Minunile Sfântului Nicolae de Mira

Natasa Galche
Satul Znamenka, regiunea Samara, Rusia. În fa­ța micuței capele din lemn, sub icoana din ca­re privește blând Sfântul Nicolae, stau în­genuncheați zeci de credincioși.

Cu capetele plecate, se roagă în tăcere. Preotul Serghii Elceninov tocmai a slu­jit Sfânta Liturghie și a sfințit apa ce se scurge molcom din zidul de piatră, dar oamenii parcă nu se încumetă să-și ridice de la pământ trupurile chircite de boli, chi­nuite de păcate. Nădejdea și credința i-au strâns aici, lao­laltă, de Sărbătoarea Sfântului Nicolae, ocrotitorul neajutoraților, copiilor, săracilor și al celor aflați în su­ferințe.
Din mulțime se ridică un bărbat robust, cu umeri lați. Cu pași măsurați, dar hotărâți, se îndreaptă către icoa­na Sfântului Nicolae, ce parcă veghează deasupra izvorului. Se închină de trei ori și se apleacă deasupra apei, sorbind câțiva picuri adunați în căușul palmei. "Sfinte Nicolae, ajută-mă!”, șoptește cu voce tremu­rân­dă, pătruns de evlavie. În urma lui, oamenii se în­șiruie tăcuți, smeriți, așteptând să le vină rândul la apa cea tămăduitoare.

Izvorul "Făcătorului de minuni”

Izvorul Sfântului Nicolae, aflat în apropierea ve­chiului sat rusesc Znamenka, situat la poalele munților Jiguli, din regiunea Samara, este unul dintre cele mai venerate și mai vizitate locuri de pelerinaj din Rusia. Aici, în 1870, sub ape, în izvorul ce curge de sub mun­te, a apărut icoana Sfântului Nicolae de Mira. Se spune că ea a fost găsită de o femeie ce venise cu vacile la adăpat pe malul pârâului. Deodată, ea zări în adâncul apei chipul blajin al Sfântului Nicolae. Se închină spe­riată, crezând că duhul necuratului o ispitește. Dar pri­vind mai atent, își dădu seama că nu e nicio nălucire: pe fundul apei se vedea clar o icoană. Se aplecă și, cu mâi­nile tremurânde, o scoase din apă. O șterse cu sfială, o înveli cu broboada de pe cap și, strângând-o la piept cu mare evlavie, o duse acasă. O așeză lângă candela ce ar­dea necontenit, pe peretele de la răsărit, alături de cei­lalți sfinți care îi ocroteau ca­sa. Dar dimineața, când femeia se trezi și ridică ochii către micul ei altar, observă că icoana dispăruse fără ur­mă. Mânată de un senti­ment inconștient, fără să stea prea mult pe gânduri, se du­se direct la izvor. Icoana rea­păruse exact în același loc de unde fusese scoasă cu o zi mai înainte. Atunci, femeia o luă la fugă către sat, dând de veste oamenilor despre miracolul ce se arătase în izvorul de lângă munte. Neîn­crezători în vorbele femeii, sătenii se duseră să vadă cu ochii lor icoana făcătoare de minuni. Și, ce să vezi, într-adevăr, chipul Sfântului Nicolae se arăta dintre ape! Iarăși fu scoasă icoana și dusă în sat, de astă dată, la starostele satului, omul cel mai de vază, de care asculta toată suflarea. Însă mare le-a fost mirarea, când, în dimineața zilei ur­mătoare, oamenii descoperiră că icoana iarăși se "re­trăsese” pe fundul apei ce izvora de sub munte. Atunci, oamenii se duseră la preotul satului și-i povestiră neobișnuita întâmplare. Acesta ascultă cu băgare de seamă și hotărî pe dată că izvorul trebuie sfințit, iar icoana adusă acolo unde îi era locul, acasă, în Biserică. Și strângându-i pe enoriași, porniră cu prapuri și cruci într-o procesiune către izvor, cântând cu toții troparul și acatistul Sfântului Nicolae. Preotul să­vârși o slujbă, scoase cu mâinile lui icoana de sub apă și o duse în altarul bisericii satului, acolo unde a ră­mas ani buni. Iar în locul în care apăruse icoana, Alexei Nikiforov, un sătean bogat, a ridicat pe cheltuiala sa o capelă. Cu tim­pul, oamenii au constatat că la izvor se petrec ade­vărate minuni: vindecări sufletești și trupești. Vestea s-a răspândit cu repeziciune și credincioși din toate col­țurile Rusiei au început să sosească la izvorul tămă­dui­tor.

