Pr. VASILE PRESCURE - "Dumnezeu a binecuvântat România când ni l-a trimis pe Arsenie Boca”

Claudiu Tarziu
Duhovnicul Mânăstirii Prislop

Cu fiecare an care trece, faima părintelui Ar­senie Boca sporește. De ce ne îndepărtăm mai tare de 1989, data trecerii sale la cele veșnice, evlavia pentru "Sfântul Ardealului” e mai puternică. Pentru că tot mai mulți creștini care îi cer ajutorul, îndreptându-se către mormântul său de la Prislop, mărturisesc minu­nile pe care le face cu ei. Și tot mai mulți merg, an de an, la parastasul său, de pe 28 noiembrie, ziua în care s-a născut în cer.
De multă vreme, "Formula As” caută izvoarele aces­tei legende: cum a fost, de fapt, părintele Arsenie Boca? Cum a rămas în amintirea celor care l-au cunos­cut și, mai ales, în aceea a ucenicilor săi? Deși numărul lor s-a împuținat, recent, am avut bucuria de a vorbi cu unul dintre cei mai discreți dintre ei, părintele arhi­mandrit Vasile Prescure (n. 1927), duhovnic al Mâ­năstirii Prislop și profesor al Seminarului de maici de acolo. Absolvent al Facultății de Teologie de la Sibiu, cu un masterat în Teologie la București, a fost profesor de Dogmatică și Morală la Seminarul Teologic Ortodox din Craiova, unde i-a avut elevi pe unii dintre cei care fac parte astăzi din ierarhia bisericească: mitropolitul Teofan al Moldovei și Bucovinei, mitropo­litul Irineu al Olteniei, episcopii Nicodim al Severinu­lui și Gurie al Hunedoarei. A fost egumen al mânăstiri­lor Sadova și Coșuna - Bucovățul Vechi, și exarh al Arhiepiscopiei Craiovei. În urmă cu vreo doi ani, sim­țind că se apropie, după cum spune, întâlnirea cu părin­tele Arsenie Boca, s-a dat mai aproape de mor­mân­tul său, pentru a încheia un cerc perfect: lângă "Sfântul Ardealului” a început, lângă el va termina...

Minunea de pe Muntele Athos

- Preacuvioase părinte, cum l-ați cunoscut pe avva Arsenie Boca?

- Era în februarie 1944 și aveam o vârstă destul de fragedă, 16 ani. Mă aflam în curtea Academiei Teologice din Sibiu, unde așteptam să se deschidă aula în care se ți­neau adunările Oastei Dom­nului. Dânsul mergea prin curte, uitându-se în stânga și în dreapta, la tineretul care venise pentru adunare. La un moment dat, s-a oprit în drep­tul meu. Privindu-mă foarte pătrunzător, m-a întrebat, fără nici o introducere: "Care din­tre părinții tăi au fost la mâ­năstire?”. Mânăstirea, se-nțe­legea, era una singură: cea de la Sâmbăta de Sus, unde era și părintele Arsenie. Intimi­dat, i-am răspuns: "Mama”. Atât, și a trecut mai departe.
Ce-o fi văzut părintele la mine - un copil de la țară, îm­brăcat ca atare, chiar dacă acum eram deja elev la semi­nar -, de a intrat în vorbă cu mine, nu mi-am dat seama atunci. Mult am meditat la momentul acesta și nu găsesc altă explicație decât aceea că părintele Arsenie vedea în mine ce aveam să fiu.

- Știați, pe atunci, cine este părintele Arsenie?

- Sigur că da. De fapt, chiar de asta mersesem aco­lo, în curtea Academiei de la Sibiu, cu un prieten care îmi spusese că s-ar putea să-l vedem pe părintele Arse­nie. Erau anii de glorie ai părintelui. Toată lumea îl cunoștea și avea evlavie la el, deși era încă tânăr, de 34 de ani. Se vorbea despre dânsul că e făcător de minuni, că știe gându­rile și cunoaște sufletele oame­ni­lor. El însuși avertiza: "Mă, eu cunosc în voi până la al treilea neam”, și aveam să mă conving de asta. Înainte de a pleca în armată, m-am dus la el cu o pri­cină, dar n-am apucat să-i spun ce durere sufletească am, că mi-a și dat "leacul”. A fost cu atât mai uimitor pentru mine, pentru că nu mai vorbisem cu nimeni despre problema mea, nici măcar cu mama.
De la un coleg al meu, al că­rui tată era în relații mai strânse cu părintele, am aflat mai multe despre el. De pildă, că atunci când a fost pe Muntele Athos, trimis de mitropolitul Nicolae Bălan pentru a învăța duhovni­cia din locul cel mai bun de că­lugărie, părintele Arsenie Boca a fost binecuvântat de puterile cerești cu ceva ce nu i se dă oricui. S-a dus acolo și s-a rugat lui Dumnezeu și Maicii Domnului să-i scoată în cale un călugăr de la care să învețe adevărata călugărie. Și Maica Domnului i s-a arătat, l-a luat de mână și l-a urcat pe vârful Mun­telui Athos, unde i l-a înfățișat pe Sf. Serafim de Sarov. Apoi Maica Domnului a dispărut. Părintele Arsenie s-a folosit de sfătuirea pe care a avut-o pe Athos cu Sf. Serafim de Sarov (născut 1759 și trecut la Domnul în 1833), căci apoi s-au mai întâlnit de câteva ori. A trăit o minune! Părintele a povestit ce i s-a întâmplat în Athos numai câtorva oameni apropiați, între care și tatălui acelui coleg al meu, pe care părintele Arsenie îl considera mai călugăr decât mulți călugări, deși era mirean. Fără îndoială, părintele avea o harismă, un dar excepțional de la Dumnezeu, și numai așa se explică faptul că i s-au arătat Maica Domnului și un sfânt care trăise cu o sută de ani mai înainte.

