ILINCA GOIA - "Decizia cea mai importantă din viața mea de până acum a fost să mă întorc în România"

Ines Hristea
O lungă așteptare

- Filmul românesc a mai repurtat un succes tri­um­fal. La Berlin, "Poziția copilului", creația regi­zorului Călin Netzer, a luat Trofeul "Ursul de aur" și premiul FIPRESCI. Având în vedere că și tu faci parte din distribuție, prima întrebare obligatorie a in­ter­viului nostru se referă la rolul pe care îl inter­pre­tezi. A fost greu, ușor, in­te­re­sant?

- A fost un rol foarte in­teresant. Povestea se struc­turează în jurul unei femei de aproximativ 60 de ani, Cor­nelia - interpretată ad­mi­­rabil de Luminița Gheor­­ghiu - o femeie de afaceri, cu multe pârghii în social și politic, care însă, la această vârstă, are revelația sum­bră că unicul ei fiu nu o mai primește în viața lui, iar ea trebuie să accepte această situație și să se re­com­pu­nă psihologic și emoțional. E un scenariu excelent, scris de Călin Netzer și Răzvan Rădulescu. Băiatul, Bar­bu, e jucat de Bogdan Dumi­trache, iar eu sunt Car­men, iu­bita lui Barbu. Carmen vine în această relație cu un tre­cut, cu o istorie personală, e și mămica unui co­pilaș (pe care nu îl vedem, dar despre care ni se povestește) și, la un moment dat, intră într-un soi de coliziune cu Cor­nelia. Au fost vreo trei runde de probe, acum un an, și după ce-am lucrat de mai multe ori cu Călin și cu Luminița, am intrat în filmări. Am repetat destul de mult... Mărturisesc că eu, până când n-am vă­zut fil­mul, produsul finit, așa cum a plecat el la Berlin, nu știam de unde să apuc acest întreg. Știam de unde să-mi apuc personajul, bineînțeles, știam cum mă ra­portez eu la el. Am mers pe mâna lui Călin, a acestui regizor tâ­năr, care a știut să lucreze cu o tena­citate și cu o măsură care chiar m-au surprins. Mărtu­risesc, ori­cum, că faptul de a primi acest rol a fost o bucurie absolut neașteptată. Pe mine, încă de când am pășit în meseria asta, camera de filmat m-a iubit foarte tare. Înainte de a face teatru, eu am făcut film. Și am făcut mult film! Exact așa cum mi-a prezis Mircea Veroiu. Când m-a cu­nos­cut, Veroiu mi-a spus: "O să te plic­tisești de cât film o să faci!"... Ei, totul a mers bine, fluid, până acum șapte ani când - brusc! - filmul nu m-a mai dorit. Și m-am tot întrebat de ce? Pentru că, de încercat, am tot încercat. Am dat probe peste probe, am sperat și-am tot sperat, dar film n-am mai apucat să fac. M-am gândit că, probabil, problema rezidă în faptul că eu nu sunt ceea ce s-ar putea numi "o actriță casual", de serie mare, n-am o fizionomie co­mună, ca "de pe stradă", am o personalitate puter­nică etc., adi­că reprezint o tipologie care nu se prea mai întâlnește în filmul românesc de azi. Dar cum să rezolv această pro­blemă? Eu știu să fiu actriță, știu să joc, să mă mo­dulez, să mă maleez, să mă transform în funcție de ne­ce­sitățile personajului, dar nu pot să mă anihilez fizic, nu pot să mă șterg până la dispariție. De-asta m-am și mirat cum de Călin m-a distribuit în filmul lui. Girul de încredere pe care el mi l-a dat mi-a lipsit enorm în ul­ti­mii ani și m-a îmbărbătat. În sensul că - iată! - mai exis­tă spe­ranță și pentru actorii ca mine, "din afară". Fiindcă, în anii din urmă, în filmul românesc a inter­venit un feno­men: acești tineri regi­zori, extrem de ta­len­tați, își văd unii altora producțiile și își cam iau unii de la alții ideile de distribuție, ceea ce a generat un fel de cerc restrâns de actori care sunt folosiți mereu și me­reu. Așa că eu mi-aș permite să le sugerez acestor regizori să organizeze și niște work­shop-uri, la care să poată veni și alți actori decât aceia cu care obișnuiesc ei să lucreze. În felul aces­ta, și noi, actorii "outsideri", și ei, regizorii, cu toții, deci, am putea să ne rafinăm pro­fe­sional, am putea să ne cu­noaștem între noi, să ne explorăm, să descoperim, în acest nou con­text, în acest nou stil de a face film, cine cu ce se mai potrivește. Uite, pentru mine, lucrul cu Netzer a fost, într-un fel, ca un nou mers la școală: am reînvățat niște lucruri, am re­nun­țat la altele, am adoptat altele... Și asta mă bucură teribil! Și mi-aș dori să mai lucrez, și cu el, și cu cei­lalți regizori din ge­ne­rația lui.