Întâlnirea cu Sfântul

Curând, peste Rusia a venit însă tăvălugul comu­nis­mului, adus de revoluția bolșevică. A început o perioadă cumplită de distrugere, de luptă înverșunată împotriva religiei. Bisericile erau culcate la pământ și orice fărâmă de credință se voia strivită și netezită. În sătucul Znamenka, oamenii însă continuau să sosească în pelerinaj la izvor, continuau să se roage la icoana Sfântului Nicolae, prin a cărui minune apele deveniseră tămăduitoare. Până într-o bună zi a anului 1925, când autoritățile sovietice aflară despre miracolul Sfântului Nicolae și despre călătoriile credincioșilor la izvorul considerat sfânt. În scurt timp, în localitate sosiră or­ganele poliției secrete sovietice, ale temutului NKVD, pentru a ancheta și "rezolva” cazul.
Oamenii au fost izgoniți și amenințați cu închi­soa­rea, icoana Sfântului Nicolae din biserica satului a fost smulsă din altar și confiscată, iar capela de deasupra izvorului - dărâmată. În zilele de sărbători pravos­lav­nice, pentru a se asigura că oamenii nu vor relua pro­cesiunile către izvor, locul era îngrădit cu detașamente de tineri comsomoliști. Cel mai înverșunat era Maxim Kovciak, un tânăr ce ajunsese secretarul Comso­mo­lului local, organizație care avea drept scop propagarea idealurilor comuniste. La inițiativa lui, periodic, peste apele izvorului se aruncau cu dispreț gunoaie și băle­gar, iar credincioșii care uneori mai îndrăzneau să se apropie de locul cel sfânt erau alungați și amenințați. Oa­menii erau mâhniți că tocmai unul de-al lor le pro­voca asemenea suferințe și batjocură. Până într-o bună zi, când o întâmplare stranie a schimbat cursul eve­ni­mentelor. Maxim Kovciak își făcea ca de obicei rondul în jurul izvorului situat în mijlocul pădurii de stejari. Deodată, pe malul pârâului, în fața ochilor lui, răsări ca din pământ un bătrân cu barbă și plete albe. Purta haine sărăcăcioase, sprijinindu-și trupul gârbovit de ani de un toiag noduros. Se apropie de tânăr și se opri chiar în fața lui. Își mută toiagul în mâna stângă și cu dreapta mângâie creștetul lui Maxim. Ochii săi blânzi, evla­vi­oși, vădind o suferință profundă, îl învăluiau cu o dra­­goste nemărginită. O fierbințeală arzătoare îl cu­prinse pe Maxim și o rușine cumplită i se strecură în trup, pi­cioarele i se înmuiară și... dintr-o dată tânărul se pră­buși la pământ fără cunoștință. Se trezi după un timp, dezorientat. Se ridică, se scutură de frunze și își ne­tezi cu gesturi mecanice uniforma, de care mai îna­inte era atât de mândru. Făcu țanțoș câțiva pași, dar se opri brusc. În aceeași clipă, conștientiză cine fusese bă­trâ­nul care-l mângâiase cu atâta duioșie. Fusese chiar Sfân­­tul Nicolae. Și atunci Maxim își îndreptă pașii că­tre biserică. Căindu-se amarnic, se spovedi, se împăr­tăși, iar apoi trecu din casă în casă, cerându-și iertare de la toți sătenii pentru relele pe care le pricinuise.
Persecuțiile și interdicțiile au continuat însă până în anii '90 ai secolului trecut, când, odată cu căderea co­mu­nismului, viața religioasă în Rusia a renăscut, în­tor­cându-se pe făgașurile firești, așa cum a orânduit-o Dum­nezeu. Întocmai s-a petrecut și cu localitatea Zna­menka. În anul 2000, capela a fost reconstruită și izvo­rul cel tămăduitor al Sfântului Nicolae a devenit iarăși un loc de pelerinaj. Poate ca o pedeapsă, icoana Sfân­tului Nicolae de Mira, cea care se ivise printr-un mira­col în apele pârâului, a pierit, după ce fusese ridicată de NKVD, în vâltoarea ateismului feroce care a înne­gurat Rusia pentru o vreme îndelungată.