Cel mai mare duhovnic pe care l-au avut românii vreodată

- De ce credeți că a primit părintele Arsenie darul înainte-vederii, care l-a și făcut atât de cunoscut și iubit în Ardeal și în toată țara?

- Numai pentru nevoința sa, pentru trăirea sa cu adevărat orto­doxă, în asceză desăvârșită și în rugăciune neîncetată. Dumnezeu i-a dat darul înainte-vederii nu pentru a-l face mare în fața oame­nilor, ci pentru ca să-i poată ajuta pe oameni. Dumnezeu a binecuvântat România, când ni l-a trimis pe părintele Arsenie Boca. Era unic în nea­mul acesta pentru că a avut însușiri native de excepție, pregătire intelectuală și un har deosebit... Și de aceea a dat naștere unei mișcări duhovnicești, care a cuprins zeci de mii de suflete. De altfel, un alt mare părinte, Du­mitru Stăniloae, a spus despre avva Arsenie că este cel mai mare duhovnic pe care l-au avut românii vreo­dată. Pe părintele Arsenie l-a dăruit Domnul cu puteri pe mă­sura credinței sale. Dar ar trebui să fim conștienți că tuturor celor care suntem în Biserică ne-a dat Dumnezeu har la botez și că putem face și noi minuni dacă lucrăm cu harul din noi.

O spovedanie ca o liturghie

- Ce a urmat după întâl­nirea cu părintele Arsenie Boca, în curtea Academiei Teologice de la Sibiu?

