Și-a început cariera universitară în capitala Franței, predând engleză medievală la Universitatea Paris IV-Sorbonne și la Institutul Catolic din Paris, între 1999-2003. Astăzi este lector la catedra de engleză a Facultății de Litere, Universitatea "Babeș-Bolyai” din Cluj. Fost redactor-șef al revistei Echinox și director al editurii omonime, colaborator el însuși la numeroase publicații din presă, este și autor al unor cărți de specialitate: "Boethiana medievalia. A Collection of Studies on the Early Medieval Fortune of Boethius' Consolation of Philosophy” și "ABC-Darul creștin-democrației”.
Fost consilier al ministrului de Externe Teodor Baconschi, vicepreședinte al Fundației Creștin-Democrate și director adjunct al Institutului de Studii Populare, Adrian Papahagi este unul dintre noii veniți în politică, cu ambiția de a schimba în bine, deopotrivă, calitatea actului politic și fața României. Drept care, în decembrie a.c., va candida, din partea PDL, pe lista ARD, pentru un loc de deputat la Cluj-Napoca.
"Cu voie sau fără voie, toți facem politică”
- D-le Adrian Papahagi, faceți parte dintr-o veche familie de cărturari ardeleni, v-ați desăvârșit studiile la Paris și aveți o promițătoare carieră universitară. Ce îl determină pe un om cu asemenea date biografice culturale să intre în politică?
- Exasperarea. Nu-mi place ce se întâmplă în societatea românească și văd cu disperare că prea puțini români de bună calitate se implică pentru a salva situația. De asemenea, intenționez să definesc și să impun, în tabăra mea politică, valorile creștin-democrate în care cred cu toată puterea. Intelectualii sunt considerați adesea inapți pentru politică. De ce? Pentru că, prin definiție, un intelectual este un contemplativ, nu un om de acțiune. Întrebarea este dacă politicul poate să existe și fără contemplație și fără punerea în perspectivă a acțiunii imediate. Cred că orice acțiune politică ar trebui să aibă în spate o reflecție, o gândire și asumarea unor valori.
- Totuși, de unde apetența pentru lupta politică a unui om de cultură? Până la urmă, asta e menirea dvs.?
- Vom vedea. Știți cum este, pleci la drum spunând: "Doamne, facă-se voia ta!”. Uneori simți că Dumnezeu vrea ceva cu tine, alteori vrei tu ceva și nu este poate calea ta. Eu plec la drum convins că Dumnezeu vrea ceva cu fiecare dintre noi, că ne-a dat niște talanți pe care trebuie să-i înmulțim. Vin dintr-o familie în care, de cel puțin o sută de ani, se face cultură înaltă. Și intenționez să continui și eu acest efort cultural. Pe de altă parte, nu putem rămâne indiferenți la treburile cetății. Or, o reacție la ce se întâmplă rău este tot un gest politic. Pentru că orice implicare în polis, în cetate, este până la urmă o formă de politică. Chiar și acțiunea civică, în clipa în care se lovește de autoritate, devine acțiune politică. Prin urmare, cu voie sau fără voie, dându-ne sau nu seama, cu toții facem politică. Întrebarea este până unde asumăm această realitate. Pe mine, dintotdeauna m-a interesat politica. Înainte de revoluție, ascultam Vocea Americii și Europa Liberă, iar din 1990 până azi citesc toate ziarele serioase. Pe la mijlocul deceniului trecut, am început să am și un discurs politic, prin editorialele pe care le scriam pentru ziarul "Averea”, iar acum doi ani și ceva, alături de Teodor Baconschi și de alți prieteni, am creat Fundația Creștin Democrată. Nu era o angajare politică directă, dar era un mod de a face politică, în calitate de intelectual.
"Acesta este timpul oportun pentru generația noastră”
- Este propice pentru un intelectual lansarea în politică în acest moment, când politica românească a ajuns la nivelul său cel mai de jos din ultimii douăzeci de ani?
