O nestemată în coroana regală a Daciei
Era în anul 1949, pe la începutul verii. O echipă de arheologi, condusă de Constantin Daicoviciu, urca panta anevoioasă a dealului Piatra Roșie, cu unelte și provizii, îndreptându-se către una dintre gospodăriile din apropiere de cetate. Acolo urmau să-și stabilească tabăra pentru următoarele două luni și jumătate cei ce veniseră să dezgroape cetatea din uitare. Desfășurată pe un vârf de deal, pe o suprafață deloc întinsă, cetatea de la Piatra Roșie se anunța a fi o splendidă bijuterie din coroana regatului dac, ușor de cercetat într-o singură vară, datorită dimensiunilor sale reduse.
S-a săpat intensiv, cu o echipă numeroasă, s-au dezvelit zidurile și turnurile cetății, precum și clădirile de pe platou, și s-au investigat câteva terase amenajate de daci. Obiectele descoperite au luat calea muzeului din Cluj: ceramică de diverse feluri, de la cea mai fină la cea obișnuită, arme, unelte, monede, dar și obiecte de lux, care arată rafinamentul și nivelul de trai al dacilor care au locuit în cetate. Un candelabru de bronz cu trei brațe, de import, o mască de bronz cu figura unei divinități feminine, despre care s-a spus că ar putea fi Bendis, și alte obiecte care ne sugerează doar puțin cum va fi arătat universul dacilor de la Piatra Roșie. Dar cel mai remarcabil obiect ce provine de la Piatra Roșie, și care a ajuns un fel de emblemă a acestei cetăți, avea să se descopere pe o terasă aflată imediat sub platoul cetății, în interiorul unei clădiri cu două încăperi. Săpând pe lângă fundația de piatră, au fost descoperite câteva fragmente din tablă de fier forjat, frumos ornamentate. Reconstituirea obiectului ce fusese zdrobit de timp avea să ne înfățișeze o minune a artei dacice: o piesă ovală sau rotundă din tablă de fier, având în mijloc reprezentat un bour, poate constituind învelișul unui scut de paradă, sau poate având un rol religios-decorativ. De altfel, clădirea în care a fost descoperit obiectul era, după toate probabilitățile, o clădire de cult, așa cum sugerează forma și amplasarea construcției, inventarul său, dar și o ramură a drumului pavat care duce la ea. Rămasă unicat până de curând, minunata operă de artă nu dădea nici un indiciu că ar fi provenit dintr-o serie întreagă de alte splendide obiecte din aceeași "familie”, rămase ascunse la Piatra Roșie.
Un roman polițist
Dar lucrurile aveau să se schimbe spectaculos, după o jumătate de secol. În anul 2002, Piatra Roșie a fost călcată de tâlhari nelegiuiți, hoți de istorie, care au măturat întreaga suprafață a cetății cu detectoarele. La doar câțiva metri depărtare de clădirea cercetată în 1949, într-o groapă săpată în coasta dealului, fuseseră ascunse de daci alte câteva astfel de "scuturi”. Detectorul de metale trebuie să fi semnalat cu insistență că în acel loc se află mult metal, iar cei care au săpat acolo în disprețul legii probabil au fost uimiți de ce au găsit: un "pachet” de discuri de fier, sudate între ele din pricina oxidării. Piesele au luat calea străinătății, iar câteva au fost recuperate de statul român în anul 2011. Dar înainte de asta, în 2003, în cursul unei acțiuni de curățare a cetății de vegetație, arheologii clujeni au descoperit, în groapa făcută de braconieri, câteva fragmente din marginea unui scut, dar și fragmente din decorul interior, care sugerează că în medalionul central se afla reprezentat tot un animal ierbivor. În anul 2011, în cursul unei expertize a gropii cu pricina, solicitată de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel a Tribunalului din Alba-Iulia, arheologii au găsit alte fragmente din marginea unui scut: nu mai exista nici un dubiu, din acea groapă fuseseră extrase discuri de fier forjat, ornamentate, din aceeași categorie de artefacte cu piesa descoperită în 1949.
O astfel de piesă fragmentară a ajuns la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj-Napoca, prin donația unuia dintre vinovați, iar acum este în curs de restaurare. În medalionul său central este reprezentat un leu, iar dedesubt două gâște. Alte patru discuri au ajuns în case de licitație din afara țării. Două au fost recuperate în anul 2011 - unul având reprezentat în centru un grifon, iar altul un bour - și se află la Muzeul Național de Istorie din București, în vreme ce alte două sunt în curs de recuperare.