Pantoful Cenușăresei

- În teatru, însă, ești o ac­­­triță care lucrează cons­tant. La Teatrul Na­țio­nal, în această sta­giune, joci în trei spectacole, la Café Go­dot în două, iar la Teatrul Metropolis în "Gaițele". Acum, când ai acumulat 21 de ani de carieră, te simți împlinită pro­fe­sional?

- Anul trecut, chiar am serbat cei 20 de ani de la ab­solvirea facultății. Ne-am strâns, foștii colegi, îm­pre­­ună cu foștii profesori... A fost cu-adevărat un eve­ni­ment! Ne-am bucurat unii de alții o zi întreagă! (râ­de) Și, ca să-ți răs­pund punctual la în­trebare, da, sunt mul­țumită de ceea ce am realizat până acum, deși poa­te nu toate rolurile m-au și servit. Dar, privind în ur­­mă global la acești ani, sunt mulțumită, pen­tru că m-am perfec­ționat, pen­­tru că am evoluat mereu. Eu nici nu sunt genul ca­re să accepte stag­nă­ri­le. De fie­care dată când am simțit că lu­crurile adastă prea în­delung, am căutat să găsesc so­luții, astfel încât să dau de pereți porțile, în alte direcții. Când nu mi-a mai ajuns ce jucam în tea­trul institu­țio­nalizat, am intrat în teatrul un­derground, când nici varianta asta nu mi-a mai fost suficientă, am recurs la cola­bo­rări sau am jucat în filme ori seriale. Deci, nu mi-am îngăduit să stau locului. Eu așa consider că e bine. Un actor trebuie să fie ne­cru­țător cu timpul lui, n-are voie să-l iro­seas­­că. În pro­fesia asta nu există pan­toful Ce­nu­șăresei, nu poți să stai să vină prințul, adică regi­zo­rul, cu pantoful, deci rolul, așe­zat gra­țios pe o per­nuță de catifea. (râde) Adică nu poți să te aștepți să vină Lars von Trier, să-ți sune la ușă și să te anunțe ceremonios că te vrea în Macbeth-ul lui! Tu trebuie să te apropii cât de mult poți de acel Macbeth, tu trebuie să faci tot ce ține de tine ca să-ți scurtezi calea către el, adică măcar să-l aș­tepți pe von Trier cu ușa deschisă.

- Împlinirea pro­fesională explică to­nusul tău excep­țio­nal, forma ma­ximă pe care o eta­lezi?

- Da, cred că to­nusul meu se hrănește mult și din această îm­plinire profe­sio­na­lă. Că dacă n-aș fi fost mulțumită de ce-am făcut și de cât am făcut - fiindcă în meseria asta contează nu doar calitatea, ci și can­ti­tatea - probabil că aș fi dobândit o anume... săr­be­zeală. Pe de altă parte, cred că în balanța asta contează și faptul că eu mi-am păstrat întotdeauna o oarecare distanță față de meserie. Adică tratez actoria ca pe o meserie, nu o văd nici ca pe potirul de aur, dar nici ca pe o damnare. Este o meserie frumoasă, încân­tătoare, dar e, totuși, doar o meserie. Eu am luat ac­toria în se­rios, dar nu m-am luat pe mine prea în se­rios în ea. M-am ferit de îndârjire, de încrâncenare și de auto-flatare. M-am păzit de greșeala pe care o fac unii așe­zându-și singuri cununa de lauri pe creștet. Pentru că văd și eu în jurul meu personaje care dau cu umărul în stânga și-n dreapta și care își arogă rolul de "La o parte, că a venit diva!". Mi-e scârbă când văd astfel de sce­nete. Eu zic că e mai fain și mai sănătos să te iei în de­râdere și să te păstrezi pe tărâmul realului și al bu­nu­lui simț.