- Dacă nu acum, când? Dacă nu noi, cine? Dacă nu aici, unde? Ăsta este kairos-ul vieții noastre. Acesta este timpul oportun pentru generația noastră, pentru că suntem la o anumită maturitate, dar încă tineri, la o vârstă la care putem începe să contăm. Sunt mândru că n-am intrat în politică într-un moment ușor, în care cineva ar fi zis: "Vino să-ți dăm și ție o funcție!”. Am intrat în momentul cel mai greu, care pare disperat pentru o zonă politică pe care aș numi-o, fără complexe, Dreapta românească. Nu pot fi acuzat că am intrat pentru beneficii. Mă așteaptă o campanie electorală extrem de grea, cu perspective bune de a câștiga un loc în Parlamentul României, dar fără certitudine în acest sens și având forțe relativ mici.
- Dacă preocupările culturale le-ați moștenit din familie, la fel s-a întâmplat și cu cele politice?
- Nu. În familia mea a fost o reținere majoră față de politică. Tatăl meu, de pildă, care ar fi avut ocazia să fie ministru, nu a acceptat. El a lucrat îndeaproape cu Emil Constantinescu, la gândirea unui nou sistem de învățământ superior, la începutul anilor '90, pe când viitorul președinte al României era rector la Universitatea București, iar tata era prorector la Universitatea din Cluj. Mai târziu, Constantinescu i-a propus diverse funcții, dar tata le-a refuzat. Nici un alt strămoș de-al meu nu a făcut politică partinică.
- Ce credeți că v-ar fi sfătuit tatăl dvs., aflând că vreți să intrați în politică?
- Cred că ar fi înțeles că suntem firi diferite, că avem opțiuni diferite și cu siguranță m-ar fi sprijinit. Cu atât mai mult cu cât mi-a dat un sfat foarte important, într-un moment în care eram dezgustat de România. Ne aflam în anii '90, când aveam impresia că s-a reinstalat comunismul la noi, că Ion Iliescu este veșnic, iar singurul meu gând era să prind o bursă și să plec din țară. Am primit acea bursă, în 1997, la Paris, unde am stat opt ani. Sfatul tatălui meu a fost să mă întorc în țară, să nu rămân în străinătate, pentru că numai aici pot avea un rost deplin. Am înțeles această idee a rostului, prin prisma sentimentului datoriei, pe care mi l-a cultivat tata. Mi-a dat, de exemplu, să citesc Datoria vieții noastre, a lui Pârvan, cu care tata se identifica. Și Pârvan spune că datoria vieții noastre este îndoita datorie politică și intelectuală.
"Există o Românie normală, pentru care merită să mă bat”
- Nu vă temeți că intrând în politică vă veți murdări numele, chiar dacă nu veți face nimic rău sau urât, ci numai prin alăturarea de persoane și organizații compromise?
- Este o grijă pe care o am. Am o mare responsabilitate pentru numele meu. Numele de Papahagi a fost șlefuit de mai multe generații și am de gând să lucrez și eu la asta. La sfârșitul veacului al XIX-lea, strămoșul meu Pericle Papahagi își făcea o teză de doctorat la Leipzig. În 1906, un văr al străbunicului meu, Nicolae Papahagi, era profesor de franceză la liceul român de la Constantinopol. Un alt unchi de-al meu, Valeriu Papahagi, a fost coleg de an cu Mircea Eliade, alături de care scria în revista "Vlăstarul”, unde mai semnau Alexandru Ciorănescu, Nicolae Vojen și alții. Bunicii mei au fost somități medicale. Tatăl meu, Marian Papahagi, la rândul său, a creat școală la Cluj și a reușit să reînvie Academia di Romania, școala lui Pârvan din Roma. Deci, vedeți, e un nume extrem de onorabil, la care țin foarte mult și de care sunt mândru. Sigur, politica murdărește totul. Dar știți ce transfigurează această experiență? Întâlnirea cu oamenii. În precampania electorală, am luat la rând casele din colegiul meu, pentru a mă prezenta oamenilor, și peste tot am fost bine primit. Fie mă cunoșteau, fie cunoscuseră pe cineva din familia mea, fie știau numele și îl prețuiau. Am simțit că există o Românie normală, pentru care merită să mă bat. Așa cum simt, deîndată ce intru pe platourile de televiziune, că intru într-o lume anormală, a bâlciului, în care o oglindă deformantă transformă totul în caricatură.Pe scurt, mi-e teamă că numele îmi va fi terfelit de foarte mulți, dar sper că, prin ceea ce fac, voi reuși să-l păstrez curat. Până la urmă, și politica românească a dat mari nume. Eu nu fac politică nici ca să mă îmbogățesc, nici ca să ajung la putere, nici neapărat pentru glorie, ci ca pe o formă de asceză, ca pe un fel de a-mi câștiga mântuirea.
