Dar Răzvan Popovici a decis să părăsească postul de violist în cadrul Orchestrei de cameră din München și s-a întors după 15 ani în România, pentru a o lua de la zero și a pune bazele unui festival de muzică de cameră. O idee nebunească pe atunci, însă după șapte ediții, "SoNoRo" a devenit unul dintre cele mai în vogă festivaluri muzicale din țară și, prin popasurile sale internaționale, face o reclamă de calitate României.
"Eram la vârsta la care simți că vrei să faci ceva marcant, ai energia și experiența necesară, știi ce-ți poate pielea. Aveam o slujbă fixă, dar îmi doream mult mai mult, voiam să mișc lucrurile, să las ceva important în urmă, și faptul că am reușit este satisfacția maximă pentru mine".
"Un om care merge cu o vioară în mână pe stradă trebuie să pășească mândru"
Răzvan s-a născut la București, într-o familie cât se poate de muzicală, cu ambii părinți profesori la Liceul "George Enescu".
"Sora mea, cu un an mai mică, Miruna, a studiat la Academia de film, acum scrie și predă lecții particulare de muzică în Berlin, iar eu, până la 17 ani, nu știam sigur dacă voi deveni muzician profesionist sau medic. Aveam mulți medici în familie, dar aversiunea mea față de sânge și-a spus cuvântul. Am început de mic cu pianul, apoi cu vioara, însă nu am fost un copil care studiază toată ziua și trage cu ochiul la cei ce joacă fotbal afară. Eu eram dintre cei ce alergau după minge. Părinții nu ne-au forțat, așa cum o fac mulți alții, să devenim muzicieni, ne-au îndrumat într-un mod discret. De altfel, nici nu ne-au dat la liceul de muzică, tocmai pentru a ne lărgi orizontul. Dacă aș fi rămas la pian sau vioară, n-aș fi putut recupera, n-aș fi putut face performanță, însă la violă am reușit. Muzică ascultam de mic, toată ziua, fie acasă, unde părinții dădeau lecții particulare, fie la audițiile elevilor, la sala Dalles, fie la concerte, la Ateneu. Îmi amintesc că eram atât de mic la concertul marelui Viktor Tretiakov, că am adormit buștean, m-am trezit abia la aplauzele de final. Îmi amintesc însă și de memorabilele concerte date de artiști ruși la Ateneu în anii 70-80. Mi-a plăcut întotdeauna muzica clasică, chiar și atunci când am devenit mare amator de disco și de rap. În adolescență, îmi tapetam camera cu afișe cu cântăreți la modă. Când am umplut pereții, am vrut să continui pe tavan, dar tata a zis: «Până aici!»".
- A fost bulversant pentru tine, proaspăt adolescent, să părăsești definitiv țara, alături de familie?
- Tata a plecat în '88, când se umpluse paharul, nu se mai putea, apoi ne-a adus și pe noi. Părinții au avut șansa de a putea profesa în continuare ceea ce știau cel mai bine, au fost foarte apreciați și au îndrumat mulți puști și tineri pe calea muzicii. Pentru că profesorii noștri români știau să fie mai mult de atât, erau totodată confesori și mentori. Influența profesorilor mi-a lipsit cel mai mult, alături de prietenii din București, în anii de liceu din Germania, unde, cu mici excepții, profesorii îți predau ce aveau de predat și gata. Ne-am mutat într-o zonă rurală (doar cu numele) a landului Bavaria, într-o regiune prealpină, foarte turistică, undeva între München și Salzburg. Bineînțeles că mi-a luat ceva timp să mă acomodez, să înțeleg cum merg acolo lucrurile, orice străin este privit la început mai ciudat. Dar muzica a fost limba universală. După ce călătorești mult și vezi că fiecare din lumea muzicală e din alt loc, ajungi să fii mândru de limba și de rădăcinile tale.
- Ce înseamnă "acasă" pentru tine?