Sanitarul familiei

- Împlinirea familială face parte, și ea, mai mult ca sigur, din "forma maximă" pe care o iradiezi. Ai un mariaj trainic, cu regizorul Dominic Dembinski, și un fiu, Nikita, care - iată! - va împlini 16 ani în aceas­tă primăvară.

- Decizia cea mai importantă din viața mea de până acum a fost ca, în urmă cu 18 ani, să mă întorc în Ro­mânia - la vremea aceea trăiam și pro­fesam în Ame­rica. Și m-am întors în Ro­mânia, ca să fiu ală­turi de pă­rinți și de fratele meu, dar și ca să-mi întemeiez un că­min, ca să mă mă­rit cu omul acesta - cu care am și rămas măritată (râde) - și ca să fac un copil cu el. Iar co­pilul să fie băiat! Dumnezeu, dră­guțul, m-a ajutat, mi-a în­deplinit toate aceste dorințe, nu mi s-a pus deloc îm­potrivă și pentru asta Îi sunt incredibil de re­cu­nos­­cătoare! Bi­neîn­­țeles că între timp, au intervenit ne­nu­mă­rate meandre ale vie­ții, am fost ne­voită s-o apuc și pe cărări mai împleticite sau pe unele de-a drep­tul înfun­date... A fost ca atunci când străbați o pădure - terenul nu e mereu plat, cărările nu sunt mereu drepte și soarele nu stră­lu­cește tot timpul... Dar firul roșu al exis­tenței me­le a fost cre­dința că asta mi-e me­nirea, me­nirea a­ceea pri­­mordială. Uite, astă va­ră, vorbeam cu Cor­­nelia, mă­tușa mea din America (ca­re este actriță la bază, dar, între timp, a de­venit psiho­tera­peut) și ea m-a în­trebat "Pentru ce te-ai năs­cut tu?". Iar răspun­sul meu a venit pe nerăsuflate: "Ca să-l nasc pe Nikita și să fiu mama lui". "Bi­ne, pe-asta ai fă­cut-o. Și acum de ce mai con­ti­nui să tră­iești?", a urmat Cor­ne­lia. "Ca să fiu sa­ni­tarul acestei familii", a fost ex­plicația mea. Și, în­tr-adevăr, acesta simt că e rostul meu: să le fiu lor de folos. Răspunsul "Trăiesc pentru scenă și flacăra ei" nici măcar nu mi-a dat târcoale. (râde) Din partea aceas­ta a vieții mele vin lucrurile te­meinice, aici, în zona familiei e fundamentul existenței mele.

Xena, prințesa războinică

- Și ce presupune meseria de "sanitar" al fa­mi­liei?

- Asta e o meserie pe care am învățat-o din nece­sitate. De vreo zece ani încoace, familia mea s-a tot confruntat cu diverse probleme, mai ales de sănătate. An de an se mai năpustea câte-un bucluc asupra noas­tră. Am trecut prin situații dificile: diagnostice grave, spitalizări... Așadar, să fii "sanitar" înseamnă să fii cu mintea trează, să fii pe fază și să fii puternic, astfel încât să poți susține întregul mecanism, să ții rotițele în permanentă mișcare. Iar în afara aspectelor acestea care țin de "asistenta medicală", "sanitarul" se mai ocupă și de sănătatea relațiilor dintre noi, de sănătatea aceasta psihologică și emoțională. O familie nu poate să crească frumos și sănătos în absența afecțiunii, a rectitudinii morale și a unui simț al dreptății imuabil... Singura mea problemă cu meseria asta de "sanitar" este că, uneori, ea presupune și răbdare, iar eu nu prea am așa ceva. Nu sunt Ileana Cosânzeana, ci, mai cu­rând, Xena, Prințesa Războinică. (râde) Sunt per­fec­ționistă și vreau să fie totul bine, dar vreau să fie totul bine ieri, așa că, dacă "pacientul" nu mă ascultă la literă, încep să scot flăcări pe nări. "Ilinca, fii și tu mai blândă!" a devenit un soi de laitmotiv. (râde)

- În țesătura vieții tale se împletesc cumva și me­lancolii sau doruri?

