Modelul polonez

Ciprian Rus
Programate în plin fuleu al campaniei electorale din România, negocierile Consiliului European de la Bruxelles pe tema bugetului Uniunii Europene pentru 2014-2020 au devenit - nici nu era greu de an­ticipat! - cea mai importantă temă coflic­tua­lă între tabăra prezidențială și USL.

Zba­te­rea politicianistă de la Bucu­rești trebuie să fi trecut drept foarte ipocrită la Bru­xelles. Pentru că, în timp ce discuțiile avântate vehiculau sume de ordinul a zeci de mi­liarde de euro, România nu a reușit să atragă decât mai puțin de 10% din fon­du­rile nerambursabile alocate pentru intervalul 2007-2013.
Până la urmă, dincolo de justa poziție în chestiuni de principiu ce au la bază tratatele semnate de țara noastră, marea vulnera­bili­tate a României în cadrul negocierilor ținea tocmai de proasta absorbție a fondurilor eu­ro­pene, capitol la care stăm cel mai prost din­tre toate statele membre. Atât de prost, încât o propunere de algoritm a președintelui Co­misiei, Herman Van Rompuy, privind dimi­nuarea alocărilor către statele care au tras cel mai greu banii europeni, a ajuns să discri­mineze doar România! În schimb, Polonia se pregătea pentru Bruxelles din postura de vedetă a atragerii de fonduri europene. 68 de miliarde de euro au fost destinați Poloniei pentru exercițiul bugetar 2007-2013, cea mai mare sumă acordată vreodată unui stat UE! - și nici un cent nu a rămas necheltuit... Cum se face ca două țări atât de asemănă­toare în multe privințe, în contextul macro-european, să se afle la cei doi poli ai perfor­manței în cheltuirea banilor europeni?
Succesul Poloniei, care se traduce, printre altele, în 600 de kilometri de autostrăzi și căi ferate și în evitarea crizei economice prin investiții făcute cu "bani ușori”, de la UE, și nu pe datorii făcute la FMI, are la bază trei elemente-cheie: - descentralizarea statului prin formarea de regiuni puternice și autono­me - antrenarea și investiția permanentă în personalul expert în atragerea de fonduri, și - stabilitatea garantată responsabililor în gestionarea fondurilor. "Muncă multă, oa­meni bine pregătiți și structuri adminis­trative imune la schimbările de guvern”, astfel îți va rezuma orice oficial de la Varșovia "mira­colul polonez”. În spatele succesului Poloniei stă, într-adevăr, foarte multă muncă: reforma administrativă de după 1989 a creat din timp, temeinic, baza pentru absorbția fondurilor UE, după cel mai tipic model vest-european. Cele 49 de județe s-au comasat în 16 regiuni, care s-au dovedit capabile să negocieze și să gestioneze direct un sfert din totalul banilor alocați Poloniei. Concurența dintre acestea a făcut ca pentru fiecare euro dat de UE să existe nu mai puțin de zece proiecte gata să-l atragă! Cât despre stabilitate... În timp ce în România s-au schimbat mereu ministerele și mi­niștrii responsabili pentru gestionarea politicii regionale (trei miniștri diferiți numai între 2008 și 2011), în Polonia, Elzbieta Bi­en­kowska a reușit să conducă politica re­gională din 2007 până în prezent. În fine, guvernul polonez a ținut cu dinții de experții săi în fonduri UE, oferind salarii de nivelul marilor companii private, după cum relevă o analiză realizată de consultantul în afaceri europene Grațian Mihăilescu.
"Muncă multă, oameni bine pregătiți și structuri administrative imune la schimbările de guvern”. În această ordine. Apoi, dacă e cazul, da!, și dreptul de veto. Polonia însăși a demonstrat că știe să uzeze de el. Dar suc­cesul rețetei Poloniei, e limpede, nu pe asta se bazează.