- Nu vă simțiți cam singur în demersul dvs.? Câți alți tineri intelectuali de certă valoare și de caracter mai candidează pe listele partidelor?
- Pot să numesc destui cu care aș fi mândru să fac parte din același Parlament. Voi fi încântat să fiu coleg cu prietenul meu Toader Paleologu, de care mă leagă foarte multe, cu Mihai Neamțu, cu Gabriel Biriș - un bun finanțist -, cu Andreea Vass - o femeie competentă și curajoasă -, cu Raluca Turcan - un politician decent și o prezență plăcută -, cu Mihai Răzvan Ungureanu, cu Teodor Baconschi... Pe cei din celelalte partide nu-i cunosc atât de bine, ca să-mi dau cu părerea. Deși mă sperie discipolii lui Adrian Năstase, din noua generație: Victor Ponta, Dan Șova, Nicolae Bănicioiu sau Robert Negoiță. În tabăra noastră a fost o înnoire, care continuă. Din păcate, n-a fost o revoluție, nu e ceva spectaculos. Dar nici nu cred în revoluții, că aduc adesea mai mult rău decât bine. Cred în această înnoire organică, homeopatică, dacă vreți, a clasei politice.
- Totuși, la o lectură a numelor de candidați cu șanse în alegerile generale, putem prognoza că Parlamentul rezultat din scrutinul de pe 9 decembrie va fi unul foarte slab, dacă nu cel mai slab de la revoluție încoace. Cum vă veți simți într-un astfel de for?
- În Parlament, fiecare își face treaba cum îi dictează conștiința. Unii intră acolo ca să facă trafic de influență, alții ca să capete imunitate, alții ca să-și crească cifra de afaceri, alții pentru putere, ca să ajungă miniștri. Eu nu intru pentru astea, ci ca să fac politică. Sunt convins că, fiind acolo, voi putea face multe lucruri bune și, dacă nu voi putea opri, măcar voi denunța multe ticăloșii. Sunt convins că nu am cum să-mi pierd sufletul în acest exercițiu, câtă vreme voi rămâne cum am fost clădit.
"Suntem o țară majoritar creștină și totuși majoritar coruptă”
- Ce așteptări aveți legate de politică? Ce v-ați propus să faceți și ce credeți că veți obține?
- Am câteva competențe în domeniul culturii, al învățământului și, hai să zicem, al politicii externe. Pe aceste competențe voi lucra îndeosebi. Dar am și o viziune pentru societatea românească. Cred că problema principală a societății românești este corupția morală, care a pătruns până în ultima fibră a instituțiilor statului. De pildă, există corupție în învățământ, care nu înseamnă corupția profesorilor, ci toleranța față de lucrări de control copiate, chiul de la ore, Bacalaureate luate fără merit, licențe primite fără efort, doctorate plagiate, profesori făcuți pe puncte sau pe afilieri politice, fabrici de diplome... Alt exemplu: în Sănătate, trăim o dublă ipocrizie. Medicii, care sunt oamenii cei mai îndelung pregătiți dintre toate profesiile, sunt plătiți într-un mod abject, și societatea ipocrită consideră că e normal. Societatea crede că e firesc ca un chirurg, de exemplu, să ia 1.500 de lei pe lună, cât un funcționar de birou. Nu e normal. Un chirurg trebuie să ia mii de euro pe lună, pentru că la el te duci cu moartea în ochi și ieși de acolo viu. Din cauza acestei ipocrizii, ne pleacă acum toți medicii tineri în străinătate. Iar în spitalele mari, unde se trăiește pe șpagă - care e compensația naturală pe care piața însăși o creează, pentru că salariile sunt foarte mici -, s-a creat o schemă feudală, prin care cei care le conduc cheltuie banii total anapoda.