- În mintea și-n sufletul meu rămâne veșnic des­chi­să fereastra sfântă a copilăriei. Îmi pare c-am izbutit să-mi protejez amintirea copilăriei sub un clopot de sticlă aurit, pe care mi se îngăduie să-l ridic ori de câte ori am trebuință. Mă întorc cu inocență spre casa bu­ni­cilor, de pe strada Parfu­mului, spre temeinicia și rosturile care erau în casa lor și-n grădina lor și-n preaj­­ma lor și-n mintea lor și-n vorba lor... Mă în­torc cu inocență spre duminicile când mergeam cu ei la bisericuța podidită de salcâmi, care se afla la doi pași de casă... Mă întorc cu inocență spre ziua când m-au învățat ce înseamnă împărtășania și cum trebuie să mă comport în fața preotului... Mă în­torc cu inocență spre povețele lor rostite cu glas dulce și cu infinită dragoste... Acesta mi-e dorul din care mă hră­­nesc... Alte nostalgii nu mai am, m-am scuturat de toate, însă, ca orice om viu al erei noastre, am depresii, am momente grave de derută, de dis­pe­rare, de fundul tristeții. Și ele sunt generate, de cele mai multe ori, de o formă sau alta de su­pra­solicitare. În­să, paradoxal, și din acestea eu îmi iau putere. Jung spu­nea că în fundul celei mai crunte depresii și-a gă­sit voința. Așa și eu. Nu știu dacă e cazul să fac acum un elogiu al amărăciunii, dar im­por­tant e că am găsit noi­ma acestor mo­mente, că am înțeles că tre­buie să parcurgi și aceste trăiri, ca să apreciezi după aceea pute­rea pe care o ai atunci când soarele răsare din nou la orizontul tău interior, atunci când revii la o funcționare normală.

- Cum te aperi de murdăria lumii?

- M-am învățat, în timp, să dau la spate ceea ce nu-mi face bine, să-mi fac curat și-n stilul de viață. De exemplu, eu de multă vreme nu mă mai uit la televizor. Până și chestiile as­tea cu Internetul, cu e-mail-urile și așa mai de­parte, le-am restrâns la maximum. Prefer să-mi populez timpul cu ceea ce mi se pare mie că mi-e benefic: prieteni sinceri, filme ca­re merită văzute, cărți care merită citite sau re­citite, muzici care merită ascultate sau reas­cul­tate, ore dedicate exclusiv familiei... Mi-am adu­nat îm­prejur o lume în care nu mai sufăr de lipsă de sen­timente, de lipsă de comuni­ca­re, de lipsă de atenție. E adevărat că am și no­rocul acestei profesii superbe, care pe asta se cons­tru­iește: pe senti­mente, pe co­municare și pe aten­ție la oameni. Ăs­ta e instru­mentarul nostru, al actorilor. Ca do­vadă, ma­jo­ritatea prietenilor mei sunt tot din breas­lă, iar cei care sunt din afară sunt ființe care rezonează pe aceeași lun­gime de undă, care au aceeași calitate uma­nă. Și mai e ceva ce am re­marcat și care - evident! - mi-a fost de mare fo­los: înain­ta­rea în vârstă pe mine nu m-a mo­leșit, ci, din con­tră, mi-a dat mai multă energie, m-a făcut mai cla­ră, mi-a dat o lim­pe­zime ex­traor­di­nară. Și sunt teribil de mân­­dră de vârsta mea, deși am să­rit de pa­truzeci de ani! (râde) Unde mai pui că, vă­zând acum filmul lui Netzer, am constatat că mai țin încă și la prim-planuri! (râde în hohote)

Veroiu, varza și morcovii

- Cu replica aceasta, mi-ai ridicat mingea la fileu: ce faci de arăți atât de bine, Ilinca?

- Ei, să mă vadă oamenii ăștia di­mineața, cu cearcăne și nema­chia­tă! (râde) Vorbind însă serios, se­cre­tul e gena bună. Semăn cu tata, care e un tip svelt, foarte sportiv și plin de energie - să-i dea Dum­nezeu aceeași sănătate și energie încă o sută de ani de-aici încolo! - dar și cu mama, o fe­meie rasată, elegantă și cu o si­luetă de vis... Că eu - sinceră să fiu - mi-am cam biciuit corpul. Mai ales că am și o profesie "în asalt". De pildă, când m-am dus la Mircea Veroiu, care voia să mă distribuie în "Craii de Curtea Veche", el mi-a spus cu multă de­licatețe: "Te rog doar să facem ceva cu obrăjorii ăia." Eu eram proaspăt debarcată din America, unde te îngrași și numai din aer. Și, când m-am întors, aveam 67 de kilo­gra­me! Iar pe personajul meu din film trebuia să se vadă foamea. Ca atare, din clipa întâl­ni­rii cu Veroiu, nu m-am mai hră­nit decât cu varză și morcovi și-n două săp­tămâni am slăbit 12 kg, de le­și­nam pe la filmări. Așadar, ca să con­­­­cluzionez, de vină pentru felul în care arăt e gena bu­nă... Și poate și acel echi­li­bru in­terior pe care mă stră­duiesc să mi-l mențin.