- Acasă este locul în care sunt părinții mei. Fiind în familie, nu pot spune că am resimțit un dor de țară. După 1990, ne-am putut recupera lucrurile din România, am adus în casă pendula, oglinda străbunicii și asta a dat o consistență în plus ideii de acasă. Am un acasă în casa părinților din Germania și un acasă în București, acolo unde locuiesc o perioadă de timp destul de lungă, solicitată de organizarea festivalului. Mă adaptez ușor. Am studiat o vreme la Paris, la Salzburg, am locuit cinci ani la Londra, unde este profesoară iubita mea. Important e să știi că ai un loc unde se găsesc tablourile, cărțile tale, ceașca favorită de cafea.
- Ești un iubitor de frumos, apreciezi artele, arhitectura. Așa sunt cei mai mulți muzicieni tineri de astăzi sau, în goana lor în jurul lumii, se concentrează numai la muzică?
- Cei mai mulți muzicieni au interese și în alte domenii, pentru simplul fapt că dacă-ți place muzica bună, e imposibil să nu admiri și o grădină frumoasă, o casă, un tablou, să nu-ți placă să bei un vin bun. Asta vrem noi să facem prin programul "Interferențe" din cadrul Festivalului "SoNoRo", să deschidem ochii copiilor spre alte domenii ale artelor. Unii fac sport cu arcușul pe instrument, vor doar perfecționarea și sunt cumva în negură, nu au bagajul cultural necesar, le lipsește curiozitatea. Avem copii foarte talentați, dar în afara muzicii sunt apatici, nu au curiozitate, nu pornește de la ei să afle mai multe, trebuie împinși de la spate. În cei șapte ani de "Interferențe", cred că am schimbat soarta unor tineri, am deschis niște uși, unii dintre ei au câștigat competiții majore, au intrat la universități importante din Viena, Londra, Zürich, au creat la rândul lor ansambluri de muzică, concursuri internaționale.
- Cât de mult te-a cizelat, te-a ajutat să te formezi ca muzician și ca om faptul că ai călătorit și continui să călătorești constant în jurul lumii?
- Enorm. M-a ajutat să progresez în studenție și mă ajută mai departe să evoluez ca om. Ți se deschide orizontul, începi să înțelegi cum stau lucrurile și, totodată, înveți să nu te iei prea tare în serios. Și e haios apoi să vin la București și să văd câți oameni "importanți" trăiesc aici, mai ceva ca la Roma sau la München. Avem un mod teribil de provincial de a ne lua în serios. Peste tot dai de oameni lipsiți de consistență, cu orizontul limitat, cărora societatea le-a creat impresia falsă că sunt importanți și se fălesc pe unde pot cu asta. Ce este foarte trist este că văd oameni de o calitate excepțională, care se lasă intimidați de aceștia, de personaje de joasă factură ce se laudă cu mașinile lor de lux. Trebuie să se așeze lucrurile, să se înțeleagă că important este ce ai în suflet și în cap, nu ce cifre ai în contul bancar. Un om care merge cu vioara pe stradă trebuie să meargă mândru, pe când la noi el pășește cumva rușinat că, după o viață de studiu, abia are cu ce să trăiască. De aceea e important să existe cât mai multe festivaluri, evenimente muzicale, oportunități, pentru ca acești oameni să își arate talentul.
- Cum s-au pus bazele festivalului "SoNoRo"?