Iată povestea recuperării lor, spusă de domnul Procuror General al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, dr. Augustin Lazăr:
"La un moment dat, prin toamna anului 2002, doi tineri din jud. Hunedoara au contactat arheologi ai Muzeului Național al Unirii Alba Iulia, care săpau în acea vreme la Roșia Montană, pentru a le vorbi în legătură cu niște scuturi care s-ar fi găsit la Piatra Roșie. Ei au oferit spre vânzare muzeului piesele respective, arătând specialiștilor un set de fotografii. Imaginile cu scuturile fuseseră prezentate și unor arheologi din Deva, apoi unor profesori de la Cluj. Specialiștii au remarcat că erau, într-adevăr, niște artefacte extraordinare, și că ar trebui recuperate, însă nici un muzeu nu avea suma pe care ei o cereau. La scurt timp, s-au sesizat despre această faptă ofițerii specializați ai poliției judiciare din cadrul I.P.J. Hunedoara, însă persoanele implicate plecaseră între timp în Spania și au rămas acolo. Am aflat despre sustragerea scuturilor în anul 2006, după ce, cu un an înainte, am preluat ancheta privind furturile tezaurelor de la Sarmizegetusa Regia. Investigația necesita resurse superioare, ce au putut fi asigurate de procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia, coordonatorii unei echipe de ofițeri specializați din cadrul Serviciului pentru protejarea patrimoniului cultural național, care funcționa în acea perioadă în Inspectoratul General al Poliției Române. S-au aprofundat cercetările cu privire la circumstanțele în care au fost sustrase aceste artefacte. Cu ocazia investigațiilor efectuate asupra unui inculpat din Cluj, au fost identificate, între alte artefacte oferite spre vânzare, fragmente de scut, ce au fost predate de inculpat muzeului din Cluj, împreună cu cca 4000 de artefacte colectate de la braconierii siturilor arheologice, pentru valorificare ilegală pe piața internațională a antichităților. Aceste fragmente de scut au fost foarte utile ulterior, când investigatorii specializați au depistat pe internet celelalte scuturi aflate în vânzare la o casă de licitații din California. Noi am solicitat colegilor din SUA, prin cereri de comisie rogatorie internațională, să facă investigații pentru localizarea și recuperarea mai multor artefacte, între care și scuturile în discuție. Înainte să ajungă ei la niște concluzii, un colecționar din SUA ne-a semnalat, prin intermediul expertului german Barbara Deppert-Lippitz, că este posesorul unei perechi de astfel de scuturi, cumpărate cu factură de la o firmă legal înregistrată în SUA. Posesorul arăta că a cumpărat artefactele ca persoană de bună-credință și oferea scuturile spre a fi restituite proprietarului de drept, Statul Român, solicitând să fie despăgubit conform Convenției Unidroit, respectiv să-și recupereze prețul plătit conform facturii, precum și cheltuielile ocazionate de repatriere. Experții români desemnați de Ministerul Culturii s-au prezentat la cabinetul expertului Barbara Deppert-Lippitz, la Frankfurt am Main, unde fuseseră depuse în custodie artefactele. Le-au examinat și s-au convins că sunt autentice, fiind similare pieselor care existau deja în colecțiile muzeale românești, respectiv similare celor ce fuseseră fotografiate și prezentate arheologilor în 2002. Prin cerere de comisie rogatorie internațională executată de autoritățile germane din landul Hessa, scuturile au fost recuperate de autoritățile române, în primăvara anului 2011, împreună cu un lot de artefacte sustrase din siturile Munților Orăștiei, care mai cuprindea: 202 monede Koson din argint, 27 de monede pseudo-Lysimah din aur și o brățară de aur. Am intrat astfel și în posesia actelor de cumpărare a scuturilor și am constatat că vânzătorul artefactelor era cetățeanul român din Cluj-Napoca. Acesta le-a vândut dealer-ului american la prețul de 45000 de dolari SUA”.
- Aveți informații cu privire la contextul în care au fost descoperite scuturile?
- În cursul urmăririi, au rezultat date certe privind contextul braconat și grupurile de braconieri care efectuau detecții neautorizate în perioada respectivă la Piatra Roșie, care acum sunt trimiși în judecată, pentru alte fapte. Există probe privind sustragerea din acest sit a mai multor artefacte, între care săbii, topoare, precum și 7-8 până la 10 scuturi, unele fiind întregi, iar altele fragmentate. Conform relatărilor celor care le-au văzut imediat după sustragere, scuturile erau sudate între ele prin procesul de oxidare, astfel încât formau un singur bloc din fier. Cele care au fost desprinse întregi au fost restaurate și puse pe internet spre vânzare. Alte două scuturi au mai fost vândute în SUA, de o mare casă de licitații din California, iar procurorii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia cooperează cu autoritățile judiciare din SUA, pentru localizarea și recuperarea acestora.