În administrația publică: vi se pare normal ca un ministru să aibă un salariu de o mie și ceva de euro pe lună, cât o femeie de serviciu din Franța sau din Germania? Un ministru trebuie să aibă 10 - 15.000 de euro salariu, pentru că el este ordonator de credite pe un minister care are buget pe an de la câteva sute de milioane de euro la câteva miliarde. El conduce deci o instituție extrem de bogată, de care depinde soarta a milioane de români. Trebuie ieșit din ipocrizia asta, pentru că ea generează corupția și precaritatea. Pe de altă parte, Statul este plin de găuri negre, care sunt prețul corupției lui. Aș vrea să reducem statul la minimum, la funcțiile regaliene: Apărare, Externe, Siguranță, și să lăsăm piața să se dezvolte. Pentru că influența statului este absolut catastrofală în toată Europa. Gândiți-vă că fiecăruia ne ia statul cam jumătate din ce câștigăm prin taxe, impozite, contribuții la asigurări sociale, iar alți 25 % se duc pe TVA și accize. Adică, în total ne ia cam 75% din ce ni se plătește pe munca noastră. Asta nu mai este o societate liberă. Iar statul ce face cu acești bani? Îi risipește, îi trimite către clientela politică, îi dă mită electorală sau pe servicii proaste și ineficiente (medicale, de educație, transport public în comun, firme falimentare etc). Deci, peste tot există corupție, ipocrizie și dublu standard. Și trebuie eliminate.
- În ce măsură se vor regăsi valorile creștine și patriotismul în acțiunea dvs. politică?
- Întâi, cred că atât PDL, cât și ARD și-au asumat valorile creștine, care stau la baza doctrinei populare, căci partidele din Alianță fie sunt în PPE, fie vor să devină membre. Cu alte cuvinte, asumarea doctrinară a creștin-democrației nu este opțională. În al doilea rând, trebuie să observăm că trăim într-o societate paradoxală. Aproape toți românii se declară creștini, deci am putea spune că trăim într-o societate creștină. Or, valorile pe care le-ar asuma această identitate nu se regăsesc în acțiunea politică. Suntem o țară majoritar creștină și totuși majoritar coruptă, cum spunea Radu Preda, un bun prieten, în mod memorabil. Cum se explică acest paradox? Căci creștinismul ar trebui să promoveze niște virtuți nu doar interioare, ci și publice. Decalogul nu este doar o formă de asceză spirituală, ci și o formă de acțiune publică: să nu furi, să nu minți... Aceste porunci ar trebui să ne ghideze și în viața publică. Or, România este o țară în care se fură incredibil de mult, se minte enorm - lucruri absolut necreștinești. Vedem seară de seară, la un post de televiziune, un pastor baptist mințind fără rușine. Vedem în fiecare zi politicieni - care altminteri dau o mulțime de bani pentru construcția de biserici, firește, nu din buzunarul lor - furând din avutul obștesc. Vedem spectacolul degradant al unor oameni care se duc să se reculeagă în fața unor sfinte moaște, călcându-se în picioare, înjurându-se și ieșind adesea de acolo, cred eu, mai degrabă plini de draci decât de har. Lucrurile astea arată o corupție spirituală care se răsfrânge și în politică. Rădăcina nu este în politică, ci mai adâncă. Cred că valorile noastre trebuie să se găsească în politică.
- Cum să creadă alegătorii că se va întâmpla așa ceva, în condițiile în care PDL a fost la putere și atunci multe dintre măsurile sale, dacă nu au fost de-a dreptul anticreștine, au fost necreștinești?
- Sunt absolut de acord că unele inițiative bune în acest sens, ale PDL, n-au fost duse până la capăt, dar nu veți putea spune că nu s-au făcut foarte mulți pași în direcția corectă. PDL a încercat să introducă cinstea la examenul de Bacalaureat, să stopeze trucarea licitațiilor publice, să oprească risipa în Sănătate, să facă reformă în Justiție, să ajute piața muncii... A încercat să facă ordine și vedeți cum USL anulează toate aceste progrese integral sau în parte.