- M-am întors în România la 29 de ani, fără să știu exact în ce mă bag, cum funcționează lucrurile aici, cu o doză serioasă de inconștiență. Am intrat în tot soiul de capcane, am bătut la uși greșite, dar în cele din urmă a ieșit bine. Mi-am dorit de la bun început să planific lucrurile pe termen lung și să le fac așa cum se fac afară, cu mare seriozitate și cu ștacheta ridicată sus. Știam că în țară există un singur festival cu tradiție, de muzică clasică, "George Enescu", și cum cu o floare nu se face primăvară, m-am gândit la un festival de muzică de cameră. Aveam experiența organizării unui astfel de eveniment din Germania, acolo unde festivalul pe care l-am pornit în Traunstein ajunge la a zecea ediție. Am avut șansa de a întâlni în București oamenii potriviți pentru a forma o echipă mică, dar excelentă, pentru organizare. Am reluat contactele cu prieteni din copilărie, cu care mergeam la ceaiuri, la petreceri, cu care nu mă mai văzusem de 15 ani și au fost întâlniri emoționante. Mulți mi-au spus că nu voi reuși, cui îi trebuie muzică de cameră? N-a fost deloc ușor, dar aventura de a face ceva de la zero m-a stârnit, m-a motivat foarte tare. Publicul era letargic, l-am convins de la an la an, iar acum sunt mii și mii de oameni ce vin la festival. Și în țară a fost greu la început să motivăm oamenii să iasă din case, dar acum aveam săli pline la Cluj, Timișoara, Iași. Ne-am dorit să ducem concertele în cât mai multe orașe pentru a valorifica săli foarte frumoase și prea puțin folosite, pentru a oferi publicului din provincie șansa unor spectacole de calitate și pentru a arăta România artiștilor străini ce vin aici.
- Mulți dintre ei se întorc an de an la festival...
- Muzica de cameră este cel mai personal mod de a cânta, de a împărtăși muzica. De aceea nu am vrut să aduc la festival staruri, artiști care ar vinde mai multe bilete, dar poate ar veni aici cu altă atitudine sau epuizați după infinite turnee. Nu cred că festivalul s-ar fi ridicat la standardele de astăzi, dacă nu aș fi venit de afară. Asta mi-a dat o perspectivă, dar și contactele de care aveam nevoie. Artiștii au venit mai întâi pentru că mă cunoșteau, apoi au revenit pentru că s-au îndrăgostit de București și de România. E important că festivalul a devenit cunoscut în cercurile muzicienilor de calitate. Dacă sun pe cineva și îl întreb dacă vrea să vină, îmi spune "da, sigur, am auzit lucruri frumoase despre festival", ceea ce îmi dă un sentiment foarte bun.
- Tu cum ai redescoperit Bucureștiul și România?
- Sunt foarte atașat de centrul Bucureștiului, unde am copilărit, plimbându-mă toată ziua cu sora mea, între liceul de muzică, casa din piața Amzei și apartamentul bunicilor din Piața Lahovari. Când m-am întors, în 2006, am resimțit o uriașă schimbare, orașul era luminos, plin de locuri în care să ieși, restaurante bune, o atmosferă efervescentă. Bucureștiul este interesant pentru că el cuprinde mai multe lumi paralele, fiecare cu regulile ei. Lumile în care mă învârt eu sunt lumi private, în care lucrurile funcționează, în care oamenii pun la punct lucruri interesante și frumoase, dar departe de sistem, fie că-i vorba de artă sau de alte domenii. De asta, poate, am o imagine idealizată, dacă aș intra în contact cu alte lumi ale orașului, aș fi mai sceptic. Dar cred că oriunde ai fi, dacă ai o idee frumoasă, o urmărești asiduu, treci peste greutățile inerente, poți face lucruri bune. România am cunoscut-o și am îndrăgit-o cu adevărat prin drumurile făcute cu "SoNoRo". La tot pasul găsești lucruri superbe, înconjurate însă de o grămadă de oribilități. În mijlocul Ardealului, dai de un castel incredibil de frumos, în coasta căruia, la cinci metri, s-a construit un bloc urât de locuințe. Sunt șocat de câte conace și case minunate, adevărate bijuterii, am întâlnit lăsate în paragină. Casa mamei lui George Enescu stă să cadă și s-au gândit să o demoleze! Oare cu câți români ne putem mândri în întreaga lume? În loc să apreciem finețea vechiului, noi ne fălim cu plasticul și cu portocaliul. Oamenii care au ajuns la bani nu au nivelul intelectual de a distinge valoarea, nici dacă locuiesc într-un palat brâncovenesc. Poate așa-i normal la schimbarea sistemului, poate așa s-a întâmplat peste tot. În Franța anilor 70, a fost moda schimbării ușilor de lemn, iar după mai mulți ani și-au dat seama de greșeală și au ajuns să proiecteze o casă întreagă după o ușă găsită intactă într-un depozit. Și în București am văzut multe case vechi și frumoase nelocuite, lăsate în paragină. Avem mai multe cafenele wireless ca în München, dar nu cred că am văzut nicăieri atâtea case vechi nelocuite. Îmi vine să le iau pe toate acasă.
