Promisiuni neonorate

Toma Roman
Împărțirea portofoliilor ministeriale și stabilirea competențelor fiecărui înalt funcționar din ca­binetul lui Victor Ponta indică faptul că actuala coaliție de gu­vernare nu este nici pe departe o unitate mono­litică, așa cum o prezintă liderii săi.

Primul ministru a încercat, de­sigur, să mulțumească pe toată lumea, dar punga cu bani nu este suficient de mare pentru câte interese sunt. Di­vi­zarea ministerelor, cu consecința creș­terii mascate a birocrației administrative, trebuia să satisfacă cerințele cli­enților partidelor componente și, con­comitent, să asigure unitatea lor, datorită interde­pendenței în "administrarea" fondurilor. Numai că, obișnuiți cu puterea absolută pe "moșiile" lor, dem­nitarii unora din partidele USL sunt obligați să constate că, dintre ei, "unii sunt mai egali decât alții". Lider al PSD, Vic­tor Ponta nu putea să-și permită, în ciuda nemul­țumirilor inevitabile, pierderea controlului asu­pra unor segmente esențiale ale economiei, fără a risca o revoltă a "baronilor" săi. PSD-ul este, totuși, partidul cel mai mare și mai bine organizat din USL, postul de premier re­venindu-i lui Ponta tocmai pentru că PSD este prima forță politică a țării. O cedare în fața aș­teptărilor celor­lalți parteneri PNL ar însemna reducerea masivă a capacității de satisfacere a intereselor mem­brilor săi. Și uite așa, ajunsă la putere, coaliția "trium­fătoare" la ultimele ale­geri a devenit, aparent brusc, foarte fragilă. Premierul este foarte con­știent de situație. Pe de o parte, nemul­țu­mirile libe­ra­lilor se ac­cen­tuează, pe de alta, posibilitățile economiei de a le împlini aspirațiile sunt tot mai reduse. Efectele crizei persistă și guvernul nu-și poate onora decât parțial pro­misiunile față de cetățeni. Ponta a ales în tratarea eco­no­miei soluția socialistă a creșterii ta­xelor și impo­zitelor, pentru a putea, nu doar să "reîntre­gească" salariile și pen­siile, ci și să ridice nivelul sala­riului minim. Cei loviți de aceste măsuri sunt evident inves­titorii privați, adică grosul susținătorilor PNL. Cu gândul la recompensă, miniștrii liberalilor au acceptat pervertirea programului lor politic, ajungând să constate însă, după intrarea în funcțiune a guvernului, că s-au înșelat. Competențele noilor ministere le reduc brutal accesul la bugetul constituit. Soluția libe­rală ar fi fost, în principal, scăderea CAS-ului, pentru sti­mu­larea acțiunii antreprenorilor privați și, în consecință, pentru crearea unor noi locuri de muncă. Uleiul nu se amestecă cu apa. În consecință, șefii liberalilor s-au trezit și cu beneficiile reduse, și cu "baza socială" a partidului ata­cată. "Re­zolvarea" nu poate fi, pentru ei, decât fie răz­bo­iul pentru drepturi egale, fie retragerea din poziția subalter­nă la guvernare.
Victor Ponta s-a dovedit, până acum, extrem de abil. I-a implicat pe liberali și, mai ales, pe aliații mi­nori ai aces­tora, conservatorii, în asaltul asupra Justiției inde­pendente și, în același timp, și-a asigurat spatele ținând în priză UDMR-ul. Cu ajutorul câtorva parla­mentari racolați de la alte partide, PSD-ul ar putea oricând să realizeze, împreună cu UDMR-ul, majo­ritatea necesară guvernării. Politizarea Justiției, care i-ar asigura puterea absolută, este, în primul rând, dato­rată lui Dan Voi­culescu, urmărit penal în "afacerea ICA" (60 milioane de euro). Voiculescu, dar și unii lideri PNL-iști, trebuie să accepte "alinierea" la pre­tențiile premierului, în schimbul stopării acțiunilor Justi­ției, complicitatea, după toate regulile mafiote, obligând par­tenerii la fidelitate între ei. În plus, Ponta își asigură (cel puțin) neutralitatea agresivului aparat mediatic voicu­lescian, care a făcut atât de multe pentru câștigarea cam­paniei electorale. Iar "contractul" sem­nat de el cu preșe­din­tele Băsescu are rolul nu numai de a-i reface imaginea foarte șifonată din fața Comisiei Europene, ci și de păstra­re a unui "as în mâ­necă" pentru situația în care, totuși, li­be­ralii lui Anto­nescu, Antonescu însuși sau Dan Voicu­lescu s-ar revolta. Dar dacă pentru premier, jocul dublu pare a fi câștigător, obligându-și partenerii la subordonare, pentru masa electoratului (în special pentru susținătorii entuziaști ai USL), el este devastator. "Reîntregirile" și chiar creș­terea salariului minim - negociată cu FMI-ul - își pierd orice semnificație în contextul creșterii poverii fiscale, taxele și impozitele luând cu două mâini ceea ce s-a dat cu una. Motoarele economiei sunt în scădere accen­tuată, criza din sănătate și învățământ nu se mai termină, infrastructura țării cunoaște aceleași hibe din guvernările anterioare. Absorbția joasă a fondurilor UE (ce nu pot fi prăduite după exemplul resurselor buge­tare românești), blocarea spațiului Schengen, după un MCV critic, ce ne plasează în fața Comisiei Euro­pene în urma Bulgariei, vor adăuga la "tortul eco­no­mic" de­zamăgitor niște cireșe ama­re. D-l Ponta este, pro­babil, un politician tot mai versat, dar ca "adminis­trator" se vădește incompetent. Or, pentru români, po­vestea cu "mintea cea de pe urmă" este încă func­țio­nală. Românii pot fi înșelați o dată, de două ori, dar nu pot fi înșelați tot timpul.