Vindecări miraculoase

De-a lungul anilor, în ziarele din regiunea Samara au fost publicate zeci de articole despre izvorul Sfân­tului Nicolae și despre vindecările sale miraculoase asupra oamenilor care soseau aici și care, după ce sorbeau din stropii apei, se tămăduiau de boli fără leac. Actualul preot paroh al Bisericii din localitate, cu hra­mul Sfântul Nicolae, părintele Serghii Elceninov, a adu­­nat într-o colecție fabuloasă toate aceste cazuri ului­toare. Poate cel mai impresionant este acela al lui Via­ceslav Ilfirovici, bărbatul care, prin mila Domnului, a fost ca și ridicat din morți.
În urmă cu 15 ani, el fusese diagnosticat cu cancer gastric. A urmat un tratament lung și chinuitor cu chi­mio și radioterapie, însă starea sa nu se îmbunătățea deloc. Viaceslav a fost apoi supus unei operații chirur­gicale, cu extirparea aproape în întregime a stomacului. Însă nici după intervenția chirurgicală nu s-a întremat. Tru­pul viguros al bărbatului de numai 35 de ani de­venise în doi ani o epavă. Slăbise atât de tare, încât era țintuit la pat, incapabil să se ridice, nici măcar ajutat. Concluzia medicilor oncologi, formulată în termeni seci, căzu ca un verdict implacabil asupra suferindului: metastază, pacientul mai are de trăit maximum șase luni. Copiii săi erau în pragul disperării. Vedeau cum via­ța se scurge din trupul plăpând al tatălui lor, iar ei rămâneau complet neputincioși. Viaceslav își petrecea zilele în agonie, parcă așteptând ca moartea să-l absol­ve de toate chinurile trupești. Nu putea decât să se roage neîncetat pentru iertarea păcatelor pe care le săvârșise ca orice om și pentru familia care trebuia să ducă până la capăt crucea grea a bolii lui. Mărturia sa, profund impresionantă, a rămas scrisă în arhiva pă­rintelui Serghii. "Era după-amiază. Lumina se pierdea treptat în întuneric. Zăceam neputincios ca de obicei. Doar durerile nemiloase mă făceau să realizez că încă mai sunt în viață. Deodată, în ungherul de lângă fe­reastră îmi apăru silue­ta unui bătrân. Am cre­zut, la în­ceput, că nu este decât o fantasmă a minții mele mă­cinate de chinuri. Dar imaginea bătrânului a început să prindă contur și am vă­zut în fața ochilor un bărbat nu prea înalt, în­veșmântat în straie sim­ple, ca cele călugă­rești. Părul și bar­ba erau albe ca nea­ua, iar în jurul capului se distingea o aură lu­mi­noasă, ca un abur. Ochii săi mari, ro­tunzi, mă priveau ca în­tr-o îm­brățișare caldă, dărui­toa­re de liniște. M-am simțit brusc eliberat de dureri și în suflet mi s-a cuibărit o stare odih­ni­toa­re, de pace. S-a apro­piat de pat și, deși bu­zele nu i se clinteau, în min­tea mea au răsu­nat cuvintele lui: «Ru­gile ta­le pioase au fost au­zite. Apa cea sfințită te va tămă­dui». Și, treptat, ima­ginea a început să se estompeze, până ce s-a destrămat com­plet și m-am trezit sin­gur în camera cu­fun­dată în întuneric”.
În aceeași noapte, Viaceslav și-a amintit că citise în ziarul local despre un izvor cu ape tămăduitoare, aflat în localitatea învecinată, în Znamenka, și a în­țe­les că bătrânul care îl vizitase fusese în­suși Sfântul Ni­co­lae. Și-a chemat soția și, povestindu-i toată în­tâm­plarea, i-a spus că trebuie cât mai degrabă să i se aducă apă de la acel izvor. Și, într-adevăr, Viaceslav Ilfirovici s-a vindecat! Zi de zi, soția îi aducea într-un bidon apă proaspătă, vie, de la izvorul din Znamenka. Ca printr-o minune, în câteva luni, muribundul s-a în­tre­mat, a în­ceput să capete puteri și, în scurt timp, s-a ridicat din pat. Au trecut de atunci 15 ani și Viaceslav este acum un bărbat perfect sănătos. Medicii care l-au consultat ulterior au fost profund uimiți, neștiind ce să spună de­cât că, poate, primul diagnostic fusese gre­șit.