- Întâlnirea aceea, în care am schimbat numai câteva cu­vinte cu el, m-a marcat atât de mult, încât am spus unor prie­teni că mă voi călugări. Ori­cum mă pregăteam să devin preot, eram la seminar și in­tenționam să merg la Facul­tatea de Teologie, dar nu mă gândisem la călugărie. Însă părintele Arsenie mi-a dezvăluit, prin simpla sa pre­zență, frumusețea și puterea călugăriei. Apoi, mi-am dat seama că s-ar putea să mă fi pripit făcând o asemenea declarație, fără să știu cu adevărat ce înseam­nă monahismul. Dar m-am hotărât să merg să mă spovedesc și să-i cer povață chiar părintelui Arsenie. În aprilie, în vacanța de Paști din același an, m-am și dus la Mânăstirea Brâncoveanu, unde am stat până după Izvorul Tămăduirii, unul dintre hramurile mânăs­tirii. La mânăstirea Brâncoveanu era atunci ca în vre­mea primilor creștini. Dragoste, bunătate, respect, bună-cuviință. Tot ce trebuie să caracterizeze pe un om duhovnicesc găseai la călugării de acolo și la oamenii care veneau la ei. N-am mai întâlnit nici până atunci și nici de atunci încoace o asemenea atmosferă, undeva. L-am rugat pe părintele să mă spovedească, dar dânsul mi-a răspuns: "Ceva mai încolo, te voi lua și pe tine”. Părintele selecta, nu primea pe oricine la spovedanie.
Au urmat alte și alte pelerinaje la Mânăstirea Brâncoveanu, tot din două în două luni, deși aveam dis­tanță mare de străbătut, și atunci era greu de bătut atâta drum, că nu prea aveai cu ce. Dar n-am mai în­drăznit să-i cer părintelui să mă spovedească. Eram convins că părintele Arsenie e un sfânt care vede viito­rul și că mă va chema el, când voi fi pregătit. Într-ade­văr, de câte ori mă întâlnea la mânăstire, părintele îmi mai arăta câte un mic defect, câte o neîmplinire duhov­nicească pe care o am, îmi vorbea despre cum pot scăpa de scăderile și lacunele vieții mele. Fără să mă spovedească. Îi era de ajuns să arunce o privire asupra mea ca să știe unde greșesc și de ce. Pe urmă, eu cău­tam să mă îndrept, pentru ca atunci când voi merge la Sfânta Spovedanie, să nu mă rușinez și nici să nu-l îm­povărez cu păcatele mele prea tare. Vreme de patru ani, dorința mea cea mai mare era să devin vrednic de a fi spovedit de părintele Arsenie. Și am ucenicit pe lângă dânsul, în tot timpul acesta, cum am putut. Au fost anii în care m-am format pentru tot restul vieții.
Cu vreo zece zile înainte de Sfintele Paști ale anului 1948, am ajuns din nou la mânăstire. Iar de această dată eram sigur că mă va spovedi, mă simțeam pregătit. A doua zi dimineață, l-am întâlnit pe părintele pe cărarea spre biserică. M-a întrebat cum merge școala. I-am răs­puns că bine și l-am rugat din nou, cu mare nădejde, să mă spovedească. Și Părintele: "Că bine ai zis tu, mă!”. (Acest "mă”, la dânsul, nu era un cuvânt lipsit de respect, ci venea ca o întărire a ce spunea. Era felul lui categoric de a se exprima. Foarte rar spunea cuiva "doamnă” sau "domnule”, și nu pentru că nu-i prețuia pe oameni sau nu-i iubea.)
Mai târziu, am intrat în biserica plină de creștini veniți pentru Sfânta Spovedanie. Eram foar­te emoționat, mai mult decât este oricine de obicei într-un astfel de moment, pentru că urma să mărturisesc unui sfânt. Când m-a văzut așa, cu sufletul tremurând, părintele m-a încurajat și m-a chemat: "Vino, frate, vino la spovedanie, vino-ncoace!”. Auzin­du-l vorbind așa de frumos, toată teama mi-a trecut. Am îngenuncheat dinaintea scaunului de spovedanie. Înainte de orice, m-a întrebat ce număr am, pentru că tuturor celor pe care îi spovedea le dădea un număr și îi nota într-un carnețel, pentru a se ruga apoi pentru ei. Aveam numărul 145. M-a trecut în caiet. Apoi, mărturisirea n-a durat mai mult de un sfert de ceas, dar am spove­dit și ultimul gând pe care îl aveam în min­tea mea. Părintele nu m-a întrebat nimic, doar mi-a spus ce anume să fac în legătură cu un păcat sau altul și mi-a răspuns foarte clar la cele câteva întrebări pe care i le-am pus. La sfârșit, mi-a zis să vin a doua zi să mă împărtășesc. A fost cel mai frumos mo­ment din viața mea. Am trăit o bucu­rie asemănătoare cu slujirea Sfintei Liturghii. A sluji Sfânta Liturghie este ceva extraordinar. Dacă ai o oa­recare simțire duhovnicească, Litur­ghia nu se poate egala cu nimic din lumea aceasta. Și totuși eu am trăit această spovedanie ca pe o Liturghie.

- V-ați mai spovedit la sfinția sa? Ați mai ținut în vreun fel legă­tura?

- La spovedit n-am mai fost. Pă­rintele spunea că cei care au a se folosi de duhovnicia sa se folosesc de prima dată, și nu mai au nevoie după aceea. Și eu m-am folosit de acea primă și ultimă spovedanie. După aceea, crescând, și cu vârsta, și cu înțelepciunea, cum scrie la Biblie, n-am mai avut nevoie să mă duc toa­tă ziua la dânsul. Altminteri, putea fi și deranjant să-l tot caut. Știam dru­mul pe care vreau și trebuie să merg și ce am de făcut pentru a-l parcurge, și-am mers înainte. Dar l-am mai vizitat de câteva ori și i-am cerut sfatul, chiar și după ce comuniștii l-au mutat la Prislop, ca să taie avântul mișcării duhovnicești născute în jurul sfinției sale la Sâmbăta. Pe urmă l-au scos și din Pris­lop și i-am pierdut urma. Abia în 1963, după vreo șase ani, l-am reîntâlnit la București. Era pictor la Patriarhie și lucra la Schitul Maicilor. Când m-a văzut, a excla­mat cu voioșie: "Eee, ce bărbat te-ai făcut!”. Am stat foarte puțin de vorbă cu el. De atunci nu l-am mai văzut. Nici drumurile nu ni s-au mai întretăiat, nici eu nu l-am mai căutat. Îmi ajungea uneori la ureche că mă vorbea de bine unor cunoscuți comuni și era mulțumit că îi urmasem învățăturile...

