În ciuda criticilor celor mai severe, realitatea fenomenului nu a putut fi pusă la îndoială. Câțiva mediumi cu însușiri extrasenzoriale foarte puternice au dat credibilitate fenomenului.
Dar ce este ectoplasma? Celebrul neurolog german dr. Albert von Schrink-Notzing dădea următoarea explicație: "Din corpul unui medium se exteriorizează o substanță, la început amorfă sau polimorfă. Această substanță se constituie în diverse reprezentări, care, de obicei, înfățișează oameni fragmentați sau părți de corpuri omenești. Că la mijloc este o substanță gazoasă, lichidă sau solidă, ea dă naștere aceluiași tip de reprezentări ce pot fi asociate cu membre, fețe, făpturi umane complete, uneori chiar și de animale. Aceste materializări, care emană prin gura mediumului sau prin altă parte a corpului său, sunt foarte fotogenice și, uneori, luminoase!”.
Semnătura lui Napoleon
În Anglia, unul dintre cei mai cunoscuți producători de ectoplasme a fost mediumul Daniel-Douglas Home, prin gura căruia ieșeau de obicei mâini de oameni care deplasau obiecte. Aceste mâini erau cel mai ades vaporoase, reci și inerte, dar și calde și vii. În timpul unei ședințe de materializări, dată de Douglas Home la Tuileries, în fața împăratului Napoleon al III-lea și a împărătesei Eugenia, a apărut o mână de culoare albăstrie, bine constituită, chiar elegantă, foarte asemănătoare cu aceea a lui Napoleon I. Toți cei de față au văzut cum mâna aceea a luat un creion care se afla pe o masă și a început să scrie pe o foaie de hârtie. Sunetul scrisului a fost auzit de toți. Când mâna plutitoare a dus hârtia împărătesei, aceasta s-a retras înfricoșată în scaun. Era semnătura lui Napoleon I.
Mumia de 19 ani
Un alt medium celebru al vremii a fost (în anul 1900) poloneza în vârstă de 19 ani Stanislava Tomczyk. Pentru a fi exclusă orice fel de înșelătorie, ea era îmbrăcată cu un soi de învelitoare, un fel de salopetă fără buzunare. Uneori i se înfășurau cu voaluri în formă de plasă și fața și mâinile, ca unei mumii. Înainte de ședință, era consultată corporal. Precauții deșarte, pentru că fata emitea, fără greș, ectoplasmă, un soi de substanță vaporoasă, care îi curgea din gură și lua forme omenești. Din păcate, ectoplasma nu a putut fi studiată niciodată în laborator, pentru că se risipea prea repede în aer.
Eusepia Paladino și laureații premiului Nobel
Napolitana Eusepia Paladino a fost, se pare, cea mai importantă dintre marii mediumi ai începutului secolului 20. Extrem de inteligentă, dar și de prevăzătoare, solicita, înaintea ședințelor de materializări, să fie controlată corporal în amănunt, pentru a nu exista suspiciune de înșelăciune. În felul acesta, a convins mulți sceptici că fenomenele produse de ea erau de natură paranormală. Profesorul Cesare Lombroso, un psihiatru italian de renume, s-a numărat printre oamenii de știință care, participând la materializările Eusepiei, a trecut din tabăra scepticilor în aceea a celor convinși.
Eusepia Paladino opera de obicei în obscuritate. Ea producea aproape întotdeauna forme umane incomplete, mâini cu contur indecis, capete cu formă neclară, deși, uneori, crea și apariții întregi, cu înfățișare umană. Ea a fost studiată de nenumărați savanți și metafizicieni. Una din cele mai celebre materializări izbutite de ea s-a petrecut în anul 1902, pe 1 mai, la Paris. În odaia scufundată în întuneric, plină de asistenți distinși, a apărut, dintr-o dată, o formă feminină, acompaniată de un copil. Această dublă apariție a constituit episodul cel mai extraordinar al mediumnității Eusepiei. Iată împrejurarea, descrisă de profesorul francez Jean Morselli: "Abia ne ocupasem locurile, când perdelele din dreptul ferestrei s-au dat la o parte, și în spațiul creat de ele, am văzut apărând o femeie care ținea în brațele ei un copil, pe care încerca să îl legene. Femeia purta pe cap o bonetă albă, care îi acoperea tot părul, lăsând vederii o față ovală, cu fruntea înaltă. Copilul părea să aibă trei ani. Avea părul tăiat scurt și își ridicase capul în sus, spre femeia ce îl privea cu multă iubire. Apariția a durat mai mult de un minut. Ne-am ridicat cu toții în picioare, apropiindu-ne de vedenie. Înainte ca perdelele să se adune, capul femeii s-a aplecat puțin în jos, în vreme ce capul copilului se legăna de la dreapta la stânga, încercând s-o sărute. De prisos să mai spun că sărutările se auzeau distinct. În tot timpul acesta, Eusepia a stat pe un scaun, legată de mâini și de picioare cu niște bandaje. Părea epuizată și îndurerată”. "În ce privește realitatea acestor apariții”, spune doctorul, "e inutil să mai comentez. Am asistat la un fenomen care s-a petrecut într-un loc ales de participanți, unde se luaseră cele mai riguroase precauții în legătură cu mediumul și veșmintele sale”.
Faptul că Eusepia Paladino a fost celebrată ca cel mai mare medium al istoriei s-a datorat și unei împrejurări excepționale: la ședințele ei de materializări au participat cei mai sceptici observatori din câți ar fi putut exista: celebrii Pierre și Marie Curie, laureați ai premiului Nobel pentru chimie. Între anii 1905-1908, Pierre și Marie Curie au participat la toate experimentele organizate sub tutela Institutului General de Psihologie din Paris, în care Eusepia a fost cercetată cu cele mai avansate tehnici ale timpului, ieșind întotdeauna învingătoare.