Portretul Sfântului Nicolae

Pare de necrezut, însă mulți sunt cei ca­re povestesc că, în si­tuații limită, au avut parte de experiențe si­mi­­lare, în care Sfântul Nicolae li s-a arătat. Toți l-au descris întoc­mai și toți au simțit în prezența lui acea stare de pace, de eliberare și bună­tate divină.
În 2004, părintele Serghii a trimis la Pa­triarhia Mos­covei o scri­soare, însoțită de con­semnările mărtu­rii­lor celor care s-au tămăduit cu apa izvo­rului de sub munte, prin care cerea Înal­tului Cler ca aceste cazuri să fie studiate. Și, în scurt timp, în să­tucul din regiunea Sa­mara a sosit o echipă de specialiști desemnați de Bi­serica Ortodoxă Rusă, formată din antropologi, teologi și iconografi. Toate mărturiile au fost studiate cu aten­ție și migală, iar cazurile credincioșilor care au povestit că au trăit ase­menea experiențe au fost investigate cu scrupulozitate. Pe baza tuturor rezultatelor obținute, pre­cum și a unor docu­men­tații și studii ante­rioare, spe­cialiștii ruși, că­rora li s-au alăturat experți și profesori de la Uni­ver­sitatea Manches­ter din Marea Britanie, au încercat să recreeze chipul real al Sfântului.
Trebuie să mențio­năm faptul că, în anii '50 ai secolului trecut, cripta în care se află și astăzi mor­mântul Sfân­tului Ni­colae, din Ba­si­li­ca San Nicola din Ba­ri, Ita­lia, a avut nevo­ie de re­parații la structura de rezistență a zidurilor. Operațiunea presu­pu­nea ca piatra tombală să fie ridicată și moaștele Sfântului scoase, pentru pri­ma dată de când a­cestea fuseseră așe­zate în mor­mânt, în 1089, de către Papa Urban al II-lea. Luigi Mar­tino, pro­fesor de antropologie la Universitatea din Bari, a cerut permi­siunea de a realiza o exami­na­re a ose­min­telor ex­hu­ma­te. Moaș­te­le au fost minuțios mă­su­ra­te și s-au rea­lizat o serie de fotografii cu raze X. Tocmai aceste analize și studii va­loroase i-au ajutat pe specialiștii mo­derni, ruși și brita­nici, să realizeze un "portret robot” al Sfântului Nicolae de Mira. Astfel, în 2004, în Galeriile Tretiakov din Mos­co­va au fost ex­pu­se imagini ale chipului real al Sfân­tului Nicolae. Con­form acestor schițe, Nicolae de Mira a fost un bărbat scund, cu o înălțime de aproximativ 1,68 metri, cu ten măsliniu, ochi rotunzi, cel mai pro­ba­bil căprui.
Copii ale acestor schițe, precum și portretul-robot al Sfântului Nicolae au fost ulterior trimise și preotului Serghii Elceninov, căruia, s-ar putea spune, i se dato­rează în parte această reconstrucție fantastică. Părintele paroh a primit cu bucurie răspunsul Patriarhiei Ruse și, în duminica i­me­diat următoare, du­pă săvârșirea Sfin­tei Liturghii, le-a arătat credin­cio­șilor por­tre­tul Sfântului Ni­colae. Toți cei care măr­tu­ri­siseră că Sfân­­tul li se arătase aie­vea au rămas ui­miți și plini de în­cân­tare: portretul era izbitor de ase­mă­­nător cu ceea ce ei văzuseră!
Și astfel, oame­nilor li se dezvă­lu­ia fără putință de tă­gadă că Sfântul Ni­co­lae de Mira era Sfân­tul ce se ară­tase credin­cio­șilor din Znamen­ka, un simplu sătuc de pe Volga. Sfân­tul Nicolae era Sfân­tul ce, în ne­țăr­murita lui bu­nătate, oferise oa­me­nilor un dar ne­prețuit. Prin apa tămăduitoare a iz­vo­rului, le dăruise apa sfântă a Credinței și Adevărului.