- Circulă informații pe internet cum că astfel de scuturi s-ar fi găsit și la Bănița. Există argumente în acest sens?
- Nu este vorba de același tip de piese. Confuzia s-a produs după descoperirea unor artefacte oxidate descrise ca niște piese circulare disparate, similare unor roți de car, aflate în grădina unui localnic din Bănița. Or, datele testimoniale privind proveniența scuturilor monobloc de la Piatra Roșie au fost cert confirmate de cercetarea locului faptei și descoperirea gropii de braconaj arheologic, apoi de expertiza contextului arheologic ordonată de procuror. Concluziile expertizei sunt certe. Orice alte afirmații sunt simple speculații, fără suport științific și probator.
O noapte cu comoara la căpătâi
N-ar trebui să ne mire că la noi în țară, ca și în alte țări, există arheologi-polițiști. Când piese arheologice sustrase din sit și înstrăinate peste graniță devin obiecte ale unor dosare penale, conlucrarea cu arheologii este absolut obligatorie. Numai în acest fel se poate ajunge la un rezultat, și acesta a fost cazul brățărilor de aur, al sutelor sau miilor de monede de aur și de argint sau al altor obiecte de valoare sustrase de hoții de patrimoniu din siturile dacice și apoi recuperate de autorități. La fel s-a întâmplat și cu comoara de la Piatra Roșie, unde arheologul dr. Marius-Mihai Ciută, subcomisar de poliție în cadrul Inspectoratului Poliției Județului Alba, a jucat rolul unui adevărat personaj de film. Cu domnia sa am stat de vorbă despre aventura întoarcerii în țară a acestei comori.
"Piesele au avut de parcurs un drum foarte lung, nu doar pentru că veneau de pe alt continent, dar au și stat și au așteptat mult, pentru că autoritățile noastre s-au mișcat mai greu, din pricina birocrației. În Frankfurt, o mică încurcătură legată de prezența unui avocat, care n-a putut veni în ziua stabilită, ne-a pus într-o situație dificilă, deoarece dacă noi am fi semnat actele în ziua respectivă și am fi primit obiectele a doua zi, Ministerul Culturii nu putea avea garanția că vor fi aceleași obiecte pe care le expertizaserăm cu o zi înainte. Și am cerut să ni se încredințeze scuturile până a doua zi. Așa că, împreună cu atașatul de afaceri interne din Germania, am dormit cu ele în camera care ni s-a pus la dispoziție...”.
A urmat apoi expertizarea gropii din care au fost sustrase scuturile, element foarte important în tot acest parcurs arheologico-judiciar, cum avea să ne povestească d-l Marius Ciută.
"În limbaj judiciar, expertiza arheologică a făcut legătura între obiectele urmărite și context. Piesele, fiind puse una peste alta, prin oxidare s-au sudat. Când descoperitorul a tras de ele ca să le scoată din groapă, câteva mici bucăți s-au desprins și au rămas în groapă. Noi am găsit, la expertizarea gropii, mai precis pe fundul acesteia, două margini de scut, in situ, una lângă cealaltă, una dintre ele având și elemente de decor, ceea ce e foarte important, pentru că am putut astfel constata că scuturile au fost depuse cu partea ornamentată în jos. Această particularitate vorbește despre încheierea menirii obiectului, care a fost depus cu fața activă în jos, lucru cu multiple semnificații funcționale și simbolistice, bine cunoscute de arheologi. Despre acestea cel mai bine poate vorbi profesorul dr. Gelu Florea, cel care a coordonat efectuarea expertizei contextului și care are ca domeniu de expertiză tocmai pe cel al artefactelor cu semnificație simbolistică la daci. Prin urmare, este posibil ca aceste obiecte să fi fost scoase din uz la un moment dat și depuse în groapă (în urma unui act de execrație?), spre deosebire de cele din interiorul clădirii, descoperite de C. Daicoviciu, care erau în funcțiune în momentul în care respectiva clădire a fost incendiată. Fragmentele găsite în 2003 nu par să facă parte din scuturile recuperate ulterior și nu se potrivesc nici cu fragmentele găsite în 2011. Prin urmare, urmând firul logic, mai există încă cel puțin un scut, deci iată, numărul pieselor crește. Legătura cu contextul este clară, în momentul de față.”
