Autor a numeroase volume de proză și poezie, deopotrivă scriitor ficțional și eseist tradiționalist, este laureat al mai multor premii literare și e menționat în câteva cărți de critică și istorie literară. Dintre volumele sale mai importante, care au cunoscut mai multe ediții și au fost traduse în limbi străine, amintim: Elefantul promis (poezie, 1996), Iepurii nu mor (roman, 2001;), Nebunul (roman, 2006), Ortodoxia pentru postmoderniști (eseu), Între Freud și Hristos (eseu), A iubi înseamnă a ierta (eseu), Audiență la un demon mut (roman), Diavolul este politic corect (roman), Fuga spre câmpul cu ciori - amintiri dintr-o copilărie ateistă (roman).
Tirajele însumate ale cărților sale sunt de câteva sute de mii de exemplare. Aceste cărți, conferințele publice pe care le-a susținut și participarea la emisiuni de televiziune au făcut din părintele Savatie un reper mai ales pentru tinerii cu dorința de îmbunătățire duhovnicească. Văzându-i fervoarea ortodoxă, n-ai bănui că acest monah încă tânăr a fost un ateu convins și un artist postmodern de vârf.
Născut pe 4 august 1976, la Chișinău, într-o familie de atei, cu un tată propagandist comunist, Ștefan Baștovoi a absolvit Liceul de Artă "Octav Băncilă" la Iași. Pe când era în clasa a XII-a, a fost internat la Spitalul Socola, unde a scris ciclul Un diazepam pentru Dumnezeu, care l-a consacrat ca poet. Tot în timpul liceului a avut o revelație care l-a făcut să creadă în Hristos și să devină un apologet ortodox. A urmat Facultatea de Filosofie la Universitatea de Vest Timișoara. Publicase câteva volume de poezie și căpătase o oarecare notorietate, când a abandonat totul și, în 1998, a intrat frate la Mânăstirea Noul Neamț din Republica Moldova, unde viețuiește și azi, sub numele de Savatie. După hirotonia ca preot, la începutul anilor 2000, pr. Savatie a fost consilier cultural al Arhiepiscopiei Tomisului și a mai stat câtva timp și în alte câteva mânăstiri de la noi, dar în cele din urmă s-a întors în Basarabia. În anul 2006, a fondat la București Editura "Cathisma", al cărei director este.
"Nu sunt și nu vreau să fiu un model"
- Părinte Savatie, cărțile publicate de sfinția voastră înainte de a vă călugări v-au făcut cunoscut și v-au adus succes literar. Cum de un foarte talentat scriitor postmodern a rupt-o cu toată viața de dinainte și a optat pentru monahism? Care este parcursul biografiei sfinției voastre?
- Eu nu sunt și nu vreau să fiu un model. Sunt doar un om care-și urmează chemarea inimii. Nu am nici un parcurs biografic. Doar suișuri și coborâșuri. O biografie trebuie să aibă niște etape din care să înțelegi ceva, iar eu nu am așa ceva. Eu uit ceea ce fac și privesc doar înainte. Consider că viața trecută nu merită atenție. Trecutul folosește doar în măsura în care înțelegi ceva din el, ori eu am foarte mult trecut care nu merită nici o atenție și încă mai mult care îmi este o povară. Așa că mă uit înainte, puțin în sus, ca un avion pe pista de decolare. Partea caraghioasă e că fac asta de ceva vreme și tot nu reușesc să decolez.
- Ați copilărit într-o familie atee, într-un regim ateu. Au existat, totuși, semne ale prezenței lui Dumnezeu în viața dvs. de copil? Ați avut motive de credință în acea perioadă? Plecarea dvs. la mânăstire s-a datorat și unor experiențe mistice sau a fost ceva neașteptat, un impuls pe care nu-l puteți explica decât eventual ca pe o intervenție divină?
