FNT - Festivalul Național de Teatru, București 2012

Delia Hanzelik
- Festivalul Național de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor produse în România pe parcursul unei stagiuni, a ajuns la ediția cu numărul 22. Aceasta se desfășoară în Capitală, între 26 octom­brie și 4 noiembrie, având ca organizator, Uniunea Teatrală din România (UNITER), iar ca fi­nanțatori, Ministerul Culturii și Primăria Municipiului București, prin ArCuB -

Ca și în anii pre­ce­denți, și în 2012, Festivalul propune din nou un pilon tematic cen­tral - de astă dată, opera re­gizorală a lui Silviu Purcărete, unul dintre cei mai faimoși regizori români de astăzi -, dar stă, totodată, sub semnul celor doi au­tori cărora UNESCO le-a dedicat anul 2012: dra­ma­tur­gul suedez August Strindberg, comemorat la 100 de ani de la dispariție, și marele nostru I.L. Caragiale, sărbătorit la 160 de ani de la naștere și deplâns la 100 de ani de la moarte.
Alături de cele trei secțiuni ce reflectă creația aces­tor per­sonalități ale scenei univer­sa­le, afișul festi­va­­lu­lui cu­prin­de un număr de spec­tacole ex­pre­sive pen­tru fi­zio­no­mia stagiunii 2011-2012, ca­re, indiferent că pornesc de la texte de Shakespeare, Molière, Calderón de la Barca, Albert Camus, Gellu Naum sau Herta Müller, indiferent că sunt sem­nate de regizori precum Andrei Șerban, Gábor Tompa, Alexandru Dabija, Vic­tor Ioan Frunză, László Bocsárdi, Radu Afrim sau de tineri debutanți, indiferent că sunt grupate sub titlul generic De toate pentru toți, Actorii în prim-plan sau Teatrul de mâine, alcătuiesc, lao­laltă, o imagine fidelă a vie­ții noastre (tea­trale, dar nu nu­mai!), afla­te, de câtva timp, în pu­terea unei crize aparent fără de sfârșit ("Cri­ză teribilă, mon­șer!”, cum ar zice Ca­ra­giale). O excla­ma­ție ce ar fi putut constitui, de altfel, motto-ul FNT în anul de grație 2012.

Silviu Purcărete - un univers regizoral

Distins cu Ordinul Stea­ua României în grad de Co­mandor și cu titlul de Che­va­lier des Arts et des Lettres, în Franța, era obli­gatoriu ca Sil­viu Purcărete să fie cele­brat în cadrul ce­lui mai im­portant festival au­­tohton de teatru. Univer­surile teatrale create de el pe scene ca Avignon, Edin­burgh, Sibiu, Cluj sau Cra­io­va, com­pun ima­ginea unui artist incon­fundabil. "Phaedra”, după Eu­ripide și Seneca, "Danai­dele” și "Orestia” de Es­chil, subli­mul "Faust” de J.W.Goethe (gi­gantic succes la Edin­burgh în 2009) sau "D'ale car­­navalului” de I.L. Ca­ra­giale, sunt doar câteva re­pe­re în universul artistic al lui Purcărete. Secțiunea con­sa­crată regizorului este des­chisă la Opera Națională Bucu­rești, de spectacolul Gianni Schicchi, de Gia­como Puccini (pus în scenă la Teatrul Maghiar de Stat Cluj), "Călătoriile lui Gulliver” (Teatrul Național "Ra­du Stanca” din Si­biu), care este și primul spectacol din România pro­dus la comanda Festivalului In­ter­național de la Edinburgh, el aducându-i re­gizorului Premiul "He­rald Angel”, acordat de Bank of Scotland. (Spec­tacolul va avea două re­pre­zentații: vineri 2 no­iem­brie - orele 18.00 și 21.30 - la Sala Mare a Teatrului Național Bucu­rești.) Tot Teatrul Național "Radu Stanca” din Sibiu prezintă și spectacolul "Așteptându-l pe Godot”, de Samuel Beckett (sâmbătă 3 noiem­brie, ora 21.30, și duminică 4 noiembrie, ora 18.00, la Sala "Liviu Ciulei” a Teatrului "Bulan­dra”). "Măsură pen­tru măsură”, de William Shakespeare, producție a Tea­trului Național "Ma­rin Sorescu” din Craiova, în­cheie Festivalul, printr-o unică reprezentație, pe scena Sălii Mari a Teatrului Național București (duminică 4 noiembrie, la ora 21.30).
Pe lângă cele patru spectacole, secțiunea din fes­tival dedicată lui Silviu Purcărete cuprinde și o pro­iec­ție de film și o lansare de carte virtuală. Astfel, do­cumentarul Insula. Într-o furtună: Silviu Purcărete, realizat de Laurențiu Damian (66 minute), poate fi vizionat joi, 1 noiembrie, ora 18.00, la Sala "Liviu Ciulei” a Teatrului "Bulandra”, iar sâmbătă, 3 noiem­brie, ora 15.00, la Librăria Bastilia (Piața Romană nr. 5), Editura LiterNet lansează cartea electronică "Mă­sură pentru măsură”, conținând textul spectacolului montat de Purcărete la teatrul din Craiova.

