Alice Georgescu - selecționer unic și director artistic al FNT
"Am aflat, din nou, că oamenilor le place să se bucure la teatru”
Am izbutit! Am izbutit să facem festivalul, în ciuda nu numai a crizei, care i-a amenințat, la un moment dat, însăși existența (s-a pus problema anulării acestei ediții, în lipsa fondurilor necesare), ci și în ciuda unui adevărat lanț de ghinioane ce ne aduseseră în pragul exasperării: părea că avem împotrivă un complot universal, al oamenilor și al împrejurărilor. Așa încât, atunci când festivalul s-a încheiat cu bine, am simțit o satisfacție ușor de bănuit, dar greu de exprimat.
- Care a fost marea miză a festivalului?
- Prezența publicului - și, slavă Domnului, ea s-a împlinit. Am aflat, din nou, că oamenilor le place să se bucure la teatru și că fără bucurie nu există artă adevărată. Am sperat, apoi, ca toate spectacolele aduse în festival să "funcționeze” la parametrii optimi, adică așa cum erau când le-am văzut și am hotărât să le invit - ceea ce s-a întâmplat în majoritatea cazurilor. În fine, am sperat ca organizarea să nu înregistreze prea multe "acrocuri”, cum zic francezii - și (iar slavă Domnului) totul a mers bine. Nu perfect, dar bine. Una peste alta, nu am avut motive să fredonez a pagubă: "Unde e iluziile mele/ Care le-am avut?”.
- Pentru edițiile viitoare vă gândiți la înnoiri?
- Dincolo de (sper!) rezolvarea din timp a părții financiare, diferită va fi, prin forța lucrurilor, fizionomia afișului. Diferiți ar putea fi partenerii festivalului, dintre care unii s-au achitat destul de modest de acest rol, la actuala ediție. Diferită ar putea fi "promovarea”. Pe scurt, multe lucruri ar putea - și unele ar trebui - să fie diferite.
- Care ar fi cel mai important lucru învățat după încheierea festivalului?
- Că totul se poate, dacă vrei cu adevărat. Sună ca un slogan publicitar, dar este adevărul curat. Le sunt adânc recunoscătoare tuturor acelora care au lucrat la festival și tuturor acelora care au venit la festival, pe scenă sau în fața scenei. Mi-au dat sentimentul că facem parte dintr-o familie și că, împreună, putem rezista până și sfârșitului lumii. Mi-au dat tărie și speranță.
Octavian Saiu - profesor, cercetător și critic de teatru, doctor în studii teatrale
"O celebrare a continuității”
A vorbi la trecut despre o ediție a Festivalului Național de Teatru e un gest încărcat și de nostalgie, și de speranță. Un mod de a rememora, prin mărturisire, experiențe trăite, parcurse într-un timp concentrat și alert, ca într-un delir ce se sfârșește brusc, odată cu ultima cortină a ultimului spectacol. Anul acesta, mai mult parcă decât oricând, festivalul a fost o celebrare a continuității, pusă sub semnul întrebării de un context social tot mai dificil. Într-adevăr, fără încăpățânarea nobilă a celor care au trudit pentru el, fără dorința artiștilor de a face parte din acest palmares de valori ale scenei românești, FNT și-ar fi întrerupt frumoasa tradiție care încălzește toamna celor ce cred în teatru. "Ba da!” a fost motto-ul ediției, bine ales și justificat prin fapte. De aici, speranța că nimic, nici măcar criza - teribilă, ce-i drept, vorba lui Caragiale - nu poate anula nevoia noastră, a tuturor, de a trăi bucuria unui festival -zece zile pline de spectacole, ateliere, conferințe, lansări de carte și atâtea altele.