Săgeata de argint

- Un echilibru ajutat și de credința ta în Dum­nezeu?

- Indiscutabil! Numai că aici sunt necesare niște lă­muriri: dialogul meu cu Dumnezeu pleacă din suflet, cuvintele pe care I le adresez, le adresez unui prieten, Prietenului, eu nu port un dialog dogmatizat, credința mea nu ține neapărat de spațiul bisericii, de un om al bisericii sau de vreun canon... Eu sunt trăitoare întru cre­dință, nu practicantă instituționalizat. Indubitabil însă, credința mea e aceea care mă ține dreaptă pe di­năuntru, El mă ține dreaptă pe dinăuntru și-mi lu­mi­nează sufletul și inima. Și, de-altfel, credința mea în Dumnezeu se împletește cu amintirile legate de Mo­șu' meu, bunicul din partea tatei, care a fost preot în Bi­hor, în comuna Buteni, și pe care-l chema Aurel, se împle­tește cu amintirile legate de felul în care m-a cres­cut bu­nica din partea mamei, bu­nica Hân­cu, o munteancă foarte credincioasă, care mi-a așe­zat în ini­mă semin­cioara iubirii de Dum­nezeu... Cre­dința face parte din mine într-un chip atât de de demult, încât nici nu-mi mai pot aduce aminte de ce a fost înainte, ea e linia dreaptă, acea săgeată de argint care ne pornește din creștet către Înalt și ne leagă de Înalt. Și, ca să mă înțelegi mai bine, dă-mi voie să-ți po­ves­tesc o fo­togramă: era 1994, în mij­locul New York-ului și a unei ierni grele, cum rar se întâmplă pe-acolo, iar eu mergeam pe stradă. Era duminică în calendar, iar în sufletul meu era mare amărăciune: familia mea - părinții și fratele - ră­ma­să în țară, trecea prin niște încercări foarte grele. Mă simțeam împovărată de gânduri negre, legate de ai mei, și de întrebarea obsedantă "De ce li se întâmplă asta?". Eram la două străzi distanță de ca­să, în­tr-o zonă pe care o cunoșteam și cu ochii în­chiși, când, după un colț, pe direcția Cen­tral Park, am auzit un dangăt de clopote. Iar în secunda imediat următoare am în­ceput să simt și par­fum de tămâie. M-am oprit pe loc, zicându-mi, în minte, că am luat-o razna. Nu­mai că, răsucindu-mă pe călcâie, am vă­zut un portal și, dincolo de acest portal, in­trarea într-o bi­serică ortodoxă, care parcă se materializase acolo, din disperarea și din ne­vo­ia mea de răspunsuri. Tremurând, am tra­ver­sat strada și-am intrat în biserică. Iar aco­lo, în pronaos, am dat peste o bătrânică la a că­rei vedere am înlemnit. Parc-ar fi fost trans­plantată acolo din Buteni, din satul lui Moșu' meu: era îmbrăcată cu o fustă neagră cu flo­ricele din acelea minuscule, albe, cu cămașă albă, cu pestelcă, basma... Totul era ca în Bu­­teni! Am izbucnit într-un plâns... ! Sincer, du­pă asta nu știu ce s-a mai întâmplat. Îmi aduc aminte doar că bătrâna m-a mângâiat pe cap și că apoi, ca prin vis, m-am trezit în biserica pustie, în fa­ța altarului, unde era o icoană a sfântului Nicolae. Am îngenuncheat în fața ei, ca și când aș fi fost în fața ce­luilalt bunic al meu, tot Nicolae, și, rugându-mă cu su­fletul, ca prin miracol, m-am sim­țit despovărată de toa­te gândurile negre și am primit și răspuns la între­barea "De ce?"... Cu asta cred că ți-am spus tot.