Enigmaticul univers al artei dacice
Profesorul Gelu Florea, de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, este specialist în arta dacilor. A studiat obiectul descoperit de C. Daicoviciu cu mult înainte de apariția celorlalte piese și a avut contribuții importante în lămurirea unor aspecte legate de reprezentările artistice și de funcționalitatea obiectului. El este cel care a observat că în reconstituirea obiectului din 1949 au fost folosite greșit fragmente din două "scuturi” diferite, deci, în acea clădire de la Piatra Roșie nu s-a aflat o singură piesă. De asemenea, a optat pentru forma rotundă a piesei, iar noile descoperiri aveau să-i dea dreptate. În sfârșit, a arătat că nu este vorba de un obiect de echipament militar, fie el și de paradă, ci de unul cu conotații religioase. Despre toate acestea și despre implicațiile acestei descoperiri am vorbit direct cu domnia sa.
- Multă vreme doar ne-am imaginat cum ar trebui să arate o astfel de piesă, reconstituită din fragmentele găsite în 1949. Acum avem certitudini. Cum arată, așadar, o astfel de piesă de artă?
- Discurile au formă rotundă, cu un diametru de 40-42 cm, și au toate aceeași structură compozițională: întregul decor se organizează în jurul unui "medalion” central, care pare să fi fost partea cea mai importantă a decorului. Pe vechiul "scut”, cel găsit în 1949, trona imaginea unui bour, reprezentat realist, aflat în mers spre dreapta, asociat cu niște vrejuri de plante și cu o siluetă a unui șarpe aflat deasupra patrupedului. În celelalte piese recuperate, găsim aceeași concepție iconografică, însă protagoniștii ilustrați în partea centrală sunt (pe lângă bouri) un leu, un căprior sau un grifon. Decorul secundar (registre circulare, formate din petale de lotus și, respectiv, din astragale) este dispus periferic față de medalionul central, ca și cum funcția lui ar fi fost gândită să concentreze atenția privitorului înspre acest punct central al compoziției. Fiecare dintre aceste discuri este mărginit de o bordură netedă, perforată de orificii în care erau bătute cuie cu cap mare, bogat împodobit, cu care obiectul era fixat pe un suport de lemn. În același timp, aceste ținte ornamentale aveau și rolul unui alt registru ornamental, periferic. Aspectul general și particularitățile tehnice și stilistice ale acestor piese mă îndeamnă să cred că au fost create în ambianța aceluiași atelier.
- Care era rolul lor? Erau, într-adevăr, scuturi de paradă, sau erau obiecte cu rol în cultul religios?
- Noile piese, a căror apariție a surprins peste măsură lumea specialiștilor, au modificat complet felul în care a fost interpretat și vechiul "scut”, cel descoperit de C. Daicoviciu în 1949. Ele par să fi fost obiecte expuse într-o anumită ordine, care din păcate ne scapă, într-un edificiu în care se desfășurau ritualuri religioase. O parte dintre ele, cele descoperite fraudulos de către căutătorii de comori, după toate aparențele, au fost scoase la un moment dat, în antichitate, din încăperea respectivă și au fost ascunse într-o groapă din apropiere. Asemenea obiceiuri rituale, cunoscute și în alte culturi, erau menite să împiedice desacralizarea unor obiecte scoase din uz la un moment dat, însă ireversibil consacrate divinităților.
Forma lor circulară și profilul lor bombat, care, într-adevăr, aduc aminte de un anume tip de scuturi antice, ar putea avea la origine ideea unei asemenea arme defensive. În lumea mediteraneeană (și nu numai) scuturile dușmanilor învinși erau expuse ca trofee prețioase în locuri publice, după cum efigii și simboluri heraldice ale învingătorilor erau și ele înfățișate pe scuturi purtate în procesiuni și păstrate, de asemenea, în locuri cu semnificații speciale. Astfel, nu este exclus ca punctul de pornire a pomenitelor imagini dacice să fi fost reprezentat de asemenea paveze, însă este mai probabil faptul că ele au avut funcții simbolice și religioase. De altfel, discuri ornamentale (lucrate în fier forjat), care aveau forma unor cuie de foarte mari dimensiuni, împodobeau, adesea, în cetățile din Munții Orăștiei, părțile din lemn ale edificiilor importante. Niciunele, însă, nu egalează complexitatea și frumusețea compoziției "scuturilor” de la Piatra Roșie.