- În copilăria mea nu a existat Dumnezeu. Tata era propagandist al ateismului științific și făcea propagandă și când săpa grădina sau tăia lemne. Așa că nu aveam de unde să cred în Dumnezeu. Dar am avut o întâmplare în adolescență, pe când învățam la liceul de artă din Iași, și de acolo se trage credința mea. Nu vreau să vorbesc despre asta în interviuri. Am spus-o o dată în cartea Fuga spre câmpul cu ciori și nu vreau să mai revin. [Este vorba despre un episod din vremea în care Ștefan Baștovoi, tânărul artist, talentat și rebel, participă la o petrecere de noapte, alături de câțiva prieteni, pe un deal, sub cerul liber. Abuzul de votcă aproape că îl bagă în comă alcoolică. Și atunci are o viziune cu Iisus Hristos, căruia i se roagă să fie lăsat în viață, deși până atunci nu a crezut în El. Supraviețuiește și pe urmă apucă pe calea credinței. - nota mea, C.T.]
"Cred cu toată tăria că dacă nu mă călugăream nu aș fi fost azi în viață"
- Deși călugăr, nu ați abandonat literatura. Nu vă simțiți mai puțin liber acum, când scrierile dvs. trebuie să țină cont de rigorile ortodoxiei și de normele monahismului?
- Mă simt foarte liber acum, pentru că scriu ce vreau. Întotdeauna am scris ce am vrut. Și la 20 de ani scriam ce voiam, când era moda postmodernismului, iar mie nu-mi plăcea postmodernismul, chiar dacă unii comentatori, printre care și Mircea Cărtărescu, m-au băgat la postmoderniști. Normele ortodoxiei și ale monahismului sunt frumoase și au o singură menire: să-l elibereze pe om. A scrie în duhul acestei eliberări e o mare bucurie.
- Puteați fi un foarte bun creștin și în afara mânăstirii, iar ca scriitor această postură poate că vă era mai favorabilă. De ce ați optat totuși pentru călugărie?
- Nu puteam fi un bun creștin în afara mânăstirii. Dacă nici mânăstirea n-a făcut om din mine, vă dați seama ce ajungeam dacă nu mă călugăream. Sincer, cred cu toată tăria că nici nu aș mai fi fost azi în viață. Numai nădejdea mă ține și cunoștința iubirii lui Dumnezeu. În ce privește literatura, nu mă consider un scriitor. Eu scriu pentru că nu pot să nu scriu. Nu am nici o treabă cu literatura. Pur și simplu îmi vărs sufletul atunci când se umple. Și încă îmi mai place să-L slăvesc pe Dumnezeu pentru marea lui iubire. Din aceasta tot ies cuvinte care nu încap în inimă și trebuie să le scrii sau să le spui cuiva.
- Cum se împacă monahismul cu preocupările intelectuale? Condiția de scriitor nu duce la o prea mare expunere publică pentru cineva care a fugit de lume?
- Uneori se împacă, alteori nu prea. Iar expunerea publică este un lucru neplăcut. Am făcut și asta, când nu puteam face ceva mai bun, de exemplu să mă rog sau să fac vreo altă lucrare frumoasă. Slujesc cum pot pe Dumnezeu și pe oameni, chiar și din căderile mele. Cum îmi spunea părintele Selafiil, să nu las să treacă ziua fără să fac chiar nimic. Și când ajung așa de jos încât nu mai pot face chiar nimic, apar la televizor. Nu știu cât folos e din asta, dar nu e chiar nimic.
- După atâtea cărți publicate și premii obținute, precum și după 15 ani de călugărie, vă simțiți împlinit astăzi?
- Nu mă simt împlinit, pentru că nu fac ceea ce trebuie. Mă simt foarte rătăcit și încurcat și abia aștept să ajung bătrân, că poate îmi va mai veni mintea la cap. Dar pe de altă parte, mă bucur că nu mă simt împlinit. Înseamnă că încă mai am o șansă.
"Monahismul trebuie să fie închis. Misionarismul nu e al călugărilor"
- Care credeți că e postura naturală a monahismului: cea a închiderii în fața lumii, a izolării și rugăciunii intense, sau cea misionară, de prezență activă în lume?