În ce privește selecția aș spune că ea a fost pe măsura stagiunii: cu bune și cu rele, cu spectacole controversate și cu triumfuri internaționale. Purcărete, în centrul atenției, a strălucit prin montările lui, dar și prin absența sa, ce rima, oarecum, cu acel "Așteptându-l pe Godot” care a încheiat festivalul. "Călătoriile lui Gulliver”, creația care l-a dus din nou la Edinburgh anul acesta, e un fel de poem negru al condiției umane, între un secol XVIII ce se îndoia de triumful rațiunii, și un început de mileniu deja amenințat de spectrul sfârșitului. Cine a văzut spectacolul a rămas cu multe întrebări fără răspuns, căci Purcărete are harul de a provoca, prin imaginația lui, imaginația spectatorului. Ca și Andrei Șerban, care a fost prezent intens, nu doar prin spectacole și dialoguri, ci și printr-o carte album care surprinde, grație Mihaelei Marin, câteva dintre imaginile ce au fost în miezul ediției trecute a FNT. Fotografiile, ca și amintirile, sunt liantul simbolic între edițiile unui festival, fiindcă păstrează ceva din esența clipelor ce s-au pierdut deja în timp. Ce ne-a rămas din cele zece zile ce abia s-au încheiat? Amintiri, amintiri... și... fotografii. Și pentru că vorbim despre ele, mărturisesc că amintirile mele cele mai vii sunt legate de o secțiune anume, fiindcă, atunci când le retrăiesc, văd în ele ceva ce nu ține doar de trecut: "Teatrul de mâine”. Au fost mulți tineri în festival, jucând Caragiale sau Shakespeare, dar cei incluși în această secțiune sunt, de fapt, cei mai tineri. Cei ce vor face nu doar teatrul de mâine, ci și de poimâine și de răspoimâine. Spre ei și-a îndreptat atenția juriul Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru (AICT), din care am făcut parte, alături de Yun-Cheol Kim (Președintele AICT) și Raymond Bertin (redactor al revistei Jeu din Canada). Un juriu care, pentru prima dată în istoria festivalului, a acordat un Premiu al Criticii. Sau, mai corect spus, două premii cu un același titlu metaforic - "Tânără Speranță” - menite să încurajeze talentele unei noi generații de artiști care se apropie de scenă. Ele au revenit unui spectacol - "Casa M” (creația terifiantă, frustă și chiar viscerală a unei trupe de la Chișinău, Coliseum, despre coșmarul violenței domestice, într-un colț de lume deloc departe de noi) - și unei actrițe - Ioana Manciu, în spectacolul "Jocuri în curtea din spate” (Teatrul ACT). Expresivitatea ei scenică, modulată între două roluri extrem de diferite, a meritat din plin această recunoaștere venită din partea unui juriu internațional al criticii.
Imaginile celor două spectacole premiate mă vor urmări multă vreme, ca o amintire vie, trăită și păstrată în colecția personală, între nostalgia față de ceva ce s-a terminat deja - Ediția 2012 - și speranța către ceea ce merită și trebuie să continue: Festivalul Național de Teatru și "teatrul de mâine”!
Alina Epîngeac - teatrolog, doctorand al UNATC
"Am avut șansa de a viziona un eșantion reprezentativ pentru ceea ce înseamnă prezentul teatrului românesc”
Am asistat la zece zile de evenimente care au gravitat în jurul fenomenului teatral din România. Prea puțin mi-a păsat că aproape au lipsit invitații din străinătate (îmi amintesc, zâmbind, că în alți ani, tocmai prezența lor era contestată și exista un cor de voci care se agăța cu disperare de cuvântul "național”), că un regizor a fost prezent cu mai multe spectacole și alții deloc sau că multe spectacole s-au jucat pe gradene și numărul de bilete puse în vânzare a fost limitat (au existat reprezentații minunate, care s-au jucat cu sala plină pe trei sferturi, din păcate).
Cu ce am rămas eu după aceste zece zile de Festival Național de Teatru e un sentiment de bucurie. Am avut șansa de a viziona un eșantion reprezentativ pentru ceea ce înseamnă prezentul teatrului românesc. Mai frumos, mai urât, mai bun, mai rău. Așa cum e. Cu vârfuri, cu uriași, cu lei în iarnă, răniți, cu orgolii, cu manierismele lui, cu încercări curajoase, cu povestitori corecți. Suntem o mică mare familie și nu putem fi cu toții geniali. Copiii teribili trăiesc laolaltă cu venerabilii obosiți, iar gospodinele împart aceeași scenă cu doamnele rafinate, când e vorba de adunarea generală a clanului. Întâlnirea în sine contează!
Foto: MIHAELA MARIN, FLORIN BIOLAN