nu de aceeași dimensiune. Trebuie să recunosc, acum, că intrarea și parcursul în preoție le datorez părintelui Zarea, apoi, pas cu pas, duhovnicilor pe care i-am avut, până în ziua de azi. Spunem, de aceea, tuturor tinerilor cu dileme și potic­niri, nu doar celor ce urmează Teo­logia: călăuza pe drumul cre­dinței e duhovnicul!

- În opinia sfinției voastre, tinerețea e mai de­grabă un impe­diment sau un avantaj în apro­pierea unui om de credință?

- Tinerii se confruntă, în ge­neral, cu mai multe ispite, neputin­țe și piedici, decât oamenii maturi. Con­sta­tăm asta la spovedanii, mai ales. Nu întâmplător, la o rugă­ciune de la Sfântul Maslu, auzim expresia "pă­catele tinereților noas­tre nu le pomeni, Doamne!". Să nu uităm, însă, că marea majoritate a mărtu­ri­sitorilor creștini români din închisorile comuniste erau tineri, foarte tineri! Să nu uităm, mai ales, că e plin calendarul de sfinți, mu­cenici și mucenițe, care și-au dat viața pen­­tru Hristos la vârste foarte tinere, dove­dind o înțe­lepciune și o maturitate care adesea le depă­șeau pe ale bătrânilor. Să nu uităm, iarăși, că mari personalități româ­nești au trecut prematur în veșnicie, lăsând nume și opere considerabile: Mihai Eminescu (39), George Coșbuc (52), Vasile Pârvan (45), Nicolae Paulescu (62), Ciprian Porum­bescu (nici 30), Dinu Lipatti (33). După cum și în închisorile comu­niste au sfârșit pre­matur, spre exemplu, Mircea Vulcănescu (48) sau Va­le­riu Gafencu (31). Și ca dânșii, mulți, mulți alții. Mereu se adeveresc vorbele Scrip­turii, că "bătrânețile cinstite nu sunt cele aduse de o viață lungă, nici nu le măsori după numărul anilor. În­țelepciunea este la om adevărata căruntețe și vârsta bătrâneților în­seamnă o viață neîntinată" (Înțelep. Solomon 4, 8).

- Din înțelepciune face parte și moartea, felul în care ne repor­tăm la ea. Majoritatea oamenilor nu vor să-și amintească de ea. Tinerii pe care îi spovediți ce ati­tudine au? Le e frică de moarte?

- Am cunoscut, desigur, tineri cărora le e frică de moarte, mai ales la spovedanii. Însă, exceptând cazu-rile patologice (deprimații, depresivii, anxioșii), orice om, indiferent de vârstă, are momente în viață când trăiește sentimentul fricii de moarte. Altfel, n-ar fi om. Să ne amintim că Iisus Însuși, ca Om, a avut acest sim­țământ, când a spus în Ghetsimani, cu puțin timp îna­inte de a fi crucificat: "Părinte, de este cu putință, trea­că de la Mine paharul acesta!". Frica de moarte ne va însoți, în condiția noastră de oa­meni, toată viața. Dar ea se poate dimi­nua treptat, până aproape de dispariție, în condițiile unei vieți creștinești vir­tuoase. Când ai cugetul împăcat, ai și sen­timentul că poți muri liniștit în clipa următoare. Să nu vi se pară exa­ge­rată afirmația! Avem exem­plul sfin­ților. Aș da măcar unul singur: Vasile cel Mare, amenințat cu moartea de către guvernatorul Modest, răs­pun­de senin: "Moartea este pentru mine o bine­facere, că mă duce mai curând la Dumnezeu, prin Care trăiesc și Căruia slu­jesc...". Pentru că subiectul morții este atât de vast și pentru că răs­pun­su­rile mele nu pot fi decât fragmentare și, evident, nu pot mulțumi, recomand o carte excepțională, a lui Jean Claude Larchet, "Creș­tinul în fața bolii, sufe­rinței și morții", tradusă nu demult în română. Între altele, evidențiază faptul că nu atât de moartea fizică trebuie să ne fie teamă, pentru că e circumscrisă timpului, cât de moartea sufletească, adică moartea veșni­că...