O permanentă stare de trezie
- Cum îți găsești ritmul, cum împarți timpul, așa încât să împaci traseele internaționale de muzician de concert, cu responsabilitățile de director a două festivaluri?
- Acum vin după o vacanță de o lună, în care am pus viola deoparte și am stat cu părinții, am citit mult, mi-am încărcat bateriile. Sincer, aș fi putut sta și mai mult, după un an foarte agitat. Îți dau un exemplu din toamnă: venisem de două zile din Japonia, am repetat cu Răzvan Suma, a doua zi a fost concertul său de la Sala Radio și a treia a început Festivalul "SoNoRo". Trebuie să mă concentrez, mai ales în timpul festivalurilor, dacă am de studiat trei sferturi de oră, apoi e studiu de cea mai bună calitate și nu-mi stă gândul la nimic altceva. Fiecare zi e diferită și asta îmi dă o stare permanentă de trezie mentală, mă face să văd tot felul de lucruri, să fiu mereu atent. Merg pe stradă și mă uit în jur, văd oameni, case, nu mă uit în jos, așa cum fac mulți bucureșteni.
- Părinții tăi au venit la "SoNoRo"?
- Au fost sceptici la început, când m-am întors în țară să organizez festivalul, dar au venit de fiecare dată să mă încurajeze și se simt foarte bine aici. La fel cum au venit să mă vadă cântând la Londra, la Paris, sau la Carnegie Hall din New York. Părinții mei sunt pedagogi înnăscuți, muncesc și acum, la o vârstă înaintată, se lasă antrenați de tineri și asta-i ține în formă. Sunt mereu cu zâmbetul pe buze și îmi place să-i văd așa.
- Cum ești privit ca român în lume, s-au mai estompat ideile preconcepute?
- Între noi, muzicienii, nu există asemenea mentalități, fiecare vine din altă zonă și ne respectăm unii pe alții. Însă ajungem uneori să cântăm în cercuri foarte restrânse, acolo unde există și o doză serioasă de snobism. Și, da, acolo poți fi privit la început de sus, ca român. Dar la sfârșitul concertului, când oamenii sunt entuziaști și vin să te felicite, simți că a trecut orice prejudecată și că ai avut și tu un mic aport personal la îmbunătățirea imaginii românilor în lume. De aceea cred că nimeni nu face o reclamă mai bună țării ca artiștii. Pentru că oriunde ai merge în lume, în cele mai rarefiate cercuri, între aristocrați, politicieni, în case regale, cea mai apreciată calitate este talentul. Faptul că oameni cu adevărat importanți își schimbă părerea despre România e de bine. Atunci când ne cunosc artiștii, ideile preconcepute dispar, iar străinii înțeleg, dacă mai era cazul, că nu suntem o națiune înapoiată. De aceea mi-am dorit foarte mult să duc "SoNoRo" în cât mai multe orașe europene. Este impresionant, de pildă, felul în care este primit festivalul, an de an, la Arezzo, Italia, cât de mult a ajuns să însemne pentru comunitatea locală.