"ARD va conduce spre întărirea dreptei”
- Ce le veți răspunde electorilor care vă vor cere socoteală pentru erorile făcute de PDL la guvernare?
- De acord, în politică, responsabilitatea nu e doar individuală, ci și solidară. Însă, în primul rând, răspunzi pentru ce ai făcut tu. Nu mă derobez de responsabilitatea solidară cu formațiunea căreia aparțin, dar cred că, dincolo de reproșurile care pot fi făcute, trebuie să încercăm să explicăm ce s-a făcut bine și comparativ bine cu ce se face acum foarte, foarte rău. Totuși, într-o perioadă foarte grea pentru toată economia mondială, România s-a menținut pe linia de plutire. Sigur, nu am ajuns la prosperitate, dar n-am ajuns nici într-o stare dezastruoasă, la care ne-ar fi putut duce o atitudine populistă, iresponsabilă.
- Credeți că schimbarea firmei PDL, prin alăturarea câtorva entități fără forță electorală, va fi în favoarea sau mai degrabă în dezavantajul candidaților dvs. în alegerile parlamentare, având în vedere că noua firmă, ARD, e mai puțin cunoscută?
- În politică nu este ca în aritmetică, unu plus unu nu fac neapărat doi. Adesea, unele alăturări între o formațiune mai mare și altele mai mici sporesc în egală măsură forța formațiunilor mai mici și prestigiul formațiunii mai mari. Cred că ARD este o construcție valoroasă, pentru că în jurul PDL s-au strâns doar formațiuni de dreapta, unele tinere, cu leadership foarte interesant sau chiar puternic, cu o viziune, cu articulări de politici doctrinare, cu oameni care aduc un plus, nu doar de imagine, ci și de conținut Alianței. ARD va conduce spre întărirea Dreptei. Că aceasta se va face prin fuzionarea într-un singur partid sau prin crearea unei uniuni politice majore, care să coaguleze Dreapta, nu știu. Dar în mod cert s-a constituit un pol puternic al Dreptei. Că forța sa principală este PDL, e adevărat, dar nu se rezumă la PDL. De aceea, e greșit să spunem că PDL și-a schimbat culoarea. PDL a intrat într-o construcție. PNL și-a schimbat culoarea și doctrina, căci s-a aliat cu socialiștii. PNL a demisionat de la Dreapta și s-a livrat Stângii.
- Deocamdată, se observă că liderii ARD sunt încă foarte sfioși și parcă marcați de un sentiment de vinovăție... De ce ARD nu a reușit până azi să devină o adevărată alternativă la USL?
- Cred că prin însăși situația creată, ARD este singura alternativă la USL. Dar ea nu a fost gândită doar ca alternativă, ci ca o ofertă în sine. Și cred că alegătorii care își doresc taxe mai mici și mai multă libertate economică, cei care s-au săturat de corupția generalizată a statului, cei care vor merit în învățământ, cei care vor o Sănătate cinstită și viabilă și așa mai departe - recte clasa mijlocie, adică oamenii care sunt pe picioarele lor, nu sunt dependenți de stat - se regăsesc în oferta ARD. Pentru că sunt de dreapta și ARD răspunde acestei așteptări. Poate că ARD n-a apucat să spună prea multe, întrucât s-a constituit recent. Dar, în aceste alegeri, ARD este singura opțiune a oamenilor de dreapta. În plus, e o construcție pe termen lung. Chiar dacă vom fi în opoziție, anii care vor urma sunt anii construcției de dreapta, doctrinare, umane, instituționale și a câștigării încrederii. Dacă nu vom câștiga aceste alegeri, măcar ne vom face cunoscuți. Căci, trebuie să știți, trei sferturi dintre candidații noștri sunt oameni care n-au mai candidat până acum la o funcție în Parlament. Deci, ARD încearcă o înnoire a clasei politice. Să vedem cum va primi electoratul această ofertă.