- Ce se poate spune despre arta acestor obiecte? Ce semnificație au figurile reprezentate?
- Aceste piese sunt, fără îndoială, unele dintre cele mai importante descoperiri din ultima jumătate de veac, care datează din vremea regatului dacic, fiind esențiale pentru înțelegerea religiei și artei acelei vremi. Siluetele animalelor reprezentate pe aceste discuri sunt înfățișate într-o manieră realistă, astfel încât speciile (reale sau imaginare) cărora le aparțin pot fi recunoscute cu ușurință. Detaliile anatomice sunt acurate, proporțiile corpului sunt și ele echilibrate. Registrele circulare formate din petale de lotus imbricate, sau, într-un caz din frunze de acant, adaugă un aer mediteranean, clasic, compoziției, fără, însă, să altereze impresia unei viguroase arte "barbare”, perfect integrate munților împăduriți în care a luat naștere.
Cea mai dificilă este descifrarea semnificațiilor acestor imagini. Bourul, animal astăzi dispărut, se asocia probabil cu ideea forței brute și a fecundității irepresibile, iar leul a fost mereu un animal solar și un simbol regal. Grifonul, hibrid născut în Orientul antic și, mai apoi, crescut în spiritul artei mediteraneene, a fost în imaginația celor din vechime păstrătorul prin excelență al marilor taine și al marilor valori (aur sau cunoaștere). Păsările de apă, ca și marile rumegătoare cornute ale pădurilor temperate erau asociate ideii schimbării anotimpurilor și a eternei reînnoiri a naturii. Este limpede faptul că toate aceste animale au fost alese pentru funcțiile lor simbolice în mentalul colectiv al elitelor din zona centrului regatului dacic. Mai mult de atât, în momentul acesta, când studiul acestor obiecte este încă la început, nu se poate spune, fără a risca derapajul speculativ.
- Dar de ce găsim astfel de piese tocmai (și numai) la Piatra Roșie?
- Greu de răspuns în acest moment, în care știm încă atât de puține lucruri despre acest centru. Fiecare cetate și așezare din zonă are particularitățile ei, care pot fi explicate în multe feluri. Deocamdată, ceea ce se poate spune cu certitudine, pornind de la datele arheologice concrete, este că fortăreața de la Piatra Roșie (rămâne de văzut extensiunea locuirii din afara zidurilor) a fost un centru dominat de personaje prestigioase. În același timp, există dovezi despre ocupațiile meșteșugărești ilustrate de unele descoperiri, ca și despre activități rituale care au avut loc acolo. La toate acestea se adaugă, fără îndoială, funcțiile militare, inerente unui asemenea sit fortificat de înălțime. Cercetările viitoare vor aduce la lumină date suplimentare, care vor face mai limpezi funcțiile, evident complexe, ale cetății de la Piatra Roșie, și locul ei (în timp și în spațiu) în sistemul vast al locuirii dacice din Munții Orăștiei.
Așadar, comoara dacilor de la Piatra Roșie este în curs de reîntregire. Două astfel de minunate "icoane” se află la Cluj, două la București, iar două urmează căile complicate ale legii, pentru a se întoarce acasă. Fragmente din alte exemplare se tot adună, an de an. Celelalte piese înstrăinate stau încă ascunse prin cine știe ce colț de lume, dar sperăm că vor ieși curând la lumină. Poate, într-o bună zi, le vom vedea pe toate împreună, într-o expoziție. Atunci, după ce istoricii, arheologii, procurorii și polițiștii își vor fi spus fiecare cuvântul, vom ști mai multe despre daci și despre cum vedeau ei lumea, prin intermediul imaginilor și simbolurilor. Până atunci însă, trebuie să avem răbdare - ca să se descâlcească toate ițele poveștii, și încredere - în munca oamenilor legii și a celor de știință.
La Piatra Roșie e liniște de două mii de ani. Din când în când, ciutele ce-și au culcușul sub unul din turnurile de veghe ale cetății brăzdează zăpada în liniște. O pereche de ulii se rotește domol deasupra prăpastiei ce mărginește cetatea la apus, înspre Valea Roșie și dealul Țâfla. Ninge cum numai acolo știe cerul să ningă, pe un tărâm fermecat, în care o cetate, asemenea unei preafrumoase fete de împărat, doarme cu întreaga ei pădure. Până într-o zi...
(Fotografiile autoarei)