"Nu există suferință mai mare decât a te lipsi de iubirea lui Dumnezeu”

- Părintele Arsenie v-a îndemnat să vă călugăriți?

- Nu. Deși am fost foarte atras de viața mânăsti­rească, am intrat în mânăstire mult mai târziu, pe la 50 de ani. Am făcut armata, facultatea, masteratul și apoi, când am vrut să mă călugăresc, a venit decretul din 1959, pentru scoaterea tinerilor din mânăstiri. Așa că, neputând să îmbrac haina monahală, am hotărât să mă pun în slujba Bisericii altfel. M-am angajat la Mitro­polia Olteniei ca funcționar și am stat acolo vreo doi ani, apoi am trecut profesor la seminarul teologic. Eram în haine civile, dar viața mea era de călugăr. Mă tot întrebau unii de ce nu mă căsătoresc, dar nu voiam să mă dezvălui fiecăruia. A fost o viață foarte fru­moasă...

- Nu v-a fost greu fără iubirea unei femei, fără împlinirile unei familii?

- Pentru un bărbat este foarte greu să trăiască sin­gur. Din multe motive, care țin atât de nevoile trupești, cât și de cele sufletești. Însă pe mine nu m-au deranjat niciodată nevoile acestea legate de viața obișnuită. Sigur, au existat greutăți pe care altfel le-aș fi depășit într-o familie, dar au fost prea mici ca să renunț la ce voiam eu, să trăiesc călugărește, și în afara mânăstirii, dacă nu-mi era permis înăuntru.

- Deci, dragostea pentru Dumnezeu, exprimată total, prin călugărie, a fost mai mare decât pornirea de a iubi și de a fi iubit de oameni?

- Nimeni nu poate trăi fără să iubească și să fie iubit. Sau e posibil, dar acel om nu e unul normal. Nu­mai sfinții sau cei care se străduiesc să fie asemenea lor pot fi însingurați și totuși să-și păstreze umanitatea, pentru că ei se află în permanentă comuniune cu Dumnezeu, iar iubirea Lui acoperă orice lipsă a iubirii pământești. Cu cât te apropii mai mult de Dumnezeu, cu atât nevoia de comuniune cu alții este mai mult satisfăcută de relația ta cu Dumnezeu.

"Vă voi ajuta mai mult de dincolo, decât am putut să vă ajut când am fost cu voi”

- Care este cea mai de preț învățătură pe care v-a dat-o părintele Arsenie Boca?

- Aceea că a crede în Dumnezeu înseamnă a te strămuta din tine în El. Cu toată ființa ta! Și asta se face numai întărind puterile sufletului, în dauna plă­cerilor trupului. Căci, când este orientat doar spre cele trupești, omul cade în sclavia simțurilor și a instinc­telor primare. Urmarea este atrofierea sim­țului moral-duhovnicesc și îndepărtarea de Dumnezeu. Or, nu există suferință mai mare decât a te lipsi de iubirea lui Dumnezeu. Iar suferința sufletului duce la îmbolnăvirea trupului.

- Ați simțit vreodată dorința să-i cereți ajutor părintelui Arsenie, ca de la ucenic la duhovnic?

- Nu, n-am făcut asta. Dar și pentru că știam că se roagă necontenit pentru toți ucenicii săi. Pe cei pe care îi fuseseră fii duhovnicești îi pomenea în rugăciunile sale toată viața. Și dacă s-a rugat în timpul vieții pământești, de bună seamă că mă pomeneș­te și în lumea de dincolo. El și spunea: "Vă voi ajuta mai mult de dincolo, decât am putut să vă ajut cât am fost cu voi”.

- La mormântul părintelui Arsenie este un pelerinaj continuu, iar la parastasul său anual vin zeci de mii de oameni. Se simte trăirea mulțimii care se roagă părin­telui?

- Da, e ceva copleșitor, pentru că mul­țimea trăiește o emoție puterni­că, pe care o transmite amplificată. Toți cei care vin aici cu credință simt puterea părintelui Arsenie. Sau cel puțin mărturisesc că simt ceva indes­criptibil, ceva pe care nu l-au mai întâlnit în viața lor sufletească. La mormântul său se simte harisma pe care i-a dat-o Dumnezeu. Asta este puterea păcii și a dragostei care se coboară peste oameni, când se închi­nă aici cu evlavie. Pe de altă parte, sunt destui care vin ca turiști, fără sensibilitate duhovnicească, și atunci nu simt nimic. Această sensibilitate trebuie cultivată. Când îți faci o cru­ce, să o faci cu toată ființa ta. Când te rogi, să o faci din toate puterile tale. Și atunci, da, ți se descoperă și altele, capeți alți "ochi” și alte "urechi”.