- Monahismul trebuie să fie închis. Misionarismul nu e al călugărilor. Deși trăim o vreme când misiunea a ajuns pe capul călugărilor. Asta arată că e o vreme de sfârșit, că lucrurile s-au răsturnat. Sfântul Simeon Noul Teolog judeca, în vremea sa, cum că harul duhovniciei a trecut de la arhierei mai întâi la preoți și mai apoi la călugări, din cauza slăbirii duhovnicești. E cumplită vremea. Eu când mă gândesc că Dumnezeu a ajuns să fie propovăduit și de unul ca mine mă ia cu fiori, cu deznădejde. Deși, pe de altă parte, mă minunez de dragostea și smerenia cea mare a lui Dumnezeu, care nu face deosebire între oameni: primește slavă și de la unul curat, dar îl ascultă și pe un păcătos, dacă are inima înfrântă. Să știți că eu mă prihănesc pentru ieșirile mele și nu le consider nici o clipă lucrări călugărești. De aceea am și zis la început că nu sunt un model și nici nu vreau să fiu. Numai eu și Dumnezeu știm ce e în sufletul meu și de ce ajung să fac anumite lucruri. Monahul trebuie să fie monah și eu nu am cunoscut o treaptă mai înaltă, mai frumoasă, mai luminoasă și mai dulce decât aceea a monahului care iubește și este iubit. În ce privește Biserica, dacă se va continua așa, cu televiziune, cu pelerinaje, concerte pascale și buticuri cu tămâie și agheasmă în mall-uri, vom pierde teren în fața lumii. Care-s preoții cei mai bogați, mânăstirile cele mai bogate? Aceia care au butic în mall sau aceia care se roagă? Vă asigur că aceia care se roagă, că vine lumea din toate cele patru vânturi, cu daruri și nădejde și nu au lipsă de nimic. Însuși Dumnezeu așa lucrează: "Căutați mai întâi Împărăția Cerurilor și toate celelalte se vor adăuga vouă". Alunecăm pe o pantă greșită în mod organizat și, dacă nu ne vom opri, peste 30-40 de ani Biserica va fi doar a celor aleși, în rest muzee și spectacole de iarnă.
"Cea mai mare problemă a tinerilor români este dezorientarea. Nu știu încotro s-o apuce"
- Spuneam la începutul dialogului nostru că aveți o mare trecere la tineret. Simțiți că aveți o responsabilitate specială față de acești tineri?
- Părintele Rafail Noica mi-a mărturisit odată că cea mai mare apăsare pe care o are este speranța pe care și-o pun unii oameni în el, fără ca el să-i poată ajuta cu ceva. Îmi zicea că nu e sigur că a făcut bine că a vorbit în adunări și a trezit nădejdi în inimile oamenilor. Se vede că acesta este un sentiment pe care îl are oricine a vorbit măcar o dată în numele lui Dumnezeu. Această dilemă m-a împins, în ultima vreme, spre romane și scrieri mai ușoare, care să nu mă responsabilizeze prea mult.
- Totuși, o anume responsabilitate v-a determinat și să înființați editura Cathisma. Ce vă propuneți cu ea și ce ați realizat deja?
- Cu editura Cathisma mi-am propus să "hrănesc" spiritual tocmai segmentul acesta al tinerilor și, în general, al oamenilor mai mult sau mai puțin zbuciumați, nemulțumiți, pe undeva revoltați, și care nu acceptă imediat o explicație, ci preferă să ajungă singuri la niște concluzii. Cathisma este pauza de ședere în timpul slujbei din biserică, în timpul citirii psalmilor, când rugătorii, osteniți de atâta stat în picioare, au dreptul să se așeze și să asculte cuvintele sfinte într-o stare de odihnă. Cele peste douăzeci de titluri editate, care au avut cel puțin câte două ediții, mă conving că am reușit să facem o legătură de suflet cu cititorii, iar ăsta e un semn că setea de spiritualitate e vie în România și că doar trebuie alese bine vasele pentru a o servi.
- Care credeți că sunt cele mai importante probleme ale tineretului român ortodox de astăzi?
- Cea mai mare problemă a tinerilor români este dezorientarea. Nu știu încotro s-o apuce. N-au tărie, sunt ca florile care nu se prind. Acest fapt se datorează mai întâi de toate politicii mondiale de handicapatizare a tinereții. În Imperiul Roman, tânărul era matur la 21 de ani și, prin urmare, apt pentru a sluji cetatea. Acum, tânărul învață până la 35, 40 de ani, când își ia doctoratele și termină cu bursele în străinătate, adică e un învățăcel care tremură după note, în loc să zidească ceva. Între timp, face toate păcatele posibile și-și pierde credința în dragoste. Când își dă seama că nu mai este tânăr și că nu a împlinit nimic vrednic în viață, vrea să întemeieze o familie, dar e nemulțumit de alegerile ce-i stau la îndemână, pentru că are de ales dintr-o lume ca el. Și așa, viața se transformă într-un nesfârșit cerc al lui "ce să fac?". Numai iubirea ne poate scoate din această încurcătură, iubirea care este jertfă și iertare. Căci, nu-i așa?, a iubi înseamnă a ierta - cum este și titlul unei cărți pe care am scris-o.
- Credeți că tendința generațiilor noi de a trăi tot mai mult în virtual, pe internet, slăbește credința, sau dimpotrivă e o oportunitate pentru misionarismul Bisericii?
- Toată "prietenia" pe rețelele sociale online și folosirea în exces a internetului slăbesc comunicarea și dragostea. Viața în virtual e o mare minciună. Este ca amorul prin telefon.
- Părinte, sunteți un "navetist" neobosit între România și Basarabia. Există diferențe în trăirea credinței între tinerii de dincoace și cei de dincolo de Prut?
- Eu nu mai văd o mare diferență între tinerii de dincolo și de dincoace de Prut. Televizorul îi face pe toți la fel. Mulți tineri basarabeni care nu erau credincioși - din pricina sistemului în care s-au născut și au trăit - se întorc credincioși după studiile în România. În România tineretul merge la biserică și asta face din România o țară frumoasă. Preluarea acestei frumuseți este, fără îndoială, cel mai de preț câștig al miilor de basarabeni care au studiat în România.
- Ați experimentat viața și în mânăstirile din Basarabia, și în cele din România. Având în vedere că aici aveți și o importantă activitate publică și că unii ierarhi v-au arătat prețuire, era de așteptat să rămâneți. De ce v-ați întors în Basarabia? V-a dezamăgit ceva sau v-a chemat ceva înapoi?
- Nu m-a dezamăgit nimic. Păstrez o mare dragoste pentru România, dar eu trebuie să fiu acolo unde am fost chemat la pocăință. Voi rămâne pentru totdeauna recunoscător dragostei cu care m-au primit românii, în primul rând ierarhii și mai apoi toți frații care mi-au arătat o cinste de care nu sunt vrednic. Am aflat cu mâhnire că acum unii murdăresc dragostea, scriind lucruri nedrepte prin internet, despre ce aș fi trăit eu în România, dar acestea toate trebuie să fie ca să se deosebească fiii iubirii de cei șovăielnici. Vremea le va arăta pe toate.
- În vremurile actuale, de permanentă schimbare, de bombardament informațional și de rafinare a ispitei, de contestare a tradiției și de libertinaj extrem, cum ne putem apropia și/sau ține aproape de Dumnezeu?
- Să nu credem răul. Să știm că tot ce auzim rău de cineva este o minciună, nu neapărat în conținut, ci în lucrare. Răul nu poate fi adevărat prin definiție. Răul este opera diavolului, și dacă ispititorul mai înainte aruncă pe un om într-o greșeală, pe urmă trâmbițează despre acea greșeală în urechile celor slabi, pentru a înmulți răul. Acesta pare să fie rostul din ce în ce mai clar al televiziunilor. Să ne păzim de înmulțirea clevetirilor care ajung la urechile noastre, și nu vom pierde niciodată legătura cu Dumnezeu, oricât de încurcați am fi în alte privințe. Și să nu râvnim calea păcătoșilor bogați și fuduli. Că, așa cum spune bunica mea, de nebuni îi plină lumea. Noi să fim mai cuminți.
Foto: GEORGE CRĂSNEAN