Al matale, Caragiale...

Spectacolul care a deschis Festivalul Național de Teatru de anul acesta stă sub semnătura core­gra­fului Gigi Căciuleanu. O compoziție de teatru-dans, "D-ale noastre”, după I. L. Caragiale, un conglomerat de Mițe și Cațavenci, nopți fur­tu­noase și scrisori pierdute, este "o stare românească în limba universală a Tea­trului Coregrafic”. Spectacolul, care a avut re­cent premiera în Bucu­rești, este dansat de tineri actori, membri ai Com­paniei "Gigi Căciuleanu Romania Dance” și în­tru­pează un vis mai vechi al coregrafului.
Secțiunea mai cu­prin­de spectacolele: "Do­uă lo­turi”, după I. L. Cara­giale, dramatizare de Ale­xan­dru Dabija, decor Helmuth Sturmer, o pro­ducție a Tea­trului Na­țional din București, "Năpasta”, adaptare de Cristi Juncu, producție a Teatrului "Toma Ca­ra­giu” din Ploiești, "O noap­te furtunoasă”, în re­gia lui Mircea Cor­nișteanu, producție a Tea­trului Național "Ma­rin Sorescu” din Craiova și "O scrisoare pier­du­tă”, în re­gia lui Mihai Mă­laimare, producție a Teatrului Masca din Bucu­­rești.

Strindberg

Anul trecut, UNITER a demarat un proiect amplu, de traducere a 30 de scrieri de ficțiune și autobio­gra­fice aparținând dramaturgului suedez August Strin­berg. În cadrul FNT 2012, proiectul se concretizează prin lansarea (pe 2 noiembrie) a cinci volume traduse în premieră în România, de către Carmen Vioreanu.
Atelierul Strinberg, care funcționează pe în­trea­ga durată a Festivalului, este deschis tuturor celor care doresc să asiste ca observatori. Regi­zoarea Cătălina Bu­zoianu, conducă­toa­rea atelierului și au­toarea mai mul­tor spectacole inspirate din pie­se­le dra­maturgului suedez, folosește de această dată textul "Spre Damasc” ca punct de ple­care pentru o serie de încercări regizorale și experimente actori­cești.
Spectacolele care delimitează sec­­țiunea sunt: "Domnișoara Iulia”, du­pă Strindberg, regia Felix Alexa, "Hedda Gabler”, de Henrik Ibsen, adaptare de Andrei Șer­ban și Daniela Dima, ambele, pro­duc­ții ale Teatrului Maghiar de Stat din Cluj, și "Înainte de pensionare”, de Thomas Bern­hard, regia: Chris­tian Papke, o pro­ducție a Teatrului de Stat din Timi­șoara.
"Îngeri în America”, "Lear(a)", "Mi­zantropul”, "Ul­tima zi a tinere­ții”, "Carmina Burana”, "Fata din curcubeu”, "Cină cu prietenii”, "Jocuri în curtea din spate”, "Po­vești de familie” sunt doar câteva din­tre titlurile spectacolelor incluse în secțiu­nile: De toate pentru toți, Actorii în prim-plan sau Tea­trul de mâine.

Festivalul în cifre

• 10 zile de festival, în perioada 26 octombrie - 4 noiembrie.

•  32 de spectacole grupate în 6 secțiuni vor fi prezentate pe 9 dintre scenele capitalei.

•  31 de spectacole, produse de 18 instituții din țară (Timișoara, Cluj, Sibiu, Târgu-Mureș, Iași, Brăila, Plo­iești, București, Craiova, Chișinău.)

•  32 de evenimente complementare, cu acces liber petru public, programate zilnic, de dimineața până la orele târzii, parte dintre ele, stând, așa cum este firesc, sub semnul scriitorilor cărora UNESCO le-a dedicat anul 2012, I. L. Caragiale și August Strindberg. Atelie­relor, conferințelor, lansărilor de carte, spectacolelor-lectură și instalațiilor li se adaugă, după incontestabilul lor succes de la ediția anterioară, Divanele FNT, o serie de întâlniri cu reputați practicieni ai teatrului (re­gizori, coregrafi, muzicieni etc.). Andrei Șerban, Că­tălina Buzoianu, Radu Beligan, Ion Caramitru și Dan C. Mihăilescu sunt doar câțiva dintre protagoniștii aces­tor evenimente, care completează secțiunile de spectacol.

• 11 producții de teatru radiofonic, cu texte de I.L. Ca­ragiale și August Strindberg, înregistrări de patri­moniu sau de dată recentă ale postului de radio Ro­mânia Cultural și ale Teatrului Național Radiofonic, sunt incluse în secțiunile FNT On Air și FNT on-line, desfășurate pe toată durata Festivalului.

• Pe scurt, 44 de instituții asociate, 526 de artiști și tehnicieni, 30 de invitați români, 47 de invitați străini și 80 de jurnaliști acreditați, au fost angrenați în cel mai așteptat eveniment teatral al anului